Yön yksin kotona

Minkä ikäisenä voi jättää? Jos siis lapsi itse haluaa, eikä siis mitään pelkoja tms.
Meillä kyseessä kohta 13v. Minulle sattuisi työmatka juuri miehen yövuoron aikaan, eli lapsi joutuisi olemaan yön yksin (klo 21.30 - 06.30). Uskaltaako jättää vai meneekö heitteillejätön puolelle?
Lapsi itse on sitä mieltä, että tietty, eihän hän enää mikään pikkulapsi ole.... Hoitajaa ei halua "pikkulasten hommaa" sanoo hän.

Mielipiteitä?
 
Aivan varmasti voit jättää! Tekee hyvää lapsen itsetunnolle, ja kun kerran on itse siihen kypsä, aika kokeilla omia siipiään on otollinen. Hienosti kaikki menee - eikä todellakaan ole mikään heitteillejättö.
 
hapsu
Olisinko ollut 12-13 v kun ekan kerran yksin kotona yötä olin.Kyllä sen ikäinen jo voi harjoitella sen yön.Se jo auttaa että on tiedossa joku aikuinen joka voi auttaa jos tulee tarve.Meillä oli perheystävä "varaäitinä" siinä tilanteessa että vanhemmat ei olisipääseet kotiin tarvittaessa.
 
Erään ajatuksen mukaan lasta tai nuorta ei saa jättää yksin alle - oliko se 17 vai 18 vuotiaana. Mutta sen mukaan 15 v olisi liian nuori jäämään yksin kotiin. Kyse ei ole että "riippuu lapsesta" , "yhden yön voi" vaan että ylipäätään, koskaan ketään lasta ei pitäisi jättää yksin yöksi, viikonlopuksi tai viikoksi, alle 17 -18 v vuoden ikää.

Jätin itse oman lapseni yksin kotiin, olisiko ollut n. 13 v. tai 14, en muista enää kumpi ikä. Hän oli kotona yksin noin 3 pv. Meillä meni lomat ja matkat sillä tavalla päällekkäin, että hän tuli omalta leriltään kotiin ja minun lomani oli pidempi kuin se leiri, en ollut kotona silloin ja sovimme että hän on kotona itsekseen tuon ajan. Lapselle se sopi ja hän sanoi pärjäävänsä ja kaikki hyvin yms. Jätin ruokaa pakkaseen, jätin rahaa jotta voi ostaa ruokaa, annoin ohjeita yms. ja kännykäthän oli.
Kaupungissa asuttiin, naapureita oli, ja yhteisyhenkilö johon ottaa yhteyttä jos tulee ongelmia tai mitä tahansa.
Kyllä hänellä vähän orpo olo oli. EI hän sanonut mitään, mutta äänestä kuulin kun soittelin ja ennenkaikkea se, että hän soitti minulle aika usein. Oli selkeästi ilahtunut kun tulin kotiin, murrosikäinen.
Hän ei myöskään tykännyt jäädä yksin yöksi kotiin, jos mulla oli iltamenoja. Olisin laittanut hänet "hoitoon" mutta kun ei ollut semmosta paikkaa, esim. isää. Ei hän sanonut mitään, mutta ilmeestä näin, ettei tykännyt. Aloinkin sitten vähentää ja tehdä iltajuoksuni semmosena aikana kun hän itse oli kavereillaan. Ei tarvinnut kuin olla pitkään fillarireissulla, siis ihan vaan pyöräilemässä, niin hän soitti perään: missä olet.

Eikä hän mikään mammanpoika tai mamin mussukka ollut, vaan reipas ja itsenäinen nuori joka oli jo aiemminkin tottunut olemaan uksin.

En minä nyt neuvoja jaa, että miten pitää tehdä. Kerroin vaan. Jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla..
 
Vanhempien vastuulla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 09:45 Nikki kirjoitti:
Minkä ikäisenä voi jättää? Jos siis lapsi itse haluaa, eikä siis mitään pelkoja tms.
Meillä kyseessä kohta 13v. Minulle sattuisi työmatka juuri miehen yövuoron aikaan, eli lapsi joutuisi olemaan yön yksin (klo 21.30 - 06.30). Uskaltaako jättää vai meneekö heitteillejätön puolelle?
Lapsi itse on sitä mieltä, että tietty, eihän hän enää mikään pikkulapsi ole.... Hoitajaa ei halua "pikkulasten hommaa" sanoo hän.

Mielipiteitä?
En jättäisi 12-vuotiasta lasta yksin yöksi kotiin.
Mietipä, jos jotakin sattuisikin Teillä kotona.
Lapsi voi sairastua, joutua tapaturmaan tai kotona voi syttyä tulipalo tai sattua jokin onnettomuus.
Vaikka todennäköisyys on pieni, niin siltikin.

12-vuotiaalta ei voi vaatia aikuisen kypsyyttä.
Meillä ei vielä 16-vuotiaskaan saa olla yksin yötä kotona.
Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan. Tästä periaatteesta pidän kiinni=).
 
Mun tyttö 13, en jättäisi, vaikka itse sanoo pärjäävänsä, ja varmasti pärjäisikin, mutta jos jotain tapahtuu, syttyy tulipalo(kun haluaa itselleen paistaa makkaraa), liukastuu(kun yksin voi juosta pitkin taloa) ja käsi murtuu, niin ton ikänen ei osaa tehdä mitään, päivällä kyllä voi jättää pidemmäksi aikaa. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2005 klo 09:49 tiituli kirjoitti:
Mun tyttö 13, en jättäisi, vaikka itse sanoo pärjäävänsä, ja varmasti pärjäisikin, mutta jos jotain tapahtuu, syttyy tulipalo(kun haluaa itselleen paistaa makkaraa), liukastuu(kun yksin voi juosta pitkin taloa) ja käsi murtuu, niin ton ikänen ei osaa tehdä mitään, päivällä kyllä voi jättää pidemmäksi aikaa. :whistle:
Yleensä yöllä kyllä nukutaan, eikä paisteta makkaraa ja juosta ympäri taloa, varsinkaan kun lapsi ei ole enää 6 vee. Tästä asiasta voi vääntää kirvestä - alkuperäinen tekee, kuten itsestä tuntuu. Kysymyksessä ei siis todellakaan ole jatkuva käytäntö, vaan poikkeus, ja kysymyksessä yksi ainut yö. Minusta on hienoa, että lapsi itse kokee, että siivet kantaa, ja on kypsä pärjäämään. Kasvua ja kehitystä kuuluu mielestäni tukea, ei äitikään voi ikuisesti pitää lapsestaan kiinni, ja maalata pelkokuvia siitä, mitä voi mahdollisesti sattua. Ehkäpä tässä on enemmänkin meille äideille kasvun paikka?!
 
villiviini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 09:45 Nikki kirjoitti:
Minkä ikäisenä voi jättää? Jos siis lapsi itse haluaa, eikä siis mitään pelkoja tms.
Meillä kyseessä kohta 13v. Minulle sattuisi työmatka juuri miehen yövuoron aikaan, eli lapsi joutuisi olemaan yön yksin (klo 21.30 - 06.30). Uskaltaako jättää vai meneekö heitteillejätön puolelle?
Lapsi itse on sitä mieltä, että tietty, eihän hän enää mikään pikkulapsi ole.... Hoitajaa ei halua "pikkulasten hommaa" sanoo hän.

Mielipiteitä?
Jos lapsi on itse sitä miltä että pärjää niin ok. Puhelimet toimii nykyaikana hyvin. Jos tuntuu ettei sekään riitä niin käy kysymässä jonkun kavein näidiltä voiko tyttö käydä neuvo kysymässä jos hätä tulee.

=)
 
Koivu
Ei vielä noin isoja lapsia, mutta musta tuntuu että voi, kunhan ei ole vakituinen järjestely, vaan jotain jännää, joka kasvattaa lapsen itseluottamusta... ja siis jos lapsi itse sitä ehdottaa... ja haluaa ja uskoo pärjäävänsä, ja jos jotain sattuu pitää käydä läpi lapsen kanssa, kenelle voi soittaa ym.
 
Mun poikapuoli on 13 v, enkä jättäis häntä yöksi yksin. Se riippuu niin lapsesta että voiko jättää. Jos lapsi on vastuullinen, ikäänsä nähden tietty ja häneen voi luottaa täysin niin sitten kyllä voisn jättää.
Jokainen lapsi on yksilö.
 
kun kirjotin ton mielipiteen, ajoin takaa sitä että,meillä ainaki lapset tulee pyytää myöhään illalla, että saako paistaa makkaraa+yms, ja vaikka on kotona joutuu selittämään että ei käy, nyt pitäis nukkua, eikä enään valvoa ja kun kavereita on ollut yötä, tai menee itse aikaisin nukkumaan, yhtäkkiä kuuluu jostain , että lapset onkin hereillä ja jos ei kävis sanomassa mitään, ne valvois yli puolenyön, eli ie niiltä voi odottaa aikuisten käytöstä.p.s. meillä on 3 kerrosta talossa, joten en aina voi tietääonko joku hereillä.
 
tytsi 16v
Millä vuosisadalla te oikein elätte??

Että 13-16-vuotias muka tarvitsee vielä lapsenvahtia?! Naurattaa jo ajatuskin :LOL: Joku jopa sanoi ettei voi jättää 16-vuotiasta yksin kotiin! Mitäs sitten siihen sanot, kun mä olen nyt 16v ja 15-vuotiaana olin lapsenvahtina ja 1,5-vuotiaan kanssa kaksin koko yön. Kyllä jo yläasteikäisen voi jättää yöksi yksin, jos haluaa ja uskaltaa jäädä. Miksi jotain sattuisi juuri silloin? Siihen ei kannata tuudittautua,koska vaan voi sattua kaikille mitä tahansa ja milloin vaan.

Itse olen ollut monta kertaa yksin yön ja en kyllä siitä edes nauti, koska pelkään yöllä yksin, mutta se ei johdu iästä vaan luonteestani.
 
villiviini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 18:34 tytsi 16v kirjoitti:
Millä vuosisadalla te oikein elätte??

Että 13-16-vuotias muka tarvitsee vielä lapsenvahtia?! Naurattaa jo ajatuskin :LOL: Joku jopa sanoi ettei voi jättää 16-vuotiasta yksin kotiin! Mitäs sitten siihen sanot, kun mä olen nyt 16v ja 15-vuotiaana olin lapsenvahtina ja 1,5-vuotiaan kanssa kaksin koko yön. Kyllä jo yläasteikäisen voi jättää yöksi yksin, jos haluaa ja uskaltaa jäädä. Miksi jotain sattuisi juuri silloin? Siihen ei kannata tuudittautua,koska vaan voi sattua kaikille mitä tahansa ja milloin vaan.

Itse olen ollut monta kertaa yksin yön ja en kyllä siitä edes nauti, koska pelkään yöllä yksin, mutta se ei johdu iästä vaan luonteestani.
Aika samaa mieltä, itse lähdin 15-v Englantiin 5 vuotiaan tytön au-pairiksi...
 
Jos lapsi on itse sitä mieltä, että pärjää, niin miksei. Jos on kännykkä mihin soittaa ja esim. naapurissa tai ähellä joku jonne voi mennä jos jotain ongelmia ilmenee niin mun mielestä kyllä. En ois itsekään enää 13 v. kovin mielelläni hoitoon lähtenyt.
 
Se on niin lapsesta kiinni, vaikka pärjäisikin muuten ok, mutta jos on ns vaikea nuori niin en jättäisi kyllä yksin.
Jos esim. ollut jotain kaljottelua ym vastaavaa kuvioissa. Meillä ainakin on niin, että poikaa ei jätetä yksin ainakaan vielä koska konflikteja on ollut liikaa viime aikoina, mutta parin vuoden päästä on eri asia taas. Silloin jos poikaa tämä lapsenvahdin hankkminen tympii, kannattaisi miettiä tyhmyyksiänsä.
Tämä on VAIN minun mielipiteeni!
 

Yhteistyössä