yökastelu

  • Viestiketjun aloittaja äiti Carina
  • Ensimmäinen viesti
äiti Carina
Hei.Meillä on -97 syntynyt poika joka kastelee melkein joka yö ja aika suuria määriä.
Hän on juomatta illalla pari tuntia ennen nukkumista ja käy aina pissalla ennen nukkumaan menoa. Hän on myös käyttänyt minirin lääkitystä ja tämä on vähentänyt virtsamäärän mutte vaippa on kuitenkin märkä.
Nyt hän on siinä iässä että haluaisi mennä kavereitten luo yöksi ja myös eri leireihin.
En koe saavani tarpeeksi apua neuvolasta ja lääkäriltä. Todetaan vain että monilla on tämmöien ongelma ja että se on kypsyys-asia.
Ehkä näin on tai tietääkä joku hyviä neuvoja???????????
 
pamela28
eikös sellanen hälytin patjakin ole olemassa? en kyllä tiedä ketään kuka olisi käyttänyt... oletko yrittänyt herätellä yöllä vessaan? aika outo asenne mielestäni neuvolassa! minä kyllä jo vaatisin että asialle tehtäisiin jotain.
 
Minulla sama ongelma, meidän poika on syntynyt -96 ja yökastelua esiintyy ajoittain siis välillä kastellaan viikko pari joka yö ja sitten ollaan joskus kolmekin viikkoa kuivana. Olemme kokeilleet, että poika käy alkuillasta pissalla ja toistamiseen nukkumaan mennessä. Tämä toimii joskus.
Mutta lääkäreistä ja terveydenhoitajista on samanlainen kokemus.
Ei mielestäni oteta asiaa riittävän vakavasti. Kuitataan vain sillä että joillakin kuivaksi oppiminen vie enemmän aikaa.
 
Täällä sama juttu. Tyttö (synt.-99) kastelee vähintään kerran yössä. Ei tosiaankaan juo paljoa iltaisin, käy pissillä ennen nukkumaanmenoa ja välillä herätetään öisinkin. Päivällä ihan normaali, ei ramppaa vessassa.

Meillä oli viikon verran käytössä sellainen hälytin, joka oli kuin terveysside, josta lähti johto yöpaitaan kiinnitettävään hälyttimeen. Mutta se oli huono vempain. Hälytin ei pysynyt kiinni yöpaidassa ja tuntui pahalta nukkuessa ja lisäksi hälytin reagoi tosi herkästi mm. hikoiluun.

Mitään lääkitystä ei ole edes vielä ehdotettu. Alkaa olla hiukan toivoton olo. Ja harmittaa jos tuo ongelma jatkuu vielä kouluiässäkin. Se haittaa jo koko perheen yöunia ja on tytölle itselleenkin kiusallinen juttu.
 
Meillä päin yökasteluhoidot aloitetaan viisivuotiaana, sitä ennen sanotaan kypsymättömyydeksi. Molemmilla pojilla oli yökastelua ja itsekin olen ollut aikamoinen yölorottelija :ashamed:

Toiselle auttoi hälytyspatja; lakana jossa piuha lattialla olevaan koneeseen ja kun liraus tuli alkoi kone vinkua. Toisella pojista koneesta ei ollut mitään apua, kaikki muut heräsivät, muttei itse poika. Hänelle aloitettiin sitten se nenäsuihke, oliko nimeltään minirin, en ole varma. Puolisen vuotta käytettiin.

Nenäsuihkeen annostusta voi muistaakseni muuttaa ja ei välttämättä heti auta.

Joskus lapsi voi olla päivän touhuista niin väsynyt, ettei jaksa herätä pissille. Minä olin tällainen. Kun muutimme rauhallisempaan paikkaan, loppui kastelu. Tähänkin asiaan voisi kiinnittää huomiota.

Nyt meidän neljävuotias yrittää opetella tätä jaloa taitoa. Välillä menee hyvin ja välillä pissi tulee kaksikin kertaa yössä. Olemme näinä aikoina käyttäneet housuvaippaa.

Ikävä vaiva ja tästä kyllä pitää siellä neuvolassa keskustella ja apua tulla. Tästähän sai muistaakseni ainakin joskus koroten lisän kelalta
 
Kastelu on tosiaan lapselle kiusallinen ongelma. Meillä asia korjaantui minirinillä, resepti koululääkärin kautta. Kela maksaa erityishoitotukea, jos kastelu jatkuu lääkityksestä huolimatta (edellyttää kastelupäiväkirjan pitoa) vähintään puolet öistä. Hyviä tuloksia on saatu myös hälytinpatja-minirin-yhdistelmällä. Jaksamisia sekä sinulle että pojalle! :flower:
 
laimi
Hei!
Onpa "hauska" kuulla, että muillakin on isoja yökastelijoita! Meillä -98 syntynyt poika kastelee joka yö. Koululääkäri kirjoitti minirin- kuurin, mutta ei auttanut, pissamäärä kyllä väheni. Kuukauden satsin jälkeen lopetettiin, ovat aika kalliita lääkkeitä! Poika käyttää vaippaa yöllä, eikä se tunnu haittaavan. Kuivaksi oppinut pikkuveli tosin välilä huomauttelee asiasta...
Täytynee kai vain odotella kypsymistä...
 
äiti Carina
Hei. monilla näyttää olevan samankaltaisia ongelmia ja samat konstit on kokeiltu. Täytyy tässä vain jatkaa yrittämistä ja toivoa että se päivä kohta koittaa kun poika on kuiva.
Olen jostain lukenut että pitäisi yrittää jättää vaipan pois mutta siitähän tulisi aikamoinen määrä pyykkiä joka päivä. Voisihan sitä taas kesällä kokeilla kun pyykki kuivuu nopeasti.
 

Yhteistyössä