Yöihmisenä aamuihmisten luomassa maailmassa

  • Viestiketjun aloittaja Yöihminen
  • Ensimmäinen viesti
"Wieras"
[QUOTE="yökyöpeli";29954751]Olen tullut omien summailujen jälkeen siihen tulokseen, että olen yöihminen. Persoonallisuuteni on hieman sellainen taiteilijasielu ja taivaanrannanmaalari. Tykkään ajatella asioita monelta kantilta ja miettiä jokainen mahdollinen teoria niiden ympäriltä. Olen muut huomioon ottava, rauhallinen "kaikkien isä".
Mitä tulee nukkumiseeni, nukahtaminen ennen puolta yötä ei ole moneen vuoteen tullut kuuloonkaan. Olen yrittänyt ns. korjata rytmiä aikaisilla herätyksillä, tuloksetta. Yleensä siinä 21-22 aikoihin tulee sitä virtaa ja innovaatiota toteuttaa itseään. Pidän myös yöllä ulkona liikkumisesta, kaupungin kadut ammottavat tyhjyyttään ja saan tunteen kuin olisin yksin koko maapallolla. Voin vapaasti haistella ilmaa ja katsella tähtitaivasta. Tähtien tuijotteluun olen monta yötä kuluttanut, kun jokin siinä on niin taianhohtoista, että koukkuunhan siinä jää.
Kello on nyt n. 5:30 aamuyöllä ajattelin tämän postauksen jälkeen painua pehkuihin kun muu maailma herää ympärillä, aurinko on jo alkanut nousta ja ulkona on valoisaa.
Joskus jatkan tästä tilanteesta päivän toimiin nukkumatta ja seuraavana iltana sitten nukuttaakin jo ennen ysiä ja jopa nukkuukin. Joka tapauksessa loppupeleissä ajaudun tähän yökyöpelin tehtävään. Välillä tuntuu raskaalta pysyä muun maailman tahdissa, mutta olen alkanut hyväksyä osani yön herrana. Usein myös saan tunteen, että en ole ihminen tai ainakaan kotoisin maapallolta.
Päivisin kun vietän aikaa kavereiden seurassa ajaudun usein omiin ajatusmaailmoihin. Keskityn ihmisten kehon kieleen enemmäb kuin itse suusta päästettyyn sanomaan. Usein myös kiinnitän huomioni pieniin yksityiskohtiin ympäröivästä maailmasta, kuten vaikkapa eläinten käyttäytymiseen(saatan siis käyttää tunteja jonkun västäräkin seuraamiseen) tai siihen, että kaverin kauluspaidassa on viisi nappia tai miten hän käyttäytyy katsoessaan TV:tä.[/QUOTE]

Just. Ei se ole mikään ihme että illalla ei väsytä, kun päivät olet tekemättä mitään. Parhaimmat yöunet takaa se, että on päivällä aktiivinen fyysisesti eikä kattele tunteja jotain västäräkkejä.
 
Omalla kohdallani ap:n väittämä ei pidä paikkaansa. Olen taiteellinen tiedealan- henkilö ja täysin aamuihminen. Toisaaltaan olen kyllä pedantti, mutta se on enemmän ammatin tuomaa ja elämän varrella opittua, kuin luonteenpiirre. Oikeasti olen huithapeli, mutta olen huomannut miten paljon helpompaa elämä on, kun pitää tietyt asiat järjestyksessä ja jonkinlaisen rodin elämässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29954851:
Nuorempana olin yöihminen; aamuihminen en ole nytkään, vanha ja väsynyt vaan. :D
Mulla vähän näin kans. En tykkää aamulla herätä aikasin, mut enpä kyllä illallakaan jaksa enää myöhään valvoa. Tehokkain olen aamupäivällä, mutta luovin illalla/yöllä. Mä oon joku mutantti. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
"Kukka"
Olen ymmärtänyt, että joillekin urheilijoille aamukarsinta arvokisoissa on todella kova paikka - ja jotkut toiset kisaavat tehokkaina oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Noissa tilanteissa varmasti huomaa erityisen hyvin sen, miten toisilla kone käynnistyy aamulla ihan toisella tapaa. Esim. Tero Pitkämäelle aamukarsinnat ovat olleet hankalia: juuri ja juuri on päässyt kisaan mukaan, mutta sitten itse kisassa keppi lentääkin mitaleille asti.
 
"kriisi"
Todellakin yöihminen ja taiteellisuuskin puskee juurikin yöaikaan läpi. Päivät menee sinnitellessä ja oikein mikään ei suju. Herään töiden sanelemana todella aikaisin ja illalla on pakko mennä aikaisin nukkumaan. Silloin, kun poikkeaa tästä rytmistä tuon kaiken kyllä sitten huomaa ja mieli oikein lepää, kun ei kaikki ole väkisin tekemistä.
 
"yökyöpeli"
Mutta itse ainakin harrasta salibandya, punttisalia ja pyöräilyä aktiivisesti. Liikun joka viikko vähintään sen 3-4h hikiliikuntaa ja siihen päälle vapaa-ajan hyötyliikunta päälle, kuten välimatkojen kävely/pyöräily. Usein saan myös treenipäivien iltoina näitä virtapiikkejä voimakkaampina kuin silloin kun en ole erikseen hikiliikuntaa harrastanut. Eli usein olen treenien jälkeen valvonut vielä pitempiä öitä kuin normaalisti. Olen myös kokeillut piikkimattoa nukahtamisongelmiin ja se tuntuu auttavan nukahtamiseen muttei rytmin korjaantumiseen.
 

Yhteistyössä