YÖHERÄILYSTÄ

  • Viestiketjun aloittaja kevätperho
  • Ensimmäinen viesti
kevätperho
Täällä oli jo puhuttu yöheräilystä, mutta kirjoitanpahan nyt vielä. Sanokaapa äidit mikä teillä tepsinyt yöheräilyyn?
Meillä tyttö 8kk. Aina on heräillyt yöllä. Hampaita on tullut urakalla ja silloin kampataan enemmän. Joskus menee yhdellä syötöllä yöllä. Tiedän, että tuon ikäinen ei yösyöttöä enää tarvi, muttakun hyvin tiedätte, yö on yö ja helpomalla pääsee kun antaa tissiä ja saa jatkaa unia. Välillä heräillään taas 3-4 kertaa. Tissi vain lohduttaa. Seuraavia asioita olen kokeillut:
- nukahtaa tissin sijasta pullolle, nukahtaa tissin sijasta tuttiin, nukahtaa itsekseen sänkyyn
- yöllä annan tuttia tissin sijaan, aina olen kuitenkin sortunut kerran yössä imettämään vähintään.
- kunnon iltapuurot vellit ym.
Liikkuu kovasti unissaan, että unipussia ajattelin kokeilla. Nukkuu omassa huoneessa pinnasängyssä.
Hyvää kevättä kaikille!!
 
äiti83
miten olisi jos nukkuisi samassa huoneessa mut omassa sängyssä.. tai onko yövaloa? meillä poika siirty omaan huoneeseen vasta siin hiuka enne 3v ja sitten nukku levottomasti ja sai yövalon ni rauhottu.. mut vähän eri juttu oli..

mutta poika söi joka yö velliä pullollisen kaks vuotiaaks asti ni et aina ei heräilyt lopu..
 
katju.
Mun mielestä kannattais lopettaa tuo yösyöminen (vaikka se raskasta onkin) ja katsoa miten öiden käy. Meillä poika vieroitettiin tuon ikäisenä yösyömisistä, tosin yöheräilyt eivät siihen loppuneet, mutta yleensä tutti auttoi/auttaa.

Jotkut lapset ovat vain huonompia nukkujia, kuten meillä. Kaikki uuden oppiminen yms. tulee uniin ja esim. hampaita itketään öisin. Välillä sit tulee kyllä niitä hyviä öitä, jolloin kerta pojan luona yössä riittää.
 
oma huone ok
En kuitenkaan suosittele samaan huoneeseen siirtämistä, kun on kerran tottunut nukkumaan omassa huoneessa. Voi olla sitten myöhemmin vaikeaa siirtää takaisin omaan huoneeseen. Meilläkin oli aina yöheräilyä ja vielä reilusti yli vuoden vanhanakin saattoi satunnaisesti haluta velliä keskellä yötä. Etenkin silloin kun hampaita tuli, silloin annoin velliä suosiolla. Muuten söi lähinnä aamulla aikaisin vellit ja nukkui sitten vielä pari tuntia. Ilman velliä olisi herätty sitten viiden aikaan. Lopullisesti yövellit jäi pois noin 1,5 vuotiaana, kun ilman hampaidenkaan tuloa yritti öisin, siis jo alkuyöstä, vaatia velliä ja päätin etten todellakaan anna. Herra oli syönyt illalla reilun annoksen puuroa, joten nälkä ei voinut olla. Parin yön valvomisen jälkeen uskoi sitten, että yöllä ei velliä tule, aamulla vasta. Niinpä herra yhtäkkiä lopetti sen aamusyömisenkin, ja nukkui sitten aamuun asti suoraan. Kun vielä äskettäin luovuttiin tutista, niin vierottamisen jälkeen, jota kesti kaiken kaikkiaan 2 viikkoa, 1 viikko vaikeampaa, niin yöt parani entisestään ja nyt harvoin heräilee yön aikana ja jos herää, riittää yleensä peitteleminen. Tutin kanssa alkoi olla pelaamista, kun sitä sitten etsittiin yöllä.

Meillä vauva siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan 5 kuisena, kun en osannut nukkua, kun kuulin kaikki kahinat. Se oli hyvä ratkaisu, eikä missään vaiheessa harkittu takaisin siirtoa. Jos on ollut vaikeita öitä, hampaita tai kipeä, niin olen saattanut nukkua lapsen huoneen varasängyllä, niin ainakin mies saa nukuttua. Ja hyvin on toiminut.
 
Yökyöpelin äiti
Meillä yöheräilyihin auttoi aika.
Eli neiti nukkui ekat reilut 1/2 vuotta hyvin, söi toki yöllä, mutta nukahti heti. Sitten siinä 7kk iässä alkoi liikkuminen häiritä yöunia. Tuon jälkeen kausia tuli ja meni. Kun ikää tuli se 1,5v, niin johan rupesi yöt rauhoittumaan.
Meillä ei auttanut yösyötön lopetus, ei oma sänky, ei yövalot eikä mikään muu kun aika.

Teininähän niitä ei saa hereille sitten millään :D Sitä odotellessa...
 
Lenitat
Lopeta nyt ekaksi se yösyöttö, sillä 8 kk ei todellakaan tarvitse ruokaa yöllä. Ehkä sekin pitää hereillä. Aluksi huutaa muutamana yönä, mutta loppujen lopuksi se helpottaa vanhempien elämää, kun ei tartte yöllä syöttää. Muutenkaan en tarjoaisi yöllä mitään palveluja enää ton ikäiselle. Meillä 3 lasta ovat jättäneet yösyötöt noin 2-4 kk. iässä eikä sen jälkeen ole enää tarjottu öisin kuin tuttia tai taputusta pepulle. Ei edes nostettu sängystä ylös. Ovat nukkuneet omissa huoneissaan jo reilun kuukauden ikäisestä asti.
 
difference
Alkuperäinen kirjoittaja Lenitat:
Lopeta nyt ekaksi se yösyöttö, sillä 8 kk ei todellakaan tarvitse ruokaa yöllä. Ehkä sekin pitää hereillä. Aluksi huutaa muutamana yönä, mutta loppujen lopuksi se helpottaa vanhempien elämää, kun ei tartte yöllä syöttää. .
Vaikka se fysiologinen raja on 6 kk, niin ainakin meillä sellainen sopiva ikä oli 9 kk, silloin koko homma oli ohi kolmessa yössä, ekana yönä 2 h kitinää, toisena puoli tuntia, ja kolmantena ehkä 5 min.

Vaikka omat lapset olisivat lopettaneet yösyömisen nuorina, niin muut lapset voivat kuitenkin olla hieman erilaisia.

Oman ratkaisuni tein lapsen yösyömätapoja ja -määriä tarkkailtuani. Kun homma meni vaan lohtu- eikä nälkäsyömiseksi, katsoin että nyt on sopiva aika. Ja niin oli.
 
meillämyös
Minä peesaan edellistä vastaajaa, että aina tuo "ei tarvitse enää ruokaa yöllä" ei mielestäni pidä paikkaansa. Muutenkin tuntuu, että monesti halutaan tasapäistää lapset. Kaikki eivät kuitenkaan syö samalla tavalla päivällä ja toisten enrgian tarvekin on suurempi. Meillä lapsi jätti yösyömisen itse tasan yks veenä pois. Huomasin vain, että kun otin viereen, ei tissi oikein enää maistunutkaan. Seuraavana yönä otin viereen, mutten tarjonnut rintaa. Ei mitään itkuja eikä hammastenkiristelyä. Kokeilimme yösyötön poisjättöä aiemmin, mutta useiden öiden tuloksettomuuden jälkeen totesimme, että meidän lapsi ei ollut siihen vielä valmis. Nykyään nukkuu koko yön, ikää 1,1v. Aamuyöstä tulee useimmiten edelleen viereemme, mutta en koe sitä haittana. Minun ja mieheni lapsuudenkodeissa lapset on saaneet aina tulla vanhempien väliin halutessaan ja lapsuudesta on molemmille jäänyt turvallinen ja luottavainen olo.
Alkuperäisen tapauksessa minä imettäisin, jos lapsi ei muuten rauhoitu. Se helpottaa myös vanhempien yötä, jonkuverranhan pikkulasten vanhemmat joutuvat aina varautumaan yöheräilyihin. Jos imetyskerrat tuntuvat lisääntyvän pikkuhiljaa vähenemisen sijaan, silloin voisi miettiä unikoulutusta. Muuten jatkaisin rauhallisesti, eli tuttia ensin ja jos ei uni jatku, niin imetys. Kyllä lapset useimmiten itse alkavat nukkua paremmin iän karttuessa.
Voimia ja jaksamista vielä jonkun aikaa jatkuviin yöheräilyihin.:)
 
yösyönnit pois
Meillä pidettiin tassuttelu-unikoulu lapsen ollessa 8 kk ikäinen. Siihen asti söi 2-4 kertaa yössä.

Ekana unikouluyönä itki yli puoli tuntia isin sylissä ja heräsi yht. 2 kertaa, toisena yönä enää n. 15 minuuttia eikä edes herännyt kun kerran. Kahdessa yössä oli yösyönnit lopetettu ja lapsikin nukkui paremmin yönsä. Meille oikea ratkaisu ja suosittelen myös ap:lle, varsinkin jos ruokaa menee hyvin päivällä. Lopullisesti yöt rauhoittuivat meillä kun lopetin imetyksen sängyssä kokonaan, eli aina noustiin ylös aamulla heti ja mentiin puurolle niin tajusi, että yöllä ei enää ruokaa saa.
 
*Ilona*
Meillä öitä paransivat: a)oma huone b)yösyöttö pois (10 kk) eli vasta aamupalalla ruokaa (tassuttelua vain pari yötä ja tottui). Kokonaisia öitä alkoi nukkua säännöllisesti n. 1-vuoden iässä. Silloin lopetin imetyksen kokonaan, mutta en usko, että sillä yhteyttä, koska ilmetin vain kerran illalla ennen iltapesuja. Eli varmaan myös c)aika/ikä

Joskus tulee "kausia" (muutama ilta peräkkäin) että vauva huutelee perään pitempään. Emme mene heti paikalle, koska huuto ei ole hätääntynyttä. Yleensä etsii sitten itse tutin käsiinsä nopeasti ja äänet lakkaavat. Olen huomannut, että kannattaa vaan olla johdonmukainen suhtautumisessa heräilyihin. Mahdollisimman vähäeleinen puuttuminen: tutti suuhun, taputus ja pois. Tämä toistetaan tarvittaessa, mutta aikoja venyttäen.

Vieläkin on jotenkin uskomatonta, että meidän vauva nukkuu koko yön omassa huoneessa hiiren hiljaa ja aamulla herää juttelemaan. Tietysti poikkeusöitä on, mutta nukkuminen osataan jo.
 

Yhteistyössä