yöheräily

Mietin tässä minkä verran teidän lapsenne heräilevät öisin? Meillä 1,5v on elämänsä aikana nukkunu putkeen n 4 yötä. Tai ei ole ainakaan herännyt niin, että häntä olisi pitänyt jotenkin laittaa takaisin nukkumaan.
Välillä oli kausi jolloin herättiin säännöllisesti kerran, nyt herätään 2-3 kertaa. Nousee vaan ylös sängystään ja huutelee/ itkee niin et pitää pistää takaisin tai sylin kautta taikaisin.
Meillä on vain yksi makuuhuone, joten sekin voi tietty vaikuttaa. Mietin vain, onko tämä normaalia toimintaa, että lapset heräilee vai pitäisikö tässä jotenkin unikouluttaa. Ja jos pitäisi, niin miten? Itseäni tämä heräily kyllä vaivaa, kun unet jäävät katkonaisiksi.

hei!meil kyl samaa touhua,poika koht 1v10kk ja herää melkeempä jokaikinen yö!´pojalla on oma huone jossa nukkuu,viemme pojan takas sänkyyn yleensä se kyl tulee heti takas :headwall: joten otamme viekkuun,jossa sillonki pyörii ettei ite saa kunnol nukuttua.jonain öinä kyl nukkuu ihan rauhassa.oon ite miettiny samaa et mikä siin voi olla et herää??... :/ tutti on viel öisin muulloin ei ole.onkoha se vaa nii et jotkut lapset on levoton unisia..ite kyl jos yöllä herään ni saan jonku aikaa valvoa ennenku uni tulee takas,jote voisko johtua mun geeneistäki(EN KYL USKO MUT TULIPA NY TUUMATTUA... :LOL: )

Meillä neiti on vasta 1v, mutta minäkin odotan niitä öitä, milloin nukutaan heräämättä. Meilläkin pitää välillä nostaa syliin ja kanneskella, että rauhoittuu. N.2-3 krt yössä saan rampata rauhoittelemassa/tuttia laittamassa. Nyt on vielä tullut se, että ennen jäi ihan hyvin omaan sänkyynsä illalla rauhoittumaan, mutta nykyään huutelee aina perään ja itkee ennen kuin simahtaa.Joskus pitää pulloakin antaa että rauhoittuu. Olen miettinyt, että pelkääkö pimeää, vaivaako kävelemään opettelu, onko eroahdistus vai mikä ihme? No, täytyy vaan luottaa siihen, että tämäkin on vain ohimenevä vaihe.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2006 klo 20:23 äityli kirjoitti:
hei!meil kyl samaa touhua,poika koht 1v10kk ja herää melkeempä jokaikinen yö!´pojalla on oma huone jossa nukkuu,viemme pojan takas sänkyyn yleensä se kyl tulee heti takas :headwall: joten otamme viekkuun,jossa sillonki pyörii ettei ite saa kunnol nukuttua.jonain öinä kyl nukkuu ihan rauhassa.oon ite miettiny samaa et mikä siin voi olla et herää??... :/ tutti on viel öisin muulloin ei ole.onkoha se vaa nii et jotkut lapset on levoton unisia..ite kyl jos yöllä herään ni saan jonku aikaa valvoa ennenku uni tulee takas,jote voisko johtua mun geeneistäki(EN KYL USKO MUT TULIPA NY TUUMATTUA... :LOL: )
Meillä pojalla ihan samoin! Nukkuu kyl vielä pinniksessä omassa huoneessa eli ei meidän viereen pääse itse köpöttään, mut sitten kun on vieressä niin se on yhtä pyörimistä ja omat unet jää vähiin. Ajattelin et oisko se jotain eroahdistusta tai jotain (poika 1v8kk) ja niinpä kun poitsu aloitaa itkun eikä vain tutin laitto auta, meistä jompikumpi nukkuu pojan huoneessa. Ekana yönä pidettiin pinniksen välistä sormesta lujaa kiinni, mut esim. edellisyönä heräs vaan kerran ja tutti auttoi. Joskohan se tästä :whistle: :)

Meillä nukkui 8kk-1.5kk välisen ajan heräämättä omassa huoneessa ja sitten alkoikin yöheräilyt, itkut ja äidin huutamiset. Nykyään nukahtaa illalla omaan sänkyyn mutta sitten ekan kerran kun alkaa huhuilla niin suosiolla haetaan viereen nukkumaan. Kuukaus ravattiin tytön huoneessa mutta nykyinen käytäntö parempi. Välillä tulee viereen jo yhdeltätoista ja välillä aamu viideltä. Kaikki nukkuu paremmin. Itse koen että on eroahdistusta kun omasta sängystä huhuilee ja varmistelee äitiä vähän väliä mutta vieressä rauhallinen. Tulloin tytön ollessa 8kk siirretttiin omaan huoneeseen niin minun ja lapsen uni parani ja nyt näin päin.

Kokeile laittaa lapses sänky omasi viereen pariksi kuukaudeksi, jos siinä oppisi nukkumaan heräämättä turvassa ja sitten myöhemmin voisi taas siirtää vähän kauemmas. Meillä se toimi samassa tilanteessa.

kateriina
sama juttu meillä 1v 9kk kans. Heräämättä on taidettu nukkua tähän mennessä 2 yötä. kaikkia konsteja on kokeiltu, nyt olen luovuttanut ja tähän on jo tottunut, vaikka kyllä yöllä välillä rassaa; et taasko se alkaa!!

Mulla oli vanhin lapsi vähän samanlainen kukkuja, toinen taas nukkui yöt läpeensä jo 5kk eteenpäin. nuorin on nyt taas laittanut vanhan äipän lujille :) :headwall:

Hilmariina
Meidän poikaa nukutetaan supolla!
Eli vuoden vanha poika heräili parkumaan ainakin viisi kertaa yössä. Neuvolasta sain vinkin viiden yön suppokuurista, eli nukkumaan mennessä suppo, joka rauhoittaa, ja lapsi tottuu muutamassa yössä kokonaisiin yöuniin. No, ei ihan kokonaisia kaikki yöt ole vieläkään olleet, mutta selvästi rauhallisempia. Nyt on jo supot jätetty pois, mutta jatketaan taas, jos meno villiintyy. Aion käyttää tätä vaikka kouluikään asti, sen verran väsähtäneitä jo oltiin.

Syysäippä
Voi että kun ihanaa :D Siis se, että satuin tänne pitkästä aikaa ja vieläpä tämmöstä alotusta lukemaan... meillä tytöllä 1v 2kk myöskin nyt joku vaihe menossa, että yöllä herätään 2-3 krt parkumaan, eikä mikään oikein tunnu olevan syynä eikä unitutti taikka vesihörppy tms. oikein tunnu auttavan sillä hetkellä. Minä jo mietin, että oisko korvissa jotain :/ Eroahdistus tosiaan taitaa olla tuo avainsana... tyttö kun nukkuu omassa huoneessa ja jostain muistan lukeneeni että alle kaks vuotiaille yö on tosi pitkä aika olla vanhemmista erossa Eipä ole sitten aiemmin tullut mieleen... ottaen huomioon, että usein ei isi tai äiti edes vessaan voi mennä ilman että likka alkaa itkeä :hug:

Yhteistyössä