Yo-Pohjainen lähihoitajakoulutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kouluun....ko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kouluun....ko?

Vieras
Hei vaan kaikille!!

Olen hakenut tammikuussa 2013 alkavaan lähihoitajakoulutukseen ja yo-pohjaisena. Kestoksi on sanottu kaksi vuotta ja kysynkin nyt, että jos aloitan tammikuussa 2013, niin tapahtuuko valmistuminen sitte tammikuussa 2015, vai jo syksyllä 2014? Olen kuullut nyt kaksi eri versiota ja en tiedä kumpaan uskon. Meillä on haaveissa perheenlisäys parin vuoden sisällä ja tähän vaikuttaa paljon se koska saisin paperit koulusta!
Lisäksi te jotka olette kyseisen koulun käynyt yo-pohjaisena, oliko teillä paljon vapaapäiviä koulusta, oliko työnteko samaan aikaan mahdollista?

Hyvää alkanutta talvea kaikille!!!

tammikuussa 2015.

ei ollut mitään vapaapäiviä, paitsi ehkä ihan tutkinnon lopussa. Päinvastoin, 8-16 lähes joka päivä ja yhdestä kesästä jouduttiin olemaan harjoittelussa koko kesäkuu, koska 2 vuotta on niin tiukka aikataulu. Jotkut teki töitä iltaisin ja viikonloppuisin toki. Mutta niitäkin häiritsi harjoittelut joita oli 3-4 vuodessa, ja harjoittelussa joutui joskus tekemään myös iltaa ainakin, muutamia viikonloppujakin oli hyvä olla tehtynä.

t. ylioppilaspohjaisen lähihoitaja koulutuksen käynyt

lisään vielä että se valmistumispäivä voi toki olla vuoden 2014 puolella, mutta se tarkoittaa sitten joulukuuta, ei syksyä!

t. ylioppilaspohjaisen lähihoitaja koulutuksen käynyt

Näissä varmaan vaihtelua, luulisin että valmistutte jouluna 2014 jos aikataulussa pystyt pysymään. Meidän koulussa päiväpuolen opiskelijoilla oli silloin tällöin lukujärjestykseen merkitty etäopintoja, jolloin ei siis koululla tarvinnut olla, hommat saattoi hoitaa kotona. Kovin joustava tuollainen päiväopiskeluohjelma ei ole, vaan sun on oltava tunneilla lukujärjestyksen mukaan.

Olen suorittanut lähihoitajakoulutuksen aikuispuolella, jossa pohjakoulutuksella ei ollut merkitystä (kunhan nyt peruskoulun paperit hallussa). Meillä opiskeluaika oli 2 vuotta, ensimmäinen vuosi meni perusopintoihin ja toinen sitten koulutusohjelmaopintojen parissa. Kesää ei meillä tarvinnut opiskella, eikä edes saanut. Osa olisi halunnut suorittaa harjoitteluja kesällä, ei ollut mahdollista. Ihan poikkeusluvalla (koulutusalajohtajan ja ko. harjoittelua valvovan open) luvalla yksi meistä sai tehdä harjoittelua kesäkuun puolella kaksi viikkoa, ja itse aloitin viimeisen harjoittelun heti elokuun eka päivä. Valmistuin siis hieman muita myöhemmin.

Päiväopintojen kanssa voi samaan aikaan tehdä töitä toki iltaisin ja viikonloppuisin, mutta jos teillä on jo lapsia, niin aika haasteelliseksi voi mennä. Katso onko teillä aikuispuolen monimuotokoulutusta, meidän ryhmästämme lähes kaikki olivat päivätöissä, koulussa kävimme iltaisin ja joskus pari lauantaita. Toki tämäkin on haastavaa jos on perhettä, mutta itse työskentelin perhepäivähoitajana jolloin sain olla omien lasten kanssa päivisinkin, vaikka olinkin töissä. Harjoittelujaksot vain tuottivat haastetta, mutta niistäkin selvisin, valmistuin vain puolisen vuotta ensimmäisten jälkeen. Meillä moni teki opintoja lopussa aika joustavalla, omalla aikataululla, ja osa suoritti opintoja vieläkin hitaammalla tahdilla.

Vapaapäiviä en minullakaan kovin paljon ollut, mutta koulu itsessään ei panostusta juurikaan vaatinut eli töitä pystyi tekemään hyvin iltaisin ja viikonloppuisin ilman, että häiritsi opiskeluja. Itse valmistuin aikana, jolloin yo-pohjainen koulutus kesti vain 1,5 vuotta, joten nykyisestä kestosta en osaa sanoa mitään. Käsittääkseni kestoon saattaa vaikuttaa myös se, mihin suuntaat, koska jokaisessa oppilaitoksessa ei aina ala kaikki suuntaamisvaihtoehdot vaan saatat joutua odottamaan omasi alkua esim. puoli vuotta.

Tarkoitus olis suuntautua suu ja hammaspuolelle, sen verran tiedän että joudun vaihtamaan koulua varmaan ensimmäisen vuoden jälkeen koska tällä hetkellä ei kyseisessä oppilaitoksessa sitä puolta ole.

Yhteistyössä