Yö/päiväuni kastelu 5v:llä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Captain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Captain

Jäsen
03.11.2006
413
0
16
Tyttö pian 5v, ja kastelee öisin vuoteensa (vaippaa käytetään, neuvolan määräys) ja myös aina päiväkodissa päiväunilla, harvemmin kotona.
Tyttö myös välillä pissaa tahallaan, eli vaikka ei nukahtaisi, on vaippa märkä. Viime viikolla pissasi matolle, kun oli omassa huoneessa lepäämässä... :/

En tiedä mitä tehdä.. Neuvolalääkärille on aika varattu marraskuun alkuun, virtsatietulehduksen/diapeteksen mahdollisuus on jo vuosi sitten pois suljettu..

Tämä alkoi siis n. 1½vuotta sitten. Tyttö oli n.½-1v yö ja päivä kuiva jo. Sitten se alkoi uudestaan.. Silloin kun tyttö oli yökuiva, nostin häntä 1-2 kertaa yössä pissalle, mutta neuvolassa kiellettiin se, ja sanottiin että käytetään vaippaa siihen asti, että tyttö on todellakin oikeasti kuiva.

Ilman vaippaa ei voi jättää, koska sitten tyttö ei nukahda kun stressaa pissaamista. Päiväkodissa saattaa käydä nukkumisaikana, eli n.2h aikana useita kertoja vessassa. Päiväkodissa tämä on tietysti kielletty, koska kukaan ei silloin voi keskittyä nukkumiseen.

Tyttö käy kyllä kotona illalla pissalla, ja kuulemma päiväkodissa myös ennen nukkumaan menoa. Tyttö ei juo mitenkään tavallista enemmän, illalla yritetty vielä vähän rajoittaa.

Onko kellään tästä kokemusta? Miten hoidettu? Mihin asti kesti?
Neuvola lääkäriin on vielä niin paljon aikaa, että haluaisin yrittää myös jotain koti konsteja.. Kannusteena on yritetty esim. tarra taulua, jos vaippa on esim. päiväunien jälkeen kuiva.

Tiedän kyllä hormooneista/hälytin patjasta, mutta en usko että niistä voisi olla apua tässä tapauksessa, kun kastelu on selvästi ainakin osittain tahallista...

Poika (lokakuussa) 5v. on yökastelija.
Me kyllä herätämme pojan yöllä vessaan. Tuntuu, että se on auttanut. Ilman herätystä sänky joka yö märkä. herättämällä n. 2 vahinkoa viikossa.
Poika kokee vaipan "noloksi vauvojen jutuksi", joten emme pakota häntä siihen.
Myös muovilakana on käytössä.
Vaikean asian ympärillä painitaan kyllä molemmat.
Jos keksit jotain konsteja, niin laitapa tänne!!! Teen samoin, jos mulle tulee jotain kokeilemisen arvoisia ideoita..."päässä lyö tyhjää"

Kasteleeko poika päiväunilla? Tästä olen meinaan enemmän huolissani kuin yö kastelusta... :ashamed: :(

Ei tyttökään vaipasta tykkää, mutta ei hän halua ilman sitäkään olla.. Antaisin kyllä olla kotona ilman vaippaa jos tahtoisi, mutta jos ei laita vaippaa, ei saa nukutuksi..

...ja munkin tyttö täyttää lokakuussa 5v..)

Ei poika päiväunilla kastele. Päivällä ennenminkin "tuhrimista" hereillä ollessa, en tiedä johtuuko ummetuksesta(mitä hänellä välillä on) vai mistä. Onneksi se on harvinaista.

Välillä olen asiasta enemmän murheissani, välillä vähemmän.
Kavereiden(serkkujen)luona yöpyminen on myös hankalaa, kun kova halu on mennä yö kylään, mutta vaippaa ei huoli ja serkkujen vanhemmat jaksa nousta pissattamaan, eikä ymmärrä kuinka nololta pojasta tämä tuntuu.
Myös aina saa pelätä toisten patjojen puolesta.

Jos tyttö kesti kuivana nsotamalla pissalla tekisin niin enkä käyttäisi välttämättä sit ävaippaa,tai nostasisn myös sen vaipan kanssa pissalle....Eihän neuvola voi "määrätä" käyttämään vaippaa,toki voivat kertoa mitä vaihtoehtoja asiaan on.....

Me ei anneta iltapalalla kuin pikkiriikkisen vaan juotavaa ja sit vähää ennen nukkumaan menoa vessan kautta petiin niin on auttanut. poju 5v nyt ja ei oo montaa kuukautta ku vaippa jätettiin pois.

Hei. Meillä oli vähän sama ongelma pari vuotta takaperin. Poika 5v kasteli yöllä ja monesti (ei kuitenkaan aina) myöskin päiväunilla. Neuvolasta tosiaan neuvottiin, että vaippaa kannattaa käyttää niin kauan, että vaippa on aamulla kuiva. Mutta meidän tapauksessa jos oisin sitä neuvoa kuunnellu niin meillä ois takuuvarmasti poika vieläki vaipoissa. Sillä oli siis joka ikinen aamu aivan märkä vaippa. Se on totta, että yöllä ei kannata herättää vessaan koska se stressaa sinua ja lasta ja pitäähän lapsen kuitenki ite oppia jossain vaiheessa heräämään pissahätään. Ja mikä tärkeämpää, lapsen pitäs kyllä jossain vaiheessa pärjätä koko yön ilman, että pitäs käydä pissalla.

Meillä tehtiin niin, että pojan kans sovittiin yhdessä hyvillä mielin, että jos taas kokeiltas muutama yö ilman vaippaa. Tehtiin selväksi, että todennäkösesti ensimmäisinä öinä sänky kastuu ja että lapsen ei tarvi murehtia sitä. Lohduteltiin, että jos vahinko käy niin sille ei voi mitään, kokeillaan seuraavana yönä uudestaan. Jos sänky kastu joka yö niin pidettiin viikko tauko ja palattiin vaippoihin. Tätä tehtiin muutaman kerran ja yhtäkkiä yökastelu sitten jäikin.

Minun poika on 5.v. ja vastaavanlaista ongelmaa on.
Saimme 2 kuukautta sitten hälytinlakanan ja se on auttanut todella!
Poika oli myös kuiva aluksi noin 2-vuotiaana.

Meillä oli myös tuota "tahallaan" pissaamista. Ja jos vaippa on käytössä edistystä ei tapahdu. Mutta minä en jaksanut sitä pissa pyykkiä ja pidin vaippaa. Siispä ongelma vain jatkui ja paheni. Myös tarhassa päiväunilla tuli aina pissa.

Tarhassa eivät laittaneet vaippaa koska se oli niin noloa muiden lasten edessä. Muutenkin mitä kauemmin vaippa oli kuvioissa se oli kuin luovuttamista. Ja valitettavasti aina pahensi asiaa.

Kun sitten sain hälytinlakanan, lääkärissä käytyämme, niin sain voimia jättää vaipan pois. Ja olen todella hämmästynyt tuloksista =)

Pidän päiväkirjaa joka yöstä. Pojalle on hienoa laittaa itse hälytin päälle ja ottaa aamulla pois. Vaikka jos pissa vahinko sattuu on se harmitus hänelle mutta silti mennään koko ajan eteenpäin. Lakana ollut käytössä noin 2 kuukautta ja vahinkoja ei juuri enää tule. Ja vaikka pissaa alkaisi tulla niin lakana hälyttää heti ja pissaaminen loppuu siihen. Eli pestävää on vähän.

Päiväuni vahingot loppuivat lakanan myötä.
Eli minä en taatusti enää laita vaippaa. Lääkärin mukaan on helpompi aloittaa hoito viimeistään ennen esikoulua kuin myöhemmin. Mitä pidemmälle mennään vaipan kanssa sen vaikeammaksi asia tulee.

Itsekään en tuohon lakanaan noin uskonut mutta uskomattomalla tavalla se on auttanut. Yöpissalle viennit eivät auttaneet meillä. Ja lakanan käytössäkin pointti on se että lasta ei herätellä pissalle. Vaan kaikki menee omaan tahtiin. Se ääni vaikuttaa ilmeisesti jotenkin alitajuntaan, näin pähkäilen.

Poika oli myös niin sikeä uninen ettei herännyt vaikka nukkui likomärkänä, mutta nyt on oppinut sikeästä unesta heräämään itse vessaan! Se oli kuin lottovoitto :D :)

Tuohon liialliseen virtsaneritykseen on myös hormoonilääkitys, joka on yksi vaihtoehto. Mutta ei ehkä vielä 5-vuotiaalle.

Minä kyllä kannustaisin kokeilemaan tuota hälytinlakanaa. Kaikilla se ei ehkä auta. Ja hoitojakso on normaalistikin ainakin 3 kuukautta. Mutta meille se oli kuin taivaan lahja. Toivon että tekin saisitte avun.

Meillä oli myös käytössä tuo hälytinlakana. Kolmena yönä se on huutanut, mutta nyt ollaan oltu jo reilu kuukauden päivät yökuivia. Poika nyt 5v 4kk.
Kannattaa ainakin kokeilla! Kone saatiin neuvolasta lainaan. Ne lakanat on melko arvokkaita, mutta löysin sellasietki kaksplussan kirppiksen kautta tosi edullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kvartetti harmaana:
Meillä oli myös käytössä tuo hälytinlakana. Kolmena yönä se on huutanut, mutta nyt ollaan oltu jo reilu kuukauden päivät yökuivia. Poika nyt 5v 4kk.
Kannattaa ainakin kokeilla! Kone saatiin neuvolasta lainaan. Ne lakanat on melko arvokkaita, mutta löysin sellasietki kaksplussan kirppiksen kautta tosi edullisesti.

Saimme hälyttimen lainaan neuvolasta. Lakanat maksoivat uutena 25e / kpl. Ostin niitä kaksi mutta yhdelläkin nippa nappa olisi pärjännyt. Pieni raha 50? kuitenkin siitä avusta oli.

Toivottavasti nuo lakanat saisi jollekin myytyä. Lakanamalleja on toki erilaisia ja hinta voi vaihdella senkin mukaan. Minusta tuntuu että nuo olivat halvimmasta päästä.

Yhteistyössä