yo-lahjaksi muuta kuin rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raha on paras. Nuorista ei tiedä, mihin haluavat keskittyä yo-juhlien jälkeen. Moni lähtee ulkomaille eikä sinne raahailla mitään ylimääräistä tavaraa mukaan.

Aallon teräsvati on varmaan aika tarpeeton härpäke. On siinä joku kerta joulukinkkua tarjoiltu.

Kannattaa kysellä lahjan saajan toiveita, onko hänellä jotain tavaratoivetta. Toiveiden mukaan olen ostanut teräskattilan yhdellä ja tietyn sarjan astioita toiselle. Muuttivat omilleen opiskelemaan lähtiessä.

Aallon teräsvati on varmaan aika tarpeeton härpäke. On siinä joku kerta joulukinkkua tarjoiltu.

Kannattaa kysellä lahjan saajan toiveita, onko hänellä jotain tavaratoivetta. Toiveiden mukaan olen ostanut teräskattilan yhdellä ja tietyn sarjan astioita toiselle. Muuttivat omilleen opiskelemaan lähtiessä.
Tavallaan joo, ajattelin että se ois nuorelle vähän kivampi, voi jotain kynttilöitä tms pitää....taitaa olla niin, että vain raha käy. Luulis tavallaan että olisi kiva saada myös jotain mikä säilyy. 50 € menee äkkiä taivaan tuuliin, johonkin turhanpäiväiseen vaatteeseen tms.

Tavallaan joo, ajattelin että se ois nuorelle vähän kivampi, voi jotain kynttilöitä tms pitää....taitaa olla niin, että vain raha käy. Luulis tavallaan että olisi kiva saada myös jotain mikä säilyy. 50 € menee äkkiä taivaan tuuliin, johonkin turhanpäiväiseen vaatteeseen tms.
Mistä meinasit saada Aallon teräsvadin 50€:lla? Jonkin pienimmän teräskulhon sillä voi saada.

No, meistä vanhoista saattaa tuntua, että vaate on turhanpäiväinen, mutta sille nuorelle se saattaa olla "se juttu."

Rahalla saa pysyvää, jos haluaa. Jättäisin lahjan saajan päätettäväksi, mitä hän haluaa paitsi läheiselle voisi antaa oikean lahjan. Omista yo-juhlistani on aikaa yli 30 vuotta. Vieläkin minulla on käytössä lahjarahoilla ostamani aterimet ja astiat.

No rahaa en anna kuin 50 mutta voisin vadin ostaa, maksaahan se varmaan melkein satasen. Olisi siten arvokkaampikin.

No kyllä itsellä aikoinaan oli ne rahat tarpeen kun piti ostaa ruokailuvälineitä, lakanoita yms. kun muutti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Mä halusin jo tuolloin itse valita mitä kotiini otan.

Eli raha on paljon parempi kuin joku Aallon teräsvati. En kyllä huolisi sitä vatia, ei ole edes mitenkään nätti.

Nuori voi haluta just jonkun tietyn vaatteen/tiettyä merkkiä tai sitten voi ostaa rahoilla jotain isompaa/kalliimpaa. Ainahan voit ostaa myös lahjakortin johonkin koruliikkeeseen tai korun/kellon tms. Voit myös kysellä itse lahjan saajaltakin tai vanhemmilta mitä voisi ostaa jos et halua rahaa antaa.

Rahalahja nuorelle on ihan hyvä lahja. Nuori saa itse päättää mitä tekee, laittaako säästöön vai hankkiiko sillä tarvitsemaansa.
Ja miksi ei voi kysyä nuorelta itseltään kuinka haluaa häntä muistettavan - kyllä varmasti osaa oman toiveensa esittää :).

Ja mitä sitten vaikka nuori käyttäisi osan lahjarahoista vaatteisiin? Hänen ne rahat ovat ja hän saa itse päättää mitä niillä ostaa. Joillakin ne lahjarahat voivat antaa mahdollisuuden ostaa jotakin kalliimpaa vaatetta mihin ei muuten olisi rahaa. Ja voihan vaatteet olla tarpeen. Ei itsellä tuon ikäisenä pahemmin ollut rahaa ostella vaatteita.

Itse suosin mielummin tavaralahjoja kuin rahaa. Etenkin jos on useampi maksaja, niin ostaa jotain ajatonta ja käyttökelpoista. Teräsvati ei välttämättä ole sellainen, mutta kakkulapiot, salattiottimet, padat, kulhot yms ovat sellaisia, joita kaikki jossain vaiheessa tarvitsevat.

Rahalahja nuorelle on ihan hyvä lahja. Nuori saa itse päättää mitä tekee, laittaako säästöön vai hankkiiko sillä tarvitsemaansa.
Ja miksi ei voi kysyä nuorelta itseltään kuinka haluaa häntä muistettavan - kyllä varmasti osaa oman toiveensa esittää :).
No jaa, nuoret nyt tunnetusti eivät osaa ajatella kauhean pitkälle.
Itselleni on ainakin ollut monin verroin enemmän iloa elämän varrella parista kauniista kulhosta ja aterimista (joita ei todellakaan silloin parikymppisenä arvostanut) kun jostain farkuista tai mekosta olisi ollut.

Päinvastoin raha tulee usein köyhälle opiskelijalle todella tarpeeseen. Sen sijaan millään turhanpäiväisillä (oman makuun sopimattomilla) kipoilla ja tavaroilla ei tee yhtään mitään.

Itselleni on jäänyt täysin turhakkeiksi tietynlaiset kulhot, vaasit ja korut, joita olen saanut yo-, kihlajais- ja häälahjoiksi. Osan olen laittanut kiertoon eteenpäin. Raha on tullut aina tarpeeseen ja siitä olen ollut hyvilläni.

Itselleni on ainakin ollut monin verroin enemmän iloa elämän varrella parista kauniista kulhosta ja aterimista (joita ei todellakaan silloin parikymppisenä arvostanut) kun jostain farkuista tai mekosta olisi ollut.
Riippuu kyllä nuoresta, jotain luottoa siihen järjen kasvuunkin :) - ei kaikki suinkaan tuon ikäisenä ole ns.huithapeleita vaan ymmärtävät mitä tarvitsevat (y)

Päinvastoin raha tulee usein köyhälle opiskelijalle todella tarpeeseen. Sen sijaan millään turhanpäiväisillä (oman makuun sopimattomilla) kipoilla ja tavaroilla ei tee yhtään mitään.

Itselleni on jäänyt täysin turhakkeiksi tietynlaiset kulhot, vaasit ja korut, joita olen saanut yo-, kihlajais- ja häälahjoiksi. Osan olen laittanut kiertoon eteenpäin. Raha on tullut aina tarpeeseen ja siitä olen ollut hyvilläni.
Riippuu ehkä vähän tyypistä. Kyllähän maailmasta löytyy aika lailla ns. ajattomia esineitä, joita useimmat jossain vaiheessa elämäänsä tarvitsevat. Silloin on kiva muistella, kun esim oman lapsen ylppärijuhlissa leikkaa kakkua kakkulapiolla, jonka on itse saanut

Mää olen kans serkulle vieny keittiöveitsen, tai siis puukon ja tuolloin pinnalla olleen Nigella Lawsonin leivontakirjan.

Mää en kippoja ja kuppeja veis enää nykynuorille. Nykyajan ongelma kun on, että joka paikka on aivan täynnä tavaraa.
Edelliset sukupolvet keräs astioita... Ja vanhemmillaan on kaikki paikat täynnä astioita kippoo kuppii ja aterimia kolme eri settiä, nii kyllä niistä nuori saa osansa.

Jossain neuvottii viemään nykynuorille esim Suomalaista trendi desing tavaraa.. Mut mitähän sekin sit käsittää :D

Mutta kannattaa kysyä lahjan saajan toivetta, mitä astia tai aterinsarjaa antaa. Meillä on yhä toisena astiastona miehen isovanhemmiltaan saama astiasto, ruma kuin mikä. Kaikki serkukset saivat samaisen astiaston lahjaksi, eikä yksikään ole siitä pitänyt:censored: Jokainen olisi mieluummin halunnut jonkin toisen. Se pääkäytössä oleva astiasto on sellainen, minkä itse ostin ja valitsin opiskelemaan lähtiessä.

Itsekin annoin kummitytölle yo-lahjaksi astioita, sarjaa mitä hän toivoi. Itse en sitä olisi valinnut, mutta pääasia on, että saaja tykkäsi lahjastaan.

Mää olen kans serkulle vieny keittiöveitsen, tai siis puukon ja tuolloin pinnalla olleen Nigella Lawsonin leivontakirjan.

Mää en kippoja ja kuppeja veis enää nykynuorille. Nykyajan ongelma kun on, että joka paikka on aivan täynnä tavaraa.
Edelliset sukupolvet keräs astioita... Ja vanhemmillaan on kaikki paikat täynnä astioita kippoo kuppii ja aterimia kolme eri settiä, nii kyllä niistä nuori saa osansa.

Jossain neuvottii viemään nykynuorille esim Suomalaista trendi desing tavaraa.. Mut mitähän sekin sit käsittää :D
Veitsien ja puukkojen suhteen pitää olla varovainen. Toisilla on vahvana uskomus, ettei teräesinettä saa koskaan antaa/saada lahjaksi (tietää ikävyyksiä saajalle).

No en Aallon vatia veisi. Ennemmin vaikka sitten Iittalan juomalaseja tai Arabian lautasia. Tai aterimia, kattiloita, paistinpannun tai tuo jonkun mainitsema kokkiveitsi. Tai petivaatteita. Eli laadukasta käyttötavaraa mistä olisi jatkossa hyötyäkin. Itse sain aikanaan pussilakanan kaverin äidiltä, ja se on ylppärilahjoista ollut ehdottomasti eniten käytössä.

Ilmeisesti siis vain raha kelpaa lahjaksi. Meillä esim. korut jääneet aivan käyttämättä. Mutta tuollaisen vadin ajattelin olevan ihan mukava jos muuttaa nuori omilleen, koska sellaiseen ei nuori itse viitsi laittaa rahaa. Eikös se lahja voisi juuri olla jotain sellaista mitä ei muuten tulisi hommattua? Minä saan aina lahjaksi lahjakortin jolla ostan perheelle ruokaa. Ai ihanaa.... Parempi olisi joskus kun saisi jotain joka on vähän oman arjen yläpuolella.