Ympärileikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kummallista, miten kiinnostuneita aikuiset ihmiset ovat omien lastensa sukuelimistä. ne ovat niin hiton kiinnostavia, että ne pitää silpoa ennen kun lapsi pystyy itse asiasta päätöstä tekemään.

Ja Jenkeissähän on ihan tyypillinen perustelu se, että halutaan pojan "näyttävän samalta" kuin (ympärileikattu) isänsä... Mieheni on amerikkalainen ja ympärileikattu, ja myönnän kyllä, että leikattu on kivempi kuin ei leikattu. Siltikään omia poikiani ei todellakaan ympärileikattu, ei tullut mieleenkään, ja mieheni ei myöskään tätä vaatinut (tuskin olisi alunperin naimisiin mentykään jos olisi ollut jotenkin fanaattinen asian suhteen). Kätilöt olivat aina tosi positiivisesti yllättyneitä päätöksestämme, sanoivat että voi kun meillä täälläkin jätettäisiin lasten turha leikkely jo pois kuten Euroopassa.

Ympärileikkaukselle ei ole yhtäkään tarpeeksi perusteltua syytä, jotta ikinä edes harkitsisin sitä omille pojilleni. Jos lapsi haluaa sellaisen aikuisena (mitä epäilen suuresti), hankkikoon itse.

Suomessa poliisi tutkii muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtyjä ympärileikkauksia törkeinä pahoinpitelyinä. Sexpon asiantuntija Eeva Matsuuken mukaan poikien ei-lääketieteellisiä ympärileikkauksia tulisi kutsua silpomisiksi kuten tyttöjenkin kohdalla tehdään.[1] suurimpana juutalaisena filosofina pidetty keskiajalla elänyt Moses Maimonides perusteli ympärileikkausta seksuaalisen halun ja kyvyn vähentämisellä moraalin korjaamiseksi

Suomen Lääkäriliitto[11] ja Ruotsin lastenlääkäriliitto[12] vaativat lasten ympärileikkausten kieltämistä lailla.

Hollannin kuninkaallisen lääkäriliiton (KNMG, 2010) mukaan ei-terapeuttinen poikien ympärileikkaus loukkaa lapsen oikeutta itsemääräämisoikeuteen ja ruumiilliseen koskemattomuuteen. Liiton mukaan poikien ympärileikkauksen kieltämiseen lailla on yhtä hyvät perusteet kuin tyttöjen sukupuolielinten silpomisen kohdalla.[13]

Esinahan poiston väitetään vähentävän miehen kokemaa nautintoa ja toisinaan mahdollisesti vaikeuttavan siemensyöksyn saavuttamista yhdynnässä terskan tuntoherkkyyden vähennyttyä

Esinahka on peniksen tuntoherkin alue. Ympärileikkaamattomat miehet raportoivat sen olevan myös seksuaalisuudelle tärkein, merkittävästi terskaa tärkeämpi.[28][4]

Koreassa aikuisten miesten ympärileikkaus on yleistä. Alle sadasta haastatellusta 41 ilmaisi penetraatiokykynsä heikentyneen leikkauksen jälkeen, lisäksi tuli ongelmaksi saada itsensä kiihottumaan sooloseksissä ja mielihyvä väheni. Nuorilla ympärileikatuilla on useammin ongelmia saada erektio tai orgasmi.[4]

Ympärileikkaus kehittää peniksen päähän kovettuman, joka vähentää tuntoherkkyyttä. Se vaatii mieheltä kovempia ponnisteluja orgasmin saavuttamiseksi ja voi aiheuttaa kipuja naiselle. Koska miehellä ei ole esinahan liukuvaa liikettä suojana, yhdynnällä voi olla tuskallinen vaikutus naisen limakalvoihin. [29]

Vuonna 2011 julkaistun Tanskan kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan sekä ympärileikatuilla miehillä että heidän naiskumppaneillaan yleinen kyvyttömyys orgasmiin oli kolme kertaa yleisempää kuin muilla, vaikka lukuisat tekijät uskontoa, kulttuuria, koulutusta, tulotasoa ja siviilisäätyä myöten oli vakioitu. Tulokset olivat samansuuntaisia ilman uskonnollisia ympärileikkauksia ja niiden kanssa. Naiskumppaneilla oli kahdeksan kertaa normaalia useammin yhdyntäkipuja (dyspareunia).[29][30]

[muokkaa]Naisten kiihottumishäiriöt
Esinahka torjuu emättimen kuivumisen aiheuttamat haitat[31], mutta ympärileikattu penis vetää ulos emättimen tuottaman liukastuksen. Molemmista kokemusta omaavat naiset kertoivat saavansa ympärileikkaamattomien kanssa helpommin orgasmeja, jopa perättäisiä, ja pitivät yhdeksän kertaa useammin ympärileikkaamatonta penistä parempana.[32] "Naisen kiihottumishäiriötä" voidaan pitää normaalina vasteena seksiin ympärileikkaamattoman kanssa.[4]

Sekä tyttöjen että poikien ympärileikkauksia on perusteltu vielä 1900-luvulla länsimaissakin masturbaation ja liiallisen seksuaalisuuden ehkäisemisellä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ymp%C3%A4rileikkaus

Suomessa on paaaaljon ympärileikattuja poikalapsia, eikä neuvola, päiväkoti, koulu ole heistä lastensuojeluun tai poliisille ilmoittanut.

Onpa koulussa jopa vietetty ihan ympärileikkausjuhliakin.

Siis liittyen tuohon, että ei-lääketieteellinen ympärileikkaus olisi (aina) törkeä pahoinpitely johon poliisi puuttuisi, ja lastensuojelu myös. Ei se mene ihan niin kuitenkaan.

Mun poikaa ei oo leikattu, eikä leikata. Eikä leikata tätä toistakaan pian syntyvää poikaa, ellei tule lääketieteellistä syytä sille.

Olen ennen ollut poikien ympärileikkausta vastaan, mutta vuosien kuluessa olen saanut eri käsityksen. En ole ikinä kuullut että yksikään ympärileikattu mies olisi siitä harmissaan. Jos uskonnollisista syistä kaikki muutkin on keikattu ja itse ei, siitä voisi syntyä enemmän murhetta. Vanhempana operaatio on isompi juttu ja toipuminen kestää kauemmin. Siinä ei sinänsä silvota mitään, vaan leikataan se pieni nahan palanen joka suojaa terskaa, eli esinahka. Toipuminen on nopeaa, eli viikko. Toimenpide ei vaikeuta virtsaamista, sillä nahan palanen leikataan ympäriltä, eihän siihen kohtaan tehdä mitään mistä virtsataan (selvyyden vuoksi).
Yleisesti miehille miehuus on tärkeä asia ja Jenkeissä suurimpaan osaan leikkauksista on varmasti myös sitten ulkonäkö. Ympärileikkaamaton penis näyttää leikattuun verrattuna rumalta, varsinkin jos on "tottunut" ympärileikattuun niin sitä ihan säikähtää että onko kyseessä joku epämuodostuma. En liiottele, eli kerroin vain selventääkseni näkökulmaa niille jotka ei tiedä asiasta. Hygienia on helpompaa kun ei ole esinahkaa. Ystävän pikku poika kärsi esim melkein vkon todella pahasta tulehduksesta esinahan alla kun sinne oli joku pöpö päässyt menemään. Ja se on lääkärin mukaan yleistä tietyn ikäisillä pojilla kun räpeltävät huomaamatta. Pyrin tuomaan esille siis myös tietoa niille jotka heti luokittelevat sairaaksi ne, jotka eivät verisesti vastusta poikien napsausta.

En jaksa haukkua ketään pystyyn, mutta itse en halua lapseni sukuelimiä leikeltävän ilman mitään kunnon syytä. Itse saa myöhemmin päättää jos jostais syystä tällaisen toimenpiteen haluaa tehdä.

En ole vielä kuullut mitään kunnollista perustelua moiselle, mutta ehkä joskus vielä kuulen? Onko sellaista? Saa kertoa jos on, ehkä en tiedä sitä vielä? Ilmeisesti tulehdusriski vähenee hiukan jos muistan oikein? Mutta verrattuna sitä turhaan leikkaukseen ja sen jälkeisiin kipuihin, onko hyöty tosiaan niin suuri että toimenpide on tehtävä pienelle?

Ihan mielenkiintoinen aihe niin yleisestä jutusta, mutta oikeasta vai väärästä?

• Tykkää
Reactions: fortunate
Olen joutunut myös pohtimaan kantaani ympärileikkaukseen. Aluksi en ollut sitä vastaan, mutta muutin mieleni. Ensinnäkin kaikkiin pieniinkin nipsaisuihin liittyy aina komplikaatioriski. Pahimmillaan siihen nipsaisuun voi kuolla... Toiseksi ympärileikkaus vie peniksestä tuntoa pois. Minä en voisi tehdä omalle pojalleni sitä, että jotenkin vaikuttaisin hänen kykyynsä tuntea seksuaalista neutintoa. Lisäksi ympärileikkauksen suosio Jenkeissäkin on laskenut selvästi. Nykyään enää alle puolet pojista ympärileikataan. Mutta pystyn kyllä hyväksymään, että joillakin kulttuuriset syyt painavat niin paljon, että leikkaus tehdään, mutta itse en haluaisi sitä tehtävän omalle pojalleni.

Aaargh. 18 vuoden ikäraja silpomisille. Aikuinen saakoon itse päättää mitä raajoja haluaa itseltään amputoida. Mutta ei ole kenekään aikuisen oikeus silpoa lapsia.

Minun molemmat veljet on ympärileikattu. Toinen ihan pienenä ja toinen parikymppisenä. Terveydellisistä syistä, liian ahdas ja aiheutti ongelmia. Kyllä se parempi on lapsena kuin aikuisena. Paraneekin nopeammin. Ja ihan kristittyjä ovat molemmat.

Aaargh. 18 vuoden ikäraja silpomisille. Aikuinen saakoon itse päättää mitä raajoja haluaa itseltään amputoida. Mutta ei ole kenekään aikuisen oikeus silpoa lapsia.
Ympärileikkauksessa ei amputoida mitään. Sehän se olisikin hirveää jos pippeli amputoitaisiin. Ja parempi se on tehdä lapsena kuin aikuisena. Paranee nopeammin eikä sitä muista sit vanhempana.

Mikähän mahtoi olla se kulttuuri, jossa poikkeuksetta kaikki pojat ympärileikataan, mutta kyse ei ollut kuitenkaan uskonnollisista syistä (esim. juutalaisuus tai islam)

Lapsen sukuelimiin kajoamainen ja silpominen ilman lääketieteellistä syytä on väärin, uskonnon varjolla täydellistä hulluutta ja siihen tulisi puuttua kovalla kädellä ja rangaistuksilla.

Poikien ympärileikkaus aiheuttaa mm. tuntoherkkyyden vähenemistä seksissä. Pieni osa noista leikkauksista epäonnistuu ja pahimmillaan KOKO penis saatetaan joutua poistamaan. Näitä tapauksia on ollut. Täysin turhaan, vanhempien ja sairaan kulttuurin pakkomielteen takia.