Ympärileikkaus (aikuisiällä): parantumisesta ja vaikutuksista seksielämään

  • Viestiketjun aloittaja nappinen
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tutkittu asia on se, että esinahattoman kanssa seksi on naisen mielestä huonompaa.
Ympärileikkaus – Wikipedia

"Esinahka torjuu emättimen kuivumisen aiheuttamat haitat[40], mutta ympärileikattu penis vetää ulos emättimen tuottaman liukastuksen. Molemmista kokemusta omaavat naiset kertoivat saavansa ympärileikkaamattomien kanssa helpommin orgasmeja, jopa perättäisiä, ja pitivät yhdeksän kertaa useammin ympärileikkaamatonta penistä parempana.[41]"


Aivan. Se ruma, roikkuva nahka.. :X

Hyvää seksi aina ollut eikä mitään hankaluuksia tuon takia. Tyytyväinen olen, että tuo mies on leikattu. ;)
 
samaasia
[QUOTE="Vieras";27874363]Yhtä täysipainoista elämää kuin eläisivät esinahan kanssa?

USAssa, ah siellä kaiken järkevyyden tyyssijassa.

Silpomisen kannattaja pelle olet.[/QUOTE]


Sulla näköjään on paljonkin tuttuja, jotka on leikattu? Kun tiedät niin hyvin, että ilman esinahkaa elämä ja etenkin seksielämä on yhtä kärsimystä? Epäilen suuresti, että edes siellä "järkevyyden tyyssijassa" sallittaisiin vuosittain miljoonien vauvojen ympärileikkaus, jos elämänlaatu siitä heikkenisi merkittävästi.

Ja sanoin jo ensimmäisessä viestissäni, että pidän poikavauvojen ympärileikkausta arveluttavana. Olisi parempi tehdä se aikuisena tai edes teini-ikäisenä, että poika/mies voi itse tehdä päätöksen. Leikkauksen riskit vaan taitavat olla vähän suuremmat mitä enemmän ikää on.

Ja siis mun poikiahan ei ole "silvottu" vaikka mies on.

Nää ennakkoluulot ilman oikeita tietoja on niin älyttömiä. Ihan niin kuin moni Jenkeissä luulee, että leikkaamattomat on epäsiistejä. Ja näyttää oudoilta.
 
juippi
Mulla oli nuorempana tosi tiukka esinahka. Joskus 13-vuotiaana vedin sen taakse ja mahdottoman erektion takia en meinannut enää saada sitä terskan päälle takaisin. Toistuvia tulehduksia oli alle 10-vuotiaasta lähtien, olisi jo silloin pitänyt leikkuuttaa jos kuka olisi vain auttanut. Salasin asiaa vanhemmiltakin, sitten oli pakko joskus sanoa. 15-vuotiaaksi asti kärsin toistuvista tulehduksista, aloin venyttämään toistuvasti esinahkaa ja nykyään se on todella sopiva. Pidän sen jatkuvasti silti takana, laukeaminen oli liian nopeaa ja tämä auttaa tosi paljon. Ei hankaa, sitä on turha kenenkään uskotella. Päinvastoin tuntuu hiton hyvältä kun keppi alkaa vipattamaan ja terskassa tuntuu kun vain ajattelee naista. Ikää nyt yli 40-vuotta ja tuntuu siltä, että seksihommia ajatellen 18-vuotta. Parhaimpina päivinä kolme kertaa haluttaisi, mutta kumppani ei!. Aikuisiällä ympärileikkaus on ok. ja jos terveydelliset syyt sitä vaatii, mutta ei kokonaan silloin terskaa paljaaksi.
 
"vieras"
Mulla oli nuorempana tosi tiukka esinahka. Joskus 13-vuotiaana vedin sen taakse ja mahdottoman erektion takia en meinannut enää saada sitä terskan päälle takaisin. Toistuvia tulehduksia oli alle 10-vuotiaasta lähtien, olisi jo silloin pitänyt leikkuuttaa jos kuka olisi vain auttanut. Salasin asiaa vanhemmiltakin, sitten oli pakko joskus sanoa. 15-vuotiaaksi asti kärsin toistuvista tulehduksista, aloin venyttämään toistuvasti esinahkaa ja nykyään se on todella sopiva. Pidän sen jatkuvasti silti takana, laukeaminen oli liian nopeaa ja tämä auttaa tosi paljon. Ei hankaa, sitä on turha kenenkään uskotella. Päinvastoin tuntuu hiton hyvältä kun keppi alkaa vipattamaan ja terskassa tuntuu kun vain ajattelee naista. Ikää nyt yli 40-vuotta ja tuntuu siltä, että seksihommia ajatellen 18-vuotta. Parhaimpina päivinä kolme kertaa haluttaisi, mutta kumppani ei!. Aikuisiällä ympärileikkaus on ok. ja jos terveydelliset syyt sitä vaatii, mutta ei kokonaan silloin terskaa paljaaksi.
Mies ilman esinahkaa ei ole kokonainen mies. Aivan kuten nainen ilman klitoriksen huppua ei ole kokonainen nainen.
 
"kätilö"
mun mies on leikattu aikuisiällä, ja se ei tiennyt hyvästä seksielämästä ennen sitä. seksuaalisuus siis vasta pääsi kunnolla vauhtiin leikkauksen jälkeen, ei kannata väittää että seksielämä olis loppuelämäksi pilattu tms. leikkauksesta on jo yli 10v, tunto on yhä ihan yhtä herkkä kun vehje on sillä tuulella.
 
"vieras"
[QUOTE="kätilö";28282313]mun mies on leikattu aikuisiällä, ja se ei tiennyt hyvästä seksielämästä ennen sitä. seksuaalisuus siis vasta pääsi kunnolla vauhtiin leikkauksen jälkeen, ei kannata väittää että seksielämä olis loppuelämäksi pilattu tms. leikkauksesta on jo yli 10v, tunto on yhä ihan yhtä herkkä kun vehje on sillä tuulella.[/QUOTE]

Poikkeus vahvistaa säännön. Miehelläsi oli jokin fyysinen vika, eikö?
 
"kätilö"
[QUOTE="vieras";28282327]Poikkeus vahvistaa säännön. Miehelläsi oli jokin fyysinen vika, eikö?[/QUOTE]

musta tuntuu, ettei sulla ole riittävää tietämystä ja kokemusta että voisit yleistää noin. olen itse työskennellyt myös sairaanhoitajana, ja potilaiden kanssa keskustellut näistä. kukaan vielä ei ole kokenut seksielämänsä pilaantuneen, tosin niin päin sitten voikin olla näitä poikkeuksia.
 
"Vieras"
Mun mieheltä on leikattu lapsena ahtauden takia. Suomessahan ei kokonaan esinahkaa poisteta vaan tehdään ns. säästävä leikkaus.

Eli pystyy normaalisti runkkaamaan esinahan kanssa, terska on kyllä varmasti tunnottomampi kuin olisi esinahan kanssa. Ei saa erityisemmin kiksejä esim. terskan nuolemisesta.

Mutta ei vaikuta muuten seksiin (ja siis kyllä nauttii suuhoidosta, vaikkei varsinaisesti terskan stimulointi ole se paras vaihtoehto), ja penis näyttää paljon paremmalta kuin esinahallinen :)
Tulee tarvittaessa hyvinkin nopeasti :D Eikä ole kyllä minkäänlaisia ongelmia seisomisen tai saamisen kanssa. Eikä kyllä kuivu paikat kummallakaan kesken seksin!

Että eipä täällä ole mitään ongelmia moisesta aiheutunut, mutta mies on kyllä tietoinen, että terskan tuntoherkkyys olisi varmasti parempi ilman leikkausta.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28282554]Mun mieheltä on leikattu lapsena ahtauden takia. Suomessahan ei kokonaan esinahkaa poisteta vaan tehdään ns. säästävä leikkaus.

Eli pystyy normaalisti runkkaamaan esinahan kanssa, terska on kyllä varmasti tunnottomampi kuin olisi esinahan kanssa. Ei saa erityisemmin kiksejä esim. terskan nuolemisesta.

Mutta ei vaikuta muuten seksiin (ja siis kyllä nauttii suuhoidosta, vaikkei varsinaisesti terskan stimulointi ole se paras vaihtoehto), ja penis näyttää paljon paremmalta kuin esinahallinen :)
Tulee tarvittaessa hyvinkin nopeasti :D Eikä ole kyllä minkäänlaisia ongelmia seisomisen tai saamisen kanssa. Eikä kyllä kuivu paikat kummallakaan kesken seksin!

Että eipä täällä ole mitään ongelmia moisesta aiheutunut, mutta mies on kyllä tietoinen, että terskan tuntoherkkyys olisi varmasti parempi ilman leikkausta.[/QUOTE]

Sepä hienoa, että näyttää sinusta paremmalta. Paras argumentti. Minusta naisen pimppi näyttää paremmalta leikattuna.
 
Väbä
Minulle tehtiin ympärileikkaus jo aika myöhäisellä iällä. Muuta negatiivista en voi sanoa kuin, että toimenpide olisi pitänyt tehdä paljon aikaisemmin. Hyvä ikä olisi siinä 18-20 vuotiaana eli, kun voi jo itse päättää. Minua on koko ikäni vaivannut liian löysä ja pitkä esinahka. Se on haitannut nimenomaan seksielämääni. Tottakai leikkaus vie hieman tuntoa pois mutta siitä on etuakin. Ennenkaikkea hygienia ja terveys paranee paljon. Kosmeettisesta puolesta on kai enemmän positiivisia kokemuksia. Neuvona sanoisin, kun teetätte ympärileikkauksen, että "korkea ja tiukka" leikkaustyyli on paras. Eli leikkausarpi niin lähelle kehoa kuin mahdollista ja niin tiukka, että esinahka ei tule löysänäkään edes osittain glanssin päälle. Itse pidin hyvänä myös frenulumin poistoa. Paraneminen tapahtuu parissa viikossa, kun muistaa huolehtia haavan puhtaanapidosta. Kipu on erittäin vähäistä. Yksityispuolellakin (Terveystalo) Suomessa leikkaus maksoi vain 500 €, mikä oli mielestäni todella edullinen. Tällöin leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa. Jos katsotte ympärileikkauksen tarpelliseksi, niin rohkeasti vain toimenpiteeseen.
 
"Hmm"
Minun aviomiehenikin on ympärileikattu joskus lapsena ja on äärettömän tyytyväinen sexi elämäämme :)! En kuvittelisi ottaa joskus roikkuva virtsalla haiseva nahka... Hyi hyi!! Miettikää nyt kaks kertaa ;)
 
dgfd
Meillä miehen peniksen tuntoherkin osa on just frenulum, etenkin sen alapuoli eli se joka poistettaisiin, terskassa ei ole juuri ollenkaan tuntoa, joten aika karua olisi tuollainen. Frenulumin leikkauskin repeämän jälkeen vaikeutti asioita jo aika paljon ja piiitkäksi aikaa, poisto olisi varmaan ihan katastrofi.

Kerran olen ympärileikatun kanssa ollut tekemisissä ja en kyllä koskenutkaan siihen, vaan hommat jäi kesken. Oksettava ajatuskin joku mutiloitu sukuelin, niin naisella kuin miehellä. Fyysisistä syistä tehdyn ymmärrän, vaikka sekin on kuvottava yhtä lailla ja en koske.
 
Aikuisena leikattu
Mulle tehtiin ympärileikkaus 15v sitten ja sen paraneminen on edelleen kesken. Nyt vasta alkaa pikkuhiljaaa jäljelle jäänyt iho olla niin paljon venynyt, että se ei enää ole kireä kuin viulun kieli ja nyt vasta on paisuvaiseen kiinni arpeutunut leikkausalue irronnut niin paljon, ettei enää kipeydy jokaisessa seksiyrityksessä. Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, en ikipäivänä olisi astunut jalallanikaan siihen sairaalaan. Luultavasti oma ongelmani olisi ratkennut ahkeralla kortisonilla voitelemisella (pehmittää ja venyttää ihoa), sekä ahkeralla säännöllisellä venyttelyllä. Jokainen ympärileikkausta harkitseva vois googlettaa "esarinvenytys", niin sieltä löytyy todella hyvät ohjeet erilaisten ongelmien luonnonmukaiseen hoitoon ja tällöin välttyy myös loppuiän katumukselta.
 
hyrr
Tunnoton jyystäjä oli se, josta mulla on kokemusta. Sanoi, että ei se oikein herkkä ole ja tuntuu enemmänkin koko peniksen alueella se kiihotus, ei mitään erityisen räjähtävää tunnetta kait.

Ei voi olla muuten mitään epäkiihottavampaa. Ei ole kiva näpeltää sellaista, suihinotto tuntuu jotenkin typerälle ja ruma kuin perkele ja.. Ei, ei silvottu ihmiskeho vain voi olla haluttava koskaan. Ei vaikka olisi mistä syystä tehty, se nyt vain on.. Ei kiitos. Mutta minä olenkin aika peniskeskeinen ja koen ne todella kiihottavina ja rakastan sen koskettelua ja suihinottoa.
 
"vvv"
USAssa ympärileikkaus on vähentynyt rajusti aivan viimevuosina. Syy on ilmeisesti se, ettei se ole enää julkisilla varoilla tuettu, tai sitten se, että nuorten vanhempien tietoisuus asiasta on kasvanut. Ylipäätään Amerikassa ympärileikkaus yleistyi masturboinnin (oi kauhistus! ) vähentämiseksi, mitä nykyvanhemmat eivät varmaankaan enää paheksu samoissa määrin.
 
Mies-82-
Ensinnäkin aika rajua dumaamista täällä. Jos miehisyys on kiinni noin sentistä ohutta nahkaa niin taitaa olla itsetunto myös aika ohut. Ja naiset jotka kommentoivat silvotusta kalusta varmasti omistavat täydellisen vartalon. No, kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja saavat itse valita millaisella kalulla heitä "jyystetään"...

Itselle tehtiin leikkaus 1,5 kk sitten ja ainakin toistaiseksi paras päätös pitkään aikaan. Olen kärsinyt ahtaasta esinahasta aina ja seksielämä kärsinyt siitä. Minulle kehittyi viimeisen vuoden aikana kiristävä rengas eikä ollut enää muita vaihtoehtoja kuin leikkaus. Parantuminen edelleen kesken, mutta noin tusinan masturboinnin ja parin yhdynnän jälkeen voin sanoa, että tunto ja orgasmit ovat parempia kuin ikinä. Eikä todellakaan ole vaikuttanut miehisyyteeni, päin vastoin. Erektio isompi ja kovempi kuin ikinä kun saa vihdoin seistä "vapaana". Myös vaimo kiittelee tätä muutosta, koska saa nyt nauttia kivikovasta kalustani. Miinuspuolena tietenkin edelleen esiintyvä turvotus ja leikkausarvet, mutta näille ei voi mitään. Ne paranevat ajan myötä ja omalla kohdalla turvotuksen laskeutuminen on ollut poikkeuksellisen hidasta.

Itse leikkaus omalla kohdalla:
Lähete työterveyslääkäriltä urologille. Urologi katsoi tilanteen ja totesi, että leikkaus ainoa vaihtoehto. 2 kk myöhemmin leikkaus (jonon kesto HUSilla). Kolmelta sisään, alkujargonit, odottelua, puudutus ja siitä leikkaukseen. Leikkaus kesti 20 min paikallispuudutuksessa, ei tunne oikeastaan mitään. Tunti "heräilyä", välipalaa ja virtsaus. Kuudelta himaan. Ainoa inhottava kohta oli puudutus, jossa pistetään 3-4 pistosta suoraan varteen. Ei ollut mukavaa, mutta kipu ei kestä kauan. Ja heppi on kipeä viikosta pariin viikkoon, liikkuminen hankalaa. Siteiden vaihtaminen voi olla tuskallista. Kannatan vaihtamaan usein ja suihkussa.

HUSilla leikkaus maksoi 105€ ja siihen päälle poliklinikkamaksu ja kipulääkkeet. En tiedä onko eroja sairaanhoitopiireissä, oletan ettei.

Tässä omia kokemuksia. Kaikki yksilökohtaista ja kannatan kaikille ongelman kanssa painivan ensi kädessä perehtyvän venyttelyihin ja harkitsevan leikkausta vasta tämän jälkeen. Varsinkin tuo tuntopuoli leikkauksen jälkeen varmasti vaihtelee. Mutta älkää jääkö ongelman kanssa paikoilleen vaan rohkeasti tekemään asialle jotakin. Itse ainakin odotin aivan liian kauan. Kaikilla on oikeus hyvään erektioon ja seksielämään!
 
vierailija
Itsellä leikkauksesta noin kolme viikkoa ja terskan juureen on jäänyt muutama "patti" mikä ottaa terskaan kiinni. Onko jollain kokemusta tälläisestä? Laskeeko noi lopullisen parantumiseen mennessä?
 
vierailija
Ihan turhaan te täällä vertailette kokemuksianne kun tieteellinen fakta on se että esinahalla on tarkoitus toimia yhdynnässä ja seksin aikana terskaan liu,uttavana eristeenä jotta hankaus ei olisi liian kovaa ja kosteus ei poistuisi terskan alueelta. Esinahka ikään kuin voitelee terskaa jo itsessään. Esinahassa on huomattava määrä hermopäätteitä joiden menettäminen on merkittävästi miehen seksuaalista tuntoa rajoittava tekijä. Ajan myötä terska sitten myös kuivuu ja paksunee joten ne vähäisetkin hermopäätteet eivät enää toimi kunnolla.

Ei ole olemassa lääketieteellistä syytä esinahan poistolle, liian tiukkaa voi venyttää mekaanisesti ja sitä varten on olemassa työvälineitäkin ja liian pitkä asinahkaa voi hieman lyhentää, erityisen varovaisella leikkaustekniikalla.

Naisen on älyttömän vaikeaa laueta yhdynnässä ympärileikatun miehen kanssa sillä mies ei yksinkertaisesti tunne elimellään jolloin yhdyntätekniikka on tökkivä eikänaista hierova kuten tulisi olla jotta klitoris stimuloituu.

Miehelle seuraa tutkimusten mukaan neurologinen vamma ympärileikkauksesta. Onhan esinahka erityisen tuntoherkkää kudosta. Tuntoa lähtee sen mukana 50-75% ja orgasmi on vaillinainen aina esinahan poiston seurauksena. Kannattaa todella lopettaa puheet esinahanpoistojen positiivisista puolista kun niitä ei yksinkertaisesi ole.
 
vierailija
huh huh.. Teidän juttuja. Miettikääpä nyt jos terveydellisistä syistä joutuu johonkin leikkaukseen,ja sit ihmisiä ällöttää ajatus kun nuppi hilkkaa housuihin. On paljon leikkauksia ja sairauksia joihin ihmiset joutuu,niin tämmöisestä asiasta tulee maailman loppu,niin miettikää mitä kaikkea ikä tuo tullessaan..
 
vierailija
Minulle tehtiin aikuisiällä ympärileikkaus ahtaan esinahan vuoksi. Yllä joku mainosti "korkea ja tiukka" leikkaustyyliä, mutta minulta ei lääkäri kyllä mitään tyylejä kysellyt, vaan leikkasi koko sisälehden pois. Arpi on 5 mm etäisyydellä terskasta. Lääkärin mukaan tämä on Suomessa yleisin leikkaustyyli. Ulkonäkö on ok, mutta tuntoherkkyys pieneni selvästi. Olen erittäin pettynyt lopputulokseen. Onko täällä joku, joka on tämän leikkaustyylin lopputulokseen tyytyväinen? Vai onko teillä tyytyväisillä leikatuilla jätetty enemmän sisälehteä jäljelle (eli arpi kauemmas terskasta)?
 
vierailija
Itseltä leikattiin muutama päivä sitten, ihan vain kosmeettisena toimenpiteenä, viellä ei ole parantunut käyttökuntoon, mutta kivuttomasti on toipuminen alkanyt. Pyysin mahdollisimman kireän (niin paljon esinahkaa pois kuin mahdollista) ja esinahan sisälehteä säästettiin 1,5cm. Myös frenulum poistettiin omasta toiveestani. Hyvältä vaikuttaa ulkonäön puolesta, viellä kun pääsisi testaamaan niin osaa sanoa miten tämä vaikutti seksiin.
 

Yhteistyössä