Ensinnäkin aika rajua dumaamista täällä. Jos miehisyys on kiinni noin sentistä ohutta nahkaa niin taitaa olla itsetunto myös aika ohut. Ja naiset jotka kommentoivat silvotusta kalusta varmasti omistavat täydellisen vartalon. No, kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja saavat itse valita millaisella kalulla heitä "jyystetään"...
Itselle tehtiin leikkaus 1,5 kk sitten ja ainakin toistaiseksi paras päätös pitkään aikaan. Olen kärsinyt ahtaasta esinahasta aina ja seksielämä kärsinyt siitä. Minulle kehittyi viimeisen vuoden aikana kiristävä rengas eikä ollut enää muita vaihtoehtoja kuin leikkaus. Parantuminen edelleen kesken, mutta noin tusinan masturboinnin ja parin yhdynnän jälkeen voin sanoa, että tunto ja orgasmit ovat parempia kuin ikinä. Eikä todellakaan ole vaikuttanut miehisyyteeni, päin vastoin. Erektio isompi ja kovempi kuin ikinä kun saa vihdoin seistä "vapaana". Myös vaimo kiittelee tätä muutosta, koska saa nyt nauttia kivikovasta kalustani. Miinuspuolena tietenkin edelleen esiintyvä turvotus ja leikkausarvet, mutta näille ei voi mitään. Ne paranevat ajan myötä ja omalla kohdalla turvotuksen laskeutuminen on ollut poikkeuksellisen hidasta.
Itse leikkaus omalla kohdalla:
Lähete työterveyslääkäriltä urologille. Urologi katsoi tilanteen ja totesi, että leikkaus ainoa vaihtoehto. 2 kk myöhemmin leikkaus (jonon kesto HUSilla). Kolmelta sisään, alkujargonit, odottelua, puudutus ja siitä leikkaukseen. Leikkaus kesti 20 min paikallispuudutuksessa, ei tunne oikeastaan mitään. Tunti "heräilyä", välipalaa ja virtsaus. Kuudelta himaan. Ainoa inhottava kohta oli puudutus, jossa pistetään 3-4 pistosta suoraan varteen. Ei ollut mukavaa, mutta kipu ei kestä kauan. Ja heppi on kipeä viikosta pariin viikkoon, liikkuminen hankalaa. Siteiden vaihtaminen voi olla tuskallista. Kannatan vaihtamaan usein ja suihkussa.
HUSilla leikkaus maksoi 105 ja siihen päälle poliklinikkamaksu ja kipulääkkeet. En tiedä onko eroja sairaanhoitopiireissä, oletan ettei.
Tässä omia kokemuksia. Kaikki yksilökohtaista ja kannatan kaikille ongelman kanssa painivan ensi kädessä perehtyvän venyttelyihin ja harkitsevan leikkausta vasta tämän jälkeen. Varsinkin tuo tuntopuoli leikkauksen jälkeen varmasti vaihtelee. Mutta älkää jääkö ongelman kanssa paikoilleen vaan rohkeasti tekemään asialle jotakin. Itse ainakin odotin aivan liian kauan. Kaikilla on oikeus hyvään erektioon ja seksielämään!