Ymmärtääkö 3 ja puoli vuotias mitä on leuhkiminen..?(omilla tavaroilla)..Uusioperhe mutinaa.

• Viestiketjun aloittaja aaaap
  • Ensimmäinen viesti
aaaap
Eli siis kyse on meillä uusiperheestä, minulla on poika joka on 3v4kk ja miehellä poika joka täyttää 4 ensi kuussa.

Minun poika on joka toisen viikonlopun isänsä luona ja mieheni poika asuu viikko-viikko systeemillä. Nyt isoksi kysymykseski/riidaksi on aiheutunut se että minun ex ostaa pojalle jonkin lelun hänen vl ja poika haluaa ottaa sen kotiin. Sitten kun puolisoni lapsi tulee hänelle mieheni mukaan pitää olla sama lelu myös odottamassa täällä kotona..

Minun poika osaa kyllä "lällätellä" omilla tavaroillaa, mutta nyt kun se on kielletty hän sanoo että "tämä on minun ikioma,isin ostama lelu"..(ilman ärsyttävää lällättelyä) Onko liikaa vaadittu tuon ikäiseltä että pitäisi osata olla "leuhkimatta" omalla tavarallaan??
Puolisoni poika kuitenkin saa äidillään taas omat juttunsa...Mutta kuitenkin tämä on molempien poikien koti, niin pitääkö minun kieltää ex:ääni antamasta leluja tänne ja pahoittaa pojan mielen..

Jos joku ymmärsi tästä sekamelskasta mitään niin voi kommentoida.
Onko kellään ikinä sellaista oloa että koti on kun hullujenhuone kaikkine kompromisseineen...

"mona"
No voisiko miehen poika ottaa mukaansa äidin luota jonkin lelun jotta molemmilla olisi ikioma lelu? Tuntuu vähän hassulta että pitäsi olla ihan samat lelut molemmilla.

Mut mun lapset on vasta vajaa 3v ja vauva et eip oo kokemusta..

"vieras"
Hullua ostaa lapselle samanlaiset lelut. Jos ostaa haluaa, voihan ostaa samaa sarjaa ja käskeä leikkimään yhdessä. Jos rupeatte ostamaan samanlaisia tai aina uuden lelun kun toinenkin saa, se on loputon suo.

mahdoton yhtälö?
Ex pitäköön ostamansa lelut tykönään, ja selittäköön että sillä leikitään täällä. Eikö se noin mene helpoimmin? Ei kai ne lelut niin rakkaita ole? Tietysti sitten asia voi olla isompi, jos tuntuu että se on ikäänkuin isän korvike se lelu. Mutta eikö sellaiseksi riittäisi joku vanhakin lelu? Vaikka onhan se surullista sekin, että lapsi joutuu olemaan lempilelustaan erossa jatkuvasti. En minä vaan tiedä.

Onhan lapselle kova paikka joutua jakamaan äkkiä oma äitinsä vieraan miehen ja vielä vieraan lapsenkin kanssa. Siitähän se itsetehostustarve varmaan nousee? Eli vaikka lapsi ymmärtäisikin mitä on leuhkiminen, niin tuskin siitä on aiheellista ruveta luennoimaan? Kun eihän se lisähämmennys varmaan pojan oloa parannakaan.

"vieras"
Senkun vaan on poikasi, mutta jos tuo teidan kotiin niin mielestani sitten silla taytyy pystya yhdessakin leikkimaan, varsinkin kun niin saman ikaiset pojat. Jos ei halua etta muut kanssa saa leikkia niin pyyda pitamaan isallaan. Painottakaa etta tama on teidan kaikkien yhteinen koti, ja niin leluja kuin muitakin tavaroita saa muutkin kayttaa.

"Huh"
No mutta tarviihan sisaruksillekin opettaa ettei aina saa sitä mitä toinenkin? En minäkään vie yllärileluja kun kummilapsille, en heidän sisaruksille. Ei se minun velvollisuuteni ole.

"Huh"
[QUOTE="vieras";25928254]Senkun vaan on poikasi, mutta jos tuo teidan kotiin niin mielestani sitten silla taytyy pystya yhdessakin leikkimaan, varsinkin kun niin saman ikaiset pojat. Jos ei halua etta muut kanssa saa leikkia niin pyyda pitamaan isallaan. Painottakaa etta tama on teidan kaikkien yhteinen koti, ja niin leluja kuin muitakin tavaroita saa muutkin kayttaa.[/QUOTE]

Meinaatko tosissas? Että kaikki saa käyttää kaikkien juttuja? Ei se niin mene. Kyllä jokaisella lapsella on oikeus OMIIN LELUIHIN. myös ap:n miehen lapsella. Ei minunkaan 5v tarvi antaa lelujaan pikkusiskolle eikä teinin 5 vuotiaalle. Itseasiassa pienillä on porttikielto teinin huoneeseen.

tota
Eiks kenenkään muun mielestä ole yhtään ongelmallista se, että lapselle ostetaan koko ajan uusia leluja? Siis okei, jos ne nyt on tyyliin superpallo ja pikkuauto jne, niin ehkä sitten mutta.... jos mä näkisin lastani vaan joka toinen vkl, en kyllä haluaisi opettaa siitä siihen, että aina kun nähdään mä ostan jonkun lelun, mielummin panostaisin johonkin muuhun yhteiseen asiaan.

No en meinannut kyllä ymmärtää ensin mitään :p Mutta minustakin tosiaan on ongelmallista, että lapselle ostetaan aina etävanhemman luona uusi lelu. Itse tekisin varmaan sellaisen systeemin, että isän ostamat lelut myös jätetään isän luo. Olkoonkin se kamalaa, mutta jos lapsella kerran on omassakin kodissaan leluja niin on ihan ok että isän ostamat lelut jätetään isän luo. Eihän sitä roinaa kokoajan voi ostaa lisää ja lisää.

Minusta on liikaa vaadittu 3-vuotiaalta, että hän ei saa olla onnellinen saamistaan leluista ja tuoda sitä myös ilmi. Eritoten hän on varmaan onnellinen siitä että on saanut ne isältään, jota varmaan arjessa kaipaa. Hän varmasti haluaa että isästä puhutaan ja se huomioidaan, että hänellä on isä, jonka luona hän käy. En toki sano, ettei aloittajan kotona näin jo tehdäkin.

"memory"
juu ei tarvii ostaa toiselle samoja leluja teille... se ei olisi reilua sinun lastasi kohtaan... te ostatte teillä tasapuoilisesti molemmille...molemmilla lapsillahan on kuitenkin omat kummit ja mummitkin ym... olisiko ap mitenkään mahdollista sanoa tämä asia exälle että aiheuttaa teillä kateutta kun aina ostetaan uusia leluja...ja kuten joku oli jo sanonutkin niin jos on jotain pientä niin en näkisi ongelmaa mutta joku kallis isompi lelu joka kerralla on asiana eri(vaikka nurkkiin ne jää pienetkin tavarat)...tuskin poika tahallaan "kehuskelee"...mutta jos ei exä ymmärrä niin eikö poika voi aina ottaa saamansa lelun mukaan isälle ja jos saa uuden niin ottaa sitten sen mukaan teille...olisi vain yksi lelu aina mukana...vaikea kuitenkaan uskoa että poika leikkii kaikilla saamillaan leluilla koko ajan vaan se uusi olisi se hienoin ja paras...ei silti mitään järkeä että pitää koko ajan ostaa uusia...kuten joku jo sanoikin niin se yhdessä vietetty aika mihin pitäisi panostaa...tuli mieleen myös että yhtälailla jos exäsi vie kesällä poikaa huvipuistoihin ym niin toki poika näistäkin innossaan kertoo...onko miehesi sitten sitä mieltä että hänen poika pitää viedä samoihin paikkoihin ettei loukkaantuisi?

EX:n lelut Ex:n luokse
Parempi olisi, että pojan lelut jäisi sille Exällesi, ihan siksi, ettei tule noita kähinöitä. Noin pienet ei vielä oikein ymmärrä...

Toisaaltaan, jos äiti ostaa puolisosi lapselle leljuja, niin ostatteko sitten vastapainoksi sinun pojallesi? Helpommalla pääsette, kun juttelet ex-puolisosi kanssa ja sovitte, että lelut jäävät isälle. Mutta ne lapset kannattaa totuttaa siihen, että jokainen saa vuorollaan jotain, tarpeen mukaan. Ja jos toisessa kodissa ostetaan jotain, niin se on sen kodin asia. Muutoin olette kohta ongelmissa, koska..

Niissä toisissa kodeissa käydään varmasti huvipuistoissa ja matkoilla ja tulee kalliiksi, jos toinen lapsi pitää kiikuttaa samoille reissuille tasapuolisuuden nimissä. On aika monta reissua teillä edessä sitten molempien poikien kanssa ;)

No itse koittasin tietty opettaa lapsille ettei leluilla ja tavaroilla leuhkita, mukavampi niillä leluillakin on leikkiä kaverin kanssa kuin yksin? Ja muuten koittaisin kohdella lapsia kuin sisaruksia, ei jokainen lapsista saa aina samaa ja samaan aikaan. Jokainen saa joskus jotain. Ja rakkainta leluaan ei tietenkään tarvitse jakaa, mutta sitten on oltava leuhkimatta sillä (tahallista pahaa mieltä ei saa toisille tehdä).

Yhteistyössä