Ymmärtääkö 2 vuotias kun tungetaan letku?

siis mahanenä letkulaitetaan niin pitääkö 2vuotiaan ymmärtää se?
siis jäin miettiin kun likalle laitettiin ja tottakai viimeisillä voimanrippeillään hannas vastaan että sattuu,kaksi hoitajaa tiuskii sille kiukkuisesti(ymmärrän että se on ärsyttävää kun joutuu taistelevan lapsen kanssa yrittää)mutta miksi ne oli niin kiukkuisia sille?hokivat että olet niin iso jo että lopeta se,koita tajuta että me laitetaan se uudestaan ja se sattuu,nyt lopetat ymmärrätkö kikkuisella sävyllä hoetaan..
mä siittä vähän konahdin niille ja ne konahti mulle takasin :kieh:

Lapselle pitäis selittää etukäteen ja puhua ystävällisesti ja rauhoittavasti toimenpiteessäkin, vaikka miten hermostuttais. Pitäis olla sitten vaikka yks ylimääräinen henkilö puhumassa, jos työtä tehdessä voi vaan tiuskia.
Lasta varmasti pelottikin ja sitten vieraat tädit satuttaa ja tiuskii.
Mä antaisin palautetta....
Just saivat palkankorotuksenkin, luulis sillä rahalla nyt jaksavan hymyilläkin ja puhua ystävällisesti.

juu munkin 2 v oli sairaalassa viisi vuotta sitten mahataudin takia ja poika hanas kanssa vastaan ja repi sen poiskin,en kyllä tiedä miten se laittaminen meni kun ajoivat mut pois sieltä huoneesta :eek: sanoivat vaan et turha suhtautua niin tunteekkaasti tämmösiin perus toimenpiteisiin ja et on parempi jos menet tuohon ulkopuolelle nyt..se oli kamalaa kun kuulin miten poika kilju siellä ja olivat tosiaan joutuneet laittaan se uudestaan kun se heti lähti pois kun poika kerkes vetään..nyt muuten vastaavassa tilanteessa en lähtis huoneesta mihkään..sillon en tajunnut sanoa mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En usko, että 2- vuotias vielä voi sitä ainkaan täysin ymmärtää. Enkä usko, että vihaisella tiuskimisella ainkaan tilanetta helpotetaan.
Joskaan ei siinä tilanteessa varmaan mikään lässyttäminenkään auta.
meillä auttoi että ne antoi periksi siis kun olivat sitä vastaan että mä pidän tyttöä,tyttö tuli mun syliin ja antoi letkunlaittaa helpommin ja selitin koko ajan hälle asiaa,sit ollaan naama norsun v.llä sie(hoitajat siis).no onneks tuli aamulla sinne tosi mukavan oloinen hoitaja,siis joka selitti mitä tekee ja laps anto sen tehdä ja kattoo hommat ihan ok..ehkä jotkut pitää et 2 vuotias on iso mutta ei mun mielestä :(

No varmasti todella harvinaista että tuon ikäinen lapsi ei pistäisi vastaan kun sitä laitetaan. Mutta ei ne hoitajatkaan kyllä oikein tuossa tilanteessa käyttäydy jos tiuskivat ja valittavat lapselle vastaanpistämisestä, päinvastoin lapsi varmaan pelkäsi enemmän jos vielä kertovat että laitetaan tämä uudestaan ja se SATTUU..

Tylyä kohtelua tosiaan!!!

Me olemme olleet pojan kanssa muutaman kerran osastolla flunssan vuoksi. Yhdellä kerralla kiidettiin sairaalaan kun poika ei suostunut syömään eikä juomaan melkein lainkaan. Alkoi mennä veltoksi. He laittoivat siellä sairaalassa nenämahaletkun. Ja meillä oli kyllä onneksi mukavat hoitajat. Ei siellä lapselle tiuskittu vaan koitti jutella mukavia yms rauhoitella. (poika kylläkin nuorempi,oli silloin n 8kk)
Että kiitos vain phks lasten osastonhoitajille,aina olette jaksaneet olla mukavia!!

voimia teidän perheelle ja toivottavasti lapsi pääsee pian kotiin! :hug:

On muuten pelottavia asioita pienen mielestä. Itte olin 4v ku mun otsa liimattiin kasaan ulkomailla jossa ei äitiä päästetty toimenpidehuoneeseen, huusin ku syötävä ja 4 vierasta kieltä puhuvaa hoitsuu vaan naureskeli.

Musta 2v ei tod ole niin iso et tollanen kohtelu olis mitenkään oikeutettuu!

nou
Tee ihan oikeasti valitus, jos vaikka auttaisi että jota kuta toista lasta kohdeltaisiin seuraavan kerran asiallisemmin. Törkeää käytöstä hoitajilta!!! Vaikka lapsi olisi isompikin kuin 2v., pitäisi hoitajien osata hoitaa tilanne paremmin! Pelkäävää ihmistä ei pelotella ja kohdella tylysti, vaikka olisi aikuinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En usko, että 2- vuotias vielä voi sitä ainkaan täysin ymmärtää. Enkä usko, että vihaisella tiuskimisella ainkaan tilanetta helpotetaan.
Joskaan ei siinä tilanteessa varmaan mikään lässyttäminenkään auta.
meillä auttoi että ne antoi periksi siis kun olivat sitä vastaan että mä pidän tyttöä,tyttö tuli mun syliin ja antoi letkunlaittaa helpommin ja selitin koko ajan hälle asiaa,sit ollaan naama norsun v.llä sie(hoitajat siis).no onneks tuli aamulla sinne tosi mukavan oloinen hoitaja,siis joka selitti mitä tekee ja laps anto sen tehdä ja kattoo hommat ihan ok..ehkä jotkut pitää et 2 vuotias on iso mutta ei mun mielestä :(
no ei kyllä minunkaan mielestäni ole 2v.iso :|

Mun lapsille ei ole laitettua letkua, mutta tipan laitonkin ajaksi ovat ajaneet mut huoneesta pois. :/ varmaan helpottanee heidän työtään, uskoisin.

Mutta lasta se mahtaa hämmentää ja pelottaa.

No voi kele! |O
Ei ketään pitäs kohdella noin, ei isoa, eikä pientä. :| 2-vuotias kuitenkin ymmärtää jo niin paljon, että asiat sujuu paljon paremmin kun vaan jaksaa selittää - kuten sinä teitkin.
Kyllä teille nyt noita valioluokan hoitoalan ammattilaisia nyt osuu oikeen kasapäin...

Voi ei, inhottava tilanne teillä ollut :hug:
Meillä ei ole ollut nenämahaletkua mutta kanyyli on pienellä ollut moneen otteeseen. Sen on saanut aina helposti laitettua ja kaikki ovat ihmetelleet hänen reippauttaan. Ekalla kerralla hän oli noin 1v ja viimeksi hän oli runsas 2v. Olen puhunut asiasta etukäteen aina ja paljon ja hellyttävästi hän sanoo itsekin: "laitetaan neula, se vähän sattuu mut me kestetään se" Hän on aina ollut sylissäni ja olen puhunut hänelle rauhoittavasti koko ajan. En olisi suostunut poistumaan, mikäli sitä olisi ehdotettu. Vanhemman rauhallisuus ja varmat otteet tarttuvat lapseenkin.

vieras
Totta on että lapselle voi puhua rauhallisesti ja asiallisesti ja pitääkin.
Mutta totta on sekin että ne toimenpiteet mitkä on tehtävä lapsen parantumista ajatellen on saatava suoritettua vaikka ne on välillä todella ikäviä.
se on ihan arkipäivää sairaalassa, ehkä 1 lapsi 100 antaa suosiolla laittaa nenämahaletkun.

epätoivo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta totta on sekin että ne toimenpiteet mitkä on tehtävä lapsen parantumista ajatellen on saatava suoritettua vaikka ne on välillä todella ikäviä.
se on ihan arkipäivää sairaalassa, ehkä 1 lapsi 100 antaa suosiolla laittaa nenämahaletkun.
ai että sille saa uhota ja tiuskia silti?pelkää loppu elämänsä sairaalaa pian jonkun toopen takia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja epätoivo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ai että sille saa uhota ja tiuskia silti?pelkää loppu elämänsä sairaalaa pian jonkun toopen takia.
Opettele lukemaan!
Kirjoitin että lapselle voi ja pitää puhua asiallisesti, mutta perustoimenpiteet on saatava tehtyä koska ne ovat lapsen paranemisen kannalta tärkeitä!

Meidän lapsi ei olisi edes hengissä jos olisin vastustanut kaikkia kipua tuottavia toimenpiteitä, niin valitettavaa kun se on.

Yhteistyössä