Yllätysraskaus, ja ystävällä ei tärppää sitte millään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietiskelen

Vieras
Niin, tosiaan, yllätysraskaus siinä määrin mitä se nyt voi olla kun on jo lapsia ennestäänkin ja avioparina elelty pitkä aika. Tietoinen riski josta seurasi pitkäkiertolaiselle ihana yllätys, joka ei ollut suunniteltu tapahtumaan ainakaan seuraavan parin vuoden aikana. "Joku toinen" ratkaisi tämän asian, yksi asia johti toiseen ja nyt olen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseen.
Mutta hyvä ystävä, jolle haluaisin uutisen kertoa ensimmäisten mukana, kärsii miehensä kanssa lapsen saamisen vaikeudesta, yritystä takana vuosia, takana yksi keskenmeno rv 9 tienoilla. "vikaa" ei ole, hormonilääkityskin on tukena mutta tärppi ei vaan enää tapahdu. Ja katkeruus alkaa tulemaan esiin niitä kohtaan joilla se on helpompaa.
Miten kertoa tämä oma onneni, ilman pahan mielen tuottamista? Kertoakko valkoinen valhe, ettei tärppi tapahtunut niin helposti kuin se kävi? Vaiko odottaa että hän huomaa itse, mutta muuttaisiko se asennetta miksikään? Apua.

Anteeks että tungen ketjuusi.. Mäkin sain juuri tietää olevani raskaana, ja parhain kaverini sai just keskenmenon :( En tosiaan tiedä, miten kertoisin hänelle omat ilouutiseni :(

Minä vain kertoisin,että olen raskaana.
Turhaa hehkuttelematta ja ilman mitään draamaa,kertoisin vain.
Enkä kyllä varmasti alkaisi valehtelemaan että ei onnistunut raskautuminen helposti tms., tuo menee jo mielestäni aivan överiksi.
En sanoisi raskauden alkamisesta varmaan muutakuin että vähän ylläri oli.

Mulla on pian sama edessä. Olen itse rv 11 ja toista lasta odotan. Meillä molemmat lapset ovat saaneet alkunsa ekasta kierrosta. Ystäväpariskuntamme on yrittänyt lasta useita vuosia enkä tiedä miten kertoisin raskausuutisestani hänelle. Muistan kun kerroin ekasta raskaudesta niin hän murtui kyyneliin ja keroi silloin kaiken heidän rankasta yrityksestään. Oli pitänyt asiaa sisällään siihen asti. Olen itse tietenkin ihan hirveän onnellinen. Tuntuu, että on vaikea kertoa toiselle tästä.

Itse kärsin lapsettomuudesta 3,5 vuotta ja toisten raskaus uutiset viilsi aina tosi pahasti. Lähes masensi ( se jolla on helppo tulla raskaaksi ei voi tätä ymmärtää) On hyvin mahdollista, että ystäväsi ei pysty olemaan enää johonkin aikaan tekemisissä varsinkin kun ollut km. Koita ymmärtää, että jos hän ei pysty olemaan kanssasi niin se ei ole mikään kosto tms. mutta kipu on vaan kova. Pahinta oli jos joku hehkutti tai toisaalta kamalasti valitti raskaudestaan. Se pahensi kipua. Se helpotti jos joku kysyi mitä kuuluu ja sai sanoa omia "lapsettomuus" kuulumisia tai mitä ne kuulumiset sitten olivatkaan. Saat olla onnellinen raskaudestasi ihan hyvillä mielin, mutta kannattaa jättää raskauspuheet ihan minimiin ystävän läsnäollessa. Muile voit sitten kertoa enemmän raksu kuulumisia jos haluat.

Vahinko tämä ei ole, tietoisesti otettu riski oli harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Mulla tosi pitkät kierrot, 60-80 pvää keskimäärin, tosi hiljainen seksielämä, joten todellakin tämä on yllätys. Vahinko se olisi jos olis ollu ehkäisy käytössä.

Ja omituisella tavalla mukavaa että on muitakin joilla samanlaisia "ongelmia".

Pelottaa jotenkin että loukkaa toista, vaikkei se niin olekkaan. Ja tiedän kuitenkin omasta kokemuksesta sen tuskaisen olon mikä on kun vauvaa ei saa alulle ihan helposti, vaikka vauvakuume olisikin ja halu olla vanhempi kasvaa koko ajan.

Jos on hyväkin ystävä, niin kerro suoraan!

Itselläni jouduttiin raskaus keskeyttämään helmikuussa, niin raskaudestaan juuri kuullut ystäväni vältteli mua 2vko:a...Se välttely ja salamyhkäisyys oli pahinta...Enkä minä voinut olla hänelle katkera raskaudesta,vaikka itsellä jouduttiin keskeyttämään. Jos on tosi ystävä, niin ymmärtää iloita sinun onnesta!

Juu, en pitänyt itsekkään hyvänä ideana valehdella raskauden alkamisesta. Tää ystävä tietää että s-elämä meillä on todella vähäistä, osaa siitäkin päätellä että "helposti" sai alkunsa tämä pieni ihmisen alku. Tämä on jo toinen raskauteni sinä aikana kun olen ollut tietoinen heidän ongelmastaan. Ehkä tämä toisaalta voisi olla kannuste heille hakeutua uusiin tutkimuksiin, tai etsimään uusia vaihtoehtoja perinteisen hormoneilla piristetyn yrityksen tilalle/lisäksi.
Kai mä nyt vaan kerron uutisen kun seuraavan kerran on sopiva tilanne ja annan heille tilaa ja mahdollisuuden olla "loukkaantuneita". Kurjalta se silti tuntuu olla onnellinen omasta puolestaan.

Sekundäärisestä lapsettomuudesta kärsineenä sanoisin että kannattaa kertoa asiasta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ilman kummempia hehkutuksia ja ottaa vastaan myös hetkellinen hiljaisuus sieltä taholta.
Ei niinkuin yksi ystäväni tokaisi kerran; mä tuun kyllä tosi helposti raskaaksi.

Sekundäärisestä lapsettomuudesta kärsineenä sanoisin että kannattaa kertoa asiasta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ilman kummempia hehkutuksia ja ottaa vastaan myös hetkellinen hiljaisuus sieltä taholta.
Ei niinkuin yksi ystäväni tokaisi kerran; mä tuun kyllä tosi helposti raskaaksi.

On ollu huono tilannetaju ystävälläsi :( Meillä ensimmäisen lapsi vaati vuoden luomuyrityksen ja sitte puoli vuotta hormonivalmisteen tukemana ennen kuin tärppi kävi. Ennen tuota hormonin aloittamista purkasin kaverille pahaa mieltäni "miksi jotkut saa niin helposti, melkein ajatuksen voimalla, ja meillä ei sitte millää onnistu" ja kaverini oli juuri silloin n.12 viikolla raskaana minkä toki tiesin mutta en ollut missään vaiheessa kateellinen tms. Tää ihminen päätteli vuodatukseni olevan katkeruutta ja kettuilua, kun heillä on kaikki kolme raskautta alkanut ekasta yrityksestä, ja vielä sanoa töksäytti sen tympeästi. Se suututti. Ei suinkaan se että heillä ei ole yhtä vaikeaa kun meillä oli.

[QUOTE="nyyti";23598553]kerro tekstiviestillä,helpompi niin kuin kertoisit kasvokkain/puhelimessa.Ehtii sulatella asiaa rauhassa...(itsekkin olen lapsettomuudesta joskus kärsinyt)[/QUOTE]

Tekstiviestillä? Et ole tosissas? Sehän on vaan ystävän välttelyä. Ei todellakaan ystävälle, joka kärsii lapsettomuudesta kerrota omaa raskausuutista tekstarilla. Mitä teidän ihmisten päässä oikein liikkuu?

Ei, en itse ole lapsettomuudesta kärsinyt. Mutta en todellakaan olisi omista raskausasioista kertonut tekstiviestillä.

Alkuperäinen kirjoittaja MITÄ??;23598690:
Tekstiviestillä? Et ole tosissas? Sehän on vaan ystävän välttelyä. Ei todellakaan ystävälle, joka kärsii lapsettomuudesta kerrota omaa raskausuutista tekstarilla. Mitä teidän ihmisten päässä oikein liikkuu?

Ei, en itse ole lapsettomuudesta kärsinyt. Mutta en todellakaan olisi omista raskausasioista kertonut tekstiviestillä.

Usko sitten vaan meitä lapsettomuudesta "kärsineitä". Kyllä se on minustakin parempi kertoa tekstarilla tai sähköpostilla, jotta ei itsekään loukkaannu mahdollisesta ei-ilahtuneesta spontaanista reaktiosta. Suurin osa pystyy kuitenkin itsensä taas koottuaan iloitsemaan ja onnittelemaan aidosti, mutta joillain se tosiaan saattaa vaatia sen hetken sulattelun.

Hei!
Itse olen käynyt hoidoissa ja kokenut lapsettomuuden tuskaa sekä keskenmenon. Kyllä minä sain tietää sinä aikana muutaman tutun odotuksesta josta suoraan kertoivat ja eräs tiesikin lapsettomuudesta... Ei tuntunut pahalta kun muut odottivat vauvaa, mutta se tuntui pahalta kun kerrottiin raskaana olevan "vaivoja ja kurjia oloja" minulle siitä huolimatta että tiesivät taustastani.

Kyllä minusta voi ihan suoraan kertoa että on raskaana eikä tarvitse valehdella mitenkään perin asiaa.

-Onnellisesti odottava

Kerrot suoraan vaan, että olet raskaana. Ei kannata erityisesti mainostaa, että raskaus alkoi yllättävän helposti, koska se olisi veitsen kääntämistä haavassa. Salailu ja kiertely olisi minusta myös huono vaihtoehto.
T: lapsettomuutta 6 vuotta ennenkuin tärppäsi ja sinä aikana aika monet raskausuutiset kuullut

Vaikea tilanne. Minä aloin odottaa esikoistani samoihin aikoihin, kun tuttavan esikoisvauva kuoli. En uskaltanut kertoa odotuksestani ollenkaan. Toivon, että olisin ollut rohkeampi. Tuttava huomasi aikanaan itse raskauteni.

[QUOTE="vieras";23598507]Minä vain kertoisin,että olen raskaana.
Turhaa hehkuttelematta ja ilman mitään draamaa,kertoisin vain.
Enkä kyllä varmasti alkaisi valehtelemaan että ei onnistunut raskautuminen helposti tms., tuo menee jo mielestäni aivan överiksi.
En sanoisi raskauden alkamisesta varmaan muutakuin että vähän ylläri oli.[/QUOTE]

näin mäkin tekisin. miksi pitäisi alkaa kertomaan kuinka raskautuminen tapahtui. ilmoitat vaan asian ilman hehkutuksia tai analysointeja.

sillon kun mä odotin esikoista, oli paras ystäväni yrittänyt vauvaa jo vuoden. en hehkuttanut omaa onneani vaan enemmän juteltiin ystävän yrittämisistä. kun vauva syntyi, lähetin kaikille läheisilleni viestin vauvan syntymästä ihanassa runomuodossa, mutta tuolle ystävälle laitoin viestin vaan "tyttö syntyi tänään" ilman sen kummampaa hössötystä. ystävä tulikin pian raskaaksi ja nykyään on kahdne ihanan lapsen äiti

Itse kärsin lapsettomuudesta lähes 7 vuotta ja moni kaveri tuli sinä aikana raskaaksi. Arvostin sitä suuresti että Mulle kerrottiin asiasta suoraan ilman kiertelyä ja aikaisessa vaiheessa vaikka tiesivät tilanteemme. Yhden uutisen sain tietää yllättäen kun näin kaverin kaupassa maha pyöreenä.se tuntui pahimmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja MITÄ??;23598690:

no omakohtaisesta kokemuksesta voin kyllä kertoa,että oli kyllä vaikeaa pidätellä itkua kun jotkut kertoivat raskausuutisensa mulle kasvokkain.Jälkeenpäin sitten harmittelin reaktiotani,tuonhan pitäisi olla iloinen uutinen!Muutaman päivän sulateltuani asiaa osasin jo iloita ystäväni raskaudesta.

Tai mulle ystävä sanoi ( mulla tuossa vaiheessa 6v lapsettomuustausta, joista 4 hoidoissa ), et meillä kävi VAHINKO ja meille tulee vauva..ARGH! Vaikeaa näkyi olevan sillekin, et miten kertois, mut parempi ois jos sanos et tulee vauva. Piste. Ei mitään muuta.

Yhteistyössä