Yllättävä tieto suomalaisista kotiäideistä paljastui

"Työn puute ja jatkuvat pettymykset työnhaussa aiheuttivat naisille häpeää, alemmuuden ja kelpaamattomuuden tunteita."
Totta. Been there, done that.

Mutta muuten tuo juttu oli vähän pettymys (otsikko oli niin nerokas :D). Taas sitä osa-aikatyötä ja työelämän joustoja ja ja... Olen ehkä vähän väsynyt, mutta mikä se otsikon lupaama yllättävä tieto oli?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27547272:
"Työn puute ja jatkuvat pettymykset työnhaussa aiheuttivat naisille häpeää, alemmuuden ja kelpaamattomuuden tunteita."
Totta. Been there, done that.

Mutta muuten tuo juttu oli vähän pettymys (otsikko oli niin nerokas :D). Taas sitä osa-aikatyötä ja työelämän joustoja ja ja... Olen ehkä vähän väsynyt, mutta mikä se otsikon lupaama yllättävä tieto oli?
piti heittää bensaa liekkeihin eikä sunkaan nykästä sokkaa irti vaahtosammuttimesta
 
piti heittää bensaa liekkeihin eikä sunkaan nykästä sokkaa irti vaahtosammuttimesta
:O Sori!!

Siispä poimin tämän:
"Lasten kotihoidon valitseminen palkkatyöäitiyden sijaan ei useinkaan ollut mikään yksiselitteinen lasten edun ohjailema arvovalinta, jollaiseksi se usein halutaan pelkistää, Kivelä kertoo."

No niin, eli syynä kotiäitiyteen on usein se, ettei mitään muuta ole tarjolla. Noh. Mitäs siihen sanotte, kotiäidit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27547272:
Olen ehkä vähän väsynyt, mutta mikä se otsikon lupaama yllättävä tieto oli?
Olisko se tämä:

"Lasten kotihoidon valitseminen palkkatyöäitiyden sijaan ei useinkaan ollut mikään yksiselitteinen lasten edun ohjailema arvovalinta, jollaiseksi se usein halutaan pelkistää, Kivelä kertoo."
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
" Varsinkin pienten lasten äideille osa-aikatyöt voisivat olla hyvä vaihtoehto etenkin aloilla, joissa palkat ovat korkeita, Kivelä kommentoi."

Onko vähän vieraantunut todellisuudesta? Miten lasten päivähoitopaikat järjestettäisiin? Osa äideistä olisi töissä alkuviikon ja osa loppuviikon? Toisin kuin virikelapsilla hoitoajat pitäisi olla työvuorojen mukaan ja miten se päiväkodissa järjestetään? Tarvittaisiin lisää kokopäiväisiä hoitopaikkoja, jotka olisivat vain osan aikaa käytössä.

Omalla työpaikalla osa-aikaisuus ei onnistuisi oikein mitenkään, koska olen vastuussa asioista X ja Y ja puhelin voi soida niihin liittyen vaikka keskellä yötä. Tarvittaisiin toinen työntekijä, josta työnantaja maksaisi kaikki sotu, eläke jne maksut ja myös työterveyshuollon. Luuletteko että tämä yhteiskunnan kannalta kannattaisi?
 
"Muuan"
Varmaan päteekin osaan naisista.

Minulla itselläni tärkeimmät syyt ovat seuraavat:

Itsekkyys, haluan nauttia itse lasteni seurasta, minähän heidät olen vaivalla maailmaan saattanut... =)

Lapsen paras, infektuikierteiset pikkuiseni eivät pärjäisi päiväkodin pöpöviidakossa.
Todellisuudessa en siis olisi työssä kuitenkaan, vaan kotona hoitamassa lapsia.

Käytännöllisyys: Miehellä on PALJON parempi palkka ja hän on PAALJON töissä. 9 lapsen perheessä kaksi vanhempaa ei voi olla paljon töissä, koti vaatii melko paljon huomiota. Minä keskitän siis huomioni tänne kotiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27547293]Kauankohan tohon tutkimukseen on käytetty aikaa, montako henkilöä asiaa on tutkinut ja paljonko tutkimukseen on käytetty rahaa?

Oikeesti :LOL:![/QUOTE]

Täytyyhän turhatieteiden tohtoreille järjestää jotain puuhaa ettei arki tuntuisi kovin pitkäveteiseltä...
 
"vieras"
Uskon kyllä, mutta toki poikkeuksiakin on. Kyllä jotkut korkeasti koulutetutkin jäävät pitkäksi aikaa kotiin. Toki voisi tutkia vielä pidemmälle, että ovatko he sellaisilla aloilla, joissa oma ammattitaito ei rapaudu niin nopeasti (ehkä esim. opettajat ja monet humanistisen alan tutkinnot).

Aivan varmasti osaltaan vaikuttaa myös se, että Suomessa ei ole lukukausimaksuja. Siksi koulutusta ja sen ylläpitoa ei nähdä niin kriittisenä, kun siitä ei ole lainoja maksettavana monellakaan. Varsinkin ammattikoulutasoiseen koulutukseen vaikka aikuiskoulutuspuolelle on suht helppo mennä opiskelemaan uutta alaa taas kotona vietettyjen vuosien jälkeen. Yliopiston käyneillä on vaikeampaa, koska edullista täydennyskoulutusta ei juuri ole tarjolla.
 
[QUOTE="vieras";27547305]" Varsinkin pienten lasten äideille osa-aikatyöt voisivat olla hyvä vaihtoehto etenkin aloilla, joissa palkat ovat korkeita, Kivelä kommentoi."

Onko vähän vieraantunut todellisuudesta? Miten lasten päivähoitopaikat järjestettäisiin? Osa äideistä olisi töissä alkuviikon ja osa loppuviikon? Toisin kuin virikelapsilla hoitoajat pitäisi olla työvuorojen mukaan ja miten se päiväkodissa järjestetään? Tarvittaisiin lisää kokopäiväisiä hoitopaikkoja, jotka olisivat vain osan aikaa käytössä.

Omalla työpaikalla osa-aikaisuus ei onnistuisi oikein mitenkään, koska olen vastuussa asioista X ja Y ja puhelin voi soida niihin liittyen vaikka keskellä yötä. Tarvittaisiin toinen työntekijä, josta työnantaja maksaisi kaikki sotu, eläke jne maksut ja myös työterveyshuollon. Luuletteko että tämä yhteiskunnan kannalta kannattaisi?[/QUOTE]

Itse asiassa luulen kyllä, että kannattaisi. Tätä isompaa kuviota ei horjuta lainkaan se, että juuri sinun työssäsi/työpaikallasi tämä ei onnistuisi.
 
[QUOTE="vieras";27547316]Täytyyhän turhatieteiden tohtoreille järjestää jotain puuhaa ettei arki tuntuisi kovin pitkäveteiseltä...[/QUOTE]

Juuri näin. Vaikka kuluuhan se aika kyllä tännekin kommatessa. :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27547342:
Itse asiassa luulen kyllä, että kannattaisi. Tätä isompaa kuviota ei horjuta lainkaan se, että juuri sinun työssäsi/työpaikallasi tämä ei onnistuisi.
Päivähoitopaikka maksaa Vantaalla jotain 800-900euron väliltä per lapsi. Siis todelliset kustannukset. Perhe maksaa tuosta maksimissaan sen 254euroa/ lapsi.

Osa-aikaisen äidin verokertymä saa olla melko iso, jotta kokoaikaisen päivähoitopaikan kulut katetaan. Virikelasten tavoin nämä lapset kun eivät välttämättä voi olla juuri tiettyinä päivinä hoidossa, vaan silloin kun äidillä on töitä.

Esimerkkinä nyt että kokopäivätyössä ansaitsin viime kuussa 5070,49e josta veroa maksoin 1318,33e. Lisäksi maksoin päivähoitomaksua kahdesta lapsesta 502euroa. Eli nipin napin verotuloilla katoin näiden kahden lapsen päivähoidosta aiheutuvat TODELLISET kulut.

Osa-aikaisuus on hieno idea mutta käytännössä ei välttämättä kannattava, jos lapset hoidetaan edelleen kunnallisen järjestelmän kautta.
 
Pappanen
Varmaan hienoa kun oma tutkimus herättää noin paljon huomiota.

Mun väitöskirjaa tekniikan puolelta ei ole lukenut kuin esitarkastajat ja vastaväittäjä vähän vilkaisi.
 
[QUOTE="vieras";27547378]
Osa-aikaisuus on hieno idea mutta käytännössä ei välttämättä kannattava, jos lapset hoidetaan edelleen kunnallisen järjestelmän kautta.[/QUOTE]

Ajattelet ehkä koko kuviota hiukan liian kiinni nykyisissä institutionaalisissa järjestyksissä. Nämä eivät ole millään muotoa kiveen hakattuja, vaan niitä voidaan (ja niitä pitääkin!) muuttaa vastaamaan paremmin muuttuvia vaatimuksia.
 

Yhteistyössä