Ylivilkas 3,5v vai "pojat on poikia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Minusta tuntuu välillä että kaikkien muiden lapset käyttäytyy paremmin, malttaa odottaa vuoroaan, kykenee olemaan hiljaa jne..

Päiväkodista tulee jatkuvaa palautetta miten siirtymätilanteet hankalia, esiintyy päivittäin (useasti) puremista, potkimista, lyömistä, tönimistä..
Rivien välistä on myös luettavissa että keskittyminen ei riitä askarteluun, piirtämiseen, sadun kuunteluun.. (Ei ole muuten 8kk aikana saanut yhden yhtä askartelua/piirrustusta tehtyä, äitienpäiväkorttikin taisi olla 80% jonkun hoitajan kätösten jälkiä)
Rauhaton, aamupiirissä ei jaksa istua (voi mennä yht äkkiä esim. hakemaan soittimen ja alkaa soittamaan/pyrähtää keskelle laulamaan)
Ei jaksa istua ruokailun aikaa paikallaan, nukkumaan mennessä levoton sängyssä, pölöttää, potkii yläpuolella nukkuvaa, höpisee ja häiritsee..
Jatkuvasti äänessä, kiljuu ja kiekuu jos ei asiaa ole. (Höpöttää ja juttelee kyllä paljon)
Oman vuoron odotus/jonotus ihan mahdotonta.
Tapaturma-altis kuin mikä, jatkuvasti kiipeilee ja kohnottaa joka paikassa, kompuroi ja putoilee..

Kotona myös paljon vastaavia ongelmia, samoin kauppareissut yms.. ihan tuskaa.

Meillä on suvussa AD/HD tai ADD diagnooseja aika monella (mm.. lapsen isällä, minun isälläni, serkullani ja hänen molemmilla lapsillaan) joten jo "sukurasitteena" tulisi näitä piirteitä, ja olen pohtinut että kun meillä on nyt lastenlääkärille ja neurologille muun asian takia aika, niin pitäisikö asiat ottaa puheeksi? Päiväkodista minulla on kaikki ongelmat ja oireet paperilla muutenkin lääkärille viemisenä.

Mahtaisiko olla lapselle parempi jos varhaisessa vaiheessa jo saisi diagnoosin? Esim. mahdollisuus pienryhmään päiväkodissa?
Juujuu, saanhan minä sen pienempäänryhmään esim. pph mutta kun en halua laittaa yhden ihmisen harteille, voin kokemuksesta sanoa että on huomattavasti raskaampaa tämän yhden kanssa kahdestaan kuin muiden lastemme kanssa.

Kasvatuksesta ei ole käytös kiinni, ihan samalla tavalla on kasvatettu kuin muutkin lapsemme, mutta silti on paljon raisumpi, äänekkäämpi ja eläväisempi kuin muut yhteensä.

Ei itsestä kuulosta ihan "pojat on poikia" -meiningiltä. Ainakin pureminen tuon ikäisenä on minusta hyvin poikkeuksellista, samoin se, ettei pientä hetkeä jakseta istua tai odottaa omaa vuoroa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ei minustakaan kuulosta ihan tavalliselta. Ja on parempi, että diagnoosi saadaan varhaisessa vaiheessa, mutta muistaakseni alle 5-vuotiaana ainakaan ADHD-diagnoosia ei hevillä anneta. Mutta kyllähän sitä johonkin tutkimuksiin (esim. perheneuvolaan) voi mennä jo tuossa iässä. Me ainakin mentiin. Ja oli hyvä kokemus.

Voisi olla mun kirjoitus, paitsi ettei lähisuvussa ole AD/HD tms. diagnooseja.

On pienessä ryhmiksessä johon jouduttiin palkkaamaan yksi työntekijä lisää, koska poikamme on niin haastava. Hoitajat ovat tehneet selväksi meille vanhemmille kuinka raskas hoidettava poika on. Kutsuivat toimintaterapeutin paikalle, tämä oli sitä mieltä ettei poika tarvitse hänen palvelujaan.

Neuvolassa olen useaan otteeseen ottanut puheeksi, ettei voi olla ihan normia että vähän vaahtosammutinta isompi tapaus saa kaksi aikuista aivan piippuun. Mutta neuvolan tätsky on tyhmä kuin saapas... "onhan se nytkin ihan kiltisti" ... Joo, on siellä neuvolassa kun on erilaista kuin päivittäinen ympäristö. Ja tätsky näkee poikaa harvoin ja vain vähän aikaa kerrallaan....

En halua käydä enää kylässä, en kaupassa lasten kanssa tai mitään muutakaan...

HUOH.

Ap ja Annu!
Aivan kuin omaa tekstiäni!tälläisiä lapsiahan ei "ymmärretä"vaan tuijotetaan että kylläpä ei olla osattu kasvattaa.Tosiaan 2v7kk laittaa 2 aikuista aivan piippuun jo muutamassa tunnissa..

[QUOTE="huoh";27158431]
Päiväkodista tulee jatkuvaa palautetta miten siirtymätilanteet hankalia, esiintyy päivittäin (useasti) puremista, potkimista, lyömistä, tönimistä..
Rivien välistä on myös luettavissa että keskittyminen ei riitä askarteluun, piirtämiseen, sadun kuunteluun.. (Ei ole muuten 8kk aikana saanut yhden yhtä askartelua/piirrustusta tehtyä, äitienpäiväkorttikin taisi olla 80% jonkun hoitajan kätösten jälkiä)
[/QUOTE]

Mun mielestä ei ole normaalia että tuon ikäinen useasti puree (!!) ja käyttäytyy väkivaltaisesti. Toki ristiriitatilanteissa voi tota lyömistä tulla, mutta siitäkin pitäisi kyllä oppia pois. Meilläkin vilkas poika mutta kyllä se askartelut saa tehtyä loppuun.

Pyytäisin itse ELTOa tarkkailemaan lasta ja sanomaan oman mielipiteensä, ellei vielä ole pyydetty. Tuo on raskasta koko ryhmälle ja hoitajille. Mielestäni olisi hyvä ajatella myös muita lapsia, et varmaan halua että muut joutuvat pelkäämään sinun lapsesi väkivaltaisuutta.

[QUOTE="Wieras";27158679]Mun mielestä ei ole normaalia että tuon ikäinen useasti puree (!!) ja käyttäytyy väkivaltaisesti. Toki ristiriitatilanteissa voi tota lyömistä tulla, mutta siitäkin pitäisi kyllä oppia pois. Meilläkin vilkas poika mutta kyllä se askartelut saa tehtyä loppuun.

Pyytäisin itse ELTOa tarkkailemaan lasta ja sanomaan oman mielipiteensä, ellei vielä ole pyydetty. Tuo on raskasta koko ryhmälle ja hoitajille. Mielestäni olisi hyvä ajatella myös muita lapsia, et varmaan halua että muut joutuvat pelkäämään sinun lapsesi väkivaltaisuutta.[/QUOTE]

Nuo lyömiset/puremiset yms.. on sellaisia tilanteita että esim. eteisessä kamala hälinä 24 lasta samaan aikaan pukemassa/riisumassa ja varmasti on tungosta ja melua. Ja tönimistä yms.. ja ei hyökkäile siis ihan huvikseen toisten päälle, kaksi tiettyä poikaa jonka kanssa tuota kräninää aina on mutta tätä esiintyy vain tuollaisissa ns stressaavissa tilanteissa.

Ylivilkkautta miun mielestä ja jos suvussa vielä ad/hd:ta,niin lähtisin ehdottomasti tarkempiin tutkimuksiin,että saataisiin selville,mikä lapsella on ja apua hänelle.Mitä aiemmin pystytään diagnosoimaan,sitä paremmin pystytään auttamaan lasta.

Lapsi voi saada esim. toimintaterapiaa oman toiminnan säätelyn kehittämiseksi, siksi diagnoosi on hyödyllinen. Myös tarhantädit saavat ryhmäkokoon helpotusta, yksi erityislapsi vie kahden lapsen paikan pk:ssa (ainakin ennen vei). Myös saat itsellesi tukea ja neuvoja, jos tiedät, mistä on kysymys. Eli kannattaa viedä tutkimuksiin minusta.

Pyydä vaikka neuvolan kautta päästä tarkempaan syyniin, me päästiin perheneuvolaan oman lapsemme kanssa. Heti sanoivat että kinesteettinen lapsi, nyt aletaan käymään psykologilla.

No meil alko 3v neuvolassa olla puhetta asiasta ja 4v neuvolassa jäi kiinni+oli jo sitä ennen päiväkodista tullu viestiä ja oltu elton jne kanssa palavereissa. On ylivilkkautta, häröä aistipuolella jne....ongelmaa itsesäätelyssä ja tarkkaavaisuudessa. Pääsi pien- ryhmään ilman varsinaista diagnoosia ja käy toimintaterapiassa. Pärjää hyvin nykysessä päiväkodissa ja vissiin menossa myös neurologin puheille. Ei kuulosta ap:n lapsi siltä että pojat ovat poikia. Dignoosia ei kovin nuorille tehdä mut tukitoimia jne on saatavilla.

Täytyy sanoa että kuvailit aika tarkkaan poikani, juurituollaista palautte saimme mekin päiväkodista, plus tuon ikäisenä hän löi ja töni myös ystäväperheiden lapsia. Nyt hän on juuri 6-vuotta täyttänyt, aistiyliherkkyyksiä löytyy ja hän on käynyt toimintaterapiassa puolisen vuotta, laajemmat tutkimukset käynnissä ja ensi kuussa saamme varmasti jotain hajua missä mennään. Itse olen jo diagnoosista varma, adhd hän on.

Nyt eskarissa luojan kiitos meno on vähän rauhoittunut, vaikeuksia on edelleen mutta se pahin piirre eli aggressiivisuus muta lapsia kohtaan on hellittänyt, myös kotioloissa.

Tutkimuksiin vaan jos vaan "huolivat" noin pienen.

[QUOTE="huoh";27158706]Nuo lyömiset/puremiset yms.. on sellaisia tilanteita että esim. eteisessä kamala hälinä 24 lasta samaan aikaan pukemassa/riisumassa ja varmasti on tungosta ja melua. Ja tönimistä yms.. ja ei hyökkäile siis ihan huvikseen toisten päälle, kaksi tiettyä poikaa jonka kanssa tuota kräninää aina on mutta tätä esiintyy vain tuollaisissa ns stressaavissa tilanteissa.[/QUOTE]

Jos ryhmän kaikki lapset (miten siellä voi edes olla 24 - hirvittävän kokoinen ryhmä) ovat yhtä aikaa pukeutumassa, on myös hoitajilla taidot hukassa. Tuossa ei ole mitään järkeä vaan lapset kyllä on meidän päiväkodissa aina porrastettu eri aikaan ulos. Koska siellä on aina niitä, jotka eivät keskity, niin lapset vielä saivat omat paikat pukea, jotta muut eivät häiritse heitä. Jos siellä kaksi nahistelee, niin nehän pitää erottaa.... Omani oppi jossain välissä isompana jo tiedostamaan, että jos ystävät olivat vieressä, hän vain hölisi ja ei keskittynyt. Keskittymiseen vaadittiin enemmän rauhaa.

Elto pitäisi katsoa lapsen lisäksi myös ryhmän toimivuutta. Siitähän se lähtee liikenteeseen. Meillä ryhmä ei aina toiminut hyvin, mutta useamman kuukauden "perustaitojen" harjoittelun jälkeen päiväkodissa oli hyvin toimivat rutiinit ja lapsilla rauha.

[QUOTE="huoh";27158431]Minusta tuntuu välillä että kaikkien muiden lapset käyttäytyy paremmin, malttaa odottaa vuoroaan, kykenee olemaan hiljaa jne..

Rauhaton, aamupiirissä ei jaksa istua (voi mennä yht äkkiä esim. hakemaan soittimen ja alkaa soittamaan/pyrähtää keskelle laulamaan)
Ei jaksa istua ruokailun aikaa paikallaan, nukkumaan mennessä levoton sängyssä, pölöttää, potkii yläpuolella nukkuvaa, höpisee ja häiritsee..
Jatkuvasti äänessä, kiljuu ja kiekuu jos ei asiaa ole. (Höpöttää ja juttelee kyllä paljon)
Oman vuoron odotus/jonotus ihan mahdotonta.
Tapaturma-altis kuin mikä, jatkuvasti kiipeilee ja kohnottaa joka paikassa, kompuroi ja putoilee..

Kotona myös paljon vastaavia ongelmia, samoin kauppareissut yms.. ihan tuskaa.

Meillä on suvussa AD/HD tai ADD diagnooseja aika monella (mm.. lapsen isällä, minun isälläni, serkullani ja hänen molemmilla lapsillaan) joten jo "sukurasitteena" tulisi näitä piirteitä, ja olen pohtinut että kun meillä on nyt lastenlääkärille ja neurologille muun asian takia aika, niin pitäisikö asiat ottaa puheeksi? Päiväkodista minulla on kaikki ongelmat ja oireet paperilla muutenkin lääkärille viemisenä.

Mahtaisiko olla lapselle parempi jos varhaisessa vaiheessa jo saisi diagnoosin? Esim. mahdollisuus pienryhmään päiväkodissa?
Juujuu, saanhan minä sen pienempäänryhmään esim. pph mutta kun en halua laittaa yhden ihmisen harteille, voin kokemuksesta sanoa että on huomattavasti raskaampaa tämän yhden kanssa kahdestaan kuin muiden lastemme kanssa.

Kasvatuksesta ei ole käytös kiinni, ihan samalla tavalla on kasvatettu kuin muutkin lapsemme, mutta silti on paljon raisumpi, äänekkäämpi ja eläväisempi kuin muut yhteensä.[/QUOTE]

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, millainen poika oli n. 2-vuotiaana. Meillä on 2-vuotias kotihoidossa oleva poika, jolle "povaan" tuollaista tulevaisuutta.

Ei kuulosta ihan tavalliselta, jos lasta on siis kasvatettu pienestä saakka normaalissa kodissa normaalisti. Eli en puhu hypersuperhienosti kasvatetusta, vaan ihan tavallisesta, missä ei ole lasta jätetty aina oman onnensa nojaan tai ei ole koskaan edes vaadittu, että pitää kuunnella tai käyttäytyä.

3,5v kuitenkin pitäisi jo pystyä jotain juttuja tekemäänkin ihan keskittyen. Meillä oli tosi vaikea tapaus, löi, töni, puri, mutta kuitenkin toinen äärilaita oli, että osasi myös keskittyä jne. eli tuo käytös oli voimakasta tempperamenttia ja suuttumuksen hallinnan puutetta, kun muuten kuitenkin oli kaikki ok.

Mun esikoisella on adhd, ja oli paljon tuttuja juttuja.

Ne ei anna diagnoosia MUTTA se saisi avustajan ja terapiaa, missä työstettäis näitä keskittymis asioita ja siirtymisvaiheita ym. Koska nämä tulee vaikuttamaan sen itsetuntoon valitettavasti jos ei saa apua.

Lastentarhatädeistä on laidasta laitaan kokemuksia näissä asioissa. Jotkut ei ymmärrä vaikka rautalangalla väännät että säännöt pitää olla sellasia ja sellasia ja aina pitää toimia samoin jne jotta arki helpottuisi lapselle.

Ja jos mahdollista niin pienempään ryhmään jos siellä riittä taito ja rahkeet. En sanoisi niinkään olevan ryhmästä kiinni mutta siitä kuka "määrää" että miten hoidetaan tilanteet, annetaanko periksi vai ei.

Ja tutkimukset kuitenkin kestää ja jonot terapioihin kestää joten jos alat nyt hakemaan niin ehkä reilun puolen vuoden päästä pääsisitte esim toimintaterapiaan. jolloin lapsi olisi jo yli 4. Nämä ovat sellasia asioita jotka eivät "häviä" mutta kommunikoinnin parantuessa "rauhottuu" ns kohtaukset, oppii mihin kohdistaa ne ja ei kohdistaa. Joten suosittelen että tutkimuksia nyt että saat ne tarvittavat paperit jotta lapsi saa tuen minkä tavitsee jotta voi kasvaa ja kehittyä itsevarmaksi nuoreksi ihmiseksi joskus.

Ja joutuu puskee systeemin läpi jos jonnekkin haluaa päästää vaikka sanotaan että ne jotka tarvitsevat saavat apua.

Ylivilkas. Katsooko paljon tv:tä? Yleensä tv ja pelit pahentavat ylivilkkautta. Lisäaineet myös pahentavat ylivilkkautta, ja sokeri tietysti! Paljon ulkoilua ja urheilua, säännölliset ruoka-ajat ja arki!
Liian suuressa ryhmässä. Aistiherkälle lapselle täyttä helvettiä tuollaisen ryhmän meteli ja tohina.
Laittaisin pienryhmään, tai perhepäivähoitajalle. Ja tarvitsee sellainse aikuisen ympärilleen joka ymmärtää häntä, ja tukee häntä. Jos on adhd, lasta ei saa syyllistää siitä ettei ymmärrä sääntöjä. tarvitaan paljon kärsivällisyyttä ymmärtää miksi adhd lapsi käyttäytyy näin. Hänen aivonsa eivät toimi normaalisti, esim kaikki kiellot ja käskyt saattavat mennä ohi. tsemppiä! Kannattaa lukea jotain aiheeseen liittyvää!

Yhteistyössä