ylistys kantoliinoille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nelli

Vieras
Kantoliina on mielestäni ehdottomasti paras hankinta vauvalle! Minulla on puolivuotias vauva ja pitkä, jämäkkä, trikoinen liina. Olen kantanut vauvaa ihan pienestä, parin päivän ikäisestä. Aluksi kehtosidonnassa, myöhemmin kietaisuristikakkosessa, buddhassa, selässä, lonkalla jne...

Nyt kun vauva on jo kasvanut isommaksi on kantaminen tietysti vähentynyt. Viimeaikoina kuitenkin kun vauva on käynyt hieman kärttyiseksi ja levottomaksi olen ottanut häntä useasti liinaan ja voin vain ihmetellä sen rauhoittavaa voimaa. Liinassa voi mm. imettää helposti vauvaa joka kärsii rintaraivareista, nukuttaa tosi vaivattomasti, rauhoitella, keksiä tylsistyneelle vauvalle tekemistä, ottaa vauvan tuntikausiksi kaupoille...lisäksi huomasin juuri kuinka kätevästi käy soseen syöttäminen lonkkasidonnassa kun vauvalla on katseltavaa niin ei muista vastustella.

Olen myös huomannut, että liinassa nukuttaminen parantaa ainakin tämän vauvan kykyä nukahtaa itsekseen. Jos nukutan muutamia päiväunia liinaan, lähes poikkeuksetta tämän jälkeen vauvan on helpompi nukahtaa itse ilman kitinää ja huutoa vaunuun päiväunille tai yöunille omaan sänkyyn. Vauva ikäänkuin näyttäisi saavan liinasta itseluottamusta omin avuin nukahtamiseen. Kun vauva on hereillä liinassa, hänestä näkee niin selvästi kuinka hyvä, turvallinen ja rauhallinen olo hänellä on.

kokeilemisen arvoinen keksintö!!!! t.Nelli

Kiva kuulla! Itse ajattelin hankkia rengasliinan, toivottavasti ajaa saman asian!

Kerro vielä tarkemmin tuosta nukkumisasiasta? Eli oletko nukuttanut liinassa ja sitten siirtänyt sänkyyn nukkumaan? Eikö herää siinä välissä? Ja sen jälkeenkö vauva on sitten nukkunut itselläänkin helpommin? Vai oletko vain rauhoittanut sylissä ""unikuntoon""?

Juuri näin, eli olen antanut nukahtaa liinaan ja kun on vaipunut tarpeeksi syvään uneen, olen siirtänyt vaikka vaunuun sisällä. Yleensä hieman havahtuu siirtovaiheessa, mutta ei herää kokonaan kun vähän silittelee. Mutta olen pienempänä antanut myös nukkua koko päiväunet liinassa, jolloin nukkui huomattavasti pidempään kun sai olla koko ajan liinassa. Jopa 4 tuntia. Nykyisin ei tietenkään jaksaisi kantaa kymmenkiloista vauvaa niin kauan.

Käytän kuitenkin liinaa nukutuskeinona enää ""hätätapauksissa"", eli silloin jos vauvalla on monena päivänä vaikeuksia nukahtaa itse. Yleensä siis nukutan vauvan ulos vaunuihin ja illalla omaan sänkyyn (ilman liinakyytiä). Mutta muutama liinanukutus usein parantaa vauvan ""itsenukahtamiskykyä"", eli jos saa nukahtaa liinaan turvallisesti, nukahtaa seuraaville päivä-/yöunille helpommin itsenäisesti ilman apua. Ihan kuin vauva saisi itseluottamusta siihen, että pystyy nukahtamaan itse, kun saa muutaman kerran nukahtaa rauhassa liinaan. Yleensä minun vauvani siis ainakin vähän kitisee (tai jopa raivoaa) vaunuihin laitettaessa.

Minulla ei ole kokemusta muusta kun pitkästä trikooliinasta. Hyvä nukutussidonta tässä on kietaisuX2, jolloin vauvan pään saa tukevasti toisen olkaimen sisään ja vauva on turvallisesti piilossa liinan sisällä.

Aino!
Jos haluat vielä päästä liinailuun ""sisälle"", niin suosittelen aloittamaan trikooliinalla :) Se kun antaa anteeksi huonohkotkin sidonnat. Muutenkin se on ehkä helpompi sitoa kuin kudottu, sillä trikoisen voit sitoa ihan ihonmyötäiseksi ja se antaa sitten periksi vauvan koon mukaan. Kudotussa sidonnan on oltava melko lailla vauvan mukaan sidottu jo heti alkuunsa. Katsele vaikka huutonetistä tai Babyidean ym. kirppiksiltä, josko löytyisi halpa käytetty liina kokeiltavaksi. Ja ainahan sen voi sitten myydä eteenpäin, jos ei tunnukaan omalta jutulta!

Meillä poika kyllä tykkäsi olla liinassa, vaan eipä äidin selkä kestänyt edes 2vko ikäistä lasta kantaa mahan puolella. Eli käyttämättä on jäänyt meidän liina kokonaan.

Juttelin kerran myös liinoja myyvän henkilön kanssa, joka kertoi nukuttaneensa omaa lastaan useasti liinaan. JOlloin olikin käynyt päinvastoin kun ap kirjoittajalla. Lapsi ei meinaa suostua nukkumaan missään muualla kuin liinassa.

Yhteistyössä