ylipainoisen äidin lapsia kyttäävät terkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "läski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"läski"

Vieras
En tiedä onko meidän neuvolassa joku ylipainoisten vihaaja hoitsuna
kun jatkuvasti ei niin kauniisti vaan hyvin suoraan sanoo lapsenkin painosta :(
Tiedän että olen itse ylipainoinen mutta minua ahdistaa kun lapsen kuullen jo vaahdotaan pää punaisena kuinka lapsenikin on lihava ja laihikselle joutaisi.
Tuttavani joka on itse normaalipainoinen jolla huomattavasti isompi painavampi lapsi kuin minulla ei hänen lapselle ole kertaakaan sanottu painosta mitään,
kerran jopa ystäväni otti asian puheeksi oli neuvolantätin mielipide että kyllä se siitä tasaantuu älä stressaa.
No minä stressaan kun aina lapsen kuullen kritisoi kuinka on muka lihava mutta siis ystävän saman ikäinen ja melkein saman pituinenkin lapsi painaa enemmän kuin omani ja on neuvolantädin mielestä siis ok.
Eli onko se nyt niin että ylipainoisella äidillä pitää olla täysi oljenkorsi lapsi kun taas normpainoisella äidillä voi olla vaikka 10kg ylipainoinen lapsi ja kaikki kunnossa jopa painon suhteen.

olen sairaalloisen ylipainoinen, kahden normaalipainoisen lapsen äiti. En koe, että mun lapsia olis mitenkään erityisesti syynätty. Toki ekaa odottaessa kaikki odottivat lihavaa sokerilla kasvanutta vauvaa ja yllätys oli suuri, kun sellaista ei tullutkaan. Muuten olen saanut todella asiallista kohtelua.

Itse olen huomattavasti ylipainoinen ja vielä raskaana nyt. Pojalla oli juuri 6v neuvola ja sama terkka meillä äitiys- että lastenneuvolassa, joten tietää hyvin miten ylipainoinen olen. Poikani oli 122 cm ja 20 kg, joten eipä terkalla paljon painosta sanottavaa ollut. Paitsi, että hyvin on kehittynyt :) Tyttäreni 5v on taas aivan eri mallinen kuin veljensä. Rotevampi ja vantterampi, on 116cm pitkä ja 20kg hänkin :) eipä kyllä hänestäkään mitään ole sanottu. Riippuu varmaan terkkarista tuo ylipaino vastaisuus. Itse olen kyllä päättänyt, että kilot lähtee. Ikinä en enää halua kuulla tätä jatkuvaa lihavuuden arvostelua jota tässä maailmassa kohtaa. En vaan enää jaksa.

Mä olen just ja just alipainoinen, ja ylipainoinen neuvolanterkka on siitä niin huolissaan. Alkoi jo raskausaikana "paino saisi nousta noin 20 kg, lupaan etten valita yhtään" ja kun nousi 13 kg vain, sitä valitusta aina tuli, aina kehotuksia syömään herkkuja niin paljon kuin tekee mieli. Lapsi keskikäyrällä ja täti aina huomauttelee että "ei ole äitiin tullut painossa mutta TODELLA HYVÄ NIIN".

No kyllähän se liikalihavuus usein "periytyy", ruokailutottumusten ja epäsäännöllisen syömisen kautta. Niin ehkäpä siitä on kysymys?

Ja tuttavani selkeästi lihavasta lapsesta ei voi olla huolissaan? Minun lapsestani ollaan huolissaan vaikka on juuri niiden hiton käyrillä,mutta tuttavan lapsesta ei niin väliä vaikka sitä painoa on 10kg ylimääräistä.
Eli tuttavan lapsesta voi ja saa tulla läski mutta minun ei?

[QUOTE="aloittaja";23461508]Ja mitähän se nyt tähän liittyy paljonko on ylimääräistä?[/QUOTE]

Tei lisäyksen viestiini tuolla edellä. Siis jos ihan sairaalloisesta ylipainosta on kyse, niin ymmärrän jotenkin terkan huolen.

Jos äiti on ylipainoinen, on hänellä todennäköisesti jotain "vikaa" ruokailussa. Määrissä ja laadussa.

Toki onhan näitä jotka lapsilta salaa syövät ja lihottavat itsensä..

Ei ole tietty kivaa kuunnella, mut ei musta terkka voi täysin väärässä olla jos huolissaan lapsen tulevaisuudesta?

[QUOTE="aloittaja";23461534]Ja tuttavani selkeästi lihavasta lapsesta ei voi olla huolissaan? Minun lapsestani ollaan huolissaan vaikka on juuri niiden hiton käyrillä,mutta tuttavan lapsesta ei niin väliä vaikka sitä painoa on 10kg ylimääräistä.
Eli tuttavan lapsesta voi ja saa tulla läski mutta minun ei?[/QUOTE]

Sanoinkos minä noin? ;) Ehdotin vain, mistä voisi johtua tuo asenne neuvolassa.

Tei lisäyksen viestiini tuolla edellä. Siis jos ihan sairaalloisesta ylipainosta on kyse, niin ymmärrän jotenkin terkan huolen.

Jos ylipainoisen äidin lapsi kulkee käyrillä on sinusta ok että lapsen kuullen aletaan paasaamaan kuinka pitää tarkkailla painoa ja ei saa yhtään lihoa ja olisi hyvä vaan jos laihtuisi. Mutta edelleen, jos laiha normipainoinen äiti vie ylipainoista lasta terkalle niin sitä suunnilleen hehkutetaan että menkää nyt mäkkäriin syömään.

Itse olen ylipainoinen ja toinen tytöistä on isokokoinen,130cm ja 32kg...ei varsinaisesti lihava,mutta sellanen jykevä ja roteva.
toinen tytöistä on pieni ja painoa tulee jopa liian vähän... ja tuolle isommalle tulee liikaa...
samaa ruokaa syövät, samat vanhemmat ja geenit.
missä vika?
suoraan sanottuna muakin stressaa noi neuvolakäynnit, tuo isompi tyttö on siis 6v ja meillä on edelleen 6v neuvola käymättä koska en taaskaan jaksa sitä lasten kuullen kritisointia...
siksi menen yksityiselle tarkastukseen.
ei 6v tarvitse kuunnella mitään painojuttuja, ei vaan tarvitse.
ne hommat voidaan hoitaa kahden kesken, joskin teehoot ei sitä tajua.

Ainahan meitä lihavia kytätään. Äitiysneuvolassakin ollaan täysin varmoja, että on raskausdiabetes ja ainakin 4500g lapsi syntyy...vähintään. Sitten kun syntyy 2990g poikavauva niin ollaan AIVAN ihmeissään ( 2 vkoa yliaikaisena ) ja seuraavakin "vaan" 3590 g. Mutta kyllä varmasti tämä kolmas on ainakin sen 4500g :) Ihan kiva käydä tuolla neuvolassa. Tiedän kyllä kaikki riskit mitä ylipainooni tulee. Olen lihava ja teen kyllä asialle heti jotain kun vaan jaksan/pystyn/kykenen jne. En ole aina ollut lihava. Näin vaan on päässyt käymään ja ihan itseäni saan syyttää.

Lapseni ovat normaalipainoisia.

[QUOTE="minna";23461602]Ainahan meitä lihavia kytätään. Äitiysneuvolassakin ollaan täysin varmoja, että on raskausdiabetes ja ainakin 4500g lapsi syntyy...vähintään. Sitten kun syntyy 2990g poikavauva niin ollaan AIVAN ihmeissään ( 2 vkoa yliaikaisena ) ja seuraavakin "vaan" 3590 g. Mutta kyllä varmasti tämä kolmas on ainakin sen 4500g :) Ihan kiva käydä tuolla neuvolassa. Tiedän kyllä kaikki riskit mitä ylipainooni tulee. Olen lihava ja teen kyllä asialle heti jotain kun vaan jaksan/pystyn/kykenen jne. En ole aina ollut lihava. Näin vaan on päässyt käymään ja ihan itseäni saan syyttää.

Lapseni ovat normaalipainoisia.[/QUOTE]

Kuulostaa tuokin tutulta :(
Itse jouduin tai pääsin sokerirasitukseen niin neukkutäti silloin jo antoi minulle ojeet että kuinka jatkossa tulen toimimaan kun sinulla nyt todetaan se raskausdiabetes.
Oli sillä ilmettä kun tulokset tuli ja eipä minulla moista vaivaa ollut, jännä eipä ensin meinannut niistä tuloksistakaan mitään mainita kunnes tahallani niistä kysyin.

Ja sitä paitsi, lihava äiti kyllä tietää millaista helvettiä se (lihavuus) on, eikä todennäköisesti halua lapselleen samaa kuin itselleen. Siks esimerkiksi meillä lasten kanssa ollaan tarkkoja mm. kasvisten ja hedelmien kanssa, että niitä oikeasti syödään. Monissa perheissä ei lapset salaatteja/kasviksia "joudu" syömään, meillä ruoka on annosteltu aina lautasmallin mukaisesti ja herkkuja lapset saa huomattavan paljon harvemmin kuin aikuiset..

Ja sitä paitsi, lihava äiti kyllä tietää millaista helvettiä se (lihavuus) on, eikä todennäköisesti halua lapselleen samaa kuin itselleen. Siks esimerkiksi meillä lasten kanssa ollaan tarkkoja mm. kasvisten ja hedelmien kanssa, että niitä oikeasti syödään. Monissa perheissä ei lapset salaatteja/kasviksia "joudu" syömään, meillä ruoka on annosteltu aina lautasmallin mukaisesti ja herkkuja lapset saa huomattavan paljon harvemmin kuin aikuiset..

Yleensä lihavilla lapsilla on lihava äiti ;)

Itse olen entinen ylipainoinen äiti.
Olen laihduttanut 2 vuoden sisällä lähes 40 kg. Lapsemme taas on aina ollut ns. normaalipainoinen, ehkä hieman plussalla. Mutta koskaan ei ole hänen painostaan mitään sanottu.

Olen yrittänyt pitää huolta siitä, ettei lapselle tulisi liikaa painoa.

Kuitenkin tällä hetkellä mietinkin jo valmiiksi, miten 5-v neuvolassa reagoidaan, kun painoa on tullut lähes 3 kg vuoden sisällä. Mitat ovat siis n. 110 cm ja 21 kg. Ja ei näytä mitenkään liian suurelta tai ns. lihavalta.
Ja yritän epätoivoisesti miettiä keinoja miten saada painoa laskemaan ennen neuvolaa. Samalla tiedän,että talvella tulee suhteessa lisää painoa.

Itse en ainakaan halua lapsestani samanlaista kuin itsestäni.

[QUOTE="aloittaja";23461508]Ja mitähän se nyt tähän liittyy paljonko on ylimääräistä?[/QUOTE]

No onhan se nyt ihan eri asia, oletko bmi 25 tasan vai bmi 32. Molemmat on ylipainoisia eli se skaala on niiiiin suuri.

Minä syön salaa iltaisin, ahmin suorastaan. Tällä olen lihonut satakiloiseksi. Lapselleni annan terveellistä kotiruokaa, annokset normaalin kokoisia (esim. 3 lihapullaa, 1 keskikokoinen peruna, puolet lautasesta salaattia/raastetta jne. ja lapsi syö tuosta ehkä puolet). Silti lapsi on pulska. On alle metrin mittainen (98cm sopiva koko), isojalkainen jne. mutta painaa melkein 18kg :(. En tiedä mitä pitäisi tehdä...lapsi on ollut vauvasta asti tuota koko luokkaa ja touhuaa aivan valtavasti näin 3-vuotiaana! Kaikkialle juoksee, pomppii, tanssii, pyörii ja hyörii...päiväkodissakin ihmettelevät energistä lasta. :O Herkkuja ei meillä syödä usein (arkikäytössä ei esim. jogurttia ollenkaan), karkkipäivä on kerran viikossa ja silloin saa valita yhden pastilliaskin.

Harmittaa kun neuvolassa marmatetaan painosta. Ainoastaan kerran lääkäri sanoi, että poika menee tasaisesti omalla käyrällään ja se on parempi kuin jatkuva poukkoilu. Neuvoi olemaan stressaamatta, mutta se on mahdotonta nykytilanteessa...

[QUOTE="äiti";23461499]Mä olen itse ylipainoinen mutta mun poikani menee -20 käyrällä meillä terkka on päinvastoin huolissaan kun lapsi on liian laiha.[/QUOTE]

sama täällä.

Yhteistyössä