Ylipainoisella ei oikeutta arvostella tupakoivia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Täällä kyllä naurattaa kun lukee mielipiteitä. Tässä vähän kansanterveyslaitoksen faktaa väliin: Ylipainoisista suomessa on yli 98% ylipainoa ilman sairautta joka aiheuttaa ylipainon. Ylipaino kuormittaa terveydenhuollon menoista 80% ( Aikamoinen prosentti.) Miehistä ylipainoisia suomessa on miehistä 60% ja naisista 40% suomessa vuonna 2007. Ylipainoinen usein jakaa epäterveelliset elämäntapansa myös lapselleen.
Tupakointi on yhtä vaarallista ( jos ei joskus lopeta) vaikka tupakoitsijoita on vähemmän. Lisäksi tupakointi on sikiölle vaarallisempaa kuin ylipaino. Tupakoitsijoiden lapsista 10-15% saa syntymälahjakseen vakavan tarkkaavaisuushäiriön ja nyt tutkitaan vaikuttaako sen lisäksi muihin sairauksiin myöhemmällä iällä.

Sanotaan ettei tupakoitsija välitä lapsestaan.. entä sitten ylipainoinen?

Itseltäni on kuollut 2 tärkeää ihmistä ylipainon aiheuttamiin sairauksiin ja 1 tärkeä tupakkaan. Mielestäni tästä aiheesta voi tapella. Ylipaino tai tupakointi ulkonäköasiana ei ole ongelma.. lihavat on söpiksiä ja tupakoisijat tupruttajia. Kyse on vain siis terveydestä ja siitä välittääkkö läheisistään niin paljon että suojelee...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Hmm.. tossa on vaan se juttu, että sillä tupakalla tappaa ja sairastuttaa monen monta muuta ihmistä. Ylipainolla vain itsensä. Joo, surua tuo aina läheisen menetys. Mutta jos todellisesta terveystekijästä puhutaan.. =)

Se on totta, että jos sisällä polttaa talossa.. niin sairastuttaa muutkin.

mutta tuli mieleen että en tunne ketään varsinaisesti lihavuuteen kuolleita mutta pari viikkoa sitten lähti yksi tupakoinut tuttava (joka tosin pääsi tupakasta eroon mutta myrkky oli jo ehtinyt tehdä tehtävänsä ). ja passiivinen tupakkakin tappaa, esimerkkinä yhden tuttavani äiti joka elämässään ei yhtään polttanut mutta mies hänenkin edestään. en vaan tunne ketään kenen lihavuus olisi hänen läheisensä tappanut!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
mutta tuli mieleen että en tunne ketään varsinaisesti lihavuuteen kuolleita mutta pari viikkoa sitten lähti yksi tupakoinut tuttava (joka tosin pääsi tupakasta eroon mutta myrkky oli jo ehtinyt tehdä tehtävänsä ). ja passiivinen tupakkakin tappaa, esimerkkinä yhden tuttavani äiti joka elämässään ei yhtään polttanut mutta mies hänenkin edestään. en vaan tunne ketään kenen lihavuus olisi hänen läheisensä tappanut!

no todennäköisesti tunnet jonkun, kuka on kuollut sepelvaltimotaudin aiheuttamaan sydäninfarktiin? tai jonkun, kuka on saanut veritulpan tai keuhkoembolian? suuri riskitekijä molempiin on ylipaino. metabolinen oireyhtymä. kakkostyypin diabetes. lääkkeitä vedetään kaksin käsin, mutta elämäntapoja ei muuteta.
sitten on läheiset huolissaan ja murheissaan, kun ylipainoinen äiti/isi/veli/eno makaa sairaalassa puolikuolleena. ja ihmetellään miksi mikään lääke ei auta.

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
toisaalta, kuinka monella on oikeus arvostella yhtään ketään?

No onneksi joku arvostelee! =) Muuten kaikki kuolisimme paheisiimme kun kukaan ei kontrolloisi mitään.

juu syyllistyn siihen itsekin :D mutta siis jos ajattelee että se arvostelun oikeus pitäis jollain tapaa "ansaita" niin kukapa niin pulmunen olis.

Anoppini muistaa aina mainita minulle (bmi 27) että tumma suklaa olisi terveellisempää, tai karkin sijasta hedelmät on parempia, hyvät ruoat ei tarvi kastiketta jne jne....
Mut ite muistaa käydä tupakalla. Painoindeksini oli normi paino. Nousi kun lopetin tupakoinnin. Omaa saamattomutta toki on tämä lievä ylipaino. Mut näköjään tupakoitsija voi arvostella lievästi ylipainosta???

"Itseltäni on kuollut 2 tärkeää ihmistä ylipainon aiheuttamiin sairauksiin ja 1 tärkeä tupakkaan. Mielestäni tästä aiheesta voi tapella. Ylipaino tai tupakointi ulkonäköasiana ei ole ongelma.. lihavat on söpiksiä ja tupakoisijat tupruttajia. Kyse on vain siis terveydestä ja siitä välittääkkö läheisistään niin paljon että suojelee... "

Eikös niitä tupakoitsijoita ole vähemmän kuin ylipainoisia??

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
toisaalta, kuinka monella on oikeus arvostella yhtään ketään?

No onneksi joku arvostelee! =) Muuten kaikki kuolisimme paheisiimme kun kukaan ei kontrolloisi mitään.

Kukaan ei lopeta tupakointia jos joku kaveri sitä paheksuu.

Muoks. Ajatus pitää lähteä ihan omasta itsestään, sama homma ylipainon kanssa. Jos joku räksyttää vieressä koko ajan siitä että röökaat tai olet läski, asiat ei ainakaan parane. Läski syö suruunsa kun kaveri haukkui ja tupakoitsija vetää savut kun rupes niin ärsyttää sen kaverin mussutus polttamisesta.

sanoiko lääkäri diaknoosiksi passiivinen tupakoisti? mites ne keuhkosyöpään sairastuvat jotka ei oo edes passiivisesti koskaan saanu tupakansavua?

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

sanoiko lääkäri diaknoosiksi passiivinen tupakoisti? mites ne keuhkosyöpään sairastuvat jotka ei oo edes passiivisesti koskaan saanu tupakansavua?

onko sellaista ihmistä olemassakaan joka ei edes passiivisesti ole saanut tupakansavua?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

onko sellaista ihmistä olemassakaan joka ei edes passiivisesti ole saanut tupakansavua?

kai tuolla maalla asuu joku perheineen jolla jollakin on keuhkosyöpä?

kai tuolla maalla asuu joku perheineen jolla jollakin on keuhkosyöpä?

varmasti.. lähinnä mietin siis tuota tupakansavua et suurin osa sitä joutuu tahtomattaan hengittelemään, maallakin. musta on ihanaa kun isä lopetti tupakoinnin, väheni kummasti tumpitkin maassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pilipalipilotti:
Mutta veikkaanpa vain, että arvostelemalla et saa ketään laihduttamaan tai lopettamaan tupakointia! Melkeipä päinvastoin...

ei saakaan. omasta haluasta sen on tapahduttava ja sit tietty tarvitaan sitä kuuluisaa itsekuria.

Isoja prosentteja kun nuin luettelee siis ylipainoisia, mutta luetaanko siihen myös lievästiylipainoiset. Riippuu miten määritellään ylipaino. Olenkohan minäkin ylipainoinen...saankohan mä nyt enää kehoittaa miestäni lopettamaan tupakointia...hmmm

Mulla on alhainen verenpaine, kolesterolit kohdillaan, sokeri- ja rasva-arvot loistavat, siis verikokeiden perusteella olen terve kuin pukki. Mutta mulla on 25 kg ylipainoa.

Ja mitä tupangointiin tulee, siitä on kaikilla oikeus valittaa, koska se haisee niin järkyttävän kuvottavalle.
Vähän niinku kuka tahansa sais alkaa levitellä sianpaskaa vartin välein missä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mulla on alhainen verenpaine, kolesterolit kohdillaan, sokeri- ja rasva-arvot loistavat, siis verikokeiden perusteella olen terve kuin pukki. Mutta mulla on 25 kg ylipainoa.

Ja mitä tupangointiin tulee, siitä on kaikilla oikeus valittaa, koska se haisee niin järkyttävän kuvottavalle.
Vähän niinku kuka tahansa sais alkaa levitellä sianpaskaa vartin välein missä tahansa.

tupakansavusta tulee pää kipeäksi.

Ne on molemmat itseaiheutettuja, lihavuus ja tupakointi. Eipä ole tupakoitsijallakaan oikeutta kenenkään lihavuudesta sanoa.

Oletteko muuten koskaan miettineet ristiriitaa tämmöisessä tilanteessa joka esim. Itselleni on käynyt. Olin terveydenhoitajalla joka oli lihava. Itse olin silloin 10kk ikäisen lapsen äiti, ja vatsalla vielä löysää. Täti mittas vyötärön ympäryksen ja katsoi painon ja huomautti parista ylimääräisestä kilosta ja muutamasta sentistä ylimääräistä vyötäröllä. Siis en sitä sano, etteikö saisi huomauttaa kun menee rajojen yli, ja tiedän rajat kyllä itse hyvin. Mutta jotenkin oli niin hassua, että lihava nainen puhuu ylipainosta minulle, paino-indeksini tais olla tasan 25 silloin...

Yhteistyössä