Ylipainoinen teini, onko mitään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Kyseessä 15-v poika, joka on oikeasti ylipainoinen. Pituus 158cm ja paino 69kg. Alkoi pyöristyä 4.luokalla ja nyt viimeisen vuoden aikana lihonut reilusti.

Miten tuon ikäisen ruokailuja valvotaan? Hänellä on omaa rahaa, joten käy kavereiden kanssa pari kertaa viikossa pitsalla, hampurilaisella, leffassa (herkut) ym. En voi enkä halua estää poikaa olemasta kavereiden kanssa! Ja kun kaikki muut käy, niin miten yhtä voi estää?

Olemme miehen kanssa töissä, joten emme ole täällä vahtimassa aina, mitä syö aamu- tai välipalaksi. Olen useasti sanonut, että karkkia, sipsiä, limsaa ei omalla rahalla osteta, mutta mitenpä asiaa valvon? Yksi mahdollisuus ottaa kaikki rahat pois, mutta onko sekään sitten oikein, suurin osa kun on omalla työllä ansaittua?

Pojalla ei ole liikuntaharrastusta, ei halua mitään. Ulkoilee kyllä suht paljon. Olen innostanut liikkumaan sillä, että koiraa lenkittämällä tienaa itselleen peliaikaa. Tämä on toiminut suht hyvin, käyttää 2-3x viikossa koiran tunnin lenkillä. Pojalla on huono kunto, oli liikunnan open terveiset ja terkkari sanoi, kun apua kyselin, että kohta on varmasti tulossa pituuskasvupyrähdys (poikahan ON lyhyt ikäisekseen, mutta minäkin olen vain 158cm ja isänsä 175cm) ja se tasoittaa painoa. Sanoi vaan, että syödä enemmän kasviksia.

Sanokaa mulle, MITÄ minä teen. Olen jutellut pojan kanssa painoasiasta niin, että olen painottanut terveydellisiä juttuja ja sitä, että muuten painolla ei ole mitään merkitystä, eikä se yli- tai alipaino ihmistä ihmisenä huononna.

Olisin TODELLA kiitollinen neuvoista, koska tavallaan olen jo itse luovuttanut, en enää tiedä mitä tehdä.

Itse olen lievästi ylipainoinen, mies hoikka.

koko perheen ruokavalio uusiksi. ruuaksi tehdään terveellistä ruokaa, ei sitä "perinteistä".
ja perheen kanssa tehdään yhdessä liikuntaharrastuksia. ei voi pakottaa toista tekemään, jossei itsekin tee ja ole mallina.

Perheell yhteisiä ulkoiluhetkiä: Hyvin harvoin pojan saa innostettua mukaan. Johonkin ihan retkelle / patikoimaan joo, mutta ei me pystytä sellaista edes viikottain järjestämään
Peliaika vähemmälle: Pojalla on peliaikaa 1t / viikko ja lisäksi saa sitten koiraa lenkittämällä peliaikaa tunti tunnista-periaatteella. Lisäksi saa pelata toiminnallista peliä rajattomasti kavereiden kanssa, siinä saa oikeasti liikuntaa (sport-pelit), mutta sen pelaaminen on aivan minimissä, vielä 2v sitten pelasi tosi paljon sitä.
Annoskoot: Päivällisellä kotona toimii, mutta miten kouluruoka / kavereiden kans tilatut pitsat, Hese-ateriat ym, miten niitä pystyn vähentämään?

korostan edelleen, että ongelma ei mielestäni ole se, mitä me täällä kotona syödään silloin, kun ollaan paikalla. Vaan nimenomaan se, että poika käy VIIKOTTAIN, yleensä useampiakin kertoja, pitsalla, hampurilaisella jne kotiruuan LISÄKSI. Näiden lisäksi ostaa takuulla herkkuja salaa, koska esim. suklaapatukka-papereita löytyy välillä taskuista.

Olen itse töissä (mukaan laskettuna työmatkat) joka toinen viikko 10-19, joka toinen viikko 7-16. EN siis voi vahtia jokaista pojan suupalaa.

Mitä liikkumiseen tulee, mies on innokas liikkuja ja on useasti houkutellut poikaa mukaan uimaan, pelaamaan sulkapalloa tai jalkapalloa, mutta poika ei halua lähteä.
Itse liikun / ulkoilen koirien kanssa, mutta ei mulla muuta liikuntaharrastusta ole.

[QUOTE="vieras";28356713]Eiköhän Se paino tasaannu kun rupeaa kasvamaan pituutta.
paljonko sinä ja miehesi painatte?[/QUOTE]

Meillä kävi niin. Poika kun kasvaa pyrähti 15 senttiä ei painoa tullut yhtään lisää. Ja sitten kun tyttöystävä tuli kuvioihin, on syöminen unohtunut ja lenkkipolulle on kiire. Nyt 17-vuotiaana on pitkä ja raamikas, ei laiha, muttei ylipainoinenkaan.

Pyöräily on tehokas ja kätevä liikuntatapa. Ehdota vaikka että saa bussikorttiin käytetyt rahat omalle tililleen jos alkaa kulkemaan matkansa pyörällä.

Nyt koko perhe liikkumaan!! Jos sellainen hikiliikunta ei oikein inspiroi, niin kokeilkaa vaikkapa geokätköilyä. Sopii koko perheelle ja uskoisin, että sellainenkin lapsi/nuori joka inhoaa liikuntaa, voisi tuosta tykätä. Entä voisko teini lähteä koiran kanssa harrastamaan agilityä?

Tutkaile teidän kaapit läpi ja heitä pois kaikki epäterveellinen. Tarkista koko perheen ruokavalio. Jos olet itsekin ylipainoinen, jotain korjattavaa asiassa varmasti on. Sokeroidut jugurtit, limsat, mehut, vanukkaat, valkoinen leipä jne. hötöt pois kokonaan. Paljon kasviksia tilalle.

Paljonko lapsi pelaa? Voisiko sitäkin aikaa lyhentää ja yhdessä koko perheen kanssa lähteä vaikkapa pyöräretkelle tai muuten kotona puuhastella jotain mikä aktivoi vähän enemmän.

[QUOTE="Leena";28356752]Nyt koko perhe liikkumaan!! Jos sellainen hikiliikunta ei oikein inspiroi, niin kokeilkaa vaikkapa geokätköilyä. Sopii koko perheelle ja uskoisin, että sellainenkin lapsi/nuori joka inhoaa liikuntaa, voisi tuosta tykätä. Entä voisko teini lähteä koiran kanssa harrastamaan agilityä?

Tutkaile teidän kaapit läpi ja heitä pois kaikki epäterveellinen. Tarkista koko perheen ruokavalio. Jos olet itsekin ylipainoinen, jotain korjattavaa asiassa varmasti on. Sokeroidut jugurtit, limsat, mehut, vanukkaat, valkoinen leipä jne. hötöt pois kokonaan. Paljon kasviksia tilalle.

Paljonko lapsi pelaa? Voisiko sitäkin aikaa lyhentää ja yhdessä koko perheen kanssa lähteä vaikkapa pyöräretkelle tai muuten kotona puuhastella jotain mikä aktivoi vähän enemmän.[/QUOTE]

Leena, voisitko lukea ketjua vähän enemmän, ap kertoi jo kysymiäsi asioita.

Siksi juuri kysyn NEUVOJA teiltä fiksummilta.
Ihan hyviä asioita tässä onkin tullut jo. Pitäisi enemmän yrittää järkätä perheen yhteisiä juttuja, joista poikakin innostuisi.

Ja tosi lohduttavaa kuulla, että jollain on pituuskasvu korjannut ylipainoa.

Meillä on siis 2 nuorempaa lasta, ja heillä ei ole paino-ongelmia. Ovat aina olleet huomattavasti liikunnalisempia, heillä on harrastukset liikuntapainotteisia.

Meillä esikoinen oli "jykevä", ei kuitenkaan lihava tuossa 6-7 luokalla, mutta seiskaluokan lopussa alkoi pituuskasvupyrähdys ja nyt kasiluokan ollessa lopussa tämä 14v nuorimies on pitkä ja solakka miehen alku :) Tuskin poikasi noin lyhyeksi jää (158cm) joten asia korjaantunee ainakin osittain pian kasvun myötä.

Mistä sillä pojalla on niin paljon rahaa käytössä, että se voi viikottain herkutella niin paljon?
Tuon ikäinen tervitseekin omaa rahaa juu, mut joku tolkku nyt sentään.
Mä laittaisin rahahanat kiinni, tai ainakin reilusti pienemmälle.

Omat rahat pois, ei kai tuossa muu auta. Tai yritä edes keskustella, että voisiko niiden kavereiden kanssa keksiä muuta tekemistä, kuin käydä syömässä. Onhan sitä paljon muutakin kivaa mitä voisi yhdessä kavereiden kanssa tehdä. Ei 15-v vielä tajua eikä jaksa välittää, mitä ylipaino pitkällä ajalla aiheuttaa. Sen takia kovat keinot käyttöön ja rahat pois, jos ei muu auta.

kuulostaa sellaiselta, josta poika voisi innostua. Kun sais vaan itse innostettua itsensä :) Ja siinä menis koiratkin mukana.

Itse harrastan vanhemman koiran kans agilityä, mutta poika ei ole innostunut, vaikka on ollut joskus kisojakin seuraamassa.

[QUOTE="Aloittaja";28356765]Siksi juuri kysyn NEUVOJA teiltä fiksummilta.
Ihan hyviä asioita tässä onkin tullut jo. Pitäisi enemmän yrittää järkätä perheen yhteisiä juttuja, joista poikakin innostuisi.

Ja tosi lohduttavaa kuulla, että jollain on pituuskasvu korjannut ylipainoa.

Meillä on siis 2 nuorempaa lasta, ja heillä ei ole paino-ongelmia. Ovat aina olleet huomattavasti liikunnalisempia, heillä on harrastukset liikuntapainotteisia.[/QUOTE]

Meillä on tuo nopsasti kasvanut poika, hänen isoveljensä on koko ajan ollut minusta vähän liiankin hoikka, ei näy mikään ruoka missään. Olin nuoremmasta vähän huolissani, mutta kun pituuskasvu lähti käyntiin oikein kunnolla, jotenkin se syöminenkin tasaantui. Hän myös söi kaupungilla, ei niinkään kotona. Kotiaterioiden annokset olivat aivan kohtuullisia ja koitin terveellisyydestä pitää huolta. Piti kyllä vähäksi aikaa ottaa electron pois, kun joka päivälle alkoi tulla maksuja pikaruoasta. Oli uutuudenviehätystä, kun pääsi keskustaan kouluun. Ja rahat olivat minun antamiani tilillään, ei omista töistä saatuja, joten kenenkään ei tarvi siitä pillastua, että lapsen hiellä tienaamat rahat pistetään tallelle.

[QUOTE="Leena";28356784]No kuule, mulla on tässä aamuisella askaretta jos toistakin, joita puuhaan samalla kun palstailen. Sillä aikaa kun pienissä erissä kirjoitan yhtä viestiä, saattaa tuonne väliin tulla vaikka kuinka monta uutta viestiä niin aloittajalta kuin muiltakin.[/QUOTE]

No kuule, silti voi vilkaista vastauksia ennen kuin lähetät.

Mutta tienaa sitä itse erilaisilla hommilla. Esim. käy isomummille kaupassa ja imuroimassa, hoitanut tuttavaperheiden lemmikkejä matkojen aikana, hoitanut naapurin lasta ym. On siis hyvinkin ahketa tällaisissa jutuissa, mutta ei ole innostunut liikunnasta.

[QUOTE="Aloittaja";28356779]kuulostaa sellaiselta, josta poika voisi innostua. Kun sais vaan itse innostettua itsensä :) Ja siinä menis koiratkin mukana.

Itse harrastan vanhemman koiran kans agilityä, mutta poika ei ole innostunut, vaikka on ollut joskus kisojakin seuraamassa.[/QUOTE]

Sitten vaan kokeilemaan geokätköilyä! Se on kiva kun koko perhe voi osallistua ja ei tule pojalle tunnetta, että tässä yritetään häntä liikuttaa ja laihduttaa.

Jos teillä on 2 koiraa, niin antaisin pojan "vastuulle" sen toisen kouluttamisen. Ehkä sekin alkuun viikkorahan taakse, että lähtee koiran kanssa treenailemaan. Tai jotain koiratanssia tms.

[QUOTE="Aloittaja";28356802]Mutta tienaa sitä itse erilaisilla hommilla. Esim. käy isomummille kaupassa ja imuroimassa, hoitanut tuttavaperheiden lemmikkejä matkojen aikana, hoitanut naapurin lasta ym. On siis hyvinkin ahketa tällaisissa jutuissa, mutta ei ole innostunut liikunnasta.[/QUOTE]

Kyllähän ne rahat voi silti laittaa vaik tilille ja teidän pankkitunnuksien taa?
Toihan on ihan järjetöntä, että voi käyttää sitä rahaa vaikka käyttää sen sellaiseen, mistä olet sanonut ettei saa/kannata.

Karkkipäivä (sis. myös sipsit) koko perheelle. Karkkipäivä kannattaisi ottaa ohjelmaa jo ihan pienestä, niin siitä tulee tapa. Teini-iässä lipsumista tulee helposti, mutta jos koko perhe noudattaa samaa, niin teininkin on helpompi pitäytyä rajoituksissa.

Yhteistyössä