Ylipaino on oire jostain, ei selkärangattomuutta, tai laiskuutta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lihavuudessa ei ole kyse laiskuudesta tai selkärangattomuudesta. Lihavia ihmisiä on turha syyllistää. Syy lihavuuteen löytyy usein tästä meille nykyisin tarjotusta ruoasta ja ravitsemussuosituksista, tai psyykkisistä syistä.

Fruktoosisiirappi, jota on todella monissa valmisherkuissa, esim. jäätelössä, sotkee elimistön toimintaa ja nälänhallintaa.
Makeutusaineet, kuten aspartaami, voivat vaikuttaa samoin.

Transrasvat ovat haitallisia, ne lihottavat. Niitä löytyy kekseistä, karkeista, ranskanperunoista, ositttain kovetetut kasvirasvat -nimellä.

Teollinen ruoka ja napostelukulttuuri on suurin syy kaikenikäisten ylipainoon.

Vähärasvaisuudessa on menty liian pitkälle.
Kun ruokavaliosta on vähennetty rasva minimiin, energiantarve on korvattu hiilihydraateilla. Runsas hiilihydrattien syönti aiheuttaa monille ihmisille terveysongelmia, kuten ylipainoa, verenpainetta ja 2-tyypin diabetesta.

Hiilihydraatteja usein myös juodaan paljon. Päivän energiantarpeesta juomista voidaan saada helposti puolet. Jatkuva limujen ja hedelmämehujen juominen pilaa hampaat ja terveyden.

Kun ihminen syö rasvaista ruokaa, hän syö kalorimääräisesti vähemmän ja pysyy pitempään kylläisenä. Rasvan syöminen käynnistää elimistössä leptiini-hormonin tuotannon, joka antaa kylläisyyssignaalin ihmiselle.

Kaikki tämä tuon kaupallisesti kannattavan, virheellisten tulkintojen aikaansaaman, rasvateorian vuoksi.

Olen valmis allekirjoittamaan sen, että nykyaikaiset ruokailutottumukset ja yleisesti tarjolla oleva runsashiilihydraattinen ruoka edesauttaa lihavoitumista. Ja monet muutkin asiat, mitä kirjoitat. Lopullinen pointti on mielestäni kuitenkin se, että kukin itse valitsee, mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. Kaikki aikuisena hankittu lihavuus, silloin kun ei sairaudesta ole kyse, on ko. henkilön itsensä vika. Kenellekään ei voi olla jäänyt kuulematta se fakta, että jos ihminen saa enemmän energiaa kuin hän kuluttaa, niin hän lihoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Olen valmis allekirjoittamaan sen, että nykyaikaiset ruokailutottumukset ja yleisesti tarjolla oleva runsashiilihydraattinen ruoka edesauttaa lihavoitumista. Ja monet muutkin asiat, mitä kirjoitat. Lopullinen pointti on mielestäni kuitenkin se, että kukin itse valitsee, mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. Kaikki aikuisena hankittu lihavuus, silloin kun ei sairaudesta ole kyse, on ko. henkilön itsensä vika. Kenellekään ei voi olla jäänyt kuulematta se fakta, että jos ihminen saa enemmän energiaa kuin hän kuluttaa, niin hän lihoo.

Niin totta!!

Siis aivan varmasti iso syy on se, että ruokavalio ei ole nykyään juuri kenelläkään lähelläkään ihmisen luontaista ruokavaliota.
Sen lisäksi mä uskon että yhdellä sukupolvella syynä on äidit, jotka piti lihavaa lasta kauniina ja hyvinvoivana ja lisäksi kehui reippaaksi kun lapsi söi hyvin sekä lohdutti että palkitsi herkuilla.
Sekä mummuni että anoppini ovat ylipainoisia ja heillä on aivan kiero suhde ruokaan.

Aivan, mutta se voi olla myös sitä selkärangattomuutta ja laiskuutta. Mulla se on ollu sitä sekä kovaa suklaakoukkua (mun läskit on puhtaasti liiasta suklaasta, liikun myös liian vähä, se tekee pienen osan). Olen tienny jo kauan että se runsashiilihydraattinen "perusruoka" on lihottavaa, ja muistaki asioista. Suklaakoukku tosin kehittyi ennen kun tiesin näistä asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Kaikki aikuiset tietävät tuon ja silti lihovat, miksi ???

Mulla johtui lihoaminen kai masennuksesta ja muista elämän vastoinkäymisistä. Ei jaksanut enää välittää mitä söi ja kuinka paljon eikä liikunta kiinnostanut.

Mä syön mitä sattuu, milloin sattuu, ja oon aina ollu kova syömään karkkia ( suomalainen keskiarvo 13 kg karkkia vuodessa ei tod. päde muhun )

Pitäisköhän jaksaa ruveta puremaan porkkanaa??...

Tästä maissifruktoosisiirapin haittalisuudesta kuuntelin juuri Youtubesta tunnin luennon:

YouTube: Sugar: The Bitter Truth

Robert H. Lustig, MD, UCSF Professor of Pediatrics in the Division of Endocrinology, explores the damage caused by sugary foods. He argues that fructose (too much) and fiber (not enough) appear to be cornerstones of the obesity epidemic through their effects on insulin.

Tuota fruktoosisiirappia kun laitetaan esim. jäätelöön koska se on halvempaa kuin tavallinen sokeri. Elintarviketeollisuuden ahneutta ihmisten terveyden kustannuksella.

Katoin just että esim. mun pakastimessa olevassa Pirkka-jäätelössä oli vehnäglukoosi-fruktoosisiirappia. Yök.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mä syön mitä sattuu, milloin sattuu, ja oon aina ollu kova syömään karkkia ( suomalainen keskiarvo 13 kg karkkia vuodessa ei tod. päde muhun )

Ai niin! En harrasta liikuntaa. Repikää siitä!

Kyllä moni aikuinen olisi hoikempi , jos todella katsoisi mitä suuhunsa laittaa. Se valinta pitää tehdä jo kaupassa !!!
Eikä ole pakko ostaa transrasvoja tai huonoja sokereita. Järki käteen .
Puhdas liha, kasvikset , hedelmät , niill' pääsee jo pitkälle.

Tästä maissifruktoosisiirapin haittalisuudesta kuuntelin juuri Youtubesta tunnin luennon:

YouTube: Sugar: The Bitter Truth

Robert H. Lustig, MD, UCSF Professor of Pediatrics in the Division of Endocrinology, explores the damage caused by sugary foods. He argues that fructose (too much) and fiber (not enough) appear to be cornerstones of the obesity epidemic through their effects on insulin.

Tuota fruktoosisiirappia kun laitetaan esim. jäätelöön koska se on halvempaa kuin tavallinen sokeri. Elintarviketeollisuuden ahneutta ihmisten terveyden kustannuksella.

Katoin just että esim. mun pakastimessa olevassa Pirkka-jäätelössä oli vehnäglukoosi-fruktoosisiirappia. Yök.

Minä uskon, että syömishäiriöt, jotka johtavat lihavuuteen ovat luultua yleisempiä. Itse kärsin teini-ikäisenä bulimiasta, se vaihtui sitten jossain vaiheessa BEDiin. Ja kyllä minä inhoan itseäni ihan riittävästi ilman, että ihmiset kommentoivat lihavuuden johtuvan siitä, että syön vain liikaa kaloripitoista ruokaa. Terapiassa käyn, olen siitä onnekas, että sinne olen päässyt. Tosin terapian aloitin alunperin muista syistä, en olisi ikimaailmassa pystynyt esim lääkärille myöntämään syömisongelmiani, ne hävettää niin paljon :/

Ihmisten luulisi tietävän nuo asiat jo, joten syyttäisin välinpitämättömyyttä. Erityisesti niissä tapauksissa joissa vanhemmat lihottavat lapsensa. Mut jos tosiaan ei tiedä niin sit voidaan syyttää noita mainitsemiasi juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Aivan, mutta se voi olla myös sitä selkärangattomuutta ja laiskuutta. Mulla se on ollu sitä sekä kovaa suklaakoukkua (mun läskit on puhtaasti liiasta suklaasta, liikun myös liian vähä, se tekee pienen osan). Olen tienny jo kauan että se runsashiilihydraattinen "perusruoka" on lihottavaa, ja muistaki asioista. Suklaakoukku tosin kehittyi ennen kun tiesin näistä asioista.

Mut se suklaakoukkuhan johtuu just hiilareista?

Minulla syömishimot ja napostelunhalu lähti uuden ruokavalion myötä.
Vältän viljaa, tärkkelystä ja sokeria terveydellisistä syistä.
Vatsavaivat ja verensokeriongelmat hävisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

Mulla tuli tuo määrä suklaata suunnilleen parissa kuukaudessa... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hiilareista kyllä. Mutta käsittääkseni varsinainen suklaakin (siis kaakao) on jonkin verran koukuttava. Mulla ei siis oo mitään koukkua esim leipiin tai kakkuihi, muita karkkejaki pystyn jonkin verran vastustamaan, mutta suklaata en.

Mä olen muuten syöny vähähiilihydraattisesti, mutta suklaaseen olen sortunu jatkuvasti. Ja tähän ei auta ku pakkokeinot...nii ettei yksinkertaisesti voi lähteä kauppaan suklaaostoksille.

Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Ihmisten luulisi tietävän nuo asiat jo, joten syyttäisin välinpitämättömyyttä. Erityisesti niissä tapauksissa joissa vanhemmat lihottavat lapsensa. Mut jos tosiaan ei tiedä niin sit voidaan syyttää noita mainitsemiasi juttuja.

Minä olen tuo aiemmin kommentoinut vieras, joka sairastaa syömishäiriötä ja haluaisin vain sanoa, että minun (kuten varmasti monen muunkin syömishäiriöisen kohdalla ) kyseessä ei todellakaan ole välinpitämättömyys. Minä uskon tietäväni terveellisestä syömisestä keskimääräistä enemmän, olenhan viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana käyttänyt ison osan elämästäni erilaisiin dieetteihin. Uskon, että käytän vielä huomattavasti enemmän aikaa päivästä syömisieni miettimiseen, kuin syömishäiriötä sairastamaton. Kaikesta tiedonmäärästäni ja kaikesta syömisen eteen näkemästä vaivastani huolimatta olen vaikeasti ylipainoinen. Jokainen kommentti, siitä kuinka tämä on vain minun omaa vikaani ja minun pitää vain "tarttua itseäni niskasta kiinni" saa minut vain vihaamaan itseäni entistä enemmän ja paha olo ja ahdistus vain lisää ahmimista :( Ilman puolisoani ja terapiaa, olisin varmaan jo kuollut.

Eli fruktoosi ja sokeri yleensäkin ovat lihavuusepidemian syyt, niiden insuliinia nostavan vaikutuksensa vuoksi.

Syyllistäminen onkin typerää, harvoin se johtaa mihinkään. Olisiko vertaistuesta apua, jos ei itsekseen pysty laihduttamaan ? Jossain laihdutusryhmässä huomaisi ettei ole ainut.

Hiilareista kyllä. Mutta käsittääkseni varsinainen suklaakin (siis kaakao) on jonkin verran koukuttava. Mulla ei siis oo mitään koukkua esim leipiin tai kakkuihi, muita karkkejaki pystyn jonkin verran vastustamaan, mutta suklaata en.

Mä olen muuten syöny vähähiilihydraattisesti, mutta suklaaseen olen sortunu jatkuvasti. Ja tähän ei auta ku pakkokeinot...nii ettei yksinkertaisesti voi lähteä kauppaan suklaaostoksille.

Syötkö ihan tavallista suklaata?

Minä syön tummaa suklaata, min. 70%, mut usein 86% Marabouta.
Mutta siihen ei tuu mitään himoa, 1-2 palaa riittää. Johtusko siitä, et siinä on hiilareita vähän.

Mulla jää toi suklaanhimo pois kun hillitsen hiilareita muutenkin. Tummaa suklaata voisin syödä, mutta ei mun tee mieli. Normiruokaa syödessä mun tekee päivittäin mieli suklaata, nyt en ole syönyt moneen viikkoon.

Syötkö ihan tavallista suklaata?

Minä syön tummaa suklaata, min. 70%, mut usein 86% Marabouta.
Mutta siihen ei tuu mitään himoa, 1-2 palaa riittää. Johtusko siitä, et siinä on hiilareita vähän.

Ihan tavallista juu. Tumma suklaa ois tosiaan parempi vaihtoehto, mutta sitäki saattaa mennä koko levy päivässä jos vaan on mahdollisuus. Kerralla riittää vähempi, mutta sitte parin tunnin päästä tulee taas uus kerta. :ashamed: Ainut keino siis olla täysin ilman, tai sit ukko "annostelee" mulle sen palan tai pari päivässä ja loput lukon takana.

Yhteistyössä