ylipaino ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kaipaan neuvoja tai tukea tai jotain....olen aikanan sairastanut bulimiaa ja siitä toipunut..nykyään olen ylipainoinen noin 30kg ylimäärästä. nyt raskaana ja eka neuvola on ollut ja kauheat ohjeet siitä miten pitäsi syödä ja päpätystä painosta.tulos on se että olen ruvennut liikkumaan tosi paljon.mitenhän tuo sitten vaikuttaa raskauteen jos paino alkaa putoamaan rankemmin.mua masentaa ja mä pelkään että vanha sairaus uusiuntuu..kiitos että sain purkaa

Tiedetäänkö neuvolassa bulimiastasi?

Mun mielestä tuossa liikkumisessa ei ole mitään huonoa. Paino saa tietääkseni pudotakin raskausaikana, jos on ylipainoa. Vauva kyllä ottaa omansa, että tärkeintä on kuunnella omaa vointia ja jaksamista.

Ehkä tyhmä neuvo, mutta ehkä tästä kannattaisi mainita siellä neuvolassa. :) Että osaisivat sielläkin paremmin neuvoa...

Ja eihän se haittaa, jos paino putooaa, jos tiedät, että olet syönyt riittävästi. :) Jos rasvaa on paljon, sitähän saattaa lähteä ihan vaan siitä syystä, että raskaanaollessa syö helposti terveellisemmin.

en ole neuvolassa kertonut tuosta bulimiasta.jotenkin en vaan pysty sitä sanomaan,salailen asiaa ei siitä oikeastaan monikaan edes tiedä..neuvolassa täti antoi tarkat ohjeet mitä saa syödä ja kuinka paljon kerralla.mitään sairauksia mulla ei ole eikä mitään sokeri juttujakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ole neuvolassa kertonut tuosta bulimiasta.jotenkin en vaan pysty sitä sanomaan,salailen asiaa ei siitä oikeastaan monikaan edes tiedä..neuvolassa täti antoi tarkat ohjeet mitä saa syödä ja kuinka paljon kerralla.mitään sairauksia mulla ei ole eikä mitään sokeri juttujakaan.

No jos syöt sen mukaan, mitä se sanoi, niin silloinhan sen pitäis olla ok. :)

Eli silloin voit olettaa, että se johtuu just siitä, kun syöt todennäköisemmin terveellisemmin (moni ei syö esimerkiksi niin paljon karkkia kuin normaalisti) ja olet liikkunut. :)

Ei huolta, jos oikeasti syöt etkä ala siitä huolehtia liikoja (siis siitä, että söitkö ja nouseeko painoa jne.)

aika jännä, mulle ei ole kertaakaan mutkutettu painosta eikä annettu mitään ruoka-ohjeita.

mutta sano ihmeessä neuvolassa bulimiasta, osaavat sitten suhtautua asiaan. ja oman jaksamisen mukaan liikkumista.

Kannattaa syödä terveellisesti ja liikkua niin kauan kun pystyy. Vaikka sulla ei vielä ole mitään sokeri juttujakaan :) niin sulle voi helposti tulla myöhemmin raskausajan diabetes kun on ylipainoa. Testeihin luultavasti joudut joskus raskausviikosta 25 eteenpäin. Nimen omaan tuolla terveellisellä syömisellä ehkäiset sen parhaiten.
Kannattaa neuvolassa kertoa bulimiasta. Ei sitä kannata hävetä. Voi olla että jotkut neuvolatädit on noiden painojen suhteen vähemmän hienotunteisiä ja jos sun neuvolatäti kuuluu näihin se voi myöhemmin sanoa jotain josta pahoitat mielesi ja silloin on helpompi suistua vanhoihin tapoihin. Kun kerrot sairaudestasi niin tätikin osaa ottaa paremmin huomioon mitä suustaan päästele. Tee se itsesi ja vauvasi takia :)

Yhteistyössä