Ylipaino hoidon esteenä?

Millainen ylipaino aieheuttaa lapsettomuutta? Onko se 5, 10, 20 kg vai mikä? Kun usein puhutaan ylipainon merkityksestä lapsettomuuteen, mutta minulle ainakin epäselvää millainen ylipaino on haitaksi.
Vaaditaanko lapsettomuushoitoihin, että painoa pitää pudottaa joku tietty määrä, ennen kuin hoidot aloitetaan.
 
Felicitaksen sivuilta kopsattu:

Ylipainoisillla naisilla esiintyy usein hedelmällisyyteen liittyviä ongelmia kuten kuukautis- ja ovulaatiohäiriöitä. Munasarjojen monirakkulaoireyhtymään (PCOS) liittyvät kuukautishäiriöt, ylipaino, liikakarvoitus ja lapsettomuus. Erityisesti vyötärölihavuuteen liittyy hormonaalisia muutoksia, ja sen on todettu olevan haitallisempaa kuin lantiolihavuuden. Ylipainoisen naisen lapsettomuuteen liittyy yleisesti ovulaatiohäiriö. Tilanteen korjaamiseksi on syytä aloittaa laihdutusohjelma. Jos ylipainoiselle naiselle suunnitellaan hormonihoitoa ajatellen esim. koeputkihedelmöitystä, niin painoa pitäisi pudottaa ennen hoidon aloittamista. Hormonimäärien tarve on yleensä pienempi, raskaustulokset ovat parempia ja alkuraskauden keskenmenot ovat myös vähäisempiä. Jos laihduttaminen ei onnistu toivotulla tavalla, voidaan ruokavaliohoitoon liittää insuliiniherkistäjälääke, kuten metformiini.

Eli se kilomäärä ei ole se ratkaiseva vaan sen aiheuttaman hormonaaliset ym. vaivat.

 
Jostain luin, että BMI pitäisi olla alle 30 ennenkuin pääsee hoitoihin. Älä luota tähän viestiin, en ole yhtän varma!

BMI siis lasketaan näin: paino jaettuna pituusx2. Esim. 70kg jaettuna 1,65x1,65 -> BMI=25,7

Plussasäteitä kaikille ! ~~~~~~~
 
Minulla ainakin eka inssi ens viikolla ja painoindeksi on yli 30. Tosin oon saanu jo pudotettua reilusti painoa, ilman sitä tuskin oltaisiin nyt tässä vaiheessa. Mutta enää lääkäri ei edes mainitse painosta vaikka sitä on edelleen runsaasti.
 
No hyvä eli olin ainakin osittain väärässä. Tarkastin asiaa tänään yhdeltä kamultani, joka on menossa inssiin. Yksi inssivauva (2v) heillä jo on :) Hän ei saa uutta inssihoitoa ellei paino laske alle BMI 30. Tapauskohtaista selvästi!
 

Yhteistyössä