Yliopistossa opiskelleet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nolo

Vieras
Kertokaa vähän yliopisto-opiskelusta. Minua kiinnostaisi joskus lähteä opiskelemaan kasvatusalaa? (lastentarhanopettajaksi), mutta ajatuskin yliopistosta pelottaa.. Kertokaa jotain käytännön juttuja, onko opiskelu hirveän vaikeaa ja pysyykö mukana?
Olen ylioppilas, tosin vain c:n paperit.. oliskohan mitään mahiksia?

Noissa kasvatustieteellisissähän on soveltuvuuskoe, yo-arvosanat ovat vain pieni osa sisäänpääsyn edellytyksistä. Hyvinkin voit päästä, jos nyt tsemppaan lukemaan kokeisiin, ja olet muuten sopiva. Voisitko ajatella, että opiskelisit vähän avoimessa yliopistossa kasviksen kursseja, niin saisit mielikuvaa?

Mä lähdin nyt kesäksi suorittamaan avoimessa kasviksen appron ja eka viikon jälkeen voin sanoa, et kyllä vaatii opiskelijalta enemmän kuin esim amk. Jännityksellä odotan eka tenttejä, et osaanko vastata olleskaan ja pääsenkö läpi.

Oon opiskellut vähän avoimen yliopiston kursseja ja ne meni ihan hyvin. Pelkäänkin tuota, että onko kovin erilaista opetusta kuin esim. lukiossa, että osaako sitä opiskella oikein jne. Ja onko ne opettajat jotain professoreja joista ei saa mitään tolkkua jne..

Kuule, ihmisiä ne professoritki on, ihan samanlaisia ku muutki. Toiset hyviä opettajia, toiset ei... Mut paljon muutki ku proffat opettaa. Ja tosiaan mun tietääkseni LTO:ssa ei oo perinteinen yliopistomeininki, vaan hyvin koulumaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jos LTO:
Kuule, ihmisiä ne professoritki on, ihan samanlaisia ku muutki. Toiset hyviä opettajia, toiset ei... Mut paljon muutki ku proffat opettaa. Ja tosiaan mun tietääkseni LTO:ssa ei oo perinteinen yliopistomeininki, vaan hyvin koulumaista.

Niin, sitä minäkin olen ajatellut kun kestääkin vain kolme vuotta.. Voiko joka yliopistossa opiskella LTO:ksi?

Minkälaisia ne tentit on, ja arvostelu?

Olen päässyt c:n papereilla sisään. Opiskelen pääaineena museologiaa ja sivuaineina taidehistoriaa ja kulttuurihistoriaa. Jos aihe mitä opiskelee on kiinnostavaa on siitä suoriutuminen "helppoa", mutta välillä tulee kursseja joiden suoritus tuntuu puulta. Motivaatio on yksi mikä vie eteenpäin, koska kaikki suoritukset on ihan itsestä kiinni. Mä olen laiskumus joka jätän asiat viimetinkaan esim. luentopäiväkirjojen palautus jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen päässyt c:n papereilla sisään. Opiskelen pääaineena museologiaa ja sivuaineina taidehistoriaa ja kulttuurihistoriaa. Jos aihe mitä opiskelee on kiinnostavaa on siitä suoriutuminen "helppoa", mutta välillä tulee kursseja joiden suoritus tuntuu puulta. Motivaatio on yksi mikä vie eteenpäin, koska kaikki suoritukset on ihan itsestä kiinni. Mä olen laiskumus joka jätän asiat viimetinkaan esim. luentopäiväkirjojen palautus jne..

Toitä ne varmaan teettää, mutta ovatko kuinka vaikeita? Ne tentit ja luentopäiväkirjat jne?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Toitä ne varmaan teettää, mutta ovatko kuinka vaikeita? Ne tentit ja luentopäiväkirjat jne?

Kyllä niihin saa töitä tehdä, etenkin jos haluaa saada hyviä arvosanoja. Mutta jos olet innostunut, niin eivät varmaan ylivoimaisia. Miten sun avoimen opinnot meni?

Alotan itse 3. vuoden ens syksynä Helsingissä LTO opintoja ja oon kyl tykännyt.. Jotkut kurssit vaikeampia ja toiset helppoja, joitan pettymyksiä niin opettajissa kun kursseissakin.. Eka vuos piirrettiin, laulettiin ja liikuttiin(eli kuvista, musiikkia ja liikuntaa) ja siinä välissä sit jotain teoreettisempaa, mut opiskelu hyvin käytännön läheistä ja paljon tehdään projekteja päiväkotien kanssa ja meillä käy päiväkotiryhmiä yliopistolla. Tää toka vuos on ollut sit jo paljon teoreettisempaa, kun ollaan valmistauduttu kandintyön tekemiseen ja tänä keväänä niitä on jo aloteltu. 3.vuonna on kandin työn tekeminen loppuun ja sivuaine 25op joka voi olla oikeestaan mistä vaan. Opiskeluun kuuluu myös 3 harjoittelu jaksoa joista 2 on kuukauden ja yksi 2viikon(eli tosi vähän). Itse en oo mikään pänttääjä ihminen ollut koskaan, mut hyvin oon pärjänyt ja numerot on ollut lähinnä 3 ja 4.. Läsnäoloa on paljon joten opiskelu on aika koulumaista..

Ja ainakin helsinkiin haetaan nykyään VAKAVAlla, eikä esim lukiopapereita edes katsota joten niillä ei käytännössä tee mitään.. Pääsykokeeseen kuuluu 1 kirja(meillä oli silloin joku 150sivua ja ei mikään mahdoton) jasiitä osa pääs 2. vaheeseen joka oli lapsiryhmätilanne jossa vedettiin pieni tuokio lapsiryhmälle ja sen jälkeen haastattelu..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No, jotkut tentit on vaikeampia ja jotkut helpompia. Omasta mielestäni se riippuu pitkälti siitä on aihe itsestä kiinnostava. Ja jos tuntuu, et numero ei miellytä voi kurssin suorittaa aina uudelleen.

Ei yliopistossa opiskeleminen mitään ylivoimaista ole. Ite B:n paperit aikoinaan kirjottanu. Jos haluaa hyviä arvosanoja, niin niiden eteen joutuu oikeesti vähän tekemään töitä, mutta useimmista luentokursseista pääsee läpi kun on luennoilla kuunnellut. Tenteissä yleensä essee kysymykset (biologiassa). Auttaa jos on hyvä kirjoittamaan ja jäsentelemään tekstinsä järkevästi. Sillon tentteihin vastaaminen on helpompaa ja erilaiset kirjallisten töiden tekeminen ei vaadi niin paljon päänvaivaa ;)

Kehoitan hakemaan vaan rohkeasti opiskelemaan. Ei ne avoimen kurssit mitenkään radikaalisti eroa varsinaisista yliopiston kursseista ja samat opettajat siellä usein on. Tentit on ihan samanlaisia.

Yhteistyössä