Yliopiston käyneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oikkari:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
On humanistisella puolellakin 1500 s tenttejä. Joten veikkaan, että oikeustieteellisessä voi olla tuplamäärä :o

Ylipopistossa oppii kyllä lukemaan paksuista kirjoista sen olennaisen. Ei todellakaan tarvitse lukea kaikkia 1500 sivua joka tenttiin. Mä ainakin opin pärjäämään luentomuistiinpanoilla, tiivistelmillä ja omalla päättelykyvyllä. Ei kaikkea tarvitse osata suoraan kirjasta, vaan voi itsekin kehitellä.

Ja tentit voi tosiaan aina uusia, ettei sinänsä ole paniikkia niistä että läpi olisi mentävä. Voi esim. käydä vähemmälläkin lukemisella tentissä katsomassa millainen se on, ja panostaa sitten toisella kertaa enemmän.

Tervetuloa oikikseen! Siellä ainakin luetaan ihan kiltisti kaikki kirjat. Oon kyllä suorittanut opintoja huvikseen parissa muussakin tdk:ssa, joissa ei tarvinnut lukea kaikkea. Minen tykkää, että joku vähättelee sitä hirmuista työmäärää, jonka mm. oikeustieteilijät tekevät opintojaan suorittaessaan. Ja varmasti monet muutkin.

ap ei ainakaan vähättele.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnasänky:
Kenenkään ei todellakaan tarvitse lukea joka ikistä sivua mistään tenttikirjoista. =)
Ei se ole vähättelyä, vaan ihan tosi asia. Ei tiedon omaksumistapa ole kiltteyttä. Oppijoita on monenlaisia. =)

Opiskeletko oikeustiedettä? Voihan sitä jättää toki lukematta, mutta ikävämpää on, jos kysymys sattuukin tulemaan juuri siltä sivulta, jonka skippasit. Esim. joku määritelmä tai käsite saatetaan mainita vain tietyssä kohdassa, ja sitä ei kokonaisuuden perusteella päätellä.

Alkuperäinen kirjoittaja oikkari:
Minen tykkää, että joku vähättelee sitä hirmuista työmäärää, jonka mm. oikeustieteilijät tekevät opintojaan suorittaessaan. Ja varmasti monet muutkin.

Oikkis ja lääkis on varmasti raskaimpia aloja tuon lukemisen suhteen. Varsinkin kun työssä ne asiat pitää sitten hallita just eikä melkein. Eikä sivumäärä mitään kerro. Koittakaapa lukea tenttiin 20 sivua "metrisiä avaruuksia", niin ymmärrätte... juu, ei muuten ole tähtitiedettä

Se opiskelu vaatii paljon oma-aloitteisuutta, hyvin harvalla alalla tarjotaan valmista lukujärjestystä, vaan se on itse osattava laatia, valita sinne kursseja sopivasti. Alussa on tieten pakollisia kursseja, jolloin saa helposti lukujärjestyksen rungon. Kaikissa luennoissa ei ole osallistumispakkoa eli se on ihan itsestä kiinni, kuinka paljon opiskelee ja missä ja kuinka saa itsensä tekemään kaiken tarvittavan. Tenttejä voi uusia, mutta monesti kurssi pitää saada suoritettua ennen seuraavaa kurssia, joka on sille jatkoa.

Mun mielestä yliopisto-opinnot riippuvat paljon opiskeltavasta aineesta. Itse opiskelin kieliä, ja opiskelu oli todella "koulumaista" eli pienissä ryhmissä istuskeltiin, oli paljon kotitehtäviä ja opettaja tenttasi vastauksia kuin yläasteella ikään. Yhden tai kahden opintoviikon eteen sai tehdä tosi paljon hommia (kotiläksyt, tentti, essee), kun taas monissa muissa aineissa saa yhdellä kirjatentillä jopa 4-5 opintoviikkoa (tietty kirjojakin on sitten useampi).

Olen opiskellut sekä teknisessä korkeakoulussa että kauppakorkeassa. Jälkimmäisessä selvisi vähemmällä työllä tosin silloin oli oma opiskelutapa jo hallussa. Harjoitustöitä on tasaisesti, samoin läsnäolopakkoa luennoilla tai harjoituksissa varsinkin syventävissä opinnoissa. Perusopinnot menee aika helposti. Luettavaa on, mutta usein eri luentojen aiheet liittyy jotenkin toisiinsa, joten kaikki ei ole uutta ja joskus luentomuistiinpanot tms. pelastavat.

Opiskelutavasta se varmaan on eniten kiinni. Sen oppii ensimmäisten kurssien aikana ja jos oppii tehokkaan tavan niin koko tutkinto menee sitten samalla tyylillä. Itse suoritin tutkinnon neljässä vuodessa ja olin koko ajan oman töissä 30h/vko. Ei tosin ollut vielä lapsia eikä vapaa-aikaa mutta muuten selvisin mielestäni helpolla.

Suosittelen lämpimästi jos sinusta itsestäsi yhtään tuntuu kiinnostavalle! Varmasti pystyt siihen :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nostan vielä jos joku olisi opiskellut kauppatieteitä

Mies on opiskellut. Ja on sitä mieltä, että pääaine ratkaisee opintojen haastavuuden. Rahoituksen/ kansantaloustieteen tai markkinoinnin ynnä johtamisen kurssit kun on vähän erilaisia haastavuustasoltaan. Läsnäolopakkoa kauppakorkeasta kyllä vissiin jonnin verran löytyy. Ainakin kursseja, joita voi olla vaikeaa läpäistä ilman luentoja / casetyöryhmiä.

Yhteistyössä