Yliopistokoulutus "vanhemmalla" iällä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruutuvihko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ruutuvihko

Jäsen
24.07.2006
325
0
16
Mä oon jo muutamia vuosia harmitellu, kun en koskaan hakenut yliopistoon opiskeleen. Nyt on ikää 30 ja vähän päälle ja kolmas lapsi syntyy alkuvuodesta. Olen jo pitempään pohtinut, pitäiskö ens vuonna hakea yliopistoon.
Haluaisin opiskella kieliä, ehkä jotain sosiaali/psykologi-aluetta... toisaalta kun on jo kokemusta ja koulutusta kaupanalasta, mietin, jatkaisko ekonomiksi asti...

Nyt siis mietityttää lähinnä ne pääsykokeet, miten niistä selviäis kunnialla?
Voi auttakaa nyt, jos jollain kokemusta!

siitä vaan hommiin =) mulla on alempi korkeakoulututkinto plakkarissa, ikää 33, ja ensi syksynä joko jatkan maisteriopintoja tai sitten vaihdan kokonaan alaa ja lähden lukemaan farmasiaa.. =) en koe olevani ihan ikäloppu vielä, onhan tässä ikää vielä eläkeaikaan :D

Mulla ei suoranaisesti ole omakohtaista kokemusta, mutta.

Kun itse opiskelin heti lukion jälkeen yliopistossa, olin oman opiskelijaporukkani selkeä juniori - itse asiassa valmistumiseen asti :) Eli suurin osa opiskelijoista oli aloittanut opinnot meidänkin alalla vasta siinä 25-30 vuoden hujakoilla. Et siis varmasti olisi ainoa.

Olen myös tällä hetkellä työssä, jossa ohjaan aikuisia(kin) opinto-asioissa ja kyllä uuden alan opiskelu on tänä päivänä täysin mahdollista ja suosittua - vielä paljon vanhemmallakin iällä kuin 30-vuotiaana.

Pääsykokeista löydät paljon tietoa yliopistojen sivuilta. Usein vanhoja pääsykokeitakin mallivastauksineen. Kannattaa tutustua niihin. Kannattaa myös varata pääsykokeisiin valmistautumiseen reilusti aikaa, etenkin jos edellisestä opiskelusta on aikaa. On saattanut unohtua, millaista se uuden asian lukeminen ja opiskelu olikaan.

Tehokasta valmentautumista pääsykokeisiin on ennen kaikkea se, että mietit sen, mitä todella haluat opiskella ja miksi. Kun sitten luet esim. pääsykoekirjoja, koetat ymmärtää lukemaasi tämän toivealan kannalta katsottuna. Jos edessä on pääsykoe haastatteluineen tms. niin silloinhan tämä alavalinnan perustelu ja harkinta on entistäkin tärkeämpää. Kannattaa tehdä luetusta muistiinpanoja, koska se auttaa hahmottamaan kaikkein keskeisimmät asiat kokonaisuudesta. Käytä esim. piirrettyä mind mapia, alleviivaamista tai jotain muuta tekniikkaa jäsentelyn apuna. Näistä ydinkohdista kertaamalla sitten jatkat valmistautumista - koko kirjaa/kirjoja ei kannata moneen kertaan läpi tankata, ellei ole kyse esim. oikeustieteellisestä, jonka pääsykokeissa nimenomaan vaaditaan aivan pikkujuttujen ulkoa muistamista.

Onnea matkaan! :)

Saat hyvän pohjan jos aloitat jo äitiyslomalla avoimen yliopiston kautta vaikka etäopintoina suorittamaan kursseja joita tarvitset tutkintoon. Saat opinnoista lisäpisteitä ja sisäänpääsy on helpompaa. Avoimen kautta saa kai jatko-opiskeluoikeuksiakin, jos on erinomaiset arvosanat. Pääsykokeissa pärjäät jos meinaat pärjätä opinnoissakin, samalla asenteella!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tsemppiä vaan, et sä mitään apua tarvitse =)

Kiitos vaan luottamuksesta :)

Isoin ongelma on ehkä se, että osais päättää mitä sitä haluaa opiskella ja tehä loppuelämänsä... ja sit keskittyä siihen. Eikä se niin vakavaa ole, jos ei ens vuonna opiskeleen pääsiskään, kävis nyt ainakin kokeilemassa ne pääsykokeet ja seuraavalla kerralla paremmalla tuurilla.

Yhteistyössä