Yliopisto vs. AMK... Sisältää pohdintaa ja kehäpäätelmän=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tarmoerkale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Mulla kävi vuosi sitten niin, että hain lukemaan yhtä alaa yliopistoon. En päässyt, mutta alalle oli kiintiömäärä jotka otettiin pelkän pääsykokeen perusteella. Ja mä olin saanut pääsykokeesta samat pisteet, joilla vielä oli kiintiönä päässyt opiskelemaan :o

Noi on tosi hämäriä! En ymmärrä sitä kiintiöintiä. Mitä hait lukemaan ja mihin yliopistoon?

Taidehistoriaa, sitä ei taida olla muualla kuin Jkl:ssä. Tuli vähän ex-tempore haku, kun hakupaperitkin ehti viimeisillä minuuteilla koululle, piti lähteä sinne asti viemään että sai ajoissa :laugh: Mutta sitä voi lukea avoimessakin, en ole ihan täysin varma siitä että pitäisikö mun koittaa sitä pääsykoetta uudelleen, kun liittyy mun aikaisempaan koulutukseen. Kun on toinenkin ala alkanut kiinnostaa tässä lähivuosien aikana, mutta mietityttää että vieläkö näin vanhana viitsisi vaihtaa kokonaan alaa.

Siis mitä, ymmärsinkö ihan oikein??? :o Siis pääsitkö Jyväskylän yliopistoon lukemaan taidehistoriaa jonkin kiintiön kautta? Pääaineopiskelijaksi? En ymmärrä! Oli mun pääaineena, josta myös valmistuin ja tein graduni. Pääsykokeisiin pänttäsin todella hyvin, koska yo-todistukseni oli keskiverto kasilinjaa, eikä auttanut. Luetaan taidehissaa myös Helsingin yliopistossa, Åbo Akademissakin vissiin pääaineena. Sivuaineena sitä ja vissiin kaikkea nykyään voi lukea hakemattakin.

Tulee vaikutelma, ettei nämä pääsykokekuviot ole enää niin kireitä kuin ennen...

No tuo ei kyllä päde, ainakaan minun kohdallani. B:n paperit olen kirjoittanut ja keskiarvo alle seiskan. Olen varmaan 5-6 kertaa pyrkinyt amk:n ja joka kerta olen päässyt pääsykokeisiin ja pari kertaa olen ollut varasijallakin. Muutaman vuoden olin pois ja sitten hain sairaanhoitajaks ja pääsin, tosin pakon sanelemana lopetin ja hain mammaloman jälkeen opiskelemaan shg:ksi ja pääsin.
Yliopistoon varmaan on helpompi päästä ja sinne minäkin vielä mielin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja einikkiänyt:
Tsori, taisin ymmärtää väärin, hätähössönä....

Ei mitään, ehdin kyllä jo vastatakin :D Mutta kyllä sinne siis jotkut pääsi kiintiönä, minä en :xmas:

Joo, mä en ymmärrä kans millä perusteella ne kiintiöt erotellaan. Tosiaan mulla oli parhaisiin alkupisteisiin oikeuttava yo-todistus, ja silti pääsin sisään pelkän pääsykokeen perusteella valittujen kiintiöstä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Tarmoerkale:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Mun eksä pääsi b:n papereilla Kauniaisten Diakiin nuorisotyönohjaajakoulutukseen. :o

Ohhoh. Tietäisipä mistä moinen johtuu. Ehkä ne oli vaan niiiin hyvät b:n paperit :D

Siellä oli kyllä joku haastattelu, ja se oli kuulemma mennyt hyvin. Ja olihan tää jotain kerhoja vetänyt, ja ripareilla ollut isosena monta vuotta, mutta niinhän sun kaverikin oli.

Nuo pääsykoesysteemit on kyllä sitten viime aikoina muuttuneet niin, etten ole enää perillä niistä! Kiintiöjuttu kuulostaa ihan ihmeelliseltä. Taidehistoria on kyllä sellainen aine, että ei sitä jaksa lukea, jos ei yhtään kiinnosta. Niin nippelitietoihin ja spesifiksi se menee. Ja on yllättävän rankka. Ainakin mun aikana suurin osa tenttikirjoista oli enkuksi tai ruotsiksi, siinä sitten suomentelit erikoistermejä :o. Nooh, aika äkkiähän sen oppii, ettei joka lausetta tarvitsekaan tajuta päästäkseen tentistä läpi :D.

Mutta oli aine mielenkiintoinen, jos yhtään kiinnostaa, ja on mahdollisuus, niin mee kokeilemaan! Tosin ammatteihin suuntautuminen on vähän heikkoa. Mäkään en tee näihin pääaineopintoihin liittyvää työtä, vaan sitä, mikä aukes sivuaineen kautta :).

Lukios kanslisti olis voinut valita sanansa nätimmin :o!!!

Yhteistyössä