yliopisto-opiskelu ja kokoaikainen työssäkäynti - mahdoton yhtälö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riittu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riittu"

Vieras
Minulla on yksi maisterin tutkinto ja teen nyt sen alan työtä. Nyt kuitenkin kiinnostaisi toinen ala, johon vaaditaan myös maisterin tutkinto. Alat ovat niin erilaiset, että mitään hyvityksiä edellisestä tutkinnosta ei saa. Perheellisenä ja asuntovelallisena en pysty (enkä halua) jäämään täysin opiskelijaksi viiden vuoden ajaksi. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko yliopisto-opiskelu siten, että kävisi ainakin lähes täysiaikaisesti samalla töissä? Työni on virka-aikaan. Sellaisia pieniä helpotuksia tilanteeseen olen keksinyt, että voisin ensin opiskella työn ohessa avoimessa yliopistossa 25 opintopistettä, jotka menisivät sivuaineeseen, eikä niitä tarvitsisi käydä sitten, kun (jos) pääsee opiskelemaan. Ja kun lapset menevät kouluun, voisin jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin voisin joko tehdä neljäpäiväistä työviikkoa tai lyhennettyä päivää viitenä päivänä. Työni on myös sellainen, että periaatteessa pystyn joustamaan työajoissa jonkun verran, välillä lähtemään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin. Joskus töissä on niin rauhallista, että saattaisin jopa ehtiä työaikana lukea/tehdä tehtäviä, vaikka työpaikalla joutuisinkin olemaan. Ja jossain vaiheessa voisin ottaa esimerkiksi vuoden virkavapaan ja opiskella sinä aikana ahkerasti. Mitä luulette onnistuuko edes siten, että venyttäisi opintoaikaa vähän pidemmäksi, vaikka 6-7 vuoteen? En siis haluaisi irtisanoutua nykyisestä työstäni, joka on sinänsä ihan hyvä työpaikka. Koska en ole varma millainen työllistymismahdollisuus uudessa alassa olisi, niin voisin hyvin jatkaa nykyisessä paikassa valmistumisen jälkeenkin ja katsella rauhassa uuden alan töitä. Tämä olisi siis vähän tällaista itsensä kehittämistäkin ja vähän uusia tuulia, ei mikään pakollinen ammatinvaihto...

Voikos nykyään venyttää opintoaikoja enää tuosta vain, eivätkös ne aikarajat ole tiukentuneet aika lailla entisestä? Itse ehdin just valmistua vanhan systeemin mukaan ja silloinhan pystyi maisterin tutkintoon pistämään 6-7 vuotta helposti. Tenttimällä voitat tietysti paljon aikaa, eli jos pystyt yötä myöten lukemaan itseksesti on varmaan mahdollista valmistua nopeastikin. Kunhan et lapsiasi unohda...

Kannattaa tarttua tuumaan mahdollisimman pikaisesti. Aika lailla on vallalla sellainen käsitys että toisen samantasoisen korkeakoulun maksuton suorittaminen ei kohta enää ole mahdollista.

Aikarajathan koskee lähinnä opintotukea. Lisäaikaa yliopistolta luultavasti saa, kunhan ei vain ole opintoja, jotka syystä tai toisesta voivat vanhentua.

Koulutusalat ovat hyvin erilaisia. Toisissa on luentopakkoja, toisissa tiiviitä harjoitustöitä ym. Yliopistoissa opetus keskittyy tiistaihin, keskiviikkoon ja torstaihin. Hyvin paljon menee kursseja päällekkäin, eikä niitä voi suorittaa niin tiiviisti kuin haluaisi.

Eikö haaveilemassasi pääaineessa järjestetä missään avoimen yliiopiston opintoja? Joko suoraan yliopistossa tai vaikka kesäyliopiston kautta? Saisit tuntumaa pääaineeseen ja opintoja etenemään.

Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat onnistuneet yhdistämään täysipäiväisen opiskelun ja työssäkäynnin. Moni näistä on vuorotyötä tekeviä, ehkä siinä onnistuu työajan järjestäminen helpommin.

[QUOTE="Riittu";22718512]Minulla on yksi maisterin tutkinto ja teen nyt sen alan työtä. Nyt kuitenkin kiinnostaisi toinen ala, johon vaaditaan myös maisterin tutkinto. Alat ovat niin erilaiset, että mitään hyvityksiä edellisestä tutkinnosta ei saa. Perheellisenä ja asuntovelallisena en pysty (enkä halua) jäämään täysin opiskelijaksi viiden vuoden ajaksi. Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko yliopisto-opiskelu siten, että kävisi ainakin lähes täysiaikaisesti samalla töissä? Työni on virka-aikaan. Sellaisia pieniä helpotuksia tilanteeseen olen keksinyt, että voisin ensin opiskella työn ohessa avoimessa yliopistossa 25 opintopistettä, jotka menisivät sivuaineeseen, eikä niitä tarvitsisi käydä sitten, kun (jos) pääsee opiskelemaan. Ja kun lapset menevät kouluun, voisin jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin voisin joko tehdä neljäpäiväistä työviikkoa tai lyhennettyä päivää viitenä päivänä. Työni on myös sellainen, että periaatteessa pystyn joustamaan työajoissa jonkun verran, välillä lähtemään aikaisemmin tai tulemaan myöhemmin. Joskus töissä on niin rauhallista, että saattaisin jopa ehtiä työaikana lukea/tehdä tehtäviä, vaikka työpaikalla joutuisinkin olemaan. Ja jossain vaiheessa voisin ottaa esimerkiksi vuoden virkavapaan ja opiskella sinä aikana ahkerasti. Mitä luulette onnistuuko edes siten, että venyttäisi opintoaikaa vähän pidemmäksi, vaikka 6-7 vuoteen? En siis haluaisi irtisanoutua nykyisestä työstäni, joka on sinänsä ihan hyvä työpaikka. Koska en ole varma millainen työllistymismahdollisuus uudessa alassa olisi, niin voisin hyvin jatkaa nykyisessä paikassa valmistumisen jälkeenkin ja katsella rauhassa uuden alan töitä. Tämä olisi siis vähän tällaista itsensä kehittämistäkin ja vähän uusia tuulia, ei mikään pakollinen ammatinvaihto...[/QUOTE]

On se mahdollista, vaikka hyvin rankkaa. Eräs tuttavani on tohtori yhdellä alalla ja lukee nyt toista korkeakoulututkintoa. Täysipäiväisesti käy töissä ja kaksi lasta on.

Tosin nyt on tietääkseni tullut tai tulossa uudistus, jonka mukaan ei saa käydä kuin yhden korkeakoulututkinnon. En tiedä miten homma toimii, jos hakee uuteen koulutukseen. Pitääkö maksaa jotain, vai sanovatko vain, että ei ole mahdollista.

[QUOTE="Tiina";22718790]Tosin nyt on tietääkseni tullut tai tulossa uudistus, jonka mukaan ei saa käydä kuin yhden korkeakoulututkinnon. En tiedä miten homma toimii, jos hakee uuteen koulutukseen. Pitääkö maksaa jotain, vai sanovatko vain, että ei ole mahdollista.[/QUOTE]

Juu, tällaista hallinnossa puuhataan, puuttuu vielä viimeisin poliittinen tahto uudistuksen läpivientiin. Suomi kun aina mainitaan maksuttoman koulutuksen mallimaana. Tosiasiassa ehkä noin puoli prosenttia toisen tutkinnon opiskelijaksi hakeutuneista suorittavat tutkinnon. Ja sitten nämä vievät opiskelupaikan uusilta ylioppilailta, joilla ei ole sitä ensimmäistäkään tutkintoa.

Todennäköisesti toisen samantasoisen tutkinnon suorittamisesta tulee lähitulevaisuudessa maksullista. Riippuu uuden hallituksen kokoonpanosta ja hallitusohjelmasta, tuleeko jo seuraavalla vaalikaudella vai vasta viiden vuoden kuluttua. Mutta siis työntö on kova, pitää vain löytyä se poliitikko, jolla on riittävästi kanttia ajaa muutos läpi.

Kiitos vastauksista. Tuota en tiennytkään, että mahdollisesti ei saisi suorittaa toista korkeakoulututkintoa. Täytyy vähän selvitellä asioita. Pääaine on sellainen, että sitä ei ole avoimissa yliopistoissa. Ja lapsia en tietenkään unohda, he ovat aina tärkeintä elämässäni. Meillä onneksi myös isä pystyy olemaan paljon lasten kanssa ja isovanhemmat, kun ovat jo eläkkeellä. Kiitos kaikille vastanneille, täytyy jäädä pohtimaan asiaa...

[QUOTE="Riittu";22718996]Kiitos vastauksista. Tuota en tiennytkään, että mahdollisesti ei saisi suorittaa toista korkeakoulututkintoa. Täytyy vähän selvitellä asioita. Pääaine on sellainen, että sitä ei ole avoimissa yliopistoissa. Ja lapsia en tietenkään unohda, he ovat aina tärkeintä elämässäni. Meillä onneksi myös isä pystyy olemaan paljon lasten kanssa ja isovanhemmat, kun ovat jo eläkkeellä. Kiitos kaikille vastanneille, täytyy jäädä pohtimaan asiaa...[/QUOTE]

Oletko ajatellut jäädä opiskelemaan aikuiskoulutustuella? Lukaseppa täältä Koulutusrahasto.

[QUOTE="Tiina";22719012]Oletko ajatellut jäädä opiskelemaan aikuiskoulutustuella? Lukaseppa täältä Koulutusrahasto.[/QUOTE]

"Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija..." ei siis sovellu korkeakouluopiskelijalle.

[QUOTE="vieras";22719031]"Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija..." ei siis sovellu korkeakouluopiskelijalle.[/QUOTE]

Minä luen tällä hetkellä aikuiskoulutustuella täydennyskoulutusta nykyiseen korkeakoulututkintoon avoimessa yliopistossa. Olen opintovapaalla ja hoidan lapset tässä samalla. Tukea siis saa täydennyskoulutukseen tai uuteen ammattiin johtavaan koulutukseen.

Minusta kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä, tai ei ainakaan missään nimessä järkevältä. Kun jo yhden tutkinnon olet suorittanut, luulisi sinun tietävän, ettei onnistu noin vain. Joillain luennoilla on kuitenkin käytävä, vaikka miten olisi suoritukset vapaasti sovittavissa.

Sen sijaan miten niin et voisi jäädä viideksi vuodeksi opiskelemaan? Jos sinulla on kuitenkin työssäkäyvä mies? Loppujen lopuksi 5 vuotta on lyhyt aika. Itsekin olen maisteri, 6 vuotta sitten valmistunut eikä ole vielä yhtään vakituista työpaikkaa ollut. Koko ajan on miehen tuloilla tultu hyvin toimeen.

Mä teen yliopistotutkintoa, vaikka on työ, lapsia kolme ja muutakin elämää. Tahtoa tämä vaatii, organisointitaitoa ja motivaatiota. Mutta valmistun pian vuosiluokkani nopeimpien joukossa, vaikka hyviä arvosanoja olen tavoitellut melkein kaikilla kursseilla (vähintään 4). Opintojen lisäksi mitään varsinaisia harrastuksia en ole kyennyt ylläpitämään.

Luen ja kirjoitan esseitä iltayöstä tai aamuyöstä. Tenteissä onneksi on aina kolme päivämäärävaihtoehtoa, joista valita sopivin.

Oletko aivan varma, ettet saa hyvityksiä edellisestä koulutuksesta? Usealla alalla riittää yhden korkeakoulututkinnon päälle pelkät maisteriopinnot, eikä tarvitse kandia edes käydä. Vähintään kieli- yms. sekä sivuaineet varmaankin saat?

Olen aikoinaan opiskellut yliopistossa työn ohessa. Tein aika paljon avoimen yliopiston kursseja senkin jälkeen, kun olin hyväksytty kouluun. Toki nuo kurssit maksavat, mutta olivat joustavampia läsnäolojen suhteen. Kirjatenttejä tein niin paljon kuin mahdollista ja nykyään on jonkin verran verkkokurssejakin, jossa läsnäolotunteja on aika vähän. Sivuaineen saat todennäköisesti kuitenkin vanhoista opinnoistasi. Löysin pari muutakin työn ohessa opiskelevaa ja heidän kanssaan kävin samoja kursseja, vaihdettiin luentomuistiinpanoja ja tehtiin luentovuoroja. Harjoitustyöt tehtiin usein yhdessä, koska olimme aika paljon rivakampia tekemään niitä kuin perusopiskelijat ;)

Ihanaa, kun kommenttinne ovat olleet niin kannustavia! Itse olen kovasti epäillyt onko mitenkään mahdollista, kun tosiaan haluaisin viettää aikaa lastenkin kanssa. Voisin tuota vielä selvittää, että saako aikaisemmasta tutkinnosta mitään hyvityksiä. Kun katsoin uuden pääaineen tutkintovaatimuksia, niin siinä oli aika tarkkaan lueteltu myös sivuaineopintomahdollisuudet. Ja vanha tutkintoni on tosiaan aivan eri äärilaitaa kuin uusi olisi. Kieliopinnoissakinhan käydään ammattisanastoa, joten mietin sitäkin, voiko vanhan tutkinnon kieliopinnot käydä uuteen... Mutta täytyy selvitellä. Olen todella kiitollinen, että sain näin kannustavia vastauksia! Uusi ala kiinnostaa paljon ja nyt ehkä jo vähän uskon, että erityisjärjestelyillä se voisi onnistuakin! Tästä nykyisestä työstäni tahtoisin pitää kiinni senkin takia, että tässä tosiaan on välillä sellaista rauhallista aikaa, että voisin töissä tehdä välillä myös opiskelujuttuja ja samalla saisin palkkaakin... :)

Yhteistyössä