ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työ&opiskelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työ&opiskelu

Vieras
Hei!

Vihdoinkin näyttää siltä että miehenikin on lämmennyt perheenlisäykselle :) Yritys alkaisi loppuvuodesta. Itselläni on lähes kolme vuotta ollut vauvakuume, mutta...
...mietin näitä työ ja opiskelu kuvioiden yhteensovittamista.

Itselläni on yksi tutkinto takana ja kohta viitisen vuotta työkokemusta sijaisuuksissa ja määräaikaisena. Opiskelen myös yliopistossa minkä ehdin kokopäiväisen työni ohella. Nyt työsuhteeni kestää ens vuoden heinäkuun loppuun. Jos kävisi niin että heti ensi yrittämällä tärppäis, niin vaavi tulis siin samoihin aikoihin kun työsuhde loppuu. Eli mietin että mitenkäs nämä äitiysloma- yms. -tukikuviot menee?

Ajattelen, että voisin vauvan kanssa edelleen opiskella kuten nyt töitten ohella = muutaman tentin silloin tällöin. Kuitenkin kun työt loppuu olen periaatteessa työtön vaikka minut kai katsotaan opiskelijaksi kun olen yliopistossa kirjoilla, vaikka uskonkin heti saavani taas jonkin pätkän kun haluan palata töihin...

Siis miten kauan saa sitä entisten palkkatulojen mukaan määräytyvää rahaa? Mitä rahaa sitten saan? Saako jotain opintotukea lisäks jos opiskelee? Vai kannattaako ilmoittautua poissaolevaksi opiskelijaksi? Oon ihan pihalla näistä tukikuvioista kun oma tilanteeni ei ole ihan yksinkertainen.

Siis, pliis kertokaa te, joilla on työuraa takana ja opiskelu ""harrastuksena"" ajatuksena kuitenkin valmistua joskus, niin miten vauva sovitetaan kuvioon.

Mulla samanlainen tilanne, töissä, opiskelen ja haaveilen.. Äitiysraha lasketaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan tai sit jos tulot nousseet niin viimeisen 6kk:n mukaan. Opiskelulla ei ole mitään merkitystä. Jos olet työtön äitiysloman alkaessa, äitiysraha lasketaan siltä ajalta kun olit töissä. Siskoni on kelassa töissä, näitä joskus häneltä kyselin. Ilmeisesti on mahdollista nostaa myös opintotukea, mutta jos on tukikuukausia vähän jäljellä, ei niitä kannata nostaa.. Itse ajattelin äitiysrahan turvin sitten opiskella (siis jos opiskelen, jos on helppoa vauvan kanssa, jos nyt ensin edes saa lapsen jne.) :)

Ei tää kuvio ihan täysin selvä oo mullekaan, mutta kyllä se sitten selviää. Mitä sitä turhia etukäteen murehtii.. :)

Yhteistyössä