Yliliikkuvat nivelet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaaapuva!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaaaapuva!

Vieras
Joilta tuollaisia löytyy, mitä teette työksenne? Miten paha liikkuvuus on?

Mun ammattini on täyspäiväistä seisomista, ainoastaan tauoilla saa istua.
Pitkää selvitystä terveydentilastani olen tehnyt, hitsi yksityisellä kaikki kun kunnallisella ei tapahtunut MITÄÄN! Eli rahaa on kotiäitinä palanut ja paljon...

Lopulta kukaan ei ole minkäänlaista todistusta kirjoittanut, joten tässä on nyt oma selitykseni työkkärin tätejä vastaan. Eivät ole vielä laittaneet minua koulutusta vastaavaa työtä hakemaan. On muuten tosi harmi jos on lähdettävä kokeilee ja aina joutuu jättää kesken! Siinähän tulee huono maine :(

Tilanteeni on siis se, että lonkkanivelet joustaa liikaa, sitä myötä polvet rasittuu ja kipeytyvät. Lonkkia särkee hulluna menkkojen aikaan, enkä ole voinut kipujen ja venymisen vuoksi nukkua ½ vuoteen kyljellään :( Lisäksi seisoessa tulee ikäviä kipuja reisien ulkosyrjään, on tuntuu ettei kaikki pysy kasassa...

Mitä tekisitte minuna?

Olen kampaaja. Kädet rasittuvat melko helposti ellen pidä niistä huolta jumppaamalla. Opiskeluaikoina kärsin toistuvista jännetupintulehduksista. Raskauden aikana ranteet olivat todella kipeät ,turvotus aiheutti rannekanavaoireyhtymän (tuskin liittyy yliliikkuviin niveliin?).

joo, fysioterapeuttia olen ajatellut. Itse en omatoimisesti uskalla mitään erityisiä liikkeitä alkaa tekemään. Joka paikka rutisee ja ratisee.. ja oon vasta 26v...

Täällä myös sama vaiva. Tosin voisin melkein väittää, ettei juurikaan vaivaa minua. Mutta koska minulla on myös kaikkea mahdollista purentaan liittyvää ongelmaa, hammaslääkärini on maalannut seinille kauhukuvat siitä, miten jonakin kauniina päivänä jää sitten haukotellessa monttu auki.

Harrastan melko säännöllisesti keskiraskasta liikuntaa. Tämä on kyllä sikäli hölmö kommentti, että se on varmaankin paras ohje kaikkeen, mitä tulee kehon (ja mielenkin) toimintaan? Mutta vahvat lihakset tukevat niveliä.

Mulle annettiin lääkäristä hoito-ohjeeksi yliopistoon meno, koska fyysiseen työhön musta ei ole. Sano, että lihaksia kannattaa tietysti myös vahvistaa, mutta että se ei niin paljo asiaan vaikuta, että voisin fyysistä työtä tehdä.

Lenkille ja kuntosalille!

Mua lääkäri käski muuttamaan kuntosalille. Vaivaan ei auta mikään muu kuin hyväkuntoiset lihakset. Kirurgin puukko saattaa auttaa, mutta voi olla ettei sekään ole pysyvää.

Fysioterapeutti ja ohjattu kuntosaliharjoittelu voi auttaa. Ohjatulla tarkoitan sitä, että jsulle neuvotaan mitä liikkeitä kannattaa tehdä ja opetetaan tekemään ne oikealla tavalla. Helpottaa varmaan ainakin, mutta ihmeitä ei silläkään voida tehdä... Äidilläni kesti vuosikausia, että sai työkkäriä varten lausunnon samasta vaivasta (oli siis työttömänä ja monissa eri paikoissa harjoitteluissa/kursseilla/pätkätöissä kauan) ja hänelle harkitaan jotain leikkausta. Mulla on myös yliliikkuvat nivelet ja mulla on aina ollut vahvat lihakset harrastusten ja raskaan työn takia, toistaiseksi olen pärjännyt näiden lonksuvien paikkojen kanssa ihan kohtalaisesti raskausaikaa lukuunottamatta, silloin paikat löystyi entisestään ja mun liikkuessa usein kuului välillä ihan kamala nakse ja kivut oli ihan järjettömät.

juu ei sulla oo mitään muuta vaihtoehtoa ku ruveta pitämään huolta ittestäs. pyöräily esimerkiksi on hyvää reisilihaksen treeniä, siihen uintia tms ja lihaskuntoharjoittelua vaikka sitten fysioterapeutin neuvoin. ihmetyttää kyllä jos oot moneen kertaan käyny lääkärissä eikä kukaan oo tuupannu suo fyssarille.

ekaks kävin kyllä fys.terapeutilla, lonkkavaivat kaikesta huolimatta vaan pahenivat. Nyt kun on lääkärissä juostu ja leikkausentarve poissuljettu, on mentävä vissiin uudelleen...

juu, ja ortopedi oli sitä mieltä että löysät nivelet tulee olemaan ja pysymään. Kuten joku tuossa kirjoittikin.... No, eipä se muu auta kuin tottua ajatukseen :(

mulla on kans lonkissa paha yliliikkuvuus. paljon oli apua ku aloin treenaamaan 6x/viikko 1-2h kertaansa. ja ku olin 3 viikkoa "levossa" huomas taas ette itehny. eli aktiivista liikuntaa, lihasvoimaa. onko sulla notkoselkä??

Kun mä olin nuori, ei lääkärit ottaneet mitään kantaa yliliikkuviin niveliin. Ei suositeltu edes liikuntaa. Nyt viiskymppisenä harmittaa, kun en liikunnan tärkeyttä aikoinaan tiennyt. Vaiva vaan pahenee vuosien myötä, joten fysioterapeutille kehottaisin minäkin menemään.

Otat selville, onko kyse yliliikkuvista nivelistä, huonosta lihaskunnosta, kovasta ylipainosta tai esim. sairaudesta, kuten Ehlers-Danlosin oireyhtymä (tyyppi III). Näihin on täysin eri hoitokeinot ja jos sinulla on esim. sidekudoksen poikkeavuudesta johtuvaa yliliikkuvuutta jotkut fysioterapian liikkeet ja tietynlainen urheilu (etenkin vastapainoilla) saattaa vaan pahentaa tilannetta.

Valitettavasti on myös jollakin tavoin periytyvä ominaisuus... Meillä nappasi 2/3. Kannattaa totuttautua siihenkin ajatukseen jo.

Mun lääkäri totes että koska mulla ja miehellä on molemmilla yliliikkuvat nivelet niin 25% todennäköisyydellä meidän lapsilla ei ole yliliikkuvia niveliä.

Kaks lasta ja kummallakin on, mutta selvästi on eroja kuinka löysät nivelet on.

Mun lääkäri totes että koska mulla ja miehellä on molemmilla yliliikkuvat nivelet niin 25% todennäköisyydellä meidän lapsilla ei ole yliliikkuvia niveliä.

Kaks lasta ja kummallakin on, mutta selvästi on eroja kuinka löysät nivelet on.
Ok, että noin yksioikoinen periytyvyyssääntö siis. No ilmankos meilläkin on osunut... :(

Mutta tuokin varmasti totta, että on "ilmenemisasteessa" eroja. Ja voi olla myös niin, että kehon nivelistä joissakin on pahempi vaiva ja toisissa lievempi. Se ei ehkä selity pelkällä lihaskunnolla? Vai miksi minulla juuri tuo leukanivel (joka myös pojalla aivan järkyttävä, hammaslääkäri oli ensin käskenyt avata suun niin auki kuin pystyy ja sitten kiireesti kieltänyt avaamasta enää enempää)... Kuulostaa koomisilta nämä jutut, mutta kun on itse elämässä näitä mukana, on nauru kaukana.

Onhan niitä erilaisia tukia joita voi käyttää apuna, esim. rannelasta kipeytyviin yliliikkuviin ranteisiin. Kysele tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin erikoistuneelta fysioterapeutilta.

Otat selville, onko kyse yliliikkuvista nivelistä, huonosta lihaskunnosta, kovasta ylipainosta tai esim. sairaudesta, kuten Ehlers-Danlosin oireyhtymä (tyyppi III). Näihin on täysin eri hoitokeinot ja jos sinulla on esim. sidekudoksen poikkeavuudesta johtuvaa yliliikkuvuutta jotkut fysioterapian liikkeet ja tietynlainen urheilu (etenkin vastapainoilla) saattaa vaan pahentaa tilannetta.

Mulle on diagnosoitu jo hybermobiliteettisyndrooma. En ihan täysiä pisteitä vetänyt, kämmenet ei mene lattiaan.

Ylipainoa ei ole, mut lihaskuntoa on syytä parantaa...

Joku kirjoitti tuosta periytyvyydestä, pitäs mutsilta tarkemmin kysellä. Sillä ongelmia polven ja sorminivelten kanssa...
Mun nuorimmaisella lapsella taitaa yliliikkuvuus tulla geeneissä. Jalkaterät taipuu liikaa + lonkat (joissa luksaatiohoidot päällä )...

Jeps, olen huomannut että jotkut liikkeet vaan pahentavat. Siks olen pääasiassa pyöräillyt/lenkkeillyt. Välillä lonkat kärsii juosta pieniä matkoja. Liian pitkät juoksut tuntee seuraavina päivinä kipuna... :(

Sama diagnoosi on kuultu täälläkin.
Saadut ohjeet:
Ei työtä missä tulee yli 20 kg:n nostoja. Lihaskuntoharjoittelua, venyttely minimiin ja niveliä rasittava liikunta (kuten juoksu) tarkan harkinnan alle. Lääkäri totesi että aika voi auttaa tässä vaivassa. Jos liikeradat saa pidettyä líhaskunnon kautta kohdillaan eikä sitä kautta kehity lisäoireita, ajan myötä jokaisella meistä paikat jäykistyvät.
Istumatyö tai muu työ jossa työasentoja voi vaihdella olisi järkevä valinta.

Suosittelen hyviä syviä lihaksia, reisi- ja selkälihaksia.
Juup, yliliikkuvuus periytyy jommalta kummalta lähivanhemmalta. Tytölläni tuo huomattiin jo tosi pienenä kun taivutteli jalkoja edestä sivun kautta taakse jalat suorana. Jumppari sanoi, että tarvii kaksinkertaisen lihasmassan, ennekuin kävelee. hän olikin sitte 1v 2kk kun ekan kerran nousi seisomaan ja 1v 5kk kun lähti kävelemään.
Kuules, tulipa tuossa mieleeni lonkkakivuista ja kyljellään nukkumisesta, että onko sulla tutkittu ettei ole limapussintulehdusta. Mulla on silloin tällöin ja se estää kyljellään nukkumisen ja haittaa kun on jalkojen päällä. On kuulemma naisten vaiva. siihen auttaa limapuseihin kortisonipiikin. Sain painoni alenemaan 20kg ja jalkojen asento muuttui (varpaat enempi eteen päin) ja siittä tuo alkoi. Joillakin taas lisääntyvä paino saa sen aikaan.

Mulle on diagnosoitu jo hybermobiliteettisyndrooma. En ihan täysiä pisteitä vetänyt, kämmenet ei mene lattiaan.

Ylipainoa ei ole, mut lihaskuntoa on syytä parantaa...

Joku kirjoitti tuosta periytyvyydestä, pitäs mutsilta tarkemmin kysellä. Sillä ongelmia polven ja sorminivelten kanssa...
Mun nuorimmaisella lapsella taitaa yliliikkuvuus tulla geeneissä. Jalkaterät taipuu liikaa + lonkat (joissa luksaatiohoidot päällä )...

Jeps, olen huomannut että jotkut liikkeet vaan pahentavat. Siks olen pääasiassa pyöräillyt/lenkkeillyt. Välillä lonkat kärsii juosta pieniä matkoja. Liian pitkät juoksut tuntee seuraavina päivinä kipuna... :(

Mulla alkoi nivelkivut pian synnytyksen jälkeen, ja puolen vuoden kuluttua siitä rëumatologi diagnosoi hypermobiliteettisyndrooman. Todellinen syy paljastui kuitenkin kipujen edelleen jatkuessa lapsen ollessa 1½-vuotias. Minullla oli estrogeenipitoisuudet lähes nollassa, ja kivut paranivat nopeasti hormonikorvaushoidolla.

Yhteistyössä