Yliliikkuvat nivelet

Olen nyt muutaman kerran käynyt fysioterapeutilla selkäkipujen takia ja selvisi että mulla on yliliikkuvat nivelet. Siis TODELLA löysät, vääntyy joka suuntaan. Ja olen siis raskaana rv 5+2.

Miten muilla mennyt raskausaika jos nivelissä on yliliikkuvuutta? Entä synnytys? Mulle fyssari sanoi että synnytys saattaa olla hyvinkin helppo ja nopea jos nivelet on luonnostaan löysät ja raskausaika on löysyttänyt niitä vielä entisestään. Synnytyskivutkin oli kuulemma jollain asiakkaalla tuntunut vain selkäsärkynä :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: - M U T S I K K A -
Mulla on todettu yliliikkuvat nivelet joskus lähes 20 vuotta sitten, ja selkä- ja lonkkasäryn takia silloin lääkäriin hankkiuduin. Raskausajat, nyt 3. menossa(viikkoja 18), ovat menneet selkäsäryn siivittäminä, liitoskivut alkaneet aikaisin, ensimmäisessä n. viikolla 15, seuraavalla kerralla hiukan aiemmin, ja tällä 3. kerralla jo viikolla 6. Vähänkään ripeämpi kävely saa lonkat ja nivuset särkemään, ja selkää nyt särkee muutenkin jatkuvasti. Selvinnyt kuitenkin olen, enkä ole noihin kipuihin ottanut koskaan mitään lääkettä, jyväpussia olen käyttänyt kyllä ahkerasti, ja se helpottaa aina hetkeksi, samoin hieronta.

Ensimmäinen synnytykseni meni sektiolla, joten siihen ei nuo löysät nivelet vaikuttaneet millään tavoin, toinen synnytys oli normaali alatiesynnytys ja oli omasta mielestäni helppo. Joskin avautumisvaihe kesti ja kesti ja kesti, ja ponnistusvaihekin puolisen tuntia. Lapsi oli isohko 3865g/54cm py 37cm, ja syntyi käsi poskella, mutta missään vaiheessa kipu ei ollut kamalaa. Tosin, sain kuitenkin epiduraalin jossain vaiheessa, joskin pelkän kivun takia sitä ei mulle tarjottu, vaan että sain pitkän synnytyksen loppuvaiheessa hiukan voimia takaisin valvottuani ensin 2 vuorokautta kokonaan. Eli löysät nivelet eivät mulla ainakaan nopeuttaneet synnytystä mainittavasti, mutta itse en kokenut synnytystä mitenkään kauheaksi kokemukseksi, ponnistusvaiheessa jopa nauratti.

Synnytyskivut tuntuivat mulla oikeastaan eniten alavatsalla poltteluna, selkää kun särki muutenkin aina, niin ei se juurikaan muuttunut siitä. Synnytyksen jälkeen meni kyllä aikaa selän kanssa useampi viikko, että selkä toipui raskausajasta ja synnytyksestä, ja epiduraalista. Silloin särki ehkä raskausaikaakin enemmän.
 
mulla kans
Mulla on fysioterapeutin mukaan yliliikkuvat nivelet, en kylläkään ole sitä koskaan itse huomannut. Tuli mulle ihan yllätyksenä, kun olen mielestäni enemmän jäykkä. Synnytys tuntui mulla todellakin pääasiassa selkäsärkynä, mutta se ei ollut "vain" selkäsärkyä vaan aika helvetillistä sellaista.
 

Yhteistyössä