Ylilääkäri: Norjan surmaaja todennäköisesti psykopaatti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24266350]Mutta verrattuna kaikkiin muihin uhkiin mitä elämässä on, niin psykopaatin joukkomurhaamaksi tuleminen on häviävän epätodennäköistä. Joukkomurhien parasta estohoitoa on mahdollisimman tiukat aselait.[/QUOTE]

No, kyllä taitaa kys. häiriöstä seurata muutakin kuin henkilön itsensä toteuttamia ammuskeluita. Näin edelleen ihan amatöörinä ja hatusta heitän vision, että olisiko sisällissotiin aseita kauppaavien tai huumausaineilla rikastuvien mutta itse käyttämättömien joukossa ehkä joku psyko?

[QUOTE="vieras";24266362]En tarkoita, että pitäisi jotenkin leimata lapsia vaan paremmin huomioida käytöksessä empatian puute ja tunteettomuus. Uskon että ainut mahdollisuus vaikuttaa on silloin, kun lapsen kehitys on vielä kesken. Aikuisena se on jo sitten myöhäistä.[/QUOTE]Mutta se on mahdotonta lapsenakin vaikuttaa siihen enää mitenkään.

Narsistin läheiset kokevat toki paljon sydänsuruja, mutta psykopaatin aiheuttamat vahingot ovat moninkertaisesti pahempia. Narsistille ihmiset ovat peilejä, hän on huomioitu hän on olemassa. Ja kaikki toiminta pohjautuu tähän, hänen egonsa pönkitykseen. HUOMIOON. Psykopaatit taas...no joo...ne voi tehdä vaikka tappoja, murhia täysin vailla omaatuntoa, jopa hetken mielijohteesta.

Kumpi sitten on pahempi, se että sun psyyke on tuhottu ja elämä pilalla, pahimmassa tapauksessa olet loppuelämän psykiatrisella tai sillan alla, vai se että olet kuollut?

Narsisti tunnistaa psyykkisesti heikon ihmisen ja osaa taitavasti kääntää kaikki tätä ihmistä vastaan. Surullista on sekin, että jotkut ihmiset on aina narsistin uhreja. Yhdestä narsistista kun pääsee eroon, hakeutuu toisen seuraan. Todellisuudessa tällaiset ihmiset on niitä jotka sitä persoonallisuushäiriötä ruokkii.

No, kyllä taitaa kys. häiriöstä seurata muutakin kuin henkilön itsensä toteuttamia ammuskeluita. Näin edelleen ihan amatöörinä ja hatusta heitän vision, että olisiko sisällissotiin aseita kauppaavien tai huumausaineilla rikastuvien mutta itse käyttämättömien joukossa ehkä joku psyko?
Johan se jo todettiin, että näille ei voi ennaltaehkäisevästi tehdä mitään. Ei ihmisiä voida joukoittain pakkodiagnosoida ja sulkea kaikkia jonkun hämärän rajan sisäpuolelle jääviä johonkin loppuelämäksi. Kaikkiin elämän epäkohtiin ei voi vaan vaikuttaa mitenkään. Ei maailmasta pahuus lopu, vaikka kaikki psykopaatit johonkin suljettaisiinkin.

[QUOTE="a.p";24266410]
Narsisti tunnistaa psyykkisesti heikon ihmisen ja osaa taitavasti kääntää kaikki tätä ihmistä vastaan. Surullista on sekin, että jotkut ihmiset on aina narsistin uhreja. Yhdestä narsistista kun pääsee eroon, hakeutuu toisen seuraan. Todellisuudessa tällaiset ihmiset on niitä jotka sitä persoonallisuushäiriötä ruokkii.[/QUOTE]
Täällä niitä itsetuntovammaisia on joka päivä. Kun ei voida nousta sieltä maasta makaamasta, vaikka mikä olisi. Se on ihan yhtä vahingollinen häiriö sekin. Ajatella kuinka tuhoisaa olisi olla lapsi perheessä, jossa äiti on sitä mieltä, että häntä saa kohdella miten vaan. (Nämäkin äidit pitäisi varmaan diagnosoida jo päiväkodissa ja sulkea johonkin tai edes steriloida :D.)

[QUOTE="vieras";24266393]Mutta se on mahdotonta lapsenakin vaikuttaa siihen enää mitenkään.[/QUOTE]

Aika masentava näkemys. Kaikki johtuu vain geeneistä? Geeneillä on varmasti merkitystä, mutta ympäristötekijöillä myös. Suuri osa psykopaateista on lapsuudessa elänyt tunnekylmässä kasvuympäristössä. Olisiko heistä kaikista tullut psykopaatteja, jos olisivat saaneet paremman lapsuuden? Lapsena on tarkoitus oppia empatiaa ja käsittelemään tunteitaan, oppia mikä on oikein ja väärin. Näihin voi kasvatuksella vaikuttaa ja päiväkodissa/kouluissa pitäisi empatian puute ja tunteettomuus havaita.

[QUOTE="vieras";24266427]Täällä niitä itsetuntovammaisia on joka päivä. Kun ei voida nousta sieltä maasta makaamasta, vaikka mikä olisi. Se on ihan yhtä vahingollinen häiriö sekin. Ajatella kuinka tuhoisaa olisi olla lapsi perheessä, jossa äiti on sitä mieltä, että häntä saa kohdella miten vaan. (Nämäkin äidit pitäisi varmaan diagnosoida jo päiväkodissa ja sulkea johonkin tai edes steriloida :D.)[/QUOTE]

No mun äiti on narsistin uhri, äidin isä on narsisti ja äidin ex-mies, mun entinen isäpuoli. Oon nähnyt sitä läheltä ja oon itsekin tavallaan ollut narsistin uhri lapsena. Luojan kiitos terapia on auttanut enkä itse ottanut itselleni narsistimiestä! Oon myös nähnyt vierestä kun yksi kaveri ottaa aina narsistimiehen kun edellisestä pääsee, kahden narsistin kanssa hänellä on lapsia ja edelleen nämä miehet hallitsee vuototellen tän kaverin elämää, lasten kautta. Terapia vois auttaa narsistien uhreja, mutta ne mun tuntemat uhrit vaikuttaa oikeen nauttivan asemastaan. Ei sellaista ihmistä pysty väkisin auttamaan (ja uskokaa tai älkää, olen kyllä yrittänyt).

Joihinkin asioihin vaan ei voi vaikuttaa! Elämme hyvin epätäydellisessä maailmassa! :D

[QUOTE="vieras";24266490]Aika masentava näkemys. Kaikki johtuu vain geeneistä? Geeneillä on varmasti merkitystä, mutta ympäristötekijöillä myös. Suuri osa psykopaateista on lapsuudessa elänyt tunnekylmässä kasvuympäristössä. Olisiko heistä kaikista tullut psykopaatteja, jos olisivat saaneet paremman lapsuuden? Lapsena on tarkoitus oppia empatiaa ja käsittelemään tunteitaan, oppia mikä on oikein ja väärin. Näihin voi kasvatuksella vaikuttaa ja päiväkodissa/kouluissa pitäisi empatian puute ja tunteettomuus havaita.[/QUOTE]

Nimenomaan! Pelkästään se perimä ei vaikuta, vaan myös olosuhteet. Siinä "perimässäkin" osa on opittua, tietynlaista käytösmallia. Kaikissa psyykkisissä häiriöissä kaikki osatekijät yhdessä vaikuttaa.

Jos hyväksymme esim. Neumann et al. ja Cold et al. -tutkimusryhmien löydöksiä, että väestöstä 0,5-1 % on psykopaatteja niin tajuamme, ettei joukkomurhia tms. tapahdu samassa suhteessa. Ergo kaikki psykopaatit eivät ole väkivaltaisia.

[QUOTE="a.p";24266522]Nimenomaan! Pelkästään se perimä ei vaikuta, vaan myös olosuhteet. Siinä "perimässäkin" osa on opittua, tietynlaista käytösmallia. Kaikissa psyykkisissä häiriöissä kaikki osatekijät yhdessä vaikuttaa.[/QUOTE]
Ei kukaan ole väittänytkään, etteikö näin olisi.

Jos hyväksymme esim. Neumann et al. ja Cold et al. -tutkimusryhmien löydöksiä, että väestöstä 0,5-1 % on psykopaatteja niin tajuamme, ettei joukkomurhia tms. tapahdu samassa suhteessa. Ergo kaikki psykopaatit eivät ole väkivaltaisia.

No onneksi kaikki eivät ole väkivaltaisia. Pienempiä rikoksiakin löytyy ja kaikki eivät edes tee rikoksia. Paljon pahaa voi silti saada aikaan sopivassa ammatissa esim. terveydenhuollossa.

Toki näin on joukkomurhien suhteen, mutta väkivaltarikollisia kuitenkin on paljon, joista (linnassa olevista) tutkitusti noin puolet (muistaakseni) on psykopaatteja.

[QUOTE="vieras";24266644]Toki näin on joukkomurhien suhteen, mutta väkivaltarikollisia kuitenkin on paljon, joista (linnassa olevista) tutkitusti noin puolet (muistaakseni) on psykopaatteja.[/QUOTE]

Juu, se on kyllä totta. Naisista tosin pienempi osuus, ehkä viidennes tai neljännes.

[QUOTE="heh";24267115]Kaikkeen pahuuteen ei ole olemassa mitään lääkitystä, ei sellasta vaan pystytö keksimään.[/QUOTE]
Hellyyttävää silti, että jollakin on lapsen uskoa.

Antaa vaan esimerkin miten vääristynyt ajatusmaailma psykopaatilla on. Hän voi kokea jopa olevansa hyvä ihminen, kun ei ampunut 11 vuotiasta. Ei hän ole tehnyt mitään väärää, hän säästi yhden, hän on kunnollinen ihminen. Näin psykopaatti saattaa ajatella.

[QUOTE="heh";24267115]Kaikkeen pahuuteen ei ole olemassa mitään lääkitystä, ei sellasta vaan pystytö keksimään.[/QUOTE]

No ei tietenkään pahuuteen sellaisenaan ole lääkitystä (tiedän, että petaan tässä kyllä avointa repliikkipaikkaa tietyn aatesuunnan kannattajille), mutta moniin muihinkin psyykeen tiloihin on lääkitys, joten miksi olisi mahdotonta, että psykopatiaan sellainen joskus tulevaisuudessa keksittäisiin? Ja vaikkei se kohtaisi tietenkään kaikkia, sairaudentunnottomia kun ovat, niin ehkä joitakin, ja sitä kautta ehkä jokunen rikos tai rikoksenuusinta jäisi tekemättä.

No ei tietenkään pahuuteen sellaisenaan ole lääkitystä (tiedän, että petaan tässä kyllä avointa repliikkipaikkaa tietyn aatesuunnan kannattajille), mutta moniin muihinkin psyykeen tiloihin on lääkitys, joten miksi olisi mahdotonta, että psykopatiaan sellainen joskus tulevaisuudessa keksittäisiin? Ja vaikkei se kohtaisi tietenkään kaikkia, sairaudentunnottomia kun ovat, niin ehkä joitakin, ja sitä kautta ehkä jokunen rikos tai rikoksenuusinta jäisi tekemättä.

Ja entäpä ne loput? Mua jotenkin ärsyttää tollanen sinisilmäsyys ja suunnaton luottamus siihen, että kaikki asiat on korjattavissa, kaikki ihmiset parannettavissa. Näin ei vaan tule koskaan olemaan.
Sitä mukaa kun toimiva lääke keksittäis psykopaateille, on tullut uusia mielensairauksia tilalle.
Voihan tollaset pakko-turruttaa joillain lääkkeillä, etteivät jaksa edes nousta ylös, mutta vaikeita ennakoitavia, kun näyttelijäntaidotkin tuppaa olemaan parempia kun Hollywood - tähdeillä

[QUOTE="vieras";24267346]Ja entäpä ne loput? Mua jotenkin ärsyttää tollanen sinisilmäsyys ja suunnaton luottamus siihen, että kaikki asiat on korjattavissa, kaikki ihmiset parannettavissa. Näin ei vaan tule koskaan olemaan.
Sitä mukaa kun toimiva lääke keksittäis psykopaateille, on tullut uusia mielensairauksia tilalle.
Voihan tollaset pakko-turruttaa joillain lääkkeillä, etteivät jaksa edes nousta ylös, mutta vaikeita ennakoitavia, kun näyttelijäntaidotkin tuppaa olemaan parempia kun Hollywood - tähdeillä[/QUOTE]

Olenko minä nyt jossain väittänyt, että kaikki maailman pahuus on korjattavissa? Ei todellakaan ole. Tämä nyt vaan nyppii minua, niinkuin varmaan monia muitakin. Mutta koska tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun joku tämäntyylinen minua nyppii, olen haaveillut ylirikkaaksi mystisesti tullessani rahoittavani tuollaista tutkimusta. Niinhän ei tietysti koskaan käy. Siis että rikastuisin.

[QUOTE="vieras";24266393]Mutta se on mahdotonta lapsenakin vaikuttaa siihen enää mitenkään.[/QUOTE]

Uskon että lapsen käyttäytymiseen voi vaikuttaa, siihen miten hän toteuttaa impulssejaan. Mutta ei itse psykopatiaan, jotkut lapset syntyvät pahoina, eikä hyvät kotiolot, rakkaus ja rajat, huomion antaminen jne, ei mikään heille anna empatiaa toisia kohtaan. He eivät kykene tuntemaan.

[QUOTE="Vieras";24268430]Uskon että lapsen käyttäytymiseen voi vaikuttaa, siihen miten hän toteuttaa impulssejaan. Mutta ei itse psykopatiaan, jotkut lapset syntyvät pahoina, eikä hyvät kotiolot, rakkaus ja rajat, huomion antaminen jne, ei mikään heille anna empatiaa toisia kohtaan. He eivät kykene tuntemaan.[/QUOTE]

Mikä on myös huolestuttavaa, niin tällaset lapset saavat käyttää valtaansa melko vapaasti mm. päiväkodissa, jossa aremmat hoitajat jopa pelkäävät lasta. Nää manipuloinnin mestarit saavat hoitajia ja vanhempiaan pikkusormen ympärille.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24268462:
Mikä on myös huolestuttavaa, niin tällaset lapset saavat käyttää valtaansa melko vapaasti mm. päiväkodissa, jossa aremmat hoitajat jopa pelkäävät lasta. Nää manipuloinnin mestarit saavat hoitajia ja vanhempiaan pikkusormen ympärille.

Varsinkin nykypäivänä kun keinot puuttua lapsen häiriökäyttäytymiseen on rajalliset. Kolikolla on aina 2 kääntöpuolta eikä tästä maailmasta pahaa saada hävitettyä koskaan! Valitettava tosiasia.

Yhteistyössä