Yliaikaisen vauvan todella kuiva iho

Vauvan 3vrk iho on todella kuiva ja punaisen läikikäs. Lääkärinkin kommentti oli,että ohhoh, paljonkos tämä menikään yli. =)

Millä ootte ihoa kosteuttanu?
Meillä ohjeeksi synnärillä annettiin 2-3krt/pv vauvaöljyä, mutta mietin, et onko muut saanut jonkunlaista muuta ohjeistusta ko. vaivaan... =)
 
Heissuli,

Meidän neiti syntyi marraskuussa viikoilla 42+5 eli oli reippaasti yliaikainen. Iho punoitti ja hilseili hurjasti, mutta muutaman viikon päästä iho oli loistokunnossa :)

Me laitettiin vauvaöljyä juuri se 2-3 kertaa päivässä ja kylvyssä käytiin ekoina viikkoina vain kerran viikossa. Pestiin tyttöä kainaloista, kasvoista ym. pehmeällä kostutetulla pyyhkeellä sitten muina päivinä.
 
Meillä poika syntyi 40+1 viikolla, mutta lapsivesi oli jo tosi vähissä sillon joten iho oli tosi kuiva. Laitoksellakin hoitajat kyseli että oliko yliaikainen kun ihon näkivät. Ihan kuin käärme olis nahkaansa luonut, kun joka puolella roikkui iho riekaleita. Minä öljysin monta kertaa päiväss ceridal-öljyllä ja kylpyveteen laitoin Acon babybath oil:ia. Parin viikon ikäisenä iho oli jo loistokunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Yliaikainen = yli 42 viikolla syntynyt :)

Ei sitä ihoa nyt ihan hurjasti tarvitse rasvailla, se on sellaista ihon puhtimista vaan. Meillä poitsu syntyi 42+0, ja iho puhti tosi paljon, mutta nyt on todellatodella hyvä. Ainoastaan poskissa hieman talvi-ihon tyyppistä. Enkä rasvaillut yhtään mitenkään. Jos olis iho suorastaan rikki mennyt, niin sitten toki. Nyt laitetaan ihan vaan perusvoidetta noihin poskiin.
Joo en sitä tarkottanutkaan että meidän poika ois ollut yliaikanen, vaan sitä että yleensä tuo lapsivesi vähenee vasta kun menee tosi paljon yli ja siitä se kuiva ihokin johtuu! Mutta meillä se oli vähänä jo lasketun ajan kieppeillä. Eli iho oli samassa kunnossa kuin monella yliaikasella.
 
Mulle kyllä suosittelivat öljyämistä, mutta se piti lopettaa sitten kun iho alkoi olla kunnossa ettei iho totu siihen että sitä kosteutetaan jatkuvasti. Ihon öljyämin tuossa vaiheessa on tärkeää ainakin ranteiden ja nilkkojen osalta, sillä niissä taipeet rapsahtaa helposti rikki ja tulehtuu. Siitä syystä minua ainakin kehoitettiin ensi alkuun rasvaamaan tehokkaasti, ettei tuota olisi päässyt käymään.
 
Meillä tyttö syntyi 41+3 ja iho oli ensimmäiset 2 viikkoa aika hurja, kun hilseili. Nlasta sanottiin, että ei tartte tehdä mitään enkä tehnyt. Nyt tyttö 8 viikkoa ja iho todella kaunis. Lääkäritkin kehui ihoa kimmoisaksi ja nätiksi. Joten ei välttämättä tartte mitään. Kyllä se vauvan iho uusiutuu niin äkkiä ja tulee nätiksi... :D
 
Meillä poika syntyi viikolla 39 ja lapsivesi oli vähissä.
Kätilökin sanoi, että näyttää iho kuin yliaikasella. Kuivuuteen ohjeena, että kylpyä vaan kerran viikossa ja öljyämistä.
Kylvyn jälkeen sitten öljyttiin ja vähän muulloinkin, ei kyllä kovin paljoa.
Kolmisen viikkoa meni niin iho olikin ihan samettinen ja sen jälkeen ollaankin kylvetty oikein urakalla =) .
 
Meillä syntyi poika 41+0 ja iho oli tosi kuiva. Neuvolas sanottiin et voi rasvata ceridal öljyllä jos tahtoo, mutta menee itsestäänkin ohitse. Rasvasin iltaisin ja meni tosi nopesti iho hyvään kuntoon.
 
No mun poika syntyi joulukuussa viikoilla 41+4 (juu ei kauheesti yli mutta tuskastuttavan pitkiä päiviä ) ja kävikin niin,että seuraavana päivänä laitoksella pojan ihon läpi puski järkyttävä määrä hormoninäppylöitä. Äityi sitten niin pahaksi,että kotiinlähtö tarkastuksessa lekuri määräsi ab-kuurin,ettei tulehtuisi. Kuuri onneksi auttoi,mutta pian alkoi tyypillinen ihon kuivuminen/hilseily. En laittanut iholle mitään vaan parani ajan kanssa.

Ei musta nyt apua ollut,mutta näinkin siis voi käydä =)

LilliM+Petrus 9.12
 
Meillä poika syntyi tasan rv 42 ja iho oli erittäin hilseilevä ja "löysä", en rasvannut häntä millään neuvolan sekä sairaalan kehotuksesta ettei iho tottuisi rasvaukseen. Meni n.kuukausi ja iho oli kaunis ja "kiinteä".
 
mulla kaikki lapset syntyneet ennen la:ta ja silti iho kuivunut,kuoriutunut noin viikon,kahden ikäisenä.
Mä uskon että tuo on ihan normaalia,toisaalta kova öljyäminen tms kosteutus voi heilauttaa ihon omaa kosteustasapainoa kovasti.

Mun ohje olis että päivittäin kylpy ja veteen öljyä sekä kevyt rasvaus perusvoiteella sen jälkeen.

Ja kannattaa rasvata heti pyyhekuivana,näin rasva sitoo iholla olevan kosteuden ja iho kosteutuu hyvin.

 
Meillä syntyi neiti viikolla 42+4 ja sillon oli kädet ja jalat ihan harmaat ja ryppyset ja iho todella kuiva, mutta kätilö tuumas jotta kylvettää vaan kerran viikkoon ja laittaa jotain öljyä vaan noihin ranteisiin ja nilkkoihin kun ne oli pahimmat.. mutta sanoivat just että ei kovin paljoa rasvailla, ettei se iho totu siihen ja sit saa olla kokoajan laittamas rasvaa.. (niinku itellä :headwall: )

Mutta viikon vanhana oli jo paljon parempi ja nyt (1kk) on aivan loistavassa kunnossa.. :)

muoks: ..sanoivat myös että kyllä se siitä itestään hilseilee pois ja tulee hyväks..
 

Yhteistyössä