Yliaika ja käynnistys

  • Viestiketjun aloittaja entinen lokamami
  • Ensimmäinen viesti
entinen lokamami

-Millä viikolla teillä on käynnistetty synnytys, jos äiti ja lapsi ovat voineet nomaalisti?
- Oletko onnistunut jäämään käynnistykseen jo yliaikakontrollissa?

- Miten yliaikaisuuteesi on reagoitu, kun ultran mukainen laskettu aikasi olisi ollut aiemmin, mutta sitä ei kuitenkaan muutettu?

Itse olen nyt ultran mukaisesta LA:sta 11 päivää "yliajalla" ja virallista LA:ta 6 päivää....Ensi viikon keskiviikkona vasta yliaikaiskontrolli. Huolestuttaa, kuinka isoksi tuo vauva kasvaa jos ei synny itsekseen ja käynnistys tapahtuu vasta kun viralliset 2 viikkoa yli, vaikka vauva onkin ollut ultrissa aina 5 päivää pidemmällä.Ärsyttää ku sitä ei huomioida. Olen kyllä jo TODELLA liian pitkällä, kun suostuvat käynnistämään....
Surullista ku vauva ei itse kömmi masusta ulos!

-Nykyinen marrasmami RV 42
 
Synnytys käynnistettiin viikoilla 41+6....olin silloin vajaa puoltoista vuotta sitten eräänä keskiviikkoaamuna yliaikaiskontrollissa ja sille tielle jäin =) Paikat oli jo sen verran hyvällä mallilla avautumassa, että mulle annettiin kolme vaihtoehtoa, joko lähdettäisiin vielä kotiin, jäisin sisään ja käynnistettäisiin pillereillä tai jäisin sisään ja käynnistettäisiin suoraan tipalla synnytyssalissa. Valitsin jälkimmäisen, koska siihen oli mahdollisuus, vaikka se periaatteessa rajuin vaihtoehto olikin. Jos olisin päättänyt lähteä kotiin eikä synnytys olisikaan edennyt, olisi joka tapauksessa viimeistään seuraavana aamuna käynnistetty, myös tätä ajatellen halusin, että kerta sairaalassa jo oltiin ja annettiin mahdollisuus jäädä, niin jäädään :)

Itse synnytys oli ihana :) Tippa laitettiin aamulla klo 9.45 ja tyttö syntyi samana päivänä klo 16.18 :heart: Varsinaiseksi synnytyksen kestoksi on papereihin merkitty 3,5 tuntia.....noin pari tuntia meni, ennen kuin supistukset kunnolla ja rajusti alkoivat ja siitä se olikin sitten menoa :whistle: sain epiduraalin ja epiduraalin laiton jälkeen en käytännössä tuntenut enää mitään kipua, en edes pnnistusvaiheessa! Mieheltä kysyin jossain vaiheessa varmistukseksi, että onko lapsi todellakin syntynyt, kun itse en ollut tuntenut muuta kuin pienen "molskahduksen" :D Tosi hyvä kokemus jäi itse synnytyksestä ja voisin mennä vaikka heti uudelleen, jos mahdollinen seuraava synnytys olisi samanlainen :LOL:
 
Meillä päin eivät millään käynnistäisi ennen rv 42, jos ei ole erityistä syytä.Kaksi käynnistettyä synnytystä takana, eka rv 42+ 0 ja toisesta vielä 42 olisivat laittaneet kotiin,muuta en suostunut enää lähtemään, jäin yöksi sairaalaan ja aamulla alkoivat käynnistelemään,tyttö syntyi siis 42+1.
nyt kolmatta odottelen loppumetreiillä ja taas näyttäisi käynnistykseen menevän ja tiukkana aion olla,että käynnistäisivät ji heti ekssa yili-aikaiskontrollissa, luulisi jo että tajuaisivat edellisten perusteella,että vauvat eivät mulla lähde itsekseen syntymään.
Mitään traumoja ei ole käynnistyksistä jäänyt, vaikkakin supistukest olleet tosi rajuja ja kipulääkkeet jääneet saamatta, koska synnytykset edenneet niin nopeasti..
Tsemppiä tulevaan synnytykseen ja pitäkäähän puolenne! Liian pitkä yli-aikaisuus kun tuo aikamoisia riskejä tullessaan..
 
Minulla on esikoisen ja kuopuksen syntymät käynnistetty. Esikkoa saikin odottaa pitkään, käynnistettiin vasta rv 43+5! Kokemus ei ollut miellyttävä, ja vauva syntyikin lopulta kiireellisellä sektiolla. Kuopus käynnistettiin rv 42+2, minun toiveestani odotettiin sinne asti. Eipä lähtenyt itekseen tulemaan joten käynnistykseen sitten marssittiin. Käynnistys tapahtui kalvojen puhkaisulla ja tipalla, jälleen kerran ihan kamalaa verrattuna itekseen alkaneisiin. Ja kuten etukäteen arvasin, myös tämä vauva syntyi kiireellisellä sektiolla. Mutta pääasia on se, että se vauva saadaan sieltä ehjänä maailmaan, joko käynnistetyllä tai itsekseen alkaneella synnytyksellä.
 
valleri4
Juu,eipä ne oikkeen rupea käynnistämään ,jos vauva ja äiti voi hyvin.
12.päivää saa mennä lasketunajan yli.
täällä odotetaan 3 lasta ja yliaikaseksi o mennyt jo 6.päivää.
Viime yönä olin kyllä vähällä jo lähtä.Supistukset kesti klo:1-4...sitten loppuivat ku seinään...nooh,tulipahan valvottua koko yö sitten \|O

Tsemppiä odottajille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 10:09 valleri4 kirjoitti:
Juu,eipä ne oikkeen rupea käynnistämään ,jos vauva ja äiti voi hyvin.
12.päivää saa mennä lasketunajan yli.
täällä odotetaan 3 lasta ja yliaikaseksi o mennyt jo 6.päivää.
Viime yönä olin kyllä vähällä jo lähtä.Supistukset kesti klo:1-4...sitten loppuivat ku seinään...nooh,tulipahan valvottua koko yö sitten \|O

Tsemppiä odottajille!
Kättärillä on käytäntönä että viimeistään 42+2 eli 16 päivää lasketun ajan jälkeen käynnistetään. Kuopuksen kanssa ekassa ya kontrollissa kysyivät mitä minä haluaisin, halusin odotella. En sitten tiedä olisivatko käynnistäneet jo silloin jos olisin halunnut.
 
Mulla menossa 40+4 ja samalla lailla mietityttää ja pelottaa kuin ketjun aloittajalla. Ultrissa vauva vastannut lähes viikkoa isompaa kuin la, eli sen perusteella se on jo reilusti myöhässä. Masu on repeemispisteessä ja vauva senkun kasvaa vaan. Ei mahu liikkumaan jne. mutta mulla ei mitään suurempia vaivoja kuitenkaa ole.

La-su yönä oli supisteluja, mutta loppuvat sitten ja itse nukahdin. Nyt harmittaa. Olis pitänyt ravata samalla vaikka portaita, jos se olis kännistänyt synnytyksen totaalisesti :LOL: .

Huomenna olis vasta neuvola, jolloin tenttaan yliaikakontrollipäivät jne. Mutta käsittääkseni täällä (PHKS) 14 pv yli saapi mennä, ennen kuin toivookaan käynnistyksestä, jos siis vauvalla ja äidillä kaikki hyvin.

Kyllä tää odottaminen alkaa käydä hermoille ja ennen kaikkea pelko yliaikariskeistä...

:whistle: Kisumisu
 
valleri4
Taitaa olla jokaisella sairaalalla omat kuviot.
Kyllä tämä odottaminen on sitten hauskaa...
Tämä emäntä lähtee shoppaileen..jospa se sais synnytyksen käyntiin
:D
 
kohta kahdenäiti
Tätä samaa asiaa pähkäilen täällä nyt on viikkoja tasan 41. Esikoinen meni yli melkein 2 viikkoa. Synnytys käynnistyi itsestään päivää ennen kuin oli sovittu käynnistysaika. Minulla oli ollut viikolta 30 asti raskaumyrkytysoireita, ja siksi jouduin lopulta kiireiseen sektioon sydänäänten romahdettua. Ya kontrollissa olin ollut viikkoa aikaisemmin, ja silloin ei ollut valkuaista ja muutenkin olo parempi. Istukassa todettiin silloin vähän kalkeuttumaa, mutta oli kuulemma ihan normaalia. Siksi lapsen tilan heikkeneminen ja sektioon joutuminen oli omalla tavallaan shokki.

Nyt olen ravannut ylimääräisissä ultrissa juuri tuon esikoisen syntymän takia, ettei tälläkertaa kävisi samoin. Tänään on neljäs ultra aika, ja se varsinainen ya kontrolli. Tähän asti on kaikki ollut hyvin, mutta raskausmyrkytys oireita oli viikolla 34. Ne menivät ohi itsestään. Silti jännittää, lääkäri on aina ollut viimiset 3 viikkoa kahdenvaiheilla käynnistykseen vai ei ja aina kuitenkin kallistunut että odotellaan. Tänään pitäisi tulla jokin päätös, ja nyt jännittää hirveästi. Itse alan kallistua käynnistykseen, koska en halua ottaa riskejä. Silti mieli heittelee...
 

Yhteistyössä