Yli 80v tädiltäni vietiin kaikki lääkkeet koska ei päästä kotiapua sisälle kotiinsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä vai huono
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvä vai huono

Vieras
Täti sit huonomuistisena napsii lääkkeitä miten milloinkin ja usin liikaa. Lääkkeitä on 18 erilaista ja jokaisesta on tuore resepti,että ovat ns ajantasalla.

Kotiapua tätini ei päästä sisälle koksa ei halua että häntä holhotaan. Nyt sit lääkäri päätti kokeiden jälkeen,että lääkkeet on otettava kaikki pois jos ei kotiapu pääse sisälle niitä antamaan.

Kotiapu olisi siis tuonut ja antanut lääkkeet kolme kertaa päivässä tädilleni.

No ihan oikein. Selvästikään mummeli ei osaa itse ottaa lääkkeitään, ja silloin olisi paras päästää joku niitä antamaan. miksi hän pelkää kotiapua? Oma 89 v. anoppini päästää kotiavun kotiinsa joka päivä ihan kiltisti.

[QUOTE="vieras";28889377]No ihan oikein. Selvästikään mummeli ei osaa itse ottaa lääkkeitään, ja silloin olisi paras päästää joku niitä antamaan. miksi hän pelkää kotiapua? Oma 89 v. anoppini päästää kotiavun kotiinsa joka päivä ihan kiltisti.[/QUOTE]

No miksiköhän joku huonomuistinen vanhus kokisi inhottavana sen että häntä holhotaan?
Kyllähän se monesti tuntuu ihmisarvoa loukkaavalle kun ei saa itse päättää asioistaan varsinkin kun on paljon vanhempi kuin holhoojansa.
Ei se vanhus ymmärrä miksei hän voi hoitaa itse asioitansa.
Tokikaan vanhus ei voi niitä lääkkeitä itse syödä, jos ei muista ottaa tai ottaa liikaa mutta ihan täysin ymmärrettävää hänen paha olonsa tuossa tilanteessa.

Säännöllinen lääkitys todennäköisesti olisi parempi kuin ei lääkitystä ollenkaan, mutta en epäile että lääkäri olisi tehnyt virheellisen päätöksen lopettaessaan epäsäännöllisesti ja miten sattuu otetun lääkityksen. Lääkityksestä tai sairauksista riippuen joissakin tilanteissa kyse voi olla heitteille jätöstä jos muistisairasta ei toimiteta hoitoon siitä huolimatta että asuntoon sisälle on mentävä väkisin. Kotiavulla tuossa tilanteessa ikävä kyllä on kovin vähän tehtävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä vai huono;28889395:
läääkräi totesi,että on parempi olla ilman kuin se että ottaaa liikaa. kokeet osoitti,että oli aika paljon liika-annostusta ollut.

Sekavuus tai muistamattomuus jotuu useinkin siitä että lääkeitä on käytetty liikaa, epäsäännöllisesti tai että illalla otettavaksi tarkoitetut lääkeet otetaan aamulla tai iltapäivällä tai aamulääkkeet illalla. Etenkin vanhusten kohdalla lääkityksessä pitää aina muistaa myös ns. delirium-tila Sekavuustila (delirium) :: Terveyskirjasto

Ja mie, 33v nainen olen tyytyny siihen että mulla mies huolehtii ja annostellee minun lääkkeet koska en aina ees muista olenko jotaki ottanu enkä välttämättä pysty lukemaan dosetista mitä olen ottanu ja mitä en. Voih. On se kurjaa kyllä, mutta se ei auta ko mennä ittensä yläpuolelle ja myöntää että omillaan ei pärjää. On se vanhuksille vaikeaa mutta kyllä se jossaki välissä lyö kasvoille suoraan ja huomaa että nyt on näin ja näillä mennään... Omat oli vaikeuet mullaki hyväksyä se missä kunnossa olen mutta elämä on. On paljon muita juttuja joissa minua ei kukkaan holhoa. Asioita jotka päätän ite ja teen ite, eli kai niitä positiivisia puolia elämästä täytyy vanhuksellekki korostaa että se lääkkeitten osalta holhoaminen ei tunnu niin pahalta.

Väistämättä se elämä alkaa ja elämä loppuu joskus, alussa ei ymmärretä kaikkea ja ollaan huolehittavana ja lopussa on ihan sama juttu.

Ja mie, 33v nainen olen tyytyny siihen että mulla mies huolehtii ja annostellee minun lääkkeet koska en aina ees muista olenko jotaki ottanu enkä välttämättä pysty lukemaan dosetista mitä olen ottanu ja mitä en. Voih. On se kurjaa kyllä, mutta se ei auta ko mennä ittensä yläpuolelle ja myöntää että omillaan ei pärjää. On se vanhuksille vaikeaa mutta kyllä se jossaki välissä lyö kasvoille suoraan ja huomaa että nyt on näin ja näillä mennään... Omat oli vaikeuet mullaki hyväksyä se missä kunnossa olen mutta elämä on. On paljon muita juttuja joissa minua ei kukkaan holhoa. Asioita jotka päätän ite ja teen ite, eli kai niitä positiivisia puolia elämästä täytyy vanhuksellekki korostaa että se lääkkeitten osalta holhoaminen ei tunnu niin pahalta.

Väistämättä se elämä alkaa ja elämä loppuu joskus, alussa ei ymmärretä kaikkea ja ollaan huolehittavana ja lopussa on ihan sama juttu.

Sillä vanhuksella ei välttämättä paljoa ole mistä voi itse päättää ja ehkei pääkään enää toimi aivan täysillä että ymmärtäisi miksi holhotaan.

Sillä vanhuksella ei välttämättä paljoa ole mistä voi itse päättää ja ehkei pääkään enää toimi aivan täysillä että ymmärtäisi miksi holhotaan.

No ei varmastikaan ymmärrä täysin miksi holhotaan tai sitten ei suostu hyväksymään.
Silti olisi tärkeää yrittää löytää jostain niitä asioita mihin vanhus voisi itsekin vaikuttaa, että tuntisi edes jotenkin olevansa tärkeä eikä täysin holhottava kakara tai vihannes.
Tunteet ne on vanhuksellakin vaikka olisi kuinka sekava,huonomuistinen tai sairas.

• Tykkää
Reactions: hyytikyppynen

Juu en miekään aina jaksa ymmärtää ja vänkytän vastaan ko haluan tehä ite ja olla ite tekemässä ja päättää ite ym. Mulla on sairaus joka vie multa muistin ja oon hermoheikko ja välistä ymmärtämätönki, en ees välttämättä tajua miten kahvia keitettään ja joku päivä taas ossaanki kaiken. Mut se on merkinny paljon että mulla ON niitä asioita joihin kukkaan ei kajoa, joissa kenenkään ei tartte auttaa ja se niitten asioitten korostaminen ja se että niitä on ja saan niitä tehä, se auttaa minut hyväksyyn sen että on asioita joita EN voi itekseen tehä. Nuorihan mie vielä olen, mutta jotenki rinnastan sen vanhuksen ajatukset ommiini, ko pää ei vaan aina toimi ja se ei auta ko hyväksyä että apua tarvii. Mutta sitä vanhuksen hyväksymistä asioihin voi auttaa. Enkä tiä sainko vieläkkään mitenkään selvennettyä mitä tarkotan mutta yritin :D

[QUOTE="ville";28889508]Mutsilla on 27 eri lääkettä, kaikki ovat jotenkin toisiaan haittaavia. Sinä varmaan osannet kertoa luovutaanko sydän- verenpaine- diabetes- yms. lääkkeistä.[/QUOTE]

No kyllä sen nyt sanoo järkikin ettei kukaan elävä ihminen niin sairas ole että kannattaisi vetää 27 eri lääkettä.
Eivät todellakaan tule tarpeeseen, vaikka lääkeyhtiöt tai lääkärit muuta antaisivat ymmärtää.

[QUOTE="vieras";28889512]No kyllä sen nyt sanoo järkikin ettei kukaan elävä ihminen niin sairas ole että kannattaisi vetää 27 eri lääkettä.
Eivät todellakaan tule tarpeeseen, vaikka lääkeyhtiöt tai lääkärit muuta antaisivat ymmärtää.[/QUOTE]

Hyvä, että sanoo. Käy kertomassa se äidilleni allekirjoitettuasi klausuulin jolla vastaat toimenpiteidesi vaikutuksista vuoden sisällä.

[QUOTE="ville";28889508]Mutsilla on 27 eri lääkettä, kaikki ovat jotenkin toisiaan haittaavia. Sinä varmaan osannet kertoa luovutaanko sydän- verenpaine- diabetes- yms. lääkkeistä.[/QUOTE]

Kannattaisi oikeasti tarkastuttaa lääkärillä lääkekokonaisuus. Yleensä lääkkeet usean eri lääkärin määräämiä, tietämättä koko lääkehistoriaa. Tai potilas syö yhtä lääkettä toisen lääkkeen aiheuttamiin sivuoireisiin. Sukulaiselle tehtiin tarkistus, ja pystyi luopumaan puolesta lääkekuormastaan. Turhaan ei kannata syödä, eikä varmuuden vuoksi.

[QUOTE="vieras";28889529]Kannattaisi oikeasti tarkastuttaa lääkärillä lääkekokonaisuus. Yleensä lääkkeet usean eri lääkärin määräämiä, tietämättä koko lääkehistoriaa. Tai potilas syö yhtä lääkettä toisen lääkkeen aiheuttamiin sivuoireisiin. Sukulaiselle tehtiin tarkistus, ja pystyi luopumaan puolesta lääkekuormastaan. Turhaan ei kannata syödä, eikä varmuuden vuoksi.[/QUOTE]

Oletko kuvitelmassa, ettei ole tarkistettu?

[QUOTE="ville";28889531]Oletko kuvitelmassa, ettei ole tarkistettu?[/QUOTE]

No mutta sehän on kiva mutsilles, että on tarkistettu oikein systemaattisesti koko lääkearsenaalin tarve (eikä vain pikaisesti arvioitu ja lätkäisty uutta kuuria toisen päälle). Onkohan jopa osallistunut samaiseen tutkimukseen kuin sukulaiseni. Arvokasta työtä elämänlaadun parantamiseksi.

Toinen sukulaiseni vannoo nappien nimeen, ja hakee vaivaan kuin vaivaan - myös epäiltyihin vaivoihin lääkitystä. Kuolemanpelko tai tarve "kilpailla" sairaushistorialla? Hänen kohdallaan esim kolesterolilääkityksestä voisi vielä luopua ruokavalion tarkastuksella. Lääkäreiden helpompi pitää hänet tyytyväisenä antamalla reseptin kouraan.

Vaimon mummu söi myös n.15 lääkettä aina päivässä ja lopulta kuskattiin mummu yksityiselle erikoislääkärille, joka otti noista 10 lääkettä pois ja olo koheni todella paljon. Pärjäsi lääkkeiden muuttamisen jälkeen lähes yksinään.

Sairaanhoidossa mennään aina pienemmän pahan periaatteella. Tässäkin asiassa lääkäri valitsi sen pienemmän pahan kahdesta pahasta. Eli epäsäännöllinen/riittämätön/liika lääkitys vastaan ei lääkitystä ollenkaan.

Näin se menee.

[QUOTE="vieras";28889759]Sairaanhoidossa mennään aina pienemmän pahan periaatteella. Tässäkin asiassa lääkäri valitsi sen pienemmän pahan kahdesta pahasta. Eli epäsäännöllinen/riittämätön/liika lääkitys vastaan ei lääkitystä ollenkaan.

Näin se menee.[/QUOTE]

Näinpä. Lisäksi on viime kädessä lääkärin vastuulla jos lääkäri määrää lääkityksen tietäen että potilas väärinkäyttää lääkkeitä. Kun jotakin sattuu, se on lääkäri jolta lähtee oikeudet ja pahimmassa tapauksessa päätyy vankilaan kuolemantuottamuksesta :|

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä vai huono;28889371:
Täti sit huonomuistisena napsii lääkkeitä miten milloinkin ja usin liikaa. Lääkkeitä on 18 erilaista ja jokaisesta on tuore resepti,että ovat ns ajantasalla.

Kotiapua tätini ei päästä sisälle koksa ei halua että häntä holhotaan. Nyt sit lääkäri päätti kokeiden jälkeen,että lääkkeet on otettava kaikki pois jos ei kotiapu pääse sisälle niitä antamaan.

Kotiapu olisi siis tuonut ja antanut lääkkeet kolme kertaa päivässä tädilleni.

Jos ei kotiapu kelpaa niin oletteko te sukulaiset ajatelleet että voisitte huolehti tästä vanhuksesta?
Miksi mummo kokee kotiavun olevan punainen vaate?
Olisiko mahdollista hankkia mummolle hekilökohtaista avustajaa muutamaksi tunniksi päivä joka osaa antaa lääkkeetkin :)
Voisi olla näin vähän kuin mummon "kaveri"
Totuushan on selkeä ettei mummolle voi antaa lääkepakettia kouraan kun hän ei muista milloin on viimeksi napsinut lääkkeitä ja saattaa ottaa yliannostuksen.
Jos teistä sukulaisista ei ole omien kiireiden vuoksi huolehtimaan niin kyllä suosittelen mummon ylipuhumista siihen että ottaa avun vastaan ja puhukaa mummolle tästä auttajasta vaikka kaverina ja ystävänä :) (tehoaa monesti paremmin vahuksiin ystävä kuin suoranainen kotiapu tai henk.koht. avustaja)

• Tykkää
Reactions: FreezeCat

Yhteistyössä