yli 60-vuotiaat mummot!?

kuudenkympin ohittaneet mummot,vieläkö jaksatte hoitaa lapsenlapsia?
Meiän mummo täytti just 62v ja näyttää niin väsyneeltä...ei kait sitä enää jaksa samalla tavalla noita pikkusia ikiliikkujia..olis kiva tietää,mitä te ajattelette jos lapset tulis esim. päiväksi hoitoon? Onhan se kait yksilöllistä,toiset jaksaa toiset ei... =)
 
Luonne - ei ikä
Meillä anoppi on 61-vuotias eikä jaksa olla lastenlasten kanssa. Anoppi on irti-poikki-väsynyt, kun kyläilemme heillä 1-2 päivää. Ja anopin ei tarvitse edes hoitaa lapsiamme. Vahdimme itse pienempien perään, hoidamme syöttämiset, vaipanvaihdot, pukemiset, vessakäynnit ja ulkoilut. Appi ei osallistu lastenhoitoon. Hän ei osaa yksinkertaisia perusasioitakaan (lapsen pukeminen, syöttäminen, vaipanvaihto jne.).

En voisi kuvitellakaan, että jättäisin alle kouluikäisiä lapsia anopille ja apelle hoitoon. Aikaa heillä on, koska molemmat ovat kokopäiväisiä eläkeläisiä.

Luulen, että on enemmän ihmisen luonteesta kuin iästä kiini, jaksaako hoitaa lapsenlapsiaan vai ei. Osa isovanhemmista toimii lastenlastensa kokopäiväisinä perhepäivähoitajina. Osa ei jaksa muutamankaan tunnin vierailuja.

 
Äitini on lähes 70 ja jaksaa hoitaa lapsia muutaman vuorokauden. Kun anoppinin jäi eläkkeelle 65v, hän ryhtyi samantien hoitamaan tyttärensä 9kk lasta kaikki arkipäivät ja hoiti lapsen ja ruokahommat erinomaisesti monta vuotta.
 
Pahasilmä
Mun äiti on 63. Kukaan ei pysy mukana sen työtahdissa. Isä on helpottunut, kun lapset tulevat, että se saa sen varjolla paeta puunpilkonnasta ja muista hommista.

Äiti jaksaa kyllä hoitaa lapsia, mutta se on välillä vaikeaa, kun on koko ajan pakko leipoa tai tehdä hilloja. Tai sahata moottorisahalla.
 
meillä
Anoppi on yli 60 v en muista kuinka paljon. Ukki on 73 tai enemmänkin vai oisko jo 75 v??? . Papassa tuo ikä jo näkyy, alkaa iltapäivästä olla väsyneen näköinen ja nukkuu päiväunet.
Anoppi hoitaa lapsenlapsia, kouluikäisiä ovat kaikki paitsi tämä meidän, sitäkin ovat hoitaneet, jo ihan vauvana pystyin luottamaan ja jättämään yökyläänkin asti mummolaan.
Nyt leikki-ikäistä en ole antanut kovin usein, kun ovat työllistettyjä kouluikäisten katsontaan ja kun tuon leikki-ikäisen kanssa on työläämpää ja vaativampaa kuin vauvan. Eikä meilä ole edes kummosia lastenhoitotarpeita.
 

Yhteistyössä