yli 3v. muskarista kysyttävää. Siis sellaisesta johon lapsi menee yksin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voinko olla vanhempana tarvittaessa mukana ainakin ekoilla kerroilla, jos lapsi niin kokee? On vähän aremman sorttinen tai ujohko lapsi, joka ei varmasti yksin sinne haluaisi heti jäädä...

voikohan tällaisissa tapauksissa jäädä vanhempi mukaan? kellään kokemuksia? vai onko kaikki vaan tuoneet lapsensa ekankin kerran muskarin ovelle ja menneet itse muualle odottamaan?

Onko lapsi käynyt aiemmin muskarissa, vai aloittiko 3vuotiaana?

Meillä ainakin sai olla pari kolme ekaa kertaa vanhempi mukana. Mä olin ekalla kerralla lapsen mukana ja sen jälkeen meni yksin. Odotin kyllä useimmiten käytävässä lukien kirjaa. Meillä muksu oli käynyt jo vauvasta asti muskarissa joten paikka ja ope olivat tuttuja.

Meillä sai aluksi ottaa jonkun lelun kotoa mukaan. Vanhempia suositeltiinkin jäämään odottamaan ensimmäisillä kerroilla oven taa, jos ikävä iskee, tai lopettavat aiemmin. On varmaan opettajasta kiinni saako äiti jäädä huoneeseen, kannattaa kysyä opettajan mielipide kuinka toimitaan.

Meillä vanhempi sai tarpeen tullen mennä mukaan, jos lapsi ei yksin suostunu jäämään. Tai sitten pidettiin ovia auki niin että lapsi näki vanhempansa koko ajan ja tällöin uskalsi jäädä yksin....meillä lapsi jäi aina hyvillä mielin isompien muskariin, aiemmin olin kevätkauden käynyt lapsi+vanhempi-muskarissa....

Meillä toinen ope sanoi, että ei kannata jäädä, mieluummin sanoa että kato äiti istuu tässä oven ulkopuolella odottamassa. Hän saa ne kyllä viihtymään kunhan tunti alkaa. Ja oli oikeassa!

Toinen ope (eri lapsen kohdalla) oli järjestänyt niin että äidit ovat ekalla tunnilla mukana. No seuraavalla tunnilla ne lapset luuli että äidit on edelleen siellä, eivätkä halunneet jäädä yksin. Ja taas seuraavalla. Puolet lapsista lopetti kun homma meni sellaiseksi sählingiksi ja äidit totesi ettei ne viihdy.

Riippuu toki myös lapsesta, mutta muskarissa on niin paljon mielenkiintoista että asiansa osaava ope kyllä saa homman hoidettua niin että arempikin lapsi viihtyy! Suosittelen sitä oven ulkopuolella odottamista!

mä en ainakaan aikanaan tätä omaani vie mihkään mihin ei ole pakko jos laps ei nimenomaan sinne itse halua. musta on ihan kamalaa kun lapset halutaa väkistellä harrastamaan (= pois vanhempien riesoina olemasta edes hetkeksi) vaik laps ihan itkemällä itkee et saisi olla kotina ja vanhemman kaa.-

Meillä tyttö kun aloitti 3V:nä oli vanhempi ensimmäisellä kerralla mukana, nyt poika 3v. aloitti ja tänään ois kolmas kerta..ei se sinne yksin tahdo jäädä. Täällä saa ainakin alussa olla vanhemman kanssa. Tuo poika nyt on muutenkin tuollainen ujo ja takertuja, pikku hiljaa tässä edistytään. Saa nähdä milloin sen saa jätettyä yksin.

Yhteistyössä