YLI 35-V. KUUMEILIJAT vol 9

TIISTAI 8.3.2011




.......................... kp ........... dpo ....... yk
Sinnalena ........... 2/28 ......................... 6 (+ 1 v.)
Barbarella .......... 4/25-29 ..................... 17
Sinderella .......... 9/30 .......................... 3
kukkanen2011 .... 14/26 ......................... 9
Kaneli74 ............ 17/28-32 .................... 3
tääl taas ........... 20/26 ........................ 22
Niisku74 ............ 21/29-32 ..................... 5
Barbamama35 ..... 24/23-28 .................... 6
AnniSofii ............ 35/28 ......................... 3 (+ 2 v.)



Mukana myös:
tellervo, ZouZou, ilona***, emmimaria, äiti täältä jostain, eva71, olkkis74, Katimari


:heart: Plussanneet: :heart:

2011
helmikuu .... Liljaana yk 5, Irmeli74 yk 1, ksylofoni yk6
tammikuu ... Lumihiutale73 yk 7

2010
marraskuu . Helvi-10 ?, Siobhan42 yk 2, Pilvilinna74 yk 2, Koralli73 yk 10
lokakuu ..... calumet ?
syyskuu .... Jambo yk 1, kurkkunaamio yk 2
elokuu ....... Chilipapu yk 8
kesäkuu ..... Annemaarit ?
toukokuu ... happihyppy yk 8, Onnellinenx5 yk 3, Rae34 yk 10
huhtikuu .... Minnihiiri68 yk 5, Pimpula yk 4
maaliskuu ... Lumi-Marja ?, Jääräpää ?
helmikuu .... viivi74 yk 1
tammikuu ... Puskajussi yk 3, Poni06 yk 2

:heart: Syntyneet: :heart:

happihyppy . 25.12.2010 tyttö
jääräpää ....... 7.12.2010 tyttö
Lumi-Marja .. 19.11.2010 tyttö
Poni06 .......... 24.8.2010 poika
Tiktu ............ 11.5.2010 tyttö
äiti vm70 ...... 22.3.2010 tyttö


Edellinen ketju: YLI 35-V. KUUMEILIJAT vol 8

dpo (days past ovulation)
dpo 0 on ovispäivä
dpo -1 on ovisplussapäivä (ovistestillä saatu plussa):)
 
Viimeksi muokattu:
Sinnalena, tuo m-oireettomuus ei oo kovin lupaavaa kun on miusta kysymys. Yleensä mulla ei kovin kummoisia m-oireita ole, ainoastaan pientä päänsärkyä ja vähän tuhrua. Kävin eilen apteekista First Signalin herkän (10) testin ja tein sen eilen illalla ja tuli niiiiin tyylipuhdas nega, että ei edes viivanpaikkaa ilmestynyt, mitä yleensä tuohon testiin oon aina saanu jos oon käyttänyt.

Vauvahaaveet taitaa nyt tämän kevään osalta olla enemmän tai vähemmän jäissä... mies sairastui eilen kunnon influenssaan, joten kunhan siittiöt tuosta toipuu niin taidetaan jo elää kesää. Nyt vaan jännityksellä odotan, että iskeekö sama tauti minuun... tietty just ensi viikko lomaa. Pitänee nyt kevään aikana keskittyä muihin asioihin ja antaa vauvahaaveiden olla taustalla... helpommin sanottu kuin tehty.

Luistavia hiihtokelejä ja kevätaurinkoa kaikille!
 
Emmimaria: Jospa se tärppi tulee kun unohtaa asian? Itsellä käynyt just näin kummassakin synnytykseen asti päätyneessä raskaudessa. Ensin laskettiin ja tehtiin sekstailuaikataulu, mutta kun ei onnistuttu niin unohdettiin aikataulut ja tärpit tuli. :D
 
Barbarella: voi itku, että siinä nyt sitten kävi noin. Toivottavasti tosiaan saat jostain sitä positiivista mieltä haalittua jostain tämän välikierron aikana, että jaksaisi sitten niitä seuraavia tositoimia. Ei varmaan ole helppoa...
:hug:
 
Barbarella: :hug: Toivottavasti seuraavat hoidot tuovat toivotun tuloksen!

emmimaria: :hug: Nyt vain peukut pystyyn, että siimahännät uusiutuisivat nopeasti taudin jälkeen. b=)d

Mitä kuuluu AnniSofii? Entä Sinnalena? Oireita?
 
Barbamama: omalta osalta tuntuu, että tämäkin kierto on menetetty. PMS-oireina mulla tulee usein ainakin se itkuherkkyys ja sitä tämä meno on nyt ollut. Maha on ollut omituinen ja on ajoittain tullut tosi huono olo. Muuten varmaan kuvittelisin kaikkea, mutta meillä on töissä ollut mahatautia.
Entä, missäs fiiliksissä siellä mennään?

AnniSofii: :wave: mitä sinne kuuluu?
 
Ennimaria, Barbarella ja Tellervo:hug:


Sinnalena pidän peukkuja sulle!!!
kysyit oviksen tikuttelusta, mun piti tästä kierrosta tikuttaa ja tilasin testejä, mutta ne eivät ikinä tulleet. Syykin selvisi, en tajunnut, että ne olis pitänyt maksaa ensin... Juupa juu... Ehkä ens kierrosta sitten. Nyt on ollut niin paljon stressiä, että tästä kierrosta ei varmaankaan tärppää.
 
Sinnalena: Täällä vähän samat fiilikset. Kierto taitaa olla menetetty. Lämpöjen perusteella en osaa sanoa oliko ovista ollenkaan. Tuossa välillä tietysti jo heräsi toivo, että jospa kuitenkin... Oireet johtuvat varmaan kuitenkin tästä taudista mikä nyt jyllää. Siksi siis lämmöt on korkealla, väsyttää, paleltaa, janottaa ja sitten juostaankin yöllä pissillä... Menkkamaista kipuilua on ollut alaselässä eilen ja tänään eli eiköhän täti kurvaa taas kohta paikalle... : /
 
Kaneli74: kävipä harmittavasti sen tilauksesi kanssa. Toivottavasti stressi helpottaa pian!

Barbamama: se on kurjaa, kun on jo valmiiksi luovuttanut olo. :flower:

on: kiitoksia tsemppaavista kirjoituksista Sinderella ja Kaneli, mutta niin vaan siinä kävi viime yönä, että juuri alkanut kp 27 muuttui kp:ksi 1. Mulla on tämä kierto muutaman kerran vähän heittänyt tämän palstailun aloitettuani, mutta pidän sitlti sen pituutena vielä tuon 28, kun se se tästä huolimatta yleensä on. Nyt vähän ärsyttää, kun ei tikutellut ovistakaan, niin ei tiedä, mistä vaiheesta/vaiheista tuo kaksi päivää lähti.
 
Sinnalena: Kiitos ja halaus tädistä :hug:

Alkaa kieltämättä olla jo aika lannistunut olo tämän yrittämisen kanssa, kun ei tulosta vain tule... Mies huokaili jo ja kyseli, että koskas olisi taas seuraava aika yrittää vauvaa (siis ovis). Hän niin kovasti haluaisi vauvan jo... Mietittiin, että jos ei mitään tapahdu tässä parin kierron aikana, niin lähdetään vaikka yksityisen kautta tutkimaan onko joku vialla. Ei tässä iässä enää viitsisi kovin pitkään miettiä ja ihmetellä, kun riskit kasvavat koko ajan. Ajateltiin, että olisi varmaan hyvä ainakin simpat testata. Miehelläni ei ole ennestään lapsia ja meidän yhteisellä ainokaisella enkelillä oli kromosomivika. Minulla taas on ennestään kaksi tervettä lasta, mutta heidän odotuksistaan on jo aikaa eli ei kaikki ole välttämättä enää itselläkään kunnossa... Oletteko te muut pidempään yrittäneet ajatelleet tutkimuksia tai jo käyneet niissä? Pääsittekö kunnalliselta vai yksityiseltä ja mitä ne maksoivat?
 
Tervehdys kaikille!

Käyn täällä pikaseen teidän kuulumisia lukemassa.
:hug: Barbamamalle, Sinnalenalla, Emmimarialle ja kaikille muillekkin, ja anteeksi jos joku unohtui listasta :ashamed: Tyttö tossa vieressä pomppii ni pitää pikaseen tulla tervehtimään :)

Barbamama kyseli noista tutkimusten hinnoista.
Sain tietoa lapsettomuushoidoista kun kävin lääkärissä, yksityisellä (sanoi ettei ehkä vielä ole ajankohtaista mutta antaa jo varulta mukaan). Vaikka meillä oli varsinaista yritystä vasta pari kiertoa, niin silti kertoi kaikesta koska ilman ehkäisyä kumminkin oltu noin 1½ v vaikkei ole varsinaisesti yritettykkään ja kun minulla on tämä pco ni lapsen hankinnassa voidaan joutua päätymään lapsettomuushoitoihin. Ensin kuulemma tutkitaan mies ja katsoin netistä et kelakorvausten jälkee pitäs jäädä hintaa noin 50 euroa (riippuu varmasti paikasta) väestöliiton sivuilla on aika kattava hinnasto. Kunnallisella on niin pitkät jonot että itse kyllä menen yksityiselle jos tarvii mutta noihin isompiin operaatioihin jos joudutaan ni sitten kyllä täytyy harkita kunnallista. Äkkiähän noihin rahaa menee kun pitää ravata ultrissa mutta kerran se kirpaisee. Mulla nyt jäi yksityisellä maksettavaksi noin 140 euroa ja siihen sisältyi ultraus ja aikaa meni noin 40 min kokonaisuudessaan koska jutustelussakin tietty meni aikaa. Sain mukaan valmiiksi jo lähetteen ja purkit miehen näytettä varten ja jopa clomikuurin jos siihen päädytään. Käyn vielä verikokeissa jossa tsekataan prolaktiinitaso ja sille jää maksettavaa noin 50 euroo. Lääkäri oli niin perusteellinen että itselle jäi niin hyvä mieli siitä että jos tarpeen on ni alkuun menen mielummin hänelle :)

Omaa napaa sen verran vaan et tätiä odotellaan terojen voimalla ja sitten pääsee tositoimiin :)
 
Sinnalena, pahoittelut tädistä. :hug:

Barbamama, me ollaan hoidoissa paraikaa yksityisellä. Kunnallista puolta ei edes harkittu vaan mentiin suoraan yksityiselle. Tutkimukset aloitettiin viime syksynä kun oli yk10 menossa. Meillä on yksi yhteinen lapsi, nyt 2-vuotias tytär, ihan luomuna alkunsa saanut. Tutkimuksissa löytyi vikaa musta, monirakkulaiset munasarjat ja liian alhainen keltarauhashormoonitaso. Nyt siis tehty kolme inssiä, kaikki negaa. 1. IVF suunniteltu huhtikuulle.

Yksi inssi on maksanut n. 350 eur (Kelan vähennyksen jälkeen), siihen kuuluu kolme lääkärissäkäyntiä joissa ultrat, siemennesteen käsittely ja tietysti inseminaatio. Tuohon lääkkeet päälle, niin päälle 400 eur / inssi.
Alussa tutkimuksiin meni myös jonkin verran, lääkärissä käynti + aukiolotutkimus Kelan vähennyksenn jälkeen oli n. 200 eur. Labrakokeet toisen mokoman ja miehen testit vajaa satasen.

Että kyllähän noihin rahaa saa uppoamaan, en edes vielä tiedä paljon tuo IVF tulee maksamaan. Mutta jos tästä vauva on tuloksena, niin joka sentti on ollut sen arvoista. Ja jos ei tule vauvaa, niin ainakin tiedän että kaikkemme olemme tehneet asian eteen. :)
 
Barbarella ja Sinnalena :hug:

Ja löysihän se täti tiensä tännekin eilen eli nyt kp2. Kaikesta huolimatta eilen illalla iski mieletön ahdistus siitä, että miten tämä voi olla näin hankalaa. Ehkä osasyynä ahdistukseen on se, että sain kuulla vauvauutisia ihan lähipiiristä eli veljen perheeseen odotetaan syysvauvaa.

Flunssa (tai influensssa) ei ole iskenyt vielä minuun, mutta mies on edelleenkin kipeä. Syystä siitä, että mies tietää mitä miun mielessä liikkuu, ei hän (oletettavasti) ole kertonut tarkkoja lukemia paljonko hänellä on kuumetta. Tosiasia on kuitenkin, että kuume keittää siittiöt ja uusiutuminen kestää vähintään kolme kuukautta, joskus pidempäänkin. Tästä syystä tämä kevät mennään ilman mitään poppaskonsteja, greippimehuja, ovistestejä tms.

Barbarella, kiitos noista hintatiedoista. Olinkin miettinyt, että mitä maksaa yksityisellä esim. inssi.

Täällä on ihana keväinen auringonpaiste ja mie oon lomalla koko viikon. Taidanpa lähteä hiihtämään :cool:
 
Pahoittelut tädin saaneille:hug:

Ihanaa kun kevät tulee ja aurinko alkaa paistamaan. On muutakin ajateltavaa kuin raskautumisen vaikeus.
Hoitoihin menosta on täällä ollut näköjään keskustelua. Meillä mies ei halua niihin, on kyllä juteltu miksi ei halua, niin ei kuitenkaan osaa siihen syytä sanoa. Hänellä kuitenkin on kaksi lasta ennestään ja mulla kolme, mutta se yhteinen lapsi haluttaisi. Toisaalta tiedän itseni että nälkä kasvaa syödessä eli jos joku hoito ei tuota tulosta, haluan seuraavan mahdollisen hoidon jne. Tää tyyli on parempi tulee kun on tullakseen.
Ovista en ole bongaillut enkä tikutellut, en tietäisi ellei se tuossa sivulla olisi:). olen yrittänyt olla rennolla fiiliksellä, mutta... kuitenkin sitä jossain vaiheessa sitä kuitenkin miettii että josko tää olis se meidän kuukausi. Toissa päivänä sanoin miehelle että varataanko ensi helmikuuksi matka Thaimaaseen, niin mies totesi että eihän sinne voi vauvan kanssa lähteä, sanoin vaan että no vielä ei edes ole mitään vauvaa tulossa ja vaikka olis niin se on niin pieni että sen kanssa olisi helppo matkustaa. Nyt siis vaan odotellaan mitä tämä kuukausi tuo tullessaan.
Mukavaa naisten päivää meille ihanille naisille:flower:
 
Kiitos tellervo ja Barbarella! Voiko sinne simppatesteihin mennä noin vain vai pitääkö käydä ensin lekurilla + ultrassa tms. eli tuleeko noita muita maksuja aina sen testin lisäksi?

Väkisinkin tulee tosiaan mieleen, että jossain mättää, kun kierrosta toiseen yritetään täysillä eikä mitään tapahdu. Meillä ei ole siis yhtään kiertoa mennyt ohi esim. toisen reissaamisten tms. takia vaan ovikseen ollaan tähdätty ja ahkerasti peittoja heiluteltu. Vitamiineja on syöty ja painoakin molemmat pudotettu vähäsen. Ei mitenkään sairaalloisen liikalihavia olla kuitenkaan kumpikaan eli en uskoisi sen olevan syynä. En vain tajua... Ehkä jos yritystä olisi vasta sen 6 kiertoa, ei tuntuisi vielä niin epätoivoiselta. Kohta tulee kuitenkin vuosi täyteen siitä, kun aloitimme yrityksen. Saatiin sentään se yksi raskaus aikaiseksi, mutta ei sitten loppuun asti päästy kuitenkaan. Nyt taas ahdistaa, kun kesä lähestyy ja ehdittiin tehdä vaikka mitä kesäsuunnitelmia vauvan kanssa. No eipä ole vauvaa eikä edes raskautta... Ihmetyttää mitä tämä toivoton tuhtaaminen oikein tarkoittaa... : /

Onneksi ei tarvitse miestä suostutella tutkimuksiin, vaan hän on itse sitä ehdottanut. Häntä vaivaa tämä ihan yhtä paljon ellei enemmän kuin minua, ettei mitään tapahdu. Ei siis vielä mietitä hoitoja vaan tutkimuksia. Jos kaikki näyttäisi olevan ok, niin ei mitään hoitoja tietenkään tarvittaisi tässä vaiheessa. Jos taas on jotain selkeää vikaa, on parempi selvittää se jo nyt eikä vasta parin vuoden turhauttavan yrityksen jälkeen. Juuri niiden riskien vuoksi en näe mitään järkeä odottelussa. Minusta on hölmöä, ettei tätä oteta huomioon kunnallisella puolella. Hyvähän se on parikymppisenä jäädä odottamaan, mutta meillä on jo hieman toinen juttu...

emmimaria: :hug: Tiedän tuon tunteen. :( Sain samanlaisia uutisia lähipiiristä tuossa joulun alla. On vaikea kohdata heitä tämän oman ahdistuksen vuoksi. En halua nähdä isoa vauvamasua ja toisten onnea, kun itsellä ei vain onnistu. Se herättää kummasti katkeruutta ja kateellisuutta enkä haluaisi näyttää heille niitä ikäviä tunteita. Eihän se heidän vika tietenkään ole. Voimia kovasti näiden kaikkien vastoinkäymisten kanssa! :hug:
 
Sinnalena ja Ennimaria pahoittelut:hug:

Barbamama jaksamista sinulle kovasti.:hug: Sulla on nyt jännät päivät, toivottavasti
saatais kuulla hyviä uutisia. Ymmärsinkö oikein kirjoituksestasi, että kunnallisella puolella
yli 35 -vuotiaat ei pääse tutkimuksiin ja hoitoihin puolen vuoden yrityksen jälkeen,
vaikka kaikissa lähteissä sanotaan, että meidän ikäisten pitäis hakeutua hoitoon jo siinä
vaiheessa eikä odotella vuotta? Meidän iässä jokainen kuukausi tosiaan on eri tavalla
merkityksellinen kuin 20-vuotiailla...
 
Kaneli: Sanotaanko? Olen vain täällä seurannut keskusteluja ja olen törmännyt siihen vuoden rajaan.

Kävin joulukuun lopussa terveyskeskuslääkärillä. Siellä oli ihana lääkäri, joka ymmärsi huoleni, kun keskeytyksen jälkeen ei ollut mitään jälkitarkastusta eikä myöskään kaavinnan jälkeen (kaavintaan päädyin soittamalla itse sairaalaan ja vaatimalla pääsyä tutkimukseen). Terveyskeskus lääkäri ultrasi, otatti verikokeet ym. Kaikki näytti olevan kunnossa. Sovittiin, että jos kiertoni jatkuu 23 päiväisenä, tutkitaan helmikuussa ovuloinko ollenkaan (tai jos kierto lyhenee päivälläkin, niin tutkitaan heti). Mulla siis aiemmin kierto n. 30 päivää ja keskeytyksen jälkeen loppuvuodesta 23-25. Hän sanoi, että jos kierto pitenee, voidaan odotella elokuuhun, jolloin tulee vuosi keskeytyksestä. Silloin kuulemma vasta lähdetään tutkimaan missä on vika, jos ei tärppää.

Kiertoni on nyt vähän pidentynyt. Tämän vuoden puolella kierrot ovat olleet 27 ja 25 päivää. Siksi en ole ollut yhteydessä terveyskeskukseen tuon ovulaatio testin vuoksi. Ajattelin, että katson vielä tämän ja ainakin seuraavan kierron ennen kuin yritän saada sitä kautta mitään tutkimuksia. Ajattelin kuitenkin edes yrittää myöhemmin keväällä vaikka lupaili tutkimuksia vasta elokuussa. Lämpöjen perusteella en osaa sanoa olenko joka kierrossa ovuloinut sillä lämmönnousu ei ole ollut aina selkeä. Tuo suositus onkin hyvä tietää, niin ei toivottavasti tarvitse niin kovasti siellä vaatia oikeuksiaan... tai sitten tarvitsee... Ainakin kokemukseni mukaan kunnallisella puolella tarvitsee vähän joka asiassa vaatia oikeuksiaan ennen kuin mitään tapahtuu. :mad:

Ahdistaa tosiaan, kun kohta on jo 36 mittarissa ja riskit kasvaa kohisten. Meillä on jo kerran osunut kromosomi vika kohdalle, joten riski on vielä suurempi kuin muilla. Kaipa tässä pitää tarttua toimeen ja koittaa ensin sieltä terveyskeskuksen kautta, jos täti kurvaa taas paikalle. Kiitos vinkistä Kaneli!
 
Kyllä mä olen melko varma että pitäis päästä jo kunnallisenki puolella hoitoihin.
Mulle on monet sanoneet että puolivuotta tässä iässä ois maksimi. Itse menisin eka yksityiselle, meillä ainakin lekuri sano että saa jatkossa mennä kunnalliseen jos haluaa (siis jos nyt siihen tämä menee edes). Lääkärin lähetteellä siittiöt tutkitaan ja siihen pitää varata tietenkin aika. Täällä voi näytteen viedä kotoa käsin jos kerkee vaan alle tunnissa viemään :) tutkimisen jälkeen sitte clomikuurilla täällä jatketaan jos nyt tässä välissä ei ihmeitä tapahdu, ku eihän nää terot sitä ovulaatiota aikaan saa.
Sillä mä tota yksityistä hehkutan ku itsekkin sain ajan heti seuraavalle päivälle kun halusin äkkiä varmistuksen epäilyilleni. Tietty tää mun juttu on nyt eri asia kun on jo vanha diagnoosi mutta kumminkin.
Sori jos vähän sekavaa tekstiä, tässä iltapuuhien lomassa :)
 

Yhteistyössä