Yli 1v. ja purkkiruuat

No voihan purkkiruoka! :headwall: Kattokaas nyt, mitä ne sisältää. Esim perunaa, porkkanaa, sipulia, naudanlihaa ja mausteita. Eli sitä ihan samaa, mitä on vaikka lihakeitossa. Ja pitäähän sen "kunnon" ruuankin lisänä tarjota lipää, tuoreita kasviksia ja maitoa, että saadaan täysipainoinen ateria. Makaroonilatikko ketsupilla ilman lisukkeita ei kyl vastaa mun käsitystä ravitsevasta ateriasta.

Maalaisjärkeä kehiin ja kukin tyylillään...

 
Greippi
Minäkään en todellakaan käsitä, mikä vika purkkiruuissa on. Meillä niitä syödään myös päivittäin ja vahdellen. Ja jotkut niistä vuosikkaiden ruuista ihan oikeasti myös tuoksuvat hyvälle lämmitettynä eivätkä kaikki ällölle ; )

Tosiaan, makaroni ja jauheliha tai vaikka einesmaksalaatikkokaan ei vastaa minunkaan käsitystäni täysipainoisesta ateriasta. Purkeissa nyt ainakin on kasviksia. Joku lastenlääkäri taisi erityisesti suositella purkkiruokia huonosti kasviksia ja hedelmiä syöville taaperoille, jotta vitamiinien saanti saadaan turvattua.

Meilläkin suuri syy purkkiruokien syöntiin on, että ne kelpaavat, kotiruoka vaan satunnaisesti. Leipä ja liha kelpaisivat aina sellaisenaan, mutta koitapa saada pojalle menemään esimerkiksi kalaa -ei valitettavasti onnistu. Tuntuu ns tavallinen ruoka olevan edelleen liian rakeista. Ja jos mössään ruuat, niin mikä ero niissä mössöissä sitten mahtaa olla purkkiruokiin verrattuna?

Tai sitten olevan vaan laiska. Käytän kuitenkin lapsellani kestovaippoja, joten ihan patalaiska en ole ; ) Ja täytyy myöntää, että ei kyllä yhtään hävetä kaupassa ostaa purkkiruokia.
 
Yhdyn parin edellisen kirjoittajan linjaan. Varmasti on purkkiruuat terveellisempiä lapselle kuin makaroonilaatikko ja ketsuppi. Meillä syödään yhä lähes päivittäin tölkistä ja ikää on lähes puolitoista vuotta. B)

Toki pyrin antamaan samaa ruokaa kuin muillekin mutta eihän se aina onnistu. Jos meillä syötäis joka päivä perunaa niin helppoahan toi olisi, mutta tykätään erilaisista etnisistä ruuista eikä niitä niin vaan jälkikäteen maustella. Niihin saa poju totutella pikkuhiljaa. Tosiasia on myös, että en esim. riisiä ole saanut poikaa vielä syömään vaikk tölkkirisotto tekee kauppansa.

 
hei
Mites jos 1.v lapsi syö huonosti,antoipa mitä ruokaa tahansa,niin annatteko kuitenkin mahan täytöksi hedelmäsosetta ruokailun jälkeen???
Meille neuvolatäti neuvoi antamaan ainakin hedelmasosetta jos ruoka ei kelpaa...mutta oppiiko lapsi sittten että saa kuitenkin hyvää vaikkei söisikään ruokaa?Olisiko parempi kuitenkin että ei anna hedelmää,jotta tulisi nälkä ja söisi enemmän/paremmin seuraavalla ruokailulla???

Kumpi parempi? :flower:
 
En antais lisäks hyvää vain, että söis jotain. Kyllä lapsi oppii, että jos ei oo hyvää ruokaa, kieltäytymällä saa parempaa. Lapsillahan voi olla pitempiä ja lyhempiä kausia, jolloin syö tosi vähän. Sitten taas kausia, jolloin kaikki uppoaa. Meille ravitsemusterapeutti ja lääkäri siis neuvoneet näin. Mut kyllähän lapsi oppii syömään mahan täyteen kunnon ruuasta varmasti myöhemmin, vaikka jonain kautena olis annettu hyvää tilalle!
 
meidän poika söi yks vuotiaaks asti lähes pelkästään purkkiruokaa. Päiväkotiin kun meni niin kotiruokaa sai tietenkin siellä. Itse en koulun/töiden jälkeen viikolla tee mitään sörsseleitä. Poika syö silloin eineksiä ja purkkiruokaa. Viikonloppuisin tehdään sitten kunnon safkat.
 
Moi!
Meidän poika nyt on 1v ja 4kk.Ei olla annettu purkkiruokaa ollenkaan.Itse olen ruoat tehnyt ja terveenä on pysynyt:)
tuntisin itseni huonoksi äidiksi jos antaisin purkkiruokaa,kun osaan laittaa ruokaa..
 
meillä on neiti pian 1v1kk ja on koko ajan syönyt purkkiruokaa. Ja vieläkin syö niitä 5-6 kk soseita ja 4 kk soseita tietty kans. se on niin sihtikurkku että mikään muu ei mene alas. olen yrittänyt vaikka mitä mutta oksennus tulee heti.

Ja minua ei oo koskaan hävettänyt ostaa niitä purkkeja,vaikka ite osaankin tehdä ruokaa.
 
Kaukomaija harmaana
Neiti 1v7kk saa myös purkista 3-4krt/ vko. Erityisesti, jos on mummilla hoidossa koska mummi ei syö ite lämmintä lounasta. Syö muutoin samaa ruokaa kuin mekin ja puuroa kahesti päivässä. Ainut mikä purkkieväissä harmittaa on hinta ;)
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 19:17 äippä kirjoitti:
Moi!
Meidän poika nyt on 1v ja 4kk.Ei olla annettu purkkiruokaa ollenkaan.Itse olen ruoat tehnyt ja terveenä on pysynyt:)
tuntisin itseni huonoksi äidiksi jos antaisin purkkiruokaa,kun osaan laittaa ruokaa..
Sorry, mutta en kyllä ollenkaan tajua, mitä tällä asialla on huonon äidin kanssa tekemistä. Mahdat sitten tuntea itsesi huonoksi äidiksi monesta muustakin syystä? Itsekin osaan laittaa ruokaa ja laitan sitä oikein mielelläni, mutta ei se ole hyvän tai huonon äitiyden mitta, laittaako lapsensa ruuat itse vai ei. Kaikkea ihmiset keksivätkin :LOL:
 
äpä
laitampa minäkin lusikkani soppaan ;)

Meillä nuorempi ihan justpian 1v. hän saa purkkiruokaa juuri mummin luona, kun siellä syödään vain yksi lämmin ruoka ja matkoilla myös. Kotona koitan tehdä ne kaksi lämmintä ateriaa, syön itsekin. Toki usein meillä syödään aamulla samaa kuin mitä oli "eilen illalla". Se helpottaa, sitä aamullista voi muutella erilaisella salaatilla tai tekemällä lisäksi vaikka lämpimiä kasviksia.

Joku mainitsi riisikammosta, ettei siis kelpaa. Ei meillekkään ole se kelvannut, johtunee meillä ainakin siitä, että meillä syödään riisiä todella harvoin. Noh, tänään tein sitten kasvispaellaa iltaruoaksi (aamulla oli liharuokaa kyllä) niin kyllä uppos ja lisää jouduin laittaan lautaselle. Siinä oli siis riisiä, kukkista, porkkanaa, tomattia, sipulia ja kasvislientä. ittelle laitoin vielä oliiveja. mausteeksi timjami, paprika ja persilja. Hyvää oli. Isompi lapsi tosin ei edes maistanut, hän kun on tällä hetkellä todella epäluuloinen kaikkeen ruokaan suunnilleen, paitsi jauhelihaan.

siitä pääseekin siihen, että meillä syödään sitä mitä tarjotaan, tai ollaan syämättä. meillä ei anneta muuta vaihtoehtoa tilalle. syövät sitte seuraavalla ruoalla, ja ylimäärästä välipalaa ei myöskään anneta. kyllä terve lapsi kärsii syömättäkin. esim. tänään poika söi sitten isosti iltapalalla, kun paella ei maistunut....

olikaha vielä muuta, no, tässä jotain meidän perheen ajatuksia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 21:38 Greippi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 19:17 äippä kirjoitti:
Moi!
Meidän poika nyt on 1v ja 4kk.Ei olla annettu purkkiruokaa ollenkaan.Itse olen ruoat tehnyt ja terveenä on pysynyt:)
tuntisin itseni huonoksi äidiksi jos antaisin purkkiruokaa,kun osaan laittaa ruokaa..
Sorry, mutta en kyllä ollenkaan tajua, mitä tällä asialla on huonon äidin kanssa tekemistä. Mahdat sitten tuntea itsesi huonoksi äidiksi monesta muustakin syystä? Itsekin osaan laittaa ruokaa ja laitan sitä oikein mielelläni, mutta ei se ole hyvän tai huonon äitiyden mitta, laittaako lapsensa ruuat itse vai ei. Kaikkea ihmiset keksivätkin :LOL:
Peesi tähän, en tiedä miksi kans iski silmään toi juttu. Mäki oon vuosia jo lukenut ravitsemustieteitä ja töissä ruoka-alalla muttei yhtään ole huonon äidin tuntua vaikka purkkiruokaa annankin, löytyispä tarpeeksi isoja purkkeja niin sais miehellekin, ei tarvitsisi aina olla tekemässä ruokaa.
 
Miksi ihmeessä pitää syyllistyä tästäkin asiasta ?! Sanotaan että me äidit olemme mestareita tuntemaan syyllisyyttä, ja siltä se kyllä tämän keskustelun puitteissa myös näyttää. Miksi pitäisi olla täydellinen ? Rakkaus on tärkeintä, ei täydellinen suoritus...
 
Hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.07.2006 klo 22:00 äpä kirjoitti:
laitampa minäkin lusikkani soppaan ;)

Isompi lapsi tosin ei edes maistanut, hän kun on tällä hetkellä todella epäluuloinen kaikkeen ruokaan suunnilleen, paitsi jauhelihaan.

siitä pääseekin siihen, että meillä syödään sitä mitä tarjotaan, tai ollaan syämättä. meillä ei anneta muuta vaihtoehtoa tilalle. syövät sitte seuraavalla ruoalla, ja ylimäärästä välipalaa ei myöskään anneta. kyllä terve lapsi kärsii syömättäkin. esim. tänään poika söi sitten isosti iltapalalla, kun paella ei maistunut....

Juu, aina vaan toistan, että kyllä meilläkin kokeiltiin tuota, "syöt mitä tarjotaan tai et mitään"- tyyliä, mutta poika ei silläkään tavalla syönyt 3,5 KUUKAUTEEN mitään kiinteitä! Onko tämä nyt niin vaikea käsittää, ettei samat tavat ja tyylit sovi kaikille?
Ja sitä paitsi, eikö sitten olekin koomista, että sinulla, joka kotiruokaa vain syötät, ja et muuta tarjoa jos ei syö, on poika joka on epäluuloinen ruokia kohtaan, ja minun poika taas, joka söi vain purkkiruokia, syö nyt ihan mitä vain?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 13:47 iitu kirjoitti:
Ai että kun täällä on taas liikkeellä niin täydellisiä äitejä jotka kokkaavat joka päivä sen kymmenen kertaa lapsilleen. Mutta kukapa se lehmän hännän nostaisi kuin lehmä itse että hohhoijaa teille jotka pidätte itsenne noin "täydellisinä äiteijä (mm. Aadan äiti ja muutamat vieraat)"... :LOL: Ei teille voi kun nauraa!
Ja kas, jälleen on joku vieras nostanut itsensä jalustalle..... :whistle: \|O Ap mielestäni tiedusteli, että miten paljon yli vuosikkaat syö purkkiruokia ja mä vastasin, että meillä niitä ei käytetä kuin ihan hätätapauksissa...en missään kohtaa haukkunu purkkiruokien syöttäjiä enkä missään kohtaa ylistäny omaa toimintaani, mutta pienestä se voi näköjään mennä muitten hermot :headwall: Ei kai tätäkään asiaa ois tarvinnu ap:n kysyä, jos hän olisi etukäteen tiennyt, miten muut toimivat?
 
Tere
Purkkiruoat on tehty kiireiseen elämään ja matkusteluun. Niitä voi verrata kyllä vähän mikroruokiin. Ne on mauttomia ja niissä ei ole mitään vitamiineja koska ne on niin käsiteltyjä. Samaa uskon purkkiruoista valitettavasti. Ainoastaan se HAJU mikä niistä leimahtaa kun avaat purkin, kammottavaa!

Olen antanut purkkiruokaa vain silloin kun oltiin matkalla tai sitten kun on ollut todella tiukka aikataulu. Jos molemmat vanhemmat on töissä, no problem, ymmärrän purkkeilun mutta muuten en missään nimessä. Noi lasten soseet ymym on niin helppo valmistaa että oikein hävettää. Tarvii vaan kattilan ja jonkinnäkösen sekoittimen.

Turha siitä on huonoo omaatuntoo kantaa jos antaa purkkiruokia jos on kova duuniputki, mutta jos on kotona ja antaa niitä hajupommeja lapselle, sitten voin sanoo että kannattaa kyllä vähän ottaa itteensä niskasta kiinni......
Niinkun joku sano, melkein se valmis makarooniloota kun se purkkiruoka.......
:wave:
 
purkkeilija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 23:04 vieras kirjoitti:
edelliseen: itse asiassa niissä on paljon enemmän vitamiineja kun useimmiten kotiruuassa, asiasta on tehty jopa tutkimus!
peesi :wave: hajun perusteella nyt ei kannata arvostella ;)

On se vaan jännä miten nykyäiditkin vielä potee huonoa omaatuntoa siitä että syöttää purkkiruokaa. Ainakin alitajuisesti jos ei muuten. Ne on kuitenkin lapsille vartavasten suunniteltu ja valmistettu. Ihan varmasti niissä on vitamiinit ja muut tarpeelliset aineet. B)
 
hannne
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 23:04 vieras kirjoitti:
edelliseen: itse asiassa niissä on paljon enemmän vitamiineja kun useimmiten kotiruuassa, asiasta on tehty jopa tutkimus!
Se johtuu hyvin pitkälti siitä että ihmiset tekevät niin paljon perusvirheitä ruokaa tehdessään että saavat vitamiinit häviämään. Alkaen esim. ruoan säilytyksestä ja jatkuen aina tonne kokkauspuolelle laittamalla kasvikset esim. kylmään veteen kiehumaan.
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:46 Tere kirjoitti:
Purkkiruoat on tehty kiireiseen elämään ja matkusteluun. Niitä voi verrata kyllä vähän mikroruokiin. Ne on mauttomia ja niissä ei ole mitään vitamiineja koska ne on niin käsiteltyjä. Samaa uskon purkkiruoista valitettavasti. Ainoastaan se HAJU mikä niistä leimahtaa kun avaat purkin, kammottavaa!


Niinkun joku sano, melkein se valmis makarooniloota kun se purkkiruoka.......
:wave:
Onko sitten pakko ostaa niitä, jotka on kamalan hajuisia? Kehotan testaamaan Semperin valikoimaa, ne ainakin tuoksuvat ihan tavalliselle ruualle ;)

Tuota makaronilaatikkojuttua en käsittänyt ollenkaan. Siis mitä kirjoittaja sillä halusi sanoa. Minusta on kammottava idea, että ihmiset näkevät einekset "kotiruokana" joita voi huoletta antaa pienille lapsille. Katsokaa joskus niiden tuoteseloisteita -täynnä suolaa ja muita lisäaineita. Joita pikkulasten purkkiruuissa ei ole. JOskus voi toki antaa (kohtuudella kaikkea) mutta ei se mikään jatkuva vaihtoehto ole.

Ja kotiruuan vitamiinipitoisuuksista vielä...Haluaisin nähdä sen äidin, joka onnistuu keittämään lapsellensa kasvikset ja juurekset niin, että niiden vitamiinipitoisuudet säilyvät. Ainakaan ei keitän kaikki sekaisin ja soseutan ne -metodilla onnistu. Ja kenen yksivuotias muuten syö enää sauvasekoittimella soseutettua ruokaa? Sopivasti rakeisen ruuan mutta silti muun kuin pelkän keitetyn perunan ja kastikkeen valmistaminen onkin kotioloissa jo hieman vaikeampaa.

Minusta oli tosi hassua, kun eräässä vauvaryhmässä käytiin hieman vastaavanlaista keskustelua ja eräs äiti kertoi käyttävänsä vauvansa ruokiin pakastevihanneksia, ei siis lainkaan tuoreita. Viimeistään se, että pakastaa ruuan, yleensä tuhoaa kaikki vitamiinit (jos siellä enää sen keittämisen jälkeen niitä olikaan). Sama äiti kritisoi purkkiruokia, koska halusi tehdä itse lapsensa ruuat. Mitä gloriaa saa pakastevihannesten keittämisestä ja soseuttamisesta?

Ja yksi juttu vielä purkkiruokien puolesta: ostan usein luomuruokaa. Voisin toki ostaa luomuvihanneksia muutenkin, mutta jotenkin yllättäen nuo luomuruokapurkit eivät ole juurikaan tavallisia kalliimpia kun taas kaupassa luomuvihannekset ovat merkittävästi hinnakkaampia.

Ja keskustelu ja
 
oletteko huomanneet
Meillä käytetään surutta 1 v pojalle purkkiruokia melskein päivittäin ja itse asiassa ovat monet, esim monet pastat, niin hyvän makuisia, että kelpaisivat itsellekin. Mutta yksi asia mikä niissä kiusaa.. lämmittämisen jälkeen syömisen loppupuolella menevät "ihan vedeksi", on kuin keittoa suuhun lapioisi. Oletteko muut huomanneet? Äitini sanoo, että johtuu hapettumisesta.. Oletteko huomanneet eroja eri merkkien välillä, minkä merkkiset sapuskat pysyisivät kiinteämpinä? Tämän takia olen enemmän ja enemmän siirtymässä aikuisten einesruokiin, esim. lihaperunasoselaatiko, silloin kun ei itse ehdi tehdä.
 
Greippi
Mielestäni ainakin Semperin ruuat säilyvät hyvinä suunnilleen sen ajan kun syötetään. Avainsana on asiassa se, että lapsen suussa ollut lusikka saa aikaan tuon reaktion. Sitä ei siis tapahdu pelkästään lämmitetylle ruualle. Purkkipuuroissa käy samalla lailla, vaikka niitä ei lämmitä. Nuo purkkiruuat on tehty mahdollisimman helposti sulaviksi ja siksi tuo sulaminen alkaa toisinaan jo lautasella...

Pienenä lisähuomautuksena: Oletko muuten katsonut, mitä lisäaineita ja kuinka paljon suolaa on lihaperunasoselaatikossa? Se jos joku on helppo valmistaa myös itse, kun siinä ei ole muuta kuin perunamuusia ja jauhelihaa sekaisin. Ja taatusti myös halvempaa.
 
Meillä tyttö 1v ja pian 1 kk. ja syö päivittäin purkkiruokaa,koska se hänelle maistuu ja matkalla/kaupungilla liikkuessa kätevää.Emme laita joka päivä kotona mitenkään täysipainoista ruokaa,työajat ym.epäsäännöllisiä,syömme usein salaatteja tms.Neiti kyllä syö 2 kunnon ateriaa päivässä.Laitan aina purkkiruoan mukaan perunaa,kurkkua,raejuustoa tms,etä näyttäisi annokselta =) Tärkeintä on minulle että neidin massu on täynnä.
 

Yhteistyössä