Yleistä pohdintaa hedelmällisyydestä

Täällä kun nyt on kauheat väännöt taas lapsen saamisesta, sikiämisestä ym, niin ajattelin kysäistä että onko hedelmällisyys jotenkin periytyvää? Useinhan esim. lestadiolaisperheiden lapsilla on monta lasta jne. (Ja ei, älkää alkako vääntämään lestadiolaisuudesta! :LOL: Se oli vain esimerkki. )

1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?



Omat vastaukseni:
1. En (tai olen, mutta menivät heti kesken)
2. Kyllä
3. Kyllä
 
Ei
kyllä, äiti oli melkein 3v nuorempi saadessaan esikoisen joka tuli tosta vaan, meillä meni vuosia.
ei, sisko oli vuoden nuorempi saadessaan esikoisen kun minä. Molemmilla suunnilleen yhtäpitkä yritysaika. Toinen sisko yrittänyt pisimpään eikä yhtäkään pidemmälle ehtinyttä raskautta. Minne lienee jäänyt äidin superhedelmällisyys omista tyttäristään.
 
v
1. Olen melko helposti.
2. Äidistä en tiedä kun on kuollut niin ei voi kysyä.
3. Sisaruksilla ei ole lapsia. Toisella siskolla yritystä monta vuotta, mutta todennäkoisesti johtuu miehestä.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?
1. En, lapsia kaksi, molempia yritetty reilu vuosi ilman apuja ja apujen kanssa.
2. Kyllä.
3. En tiedä vielä, kun ainoalla veljelläni ei vielä lapsia ole.

 
j
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?



Omat vastaukseni:
1. En (tai olen, mutta menivät heti kesken)
2. Kyllä
3. Kyllä
TÄRKEÄ tarkentava LISÄKYSYMYS:

2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään?

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja j:
TÄRKEÄ tarkentava LISÄKYSYMYS:

2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään?

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään?

2B: Äiti sai esikoisensa 25-vuotiaana, minä oman esikoiseni 27-vuotiaana.
3B: Ainoalla sisaruksellani ei ole lapsia.
 
v
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi? **** KYLLÄ 2 kertaa, 3 ei vaan nyt kuulu
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä? *** Kyllä
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"? **** Kyllä , ehkäisystä huolimatta


2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään? *** Olin 25 ite

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään? *** 23

 
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?



Omat vastaukseni:
1. En (tai olen, mutta menivät heti kesken)
2. Kyllä
3. Kyllä
TÄRKEÄ tarkentava LISÄKYSYMYS:

2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään?

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään?
Hyvä huomio, tuon unohdin =)

Itsellä näin:

2B. 4 vuotta
3B. 4 vuotta
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?
1. En, lapsia kaksi, molempia yritetty reilu vuosi ilman apuja ja apujen kanssa.
2. Kyllä.
3. En tiedä vielä, kun ainoalla veljelläni ei vielä lapsia ole.
Lisäkysymys 2B: Olin 24v kun alettiin esikoista yrittää, äitini oli 20v kun esikoisensa eli minut.
 
äiti neljälle
Hedelmällisyyteen vaikuttaa iän ja perinnöllisyyden ohella myös mm. lapsuudessa saadut "myrkyt" leluista, elintarvikkeista. Sairastetut taudit sukupuolitaudeista puhumattakaan sekä tautien hoidossa käytetyistä lääkkeistä.
Monet särkylääkkeet aiheuttavat lapsettomuutta mm. Voltaren :(
 
pelkkää eitä
1. En
2. Ei
3. Ei

Itse olin vuoden vanhempi kun äitini ensimmäisen lapsen syntymän aikaan ja yritys kesti molemmilla sen noin 3v, itse raskauduin hoidoista äitini kuitenkin luomusti.
Veljeni oli 2v minua vanhempi kun ensimmäistä "aloittivat" tekemään...
 
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
- Toisella yrityskierrolla tulin raskaaksi, kai ihan helposti siis. Toivottavasti ei mene kesken.

2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
- Mulla on 7 sisarusta joista 5 on melko lyhyillä ikäeroilla syntyneet, kai siis ihan helposti äiti on raskautunut.

3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti
- Veli sai lapsensa myös melko helposti (ei ollut montaa kuukautta seurustellut, kun lapsi sai alkuunsa)

2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään?
- Olen esikoinen ja äiti sai minut ollessaan 21v. Itse nyt odotan esikoista ja olen 27v.

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään?
- 2 vuotta mua nuorempi veli sai lapsensa 3,5v sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?
1. En
2. Kyllä
3. Kyllä

2B. 4v nuorempi
3B. Itse sain esikoisen 21v, sisko esikoisensa 28v
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Raitakissa:
Täällä kun nyt on kauheat väännöt taas lapsen saamisesta, sikiämisestä ym, niin ajattelin kysäistä että onko hedelmällisyys jotenkin periytyvää? Useinhan esim. lestadiolaisperheiden lapsilla on monta lasta jne. (Ja ei, älkää alkako vääntämään lestadiolaisuudesta! :LOL: Se oli vain esimerkki. )

1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?
1. en ja kyllä (ekasta en tullu, tokasta tulin helposti)
2. kyllä
3. ei ja kyllä

 
:-:
1. Oletko tullut "helposti" raskaaksi?
Kyllä ja Ei
Ensimmäinen ihan puhdas vahinko, toinen (toisen miehen kanssa) 10v ilman ehkäisyä ja tulos 1 lapsi ja loput 4 heti kun ehkäisyn on pois jättänyt

2. Ovatko vanhempasi saaneet lapsensa vähällä yrittämisellä?
Kyllä (ensimmäinen ensimmäsellä kerralla)

3. Onko sisarustesi lapset saaneet alkunsa "helposti"?
Kyllä

2B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä äitisi oli kun teki ensimmäistään?
5 vuotta nuorempi (äiti oli 20 ja minä 15)

3B. Kuinka monta vuotta vanhempi/nuorempi olit kun teit ensimmäistä lastasi kuin mitä sisaruksesi oli kun teki ensimmäistään?
Olin 12 vuotta nuorempi kuin veljeni.
 

Yhteistyössä