Yle/sydänääniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katsoiko kukaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katsoiko kukaan

Vieras
Katsoiko kukaan? Mitä olitte mieltä?

Mua ärsytti ihan suunnattomasti kun se kätilö kommentoi synnyttämässä olleelle naiselle, joka ei halunnut mitään "luomukeinoja" kokeilla, että sinähän se oikea unelmasynnyttäjä olet. Sitten pantattiin niitä puudutuksia sen verran pitkään, ettei nainen ehtinyt edes sitä pcb:tä, saati toivomaansa epiduraalia saamaan.

Kuitenkin se pitäs olla ihan oma valinta, mitä kivunlievitystä haluaa, vaikka kuin synnyttäs tammisaaressa.

Mä katsoin enkä kokenut ilkeilynä sitä unelmasynnyttäjäkommenttia.

Ja eikös siitä kalvojen puhkaisusta mennyt vaan noin 4 tuntia vauvan syntymään? Mietin vaan,että jos olisi epiduraali heti laitettu, niin se olisi kai sitä synnytyksen kulkua hidastanut. Vaikeita päätöksiä nuo on. Tuskin ne sitä kiusallaan panttasi sitä puudutusta. Mutta tavallaan tietty voisihan se olla synnyttäjän päätettävissä, pidentääkö synnytystä, jos se sitten on kuitenkin kivuttomampi. En osaa sanoa, mikä olisi järkevää.

Mulla on 2 kertaa samasta syystä jäänyt epiduraalit ja spinaalit saamatta, ku ei saa, koska ei ehditty antaa. Vaikka halusinkin jo useaan otteeseen. Synnytyspaikkana ei ollut Tammisaari, mutta juu, ei taida olla äidin oma valinta, sille se ainakin on tuntunut...

Mulle sano kätilö kolmosta synnyttäessä, että mihin sä sitä epiduraalia tarvit, kun et oo ton kipeempi. Kysyin siltä, että onko ne kivut sitten vähenemään päin muka, kun tämä tästä etenee ja ilmotin myös, että tiedän, että täällä sen saa kun synnyttäjä tahtoo. Lupasi käydä kysymässä ja vartin päästä tuli ilmoittamaa, että anestesialääkäri on tulossa.

Se onkin tuon sairaalan ainut negatiivinen kätilökokemus ja vaihtui onneks vuoro ja tuli sama tuttu kätilö mikä oli kakkosestakin ja kokemus oli ihan yhtä ihana kuin muutkin synnytykseni.

Minusta on vain väärin kätilön olettaa, että ei ole kipeä jos ei huuda kurkku suorana ja kiroile kuin merimies. Itse olen ollut aina synnyttäessäni ihan hiljaa, mutta ei se tarkoita, että ei olisi sattunut.

Mikä kätilö (tai kukaan muukaan) on arvioimaan synnyttäjän kipua. Kipu on subjektiivinen kokemus! Kukaan muu ei voi tietää synnyttäjän kokemaa kipua. Siksi toiseksi, ihmiset ilmaisevat kipuaan jokainen omalla tavallaan, jotkut jopa hienostuneen hillitysti vaikka olisivat todella kivuliaita.

Mua ärsytti se synnyttäjä. Jotenkin se älytön negatiivisuus...
joo tiedän ettei siinä vauvaa pykätessä olla ehkä kaikkein vastaanottavaisimmalla päällä, mutta tuntui että se ei edes suostunut kunnolla kuuntelemaan niitä kätilön tarjoamia vaihtoehtoja. Oli päättänyt että minä synnytän epiduraalilla ja selällään maaten, eikä asiasta keskustella.

Kuten se kätilökin siinä sitten lopussa sanoi, niin se selällään olo on kaikista hankalin asento ponnistaa. Jokaisella tietty on oikeus päättää itse miten synnyttää, mutta noin jyrkkä asenne "luomu"-kivunlievitykseen on mun mielestä typerää.

Mä taas käsitin sen kätilön unelmasynnyttäjä heiton siten, että kun ei mitään hierontoja ja muita kätilön omin pikku kätösin tekemisä mahdollisesti kipua lievittäviä keinoja halua, niin se olis kätilölle helppo synnyttäjä. Eli siis sama kuin sanoisi, että sinä et siis halua minulta kätilönä mitään palveluksia, ennen kuin ehkä sit lopussa tai olis voinu myös sanoa, että haluatko olla rauhassa miehesi kanssa. Mä en siis ymmärtänyt sitä kommenttia lainkaan sellaisena, että klö olisi arvioinut synnyttäjää satiirisessa mielessä, että kun mikään ei rouvalle kelpaa...

[QUOTE="Kettu";23029868]Mua ärsytti se synnyttäjä. Jotenkin se älytön negatiivisuus...
joo tiedän ettei siinä vauvaa pykätessä olla ehkä kaikkein vastaanottavaisimmalla päällä, mutta tuntui että se ei edes suostunut kunnolla kuuntelemaan niitä kätilön tarjoamia vaihtoehtoja. Oli päättänyt että minä synnytän epiduraalilla ja selällään maaten, eikä asiasta keskustella.

Kuten se kätilökin siinä sitten lopussa sanoi, niin se selällään olo on kaikista hankalin asento ponnistaa. Jokaisella tietty on oikeus päättää itse miten synnyttää, mutta noin jyrkkä asenne "luomu"-kivunlievitykseen on mun mielestä typerää.[/QUOTE]

Minua kanssa ärsytti tuo negatiivisyys. Oli jotenkin vastaanottokyvytön ja itselleni tuli kuva, että kyseessä ensisynnyttäjä, joka on luonut itselleen tietyn kuvan eikä anna periksi, eikä mitään suostu yrittämään, mitä muut ehdottaa.
Yllätyin, kun tuli sitten isosisko vierailulle (en siis nähnyt ohjelman alkua).

Kyllä mä Tammisaaressa sain ihan kaikki puudutteet mitä halusin. Ja ponnistusvaiheessa yhden ekstrankin.
Ja kyllähän se kätilö soitti epiduraalin perään mutta sillä narkkarillahan kestää tulla ja sen piikin laittaminenkin kestää. Jos on jo liikaa auki ei ole mitään järkeä. Sit se haki sen synnytyslääkärin laittamaan paikallisempaa puudutetta mutta kun se sitä tuli laittamaan, alkoi jo ponnistusvaihe. Jos vaan on nopee niin on nopee. Eihän ne siltä kieltänyt mitään puudutteita. Mutta tuolla jos jossakin olis kannattanut ottaa parit akuneulat ainakin.

Mua harmittaa ihan vietävästi, etten ehtinyt omia lapsiani synnyttämään Tammisaaressa. Itse syntynyt siellä, kuten myös puoli sukua ja suurin osa kavereista ja kavereiden lapsista. Todella vähän olen kuullut huonoa sanottavaa paikasta.

Toisen kipua on todella vaikea arvioida, niin kuin monet on tässä sanoneetkin. Tuossa katsoessa tuli mieleen omat kivut, se kipu on jotain aivan käsittämätöntä, mut itse synnytystilanteessa oon keskittynyt sen kivun sietämiseen ja ulospäin on varmaan näyttänyt vähemmän kivuliaalta kuin on tuntunut.
Tuossakin varmaan kätilö odotti nopeaa synnytystä, kun synnyttäjä oli jo 4 cm auki ja toisaalta vauvalla oli aika laiskat sydänäänet ja epiduraali olis voinut pitkittää synnytystä jne. Kätilöt harkitsee puudutuksia myös vauvan hyvinvoinnin kannalta, tässäkin epiduraalin haitta ois voinut olla hyötyä paljon suurempi.

Minua myös häiritsi se kätilön asenne. Jotenkin siinä kohta kun tuli kertomaan että "nyt laitetaan... tuk tuk..." ja sitten se äiti kyseli että mitä meinaa laittaa ja sanoi vain että "kohdunkaulanpuudute, auttaa hyvin ennen kun anestesiajutut tulee" ( tai jotenkin noin sanoo ) niin minusta se antaa äidille kuvan että kätilö antaa nyt nopeasti sen kohdunkaulanpuudutteen ENNEN kuin sitten äiti saa sen epiduraalin. Näin minä sen ainakin käsitin mutta kappas vaan, eipä sinne keretty laittaa sitä kohdunkaulanpuudutettakaan saati mitään epiduraalia.

[QUOTE="Äiti";23030277]Minua myös häiritsi se kätilön asenne. Jotenkin siinä kohta kun tuli kertomaan että "nyt laitetaan... tuk tuk..." ja sitten se äiti kyseli että mitä meinaa laittaa ja sanoi vain että "kohdunkaulanpuudute, auttaa hyvin ennen kun anestesiajutut tulee" ( tai jotenkin noin sanoo ) niin minusta se antaa äidille kuvan että kätilö antaa nyt nopeasti sen kohdunkaulanpuudutteen ENNEN kuin sitten äiti saa sen epiduraalin. Näin minä sen ainakin käsitin mutta kappas vaan, eipä sinne keretty laittaa sitä kohdunkaulanpuudutettakaan saati mitään epiduraalia.[/QUOTE]

Ensinnäkään kätilö ei laita kohdunkaulanpuudutetta vaan lääkäri.

Hauska seurata tätä keskustelua kätilöstä ja hänen toimistaan ja sanomisistaan. Toiset kokee, että oli ihan kamala kätilö joka panttasi kivunlievitystä ja vielä vähältä niinkuin vittuili synnyttäjälle joka ei halunnut kokeilla "hihhhulihoitoja". Minun mielestäni hän oli hyvin ammattotaitoinen ja kannustava kätilö, ei mitään pahaa sanottavaa!!

[QUOTE="vieras";23030290]Ensinnäkään kätilö ei laita kohdunkaulanpuudutetta vaan lääkäri.

Hauska seurata tätä keskustelua kätilöstä ja hänen toimistaan ja sanomisistaan. Toiset kokee, että oli ihan kamala kätilö joka panttasi kivunlievitystä ja vielä vähältä niinkuin vittuili synnyttäjälle joka ei halunnut kokeilla "hihhhulihoitoja". Minun mielestäni hän oli hyvin ammattotaitoinen ja kannustava kätilö, ei mitään pahaa sanottavaa!![/QUOTE]

En puhunut siitä kuka sen puudutteen laittaa ;) Kätilö oli ihanan rauhallinen koko synnytyksen ajan mutta oikeasti minua kävi häiritsemään se että puhui äidille siitä "tuk tuk" kohdunkaulanpuudutteen laittamisesta ENNEN kuin tulee se anestesiahässäkkä vaikka kätilö tiesi ettei epiduraalia enää ennätä laittaa. Eli antoi äidille kuvan että se epiduraali on kyllä tulossa vielä.
Muuten ei pahaa sanottavaa kestään :)

Eikös se ollut niin ettei voitu laittaa koska vauvan pää ei ollut laskeutunut? Ja sitten oli edistynyt niin nopeasti että kun äiti halusi epiduraalin niin olikin jo liian myöhäistä.

Tammisaari oli ihan paras paikka synnyttää ja kätilöt maailman ihanimpia <3