YLE: Kannabis monelle nuorelle "terveystuote"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippi"

Vieras
Myös nuorten keskuudessa kannabista pidetään jo usein alkoholia vaarattomampana. Näin kertoo Tommi, joka on tavannut rippikoululaisia, toimiessaan vapaaehtoistyöntekijänä Lahden seurakuntayhtymän leirikeskuksessa.

-Yllättävän myönteisesti monet nuoret suhtautuvat. -Oltaisiin jopa vapauttamassa käyttöä rangaistavuudesta. Alkoholi taas jakaa mielipiteet ihan toisella tavalla, sanoo Tommi. -Alkoholia pidetään enemmän pahana.

Kannabis monelle nuorelle "terveystuote" | Lahti | yle.fi

"Myös nuorten keskuudessa kannabista pidetään jo usein alkoholia vaarattomampana."

Hienoa, että nuoret ovat ymmärtäneet tämän. Olen sanonut ennen, ja sanon taas: Pidän hivenen outona sitä, että Suomessa paheksutaan niinkin miedon päihteen kuin kannabiksen käyttöä ja leimataan sen käyttäjiä kamaliksi huuuumeaddiktinarrrrkomaaneiksi. Samaan aikaan joka ikinen viikonloppu puoli Suomea kiskoo liuottimella itseltään tolkkua sekaisin.

• Tykkää
Reactions: idunnor
"Myös nuorten keskuudessa kannabista pidetään jo usein alkoholia vaarattomampana."

Hienoa, että nuoret ovat ymmärtäneet tämän. Olen sanonut ennen, ja sanon taas: Pidän hivenen outona sitä, että Suomessa paheksutaan niinkin miedon päihteen kuin kannabiksen käyttöä ja leimataan sen käyttäjiä kamaliksi huuuumeaddiktinarrrrkomaaneiksi. Samaan aikaan joka ikinen viikonloppu puoli Suomea kiskoo liuottimella itseltään tolkkua sekaisin.

Pidän myös tästä muutoksesta asenteessa. Ehkäpä tulevaisuuden päättäjät ovat enemmän asioihin perehtyneitä.

Onhan se huolestuttavaa että silmät alkavat aueta eikä vuosikymmenten propagandaa syödäkään enää hopealautaselta joka aterialla. Muutos, tuo kamala voima, mitä sen edessä tehdä..

Ja olen sitä mieltä ettei mikään päihde pitäisi kuulua alaikäisen näppylöihin, keuhkoihin tai vatsalaukkuun (tekopyhä minä, koskaan mitään haitanut tai maistanut..), mutta voisi se valistus edes olla rehellistä ettei tarvitse kaikkea vain kokeilumielessä kiskoa ja todeta että aivot suli kun 12-vuotiaana aloitin lutraamaan niin viinalla kuin hatsilla.

Sitä paitsi, kehtaan väittää että ongelmat lastensuojelutapauksissa, varsinkin kun on kyse näin nuorista, johtuvat kyllä ihan jostain muusta kuin lapsen omista asenteista kannabikseen.

Mulle on opetettu, että huumeiden kokeilu helposti johtaa vahvempien huumeiden käyttöön. Ja huumemaailma on paljon pahempaa, kuin esim. tupakka ja alkoholi.

Itse olen aloittanut tupakin ja alkoholin 15-vuotiaana (molempia kylläkin maistanut jo 10-vuotiaana). Että en ihan puhdas pulmunen ole. Huumeita ei ole kyllä tullut mieleenkään kokeilla.

Kannabiksesta ei ole kokemuksia, eikö se kuitenkin huume ole? Siispä laitonta.
Kertokaa, miksi sen pitäisi olla laillinen? Koska se on alkoholia vaarattomampi? Mutta entä se mahdollisuus, että sitten helposti siirrytään vahvempiin aineisiin? Ne ei ole vaarattomia.

Minä sallisin kannabiksen kotikasvatuksen kroonisista kivuista kärsiville, en muille. Juuri äskettäin tv:ssä oli ohjelma, miten kannabis turruttaa ihmisen ja tekee ihmisestä apaattisen ja aloitekyvyttömän.

Vaikka kannabis ei vaikutakaan vain sinun päähäsi kovin voimakkaasti, niin se ei tarjoita sitä, etteikö siitä voisi olla vaaraa muille.

Olen viime aikoina tietystä syystä lukenut paljon huumeista. Ja törmännyt usein sanaan viihdekäyttäjä. Ja katsonut aiheeseen liittyviä dokumentteja. Niissä oli onneksi kuivilla olevia huumeiden käyttäjiä. (Ja yksi elokuva, joka järkytti kovasti, vaikka jotkut siinä onnistuivat näkemään huumeiden ihannoimisen).

No, mutta kuitenkin, monet sanoivat olleensa alkuun viihdekäyttäjiä ja käyttivät itse sanaa "NS. viihdekäyttäjiä" oikein painottaen. Helppo siirtymä vahvempiin. Niin kuin useille käykin.

Mulle on opetettu, että huumeiden kokeilu helposti johtaa vahvempien huumeiden käyttöön. Ja huumemaailma on paljon pahempaa, kuin esim. tupakka ja alkoholi.

Itse olen aloittanut tupakin ja alkoholin 15-vuotiaana (molempia kylläkin maistanut jo 10-vuotiaana). Että en ihan puhdas pulmunen ole. Huumeita ei ole kyllä tullut mieleenkään kokeilla.

Kannabiksesta ei ole kokemuksia, eikö se kuitenkin huume ole? Siispä laitonta.
Kertokaa, miksi sen pitäisi olla laillinen? Koska se on alkoholia vaarattomampi? Mutta entä se mahdollisuus, että sitten helposti siirrytään vahvempiin aineisiin? Ne ei ole vaarattomia.

Tupakka on pahin porttihuume, ylivoimaisesti. Kannabiksen porttiteoriaa tukee vain ja ainoastaan sen laittomuus, koska päihde itsessään ei aiheuta mitään suunnatonta halua piikittää seuraavaksi heroiinia vaan koska joudut hankkimaan sitä laittomia teitä ja jos et ylihintaista hasaa saakaan, saatetaan tarjota esim. essoja, jolloin jokunen päihdevalistukseen jo kertaalleen pettynyt nuori saattaapi ajatella että kun ei se kannabiskaan vaarallista ollut niin tuskin tämäkään ja näin oli helppo ottaa askel eteenpäin.

Onneksi todella monet saavat kavereiden kautta päihteensä hankittua jos sellaisia pitää saada, koska se vähentää todella paljon riskiä joutua tekemisiin "aitojen" diilerien kanssa joilla löytyykin taskunpohjalta aina vähän muutakin kuin vain marihuanaa eri muodoissaan.

[QUOTE="Vieras";24270408]Vaikka kannabis ei vaikutakaan vain sinun päähäsi kovin voimakkaasti, niin se ei tarjoita sitä, etteikö siitä voisi olla vaaraa muille.[/QUOTE]

Vasta kehittyville aivoille mikään päihde ei ole hyväksi, luonnollisesti, mutta täysi-ikäisistä puhuttaessa (jotka voisivat shoppailla niin alkossa kuin coffee shopeissa) kannabis on kyllä passivoivaa vaikutustaan lukuunottamatta terveellisempi vaihtoehto alkoholille jos niitä käytetään siinä määrin mitä Suomessa useimmiten käytetään.

Olen viime aikoina tietystä syystä lukenut paljon huumeista. Ja törmännyt usein sanaan viihdekäyttäjä. Ja katsonut aiheeseen liittyviä dokumentteja. Niissä oli onneksi kuivilla olevia huumeiden käyttäjiä. (Ja yksi elokuva, joka järkytti kovasti, vaikka jotkut siinä onnistuivat näkemään huumeiden ihannoimisen).

No, mutta kuitenkin, monet sanoivat olleensa alkuun viihdekäyttäjiä ja käyttivät itse sanaa "NS. viihdekäyttäjiä" oikein painottaen. Helppo siirtymä vahvempiin. Niin kuin useille käykin.

En vähättele ongelmaa, huumeongelma Suomessa on todella iso ja ongelmallinen, ihan viranomaistenkin mielestä isosti käyttäjän laillisen aseman takia, mutta otathan huomioon että "viihdekäyttäjät" jotka harvakseltaan käyttävät alkoholia tai kannabista ovat ihan eri porukkaa kuin ne jotka hakevat päänsekoitusta keinolla millä hyvänsä ja jotka ovat riippuvuuteen taipuvaista sakkia. Suurin osa "viihdekäyttäjistä" ei näy missään tilastoissa koska he ovat ihan normaaleja työssäkäyviä ja opiskelevia ihmisiä, perheellisiä tai perheettömiä, jotka eivät ole tekemissä sosiaaliviranomaisten tai virkavallan kanssa, mutta jotka sattuvat joskus perjantaibissen sijaan ottamaan jointin.

Alkoholistikin aloittaa yleensä "viihdekäytöllä". Termi on kokenut pahan inflaation koska sitä hyväksikäytetään ja väärinymmärretään. Sitä paitsi alkoholia kuluttavien mielestähän viihdekäyttö on pari kertaa viikossa kunnon perseet, "lähdetään viihteelle" ;) Itse en koe että se on mitään muuta kuin liikaa..

• Tykkää
Reactions: idunnor

Yhteistyössä