Yläkäyrän yläpuoliset SF-mitat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harriet81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Harriet81

Jäsen
13.08.2006
49
0
6
Hei vaan kaikille odottajille!

En löytänyt asiasta omaa ketjua, joten aloitan tämän. Eli te, joilla on sf-mitat mitattu lähes koko raskauden yläkäyrän yläpuolelle, onko raskaudessa ollut jotain erikoista ja minkäkokoisia lapsia on tullut? Tästä ketjusta voi olla hyötyä sitten niille, joita alkaa askarruttaa mitat.

Itsellä esikoisen aikana pääsin yläkäyrälle rv 33, jolloin mitta oli 32,5 cm, mutta siihen saakka mitta huiteli korkealla. Nyt toisen raskauden kohdalla mitta oli vieläkin korkeammalla (rv 20+4 22,5 cm) ja maha tuntuu kamalan isolta. Ensi viikolla on neuvola ja saan sitten mitan rv 24:lle.

Mutta kertokaa kokemuksianne!

Heips!

Itsellä otettu vasta yhden kerran sf-mitta, ja yläkäyrälle heti pääsin :whistle: Vkoja oli 23+4 ja mittaa kertyi 23cm... Toista odotan.. Terkka sanoi että yleistä että uusissa raskauksissa tuo mitta saattaa aluksi olla hurja, mutta rauhoittuu yleensä raskauden edetessä.. Kohtu kuulemma muistaa edellisen/edelliset kerrat ja siksi kasvaa herkemmin..

Maha kyllä tuntuu todella isolta, ja kasvoi ihan hetkessä.. Moni kaverikin yllättyi kun ensin juuri huomasi että maha vähän kasvanut ja nyt vatsa pönköttää todella selvästi :p Mutta eiköhän tää tästä, ainakin viimeistään huhtikuussa helpottaa :laugh:

Heips

Minä menen tasasesti siellä yläkatkoviivan tuntumassa, joskus ylikin. Sf-mitta vastannu tähän mennessä aina viikkojen mukaista senttimäärää. Viimeksi mitattu rv32 ja oli 32cm =) . Tämä kolmas raskaus.
Eka raskaudessa mitta meni kanssa suht alusta siellä yläkäyrällä. Toka raskaus jossain vaiheessa, mutta suurimmaks osasks keskikäyrän yläpuolella. Tytöt molemmat normaalikokoisia syntyessään, eka rv39+1 3390g, 49cm ja toka rv38+2 3345g, 50cm. Nyt ootan poikaa ja mahan muoto on kyllä todella erilainen, nousee ihan pystyyn, edelleenkään ei huomaa takaa päin mahaa :o . Istukka etuseinämässä, mutta lääkäri sanoi, että iha sama missäse on,ei vaikuta sf-mittaan.
Oma ruumiinrakenne vaikuttaa paljon, miten maha kasvaa. Iso sf-käyrä ei pakosti kerro isosta vauvasta. Pääasia on, että käyrä nousee tasaseen. Ja lopussa monasti ottaa senttejä takasi, mitta pienenee, kun vauva laskeutuu.
Josko tuosta jotain apua oli =)

:heart: nelli&pulla 32+3

Mulla on kans ollu lähes koko odotus ajan yläkäyrän yläpuolella mitta. välillä näytti että tasaantuu mutta nyt on taas reippaasti yläpuolella. Rv 37+4 ja sf-mitta oli viime maanantaina (rv 36+5) 37,5cm. Odottelen kovasti aikaa ä-polille painoarvioon.

Mulla kakkosen kohdalla mentiin yläkäyrän yläpuolella rv19 lähtien. Rv38 tippui yläkäyrän ja keskikäyrän väliin ja oli suurimmillaan 35cm. Mulla oli ruokavaliohoitoinen raskaudiabetes ja tyttö syntyi rv40+2 painaen 4130kg.

Nyt kolmosen kohdalla huidellaan taas reilusti yläkäyrän yläpuolella (enemmän kun edellisen kohdalla...) eikä laskua edes yläkäyrälle ole vielä tapahtunut. Sf on nyt 36,5cm (rv36). Jälleen mulla on rd; ruokavaliohoidolla mennään tälläkin kertaa eteenpäin. Painoarvio vauvalle la:na on 4-4,5kg parin kuukauden takaa. Viikon päästä saan uuden.

Niin ja esikoisesta sf käväisi pari kertaa yli yläkäyrän, mutta päätyi lopulta liki alakäyrälle. Esikoinen oli 3,88kg eikä mulla ollut rd:tä.

Mulle kans lääkäri on sanonut, että oma ruumiinrakenne vaikuttaa. Lisäksi vaikuttaa se, että jos on paljon lapsivettä (mulla oli sitäkin tuossa kuukausi sitten, liittyy herkästi mm. raskausdiabetekseen) ja myös vauvan perätila voi nostaa mittaa.

Jimena

Täällä myös yksi äiti :wave:

Esikoisen kanssa mentiin alussa yläkäyrillä, välillä ehkä ylikin, mutta loppua kohden taidettiin päästä normaalikäyrälle.
Terkkahan arveli vauvan olevan suuri, noin nelikiloinen, joten olin aikasta yllättynyt kun kätilö huusi että voi kuinka suloinen ja pieni, onko sinulle povattu pientä vauvaa :whistle: Eli tyttö oli tasan 3kg ja 49cm.

Nyt toista odottelen ja yläkäyrien yläpuolella mennään reilusti. Viime tiistaina lääkärikäynnillä lääkäri sai sf-mitaksi 31cm ja hetken odottelun jälkeen sai sen 'väkisin' kutistettua 29,5cm. Sen takia ollaan tällä viikolla menossa sokerirasitukseen ja ultraan.

Ite en epäile ihmeempiä, veikkaan vaan et mulla kohtu kasvaa tohon eteen. Vauva kuitenki liikuskelee hirveesti ni hällä kaikki hyvin :)

Suvitus+poika 27+2

Mie oon semmonen yläkäyrän yläpuolen odottaja ollu kaikissa kolmessa raskaudessa.

Esikoinen oli 2985g ja toinen 4025g. Kolmas vasta vähän yli puolen välin, mutta painoarvio keskikäyrillä.

Itse olen pieni, lyhytselkäinen ja lyhyt ihminen.

Mulla esikoistyttöä odottaessa sf-mitta kulki ihan omissa sfääreissään. Ensimmäisillä mittauksilla kulki nätisti vähän ylimmän käyrän yläpuolella, mutta sitten rv 30 lähti huimaan nousuun ja lopulta korkeimmillaan sf oli 41 cm :whistle: Tyttö oli syntyessään 52,5cm ja 4150g. Olen normaalipituinen mutta siro ihminen.
Saas nähdä millä mallilla kohtu kasvaa tässä toisessa raskaudessa...

Terve, mulla ensimmäinen raskaus ja kaikki ihan uutta, joten en aiemmin mistään sf mitoista ollut kuullutkaan.. no nyt sitten neuvolassa rv 22 mitattiin tuo sf ja se olikin huimat 23cm... :D liekö paha asia, mutta neuvolatäti sanoi että katsotaan nyt seuraavalla kerralla uudestaan niin jos olis tasottunnu..
Hieman nolona kysynkin onko se merkki jostain pahasta? :ashamed:

mulla kanssa mennyt koko raskauden ajan yläkäyrillä tai yli! :D tänään juuri oltiin neuvolassa ja nyt 32+3 sf-mitta oli 32. ja maha on jo laskeutunut... :D hmm, eli katotaas mihin päästään sitten parin viikon päästä! :laugh:

Minulla on mennyt yli käyrien molemmissa raskauksissa. Esikoisessa jo aikaisessa vaiheessa (olikohan rv28) jolloin vatsa oli yht'äkkiä kasvanut räjähdysmäisesti. ihmiset alkoivat jo kysellä joka la on käsillä... :whistle: Jokatapauksessa ultrattiin sitten ja siinä selvisi sikiön olevan keskikokoa, aavistuksen isompikin, mutta tuo sf-mitan kasvu selittyi todella runsaalla lapsivedellä. Sikiö tutkittiin niin tarkasti kuin mahdollista mutta mitään "vikaa" ei löytynyt ja kätilöt totesivat että joskus vaan käy näin. Vaaratonta mutta epämiellyttävää (vatsa todella pinkeä ja supisteli jatkuvasti). Seurattiin sitten lapsivedenmäärää ultrilla ja ajan myötä se tasoittui ihan normaaliksi, sikiö kasvoi hyvin.

Lopulta lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla rv37+0 mitoissa 2655g ja 47cm, jonkin verran viikojaan pienempi. Syy kiireelliseen sektioon oli kääntöyritystä edeltävässä ultrassa huomattu että lapsivesi liki loppu ja napanuoran virtaukset heikot. Vuorokauden iässä lapselta otettiin kromosomitestit jotka todistivat lääkärin down-epäilyt oikeiksi. Myöhemmin äitiysneuvolan kätilö tuumi että lapsivedenmäärän heittelyt saattoivat johtua kromosomihäiristä, kuka tietää.

Toisessa raskaudessa sf-mitta kulki alkuun keskikäyrää mutta loppupuolella raskautta meni taas yli. Ultrassa tarkastettiin tilanne ja sama juttu kun esikoisessa, eli sikiö keskikokoa mutta lapsivettä paljon. Tavallaan tuo hiukan pelästytti, kun ei oltu lapsivesipunktiossa käyty mutta tosissaan en jaksanut jäädä pelkäämään. Ultraseurannassa käytiin ja lopulta sf-mitta laski yläkäyrälle missä viipyi loppuun asti. Tuloksena terve tyttö 4430g ja 54cm (rv39+3) ja todella runsaasti lapsivettä.

täällä yksi jättimassu :wave:

Tänään neuvolassa (rv 26+4) sf-mitta 29 cm :o
Selittyy kuulemma sillä, että vauva majailee vatsan yläosassa, on perätilassa ja alhaalla on reippaasti "tyhjää" tilaa.

No, ihmettelevät sitä sitten äippäpolilla loppuraskauden seurannassa.

Mulla nousi sf mitta rv 40+4 38 cm ja neiti oli syntyessään 4840cm ja 56,5cm et oli sitä kokoa sit lapsella. Pientä en odottanut, mutta en ihan viisikiloistakaan. mitat taitaa kertoo isosta vauvasta, jos menee lukee jotain opuksia niin löytyy sieltä kaikkia kamalia sairauksiakin mistä voi johtuu -ei kannata lukee liikaa.

Heips! Täällä kans yksi :wave: Esikoisen kohdalla oli alussa ihan omissa käyrissä ja sit meni yläkäyrää pitkin koko ajan ja välillä ylikin. Käynnistettiin 37+3 ja painoi 4120g. Nyt raskausviikkoja 20+2 ja taas mennään ihan omissa käyrissä. Rv 20 oli neuvola ja sf oli 20. rv 17 se oli 18. Isommat lukemat vielä kun esikoisesta. Mulla on leikkausaika jo valmiiksi, kun ei mahdu joka tapauksessakaan tulemaan. on kuvattu edellisen jälkeen. Mietin vaan että kun se aika vkolla 39 et millanenhan jätti sieltä mahtaa tulla. Edellinen kun kuitenkin synty niin aikasin...saa nähdä sit. Ite oon ollu ennen raskautta 164cm ja 50 kg.

Yhteistyössä