Ylävatsakipua

Onko muilla ollu kohtausmaista ylävatsakipua, joka säteilee selkään ja on vannemainen? Menee ohi muutamassa minuutissa jos pääsee esim. lattialle makoileen?
Selkä mulla on kipuillut ja huomaa et se on lukossa, näitä kohtauksia on tullu muutamia...

nyt menossa rv 28+6.
 
Heippa, jostain olen lukenut, etta vannemainen ylavatsakipu voisi olla merkki pre-eklampsiasta, eli lievasta raskausmyrkytyksesta. Kannattaa kayda mittauttamassa verenpaine ja vitrsan proteiinit neuvolassa?

Tsemppia!
 
Mulla on ollut sellaista jo pari viikkoa ja olen huomannut sen liittyvän tai kivun aiheuttavan (mene ja tiedä kumpi syy ja kumpi seuraus) oksentamisen ja närästyksen. Mä siis oksentelen edelleen ja nyt rv 31+5. Mulla kipu säteilee menkka jomotusmaisesti selkään ja ylävatsalla on pistävä, puristava ja vannemainen kipu. Mulla verenpaine ok ja pissa puhdas.
 
Olisko närästystä?
Mulla oli ylävatsakipuja viimeraskaudessa ja kun ei mitään merkkejä raskausmyrkytyksestä(pissa puhdas,paineet matalat jne)niin laittoivat närästyksen piikkiin...Ja onhan se suolisto sielä ylhäällä jossain aika solmussa ja pienessä tilassa,voinee olla ihan suoliston oireitakin->juurikin kun sanoit että helpottaa kun venyttelee.
 
Mulla alkoi siis viikolla 29 samat kivut. Oli todella kipeä ja päivän mittaan paheni. Heti kun pääsi makuulleen helpotti. Neuvola sanoi että johtuu siitä kun lapsi painaa kohdun yläosaa ja kohtulihas kipeytyy. Täysin normaalia siis. Saikulle pääsin koko loppu ajaksi silti. En olisi töissä niiden kipujen kanssa pärjännyt.
 
Mulla tuollainen kipu tarkoitti aikoinaan sappikohtausta. Olo helpottui aina hieman, kun pääsi pitkälleen. Mulla sappikivet vaivasivat toisen raskauden n. rv 30 eteenpäin. Neuvolalääkäri ei tunnistanut oireita, mutta pyysin tuolloin itse lähetettä ultraan, jossa siis ultrattiin sappirakkoa ei vauvaa :D (Nyt sappirakko on poistettu ja kaikki ok.) En olisi muuten osannut tunnistaa kipujen aiheuttajaa, mutta kun valitin asiasta äidilleni, hän sanoi heti omaan kokemukseensa perustuen, että kyseessä lienee sappikivet. Äidiltäni sappirakko poistettiin silloin, kun hän odotti minua (eli kauan sitten).
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli kanssa tuollaisia, ja todella todella voimakkaita kohtauksia nyt loppuraskaudesta vko 38 jälkeen. Niihin liittyi myös voimakas pahoinvointi.
Äitipolilla meinasivat, että on sappivaivaa. Mulla nuo menivät onneksi lähes kokonaan ohi viikossa. Nyt lapsen synnyttyä (poika 8 vrk) on tullut pari hyvin kipukohtausta kun olen syönyt tummaksi paahdettua ruisleipää. Muuten ollut OK.

Mitään hoitoa tai ohjetta en kyllä äitipolilta noihin kipuihin saanut.
 

Yhteistyössä