ylämahakipu kohtaukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miuu"

Vieras
Mulla on nyt kahesti alkanu hirvee kipu ylämahassa, ei voi paikantaa oikealle tai vasemmalle. Suurinpiirtein tuossa vatsalihasten kohdalla. Sain Nexiumin siihen, söin ja autto. Mut eilen alko taas. Nyt on kaks päivää ollu tätä. Välillä sattuu enemmän, välillä helpottaa.

Tutkimusten mukaan kyseessä ei ole:

Sappikivet (ultra otettu)
Lihaskipu

Mitä helkuttia tää sitten on? :(

^ ei toi artikkeli oikee auta...
Nuo on melkee kaikki yleiseen mahakipuun.
Mutta kun kipu on ihan ylhäällä ja se helpotti yön aikana ja alkoi nyt taas. En halua lähteä päivystykseen kun eivät he mitään tee.
Mutta voisiko joku tietää mitä kipuylävatsalla joka välillä helpottaa ja voimistuu voisi olla? Aikaisemminkin on samankaltainen kipu ollut, eli kyse tuskin on äkillisestä vaarallisesta asiasta?

STRESSAA...

Sappitiehyet voivat myös tulehtua ja olla hyvinkin kipeät. Otettiinko crp? Mun ylävatsa kipu oli yllättäen laskimotukokset, mutta se on hyvin harvinaista. Aluksi epäiltiin juuri sappitiehyeitä ja sen jälkeen lymfoomaa.

^ En usko että otettiin.

Miten tietääkö kukaan että voiko tulla silti sappikohtauksia vaikka kiviä ei olisI?
Mun sappirakot oli tosi pienet (kuulemma ihmeellisen pienet)
voiko siis silti tulla kohtauksia?

Lääkäri on sanonu että ei sielä päivystyksessä voida mitään tehdä. Maha on ultrattu ja se oli OK. Kuulemma nyt vaan pitää odottaa tähystykseen aikaa ja jos tuntuu pahalta niin syödä toinen kuuri nexiumia.

polttaa vaa nii perkeleesti.

[QUOTE="miuu";23233244]^ En usko että otettiin.

Miten tietääkö kukaan että voiko tulla silti sappikohtauksia vaikka kiviä ei olisI?
Mun sappirakot oli tosi pienet (kuulemma ihmeellisen pienet)
voiko siis silti tulla kohtauksia?[/QUOTE]

Multa on sappi leikattu ja siellä oli kiviä. En tiedä oireileeko sappi ilman kiviä. Mutta kuten yllä kirjoitin, sappitiehyet voivat myös tulehtua ja olla kipeät. Sen takia olisi tärkeä tietää crp-arvo. Jos olet nyt tosi kipeä, lähde päivystykseen ja pyydä ottamaan verinäytteet ja ilmoita ettet pärjää kivun kanssa.

[QUOTE="Miuu";23233259]Lääkäri on sanonu että ei sielä päivystyksessä voida mitään tehdä. Maha on ultrattu ja se oli OK. Kuulemma nyt vaan pitää odottaa tähystykseen aikaa ja jos tuntuu pahalta niin syödä toinen kuuri nexiumia.

polttaa vaa nii perkeleesti.[/QUOTE]

Jos muuta ei voida, niin ainakin antaa kunnon kipulääkitystä.

Sappitiehyet voivat oireilla noin, myös sappirakon tulehdus tai jopa krooninen tulehdus voi olla syyllinen. Itselläni loppui epämääräiset vatsakivut kun sappirakko poistettiin

Minun tietääkseni niiden kunnollinen tutkiminen vaatii tähystämisen eli eivät täysin näy ultrassa.

Melkeen suosittelen että menet päivystykseen jos kipu on päällä nyt ja vaadit esinnäkin laajan verenkuvan koska siitä näkee heti onko jotain vialla isommin (crp mutta myös esim. tietyt arvon kertovat maksan ja haiman toiminnasta ja kumpikin liittyy sappijuttuihin). Ja kipulääkettä ehdottomasti suonensisäisesti, ei nieltävät tai lihakseen laitettavat oikeasti auta ainakaan minua...

Voimakkaan kivun kanssa elämä on helvettiä!

Googleta vatsakatarri tai mahakatarri. Mulla tulee toisinaan, jos syön jotain liian tulista, syön liikaa ja joskus jopa muuten vaan. Mulla se kipu alkaa pikkuhiljaa ja pahenee koko ajan, mikään asento ei auta ja se kipu on oikeasti ihan helvetinmoinen, synnytyspoltot jää toiseksi. Ja kun se kipu on pahimmillaan, niin tuntuu että sitä ei voi paikallistaa, vaan kipu tuntuu myös kyljissä ja selässä. Yleensä kestää 8-10 tuntia, sitten saattaa helpottaa kokonaan, tai vaan hetkeksi. Nexiumia minäkin olen saanut, ja jos ajoissa otan kun kipu alkaa, saattaa se loppuakkin. Mä en ole tähystyksessä käynyt, mutta sappikohtaus on poissuljettu. Vittumainen vaiva, mutta onneksi ei tule kovin usein.

Soitin päivystykseen!

Sanoivat, että näkyy sitten tähystyksessä. Kysyin että kannattaako tulla käymään. ne sano että no ei me voida paljoa tehdä kun sulta on ultra otettu ja viimeisen flunssan yhteydessä tulehdusarvot (jotka olivat ok) noin kaksi viikkoa sitten. (tosin ne voi olla nyt nousseet)
Eli eivät oikastaan mitään voi tehdä.
Pitänee siis varata maanantaina lääkärille AIKA.

^ Kinuski muuten aivan kuin mun vaivat paitsi että kyljissä ja selässä ei tunnu yleensä kipua.
Kestokin sama!! tuskin tämä mitään vakavaa siis on jos oley myös elänyt tämän kanssa. Mutta siis minkä sait diagnoosiksi?

Minulla sama särky,on leikattu vuosia sitten sappi.Sit mulla on refluksintauti.Ja letkua olen nielenyt ainakin 5 kertaa.Mutta vaiva jatkuu,nyt kokeet otettu taas,sappi,maksa ym.Minäkin kuulin että sappikivut jää 10% leikkauksen jälkeen,olen ehkä se onnellinen.Sanoivat apteekissa että mentävä lääkäriin joska olen syönyt niin paljon Litalginiä,se on tähän auttanut.Kohtaus on aivan hirvee,se poltaa niin kovaa.Olen joutunut meneen sairaalaankin ja saanut kipupiikin siihen :(

Yhteistyössä