yläkouluun siirtyminen

  • Viestiketjun aloittaja ope vain
  • Ensimmäinen viesti
ope vain
Hei vaan esimurkkujen vanhemmat!
Olen yrittänyt ohjata hieman 6.luokkalaisia yläkouluvalinnoissa ja varsinkin sellaisissa tapauksissa, kun vanhemmat ja oppilaat ovat tekemässä suuren virheen. Tarkoitan tällä esim. sitä, että oppilas, jolla on suuria vaikeuksia vieraassa kielessä on hakeutumassa opiskelemaan latinan kieltä. Syynä on, että pääsisi ainakin sillä varjolla muuhun kuin oman koulupiirin yläkouluun.

Miten on, noteeraatteko te opettajan mielipidettä asioita? Muutenkin tuntuu, että on ihan sama, mitä todistukseen kirjoittaa. Minkäänlaista vaikutusta ei näytä olevan. Ope kyllä raataa ja yrittää kasvattaa parhaansa mukaan, mutta saa märän rätin kasvoilleen. Jotenkin tuntuu, että lapset määräävät liikaa "omasta elämästään". Yhteistyö merkitsee sitä, että vanhemmat ja opettajat puhaltavat yhteen hiileen. Joskus tuntuu siltä, että joissakin perheissä asia on ymmärretty siten, että vanhemmat ovat lapsineen opettajaa vastaan. Sepä vasta somaa yhteistyötä on.
 
Meillä tämä aihe on enemmän kuin ajankohtainen. Eli "omistamme" esikoisen joka on siirymässä syksyllä yläkouluun. Olemme asiasta jo yhdessä keskustelleetkin ja tänään tuli asiaan liittyvää postiakin koulusta. Olen huomannut saman asian kuin sinäkin hinnalla millä hyvänsä toiseen kouluun. Heitin aivan kokeeksi esikolle ääneen ehdotuksen matematiikka painoitukselliseen yläkouluun hakemisesta ja vastaus tuli kuin tykin suusta " Ei muuten varmana haeta" Matikka ei kuulu meidä esikon vahvimpiin aineisiin. Eli meillä olisi tarkoitus valita oman alueen koulu ja sielläkin painottaa niitä aineita joissa on hyvä. Tuli vähän epäselvä juttu mutta toivottavasti ymmärsit mitä ajoin takaa?
:ashamed: :whistle: :D
 
ope vain
Hyvä, hyvä!
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että oman koulupiirin hyvä ja tavallinen koulu riittää vallan hyvin murkkuikäiselle. Suomessa koulujen väliset erot opetuksessa ja oppimistuloksissa ovat olemattomat, joten vanhemmat voivat laittaa lapsensa hyvällä omallatunnolla siihen lähinnä olevaan kouluun, varsinkin jos se ei ole mammuttikokoinen.

Jos ja kun erityislahjoja ja mielenkiintoa löytyy, myöhemmin voi valita lukion sen mukaan, mitkä asiat kiinnostavat. Silloin nuorella on paremmat valmiudet miettiä tulevaisuuttaan ja vastata päätöksistään.
 

Yhteistyössä