Ylä-aste ikäisten päihteettömyys...

• Viestiketjun aloittaja tiedä mitä tekis
  • Ensimmäinen viesti
tiedä mitä tekis
Likka toi koululta lapun jossa oli tilastoja ylä-aste ikäiseten päihteiden käytöstä ja niihin kuluvista rahoista. Mukana oli myös lappu millä vanhemmat ja lapsi voivat tehdä sopimuksen, eli jos lapsi on päihteetön ylä-asteen ajan saa hän siitä tietyn palkinnon esim. matkan tai voi osallistua koulun järjestämään viikon kestävään leirikouluun.

Mä kannatan päihteettömyyttä, mut eikö sen pitäisi tuossa iässä olla ihan itsestään selvää? Miksi lapsi pitää lahjoa?

Pumpharmailee
Se on kannustamista. Toki olen kanssasi samaa mieltä että päihteettömyyden tulisi olla itsestäänselvyys- mitä se ei tod ole- mutta jollekin heavy userille palkinto voi olla hyvä porkkana.

Periaatteessa nuoren kuuluis tietysti olla päihteetön ja tästä kannattaa vanhempien pitää kiinni. Mutta tosiasia on, että erittäin monet nuoret päihteitä yläasteikäisenä kokeilee. Osa varsin reilustikin.

Joidenkin nuorten kohdalla ei varmaan mitkään vanhempien lahjonnat auta. On muistettava, että tuossa iässä ne samanikäiset kaverit on se tärkein vertaisryhmä, johon samaistutaan ja johon halutaan tuntea kuuluvansa. Jos muut käyttää päihteitä, halu mennä mukaan saadakseen hyväksyntää on suuri.

Joillekin nuorille tuo lahjonta vois olla se ratkaiseva keino pysyä päihteettömänä. Se vois antaa esim. sellaisen syyn, jonka kaveripiirissä voi tarjota. Ei halua juoda, koska ei sitä tartte ja olemalla selvä saa hienon palkinnon. Ja jos sinun nuoresi on sellainen, ettei sitä edes alkoholin käyttö kiinnosta -heitäkin on paljon- niin miksei siitä vois palkita?

Päihteiden suhteen nuoret jakaantuu aika selkeästi eri leireihin. Toiset käyttää paljon ja usein, toiset haluaa tietoisesti vaalia erilaisia arvoja. Jos yksikin nuori innostuu tuollaisen sopimuksen kautta olemaan päihteettömänä, niin minusta se on vaan hieno juttu.

Ansku
Itekkin muistan, että yläasteella alkoholia tuli juotua, että pääsi porukkaan mukaan. Yhden kerran join kiljua ja jäin kiinni. Sen jälkeen tehtiin vanhempien kanssa sopimus, että ostavat 2-3siideriä ja muuta en juo. Kun kerran luottivat, niin myös muuhun en koskenut. Tästä on paljon mielipiteitä, mutta minun kohdalla toimi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Jaa-a, miten tuo sitten toteutetaan? Tuskin ne nuoret muutenkaan juo aikuisten näkösällä.. Aika hyvät keinot heillä on salailla juomistaan, tai niin ainakin meillä oli B)
Niinpä! Likka just kertoi kaverista joka ostatti äidillään niitä energiajuomia missä on alkoholia, ei ollut äiti huomannut (tai sitten ei välittänyt). Totes vain ettei onnistu meillä kun kyttään kuulemma niin tarkasti...

nuoret salailee juomista vanhemmilta. Ja keinoja on monia. Sehän se juomisen idea tuossa vaiheessa on, että yhdessä tehdään jotain, mikä kuuluu aikuisten maailmaan ja on vielä kiellettyä ja jännittävää. Saadaan yhteenkuuluvuuden tunne.

Itekin olen nuorena aloittanut alkoholia käyttämään. Ja silti olen sitä mieltä, että ei se väistämättä tarvi kuulua nuoren elämään! Tänä päivänä oikeasti monet nuoret pitää juomista ihan tyhmien hommana ja nämä nuoret oikeasti osaavat olla seurassa mukana ja itse pysyä selvin päin. Koska nuorista löytyy potentiaalia päihteettömiin valintoihin, minusta kaikkia mahdollisia keinoja sen vahvistamiseksi kannattaa käyttää.

Eikä pidä aliarvioida luottamuksen merkitystä. Sillä voi kuitenkin olla nuoren päihteiden käyttöä rajoittava vaikutus, että tällainen sopimus on tehty yhdessä keskustellen. Vaikka sitten sortuis salaa juomaan, niin juo ehkä edes vähän vähemmän, ettei jää varmasti kiinni. Onhan sekin parempi kun ei mitään vaikutusta asiaan, vai? :)

Hienoa, että koulu on kiinnostunut myös vapaa-ajasta.

Meillä koulutoimi, seurakunta, sosiaalitoimi, 4H, vapaa-aika ja kulttuuritoimi valvovat kylilllä yhdessä avuliaiden vanhempien kanssa lasten alkoholin käyttöä yms. Nuoret on tykänneet aikuisista! :heart: :heart:
Paljon on kuitenkin jäänyt alaikäisiä kiinni ja ovat käyneet vanhempien kanssa sossun juttusilla. Hyvässä hengessä!

vieras
Muistelkaapa omaa nuoruuttanne eiköhän nuoret kokeile sitä kuitenkin jossain vaiheessa joillekkin riittää se kokeilu joillekkin siitä tulee tapa johon ei vanhempien huutamiset ja muut auta!? Ei koskaan pitäis olla liian tapu näissä asioissa kun ainakin omassa nuoruudessa ne oli jotka sitä enempi joi oli nämä jotka pidettiin pumpulissa ja oli liian kova kuri!

Juu, on hienoa että koulu kiinostuu myös asiasta,mutta mun mielestä aikasta moni kokeilee/käyttää päihteitä...oon itse jälkeenpäin miettinyt että olin oikein valheitten kuningas yläasteella äidille,vaikka sillon oli kova kuri..hävettää nyt,mutta toisaalta kun miettii että se kuuluu siihen ikään,olin enkeli kotona ja muitten seurassa ihan kaikkea muuta.Paitsi siitä oon ylpee että koskaan en huumeita oo kokeillut vaikka tarjouksia...tuli,että kyllä ne äidin saarnaukset painoi takaraivossa...

Yhteistyössä