Yksivuotiaani herää yöllä tissille 2- 5 kertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unilelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unilelu

Vieras
Niin... Meillä neiti 1v 1 kk herää JOKAIKINEN yö 2- 5 kertaa lupsuttelemaan tissiä, enkä osaa lopettaa touhua millään... Myös illalla (yöunilleen) nukahtaa tissille, joko syliin tai sänkyyn. Siirrän tytön nukkuvana pinnasänkyyn jossa tyttö nukkuu tunnin ja herää ensimmäisen kerran huutamaan äitiä, tämän jälkeen nostan tytön itseni ja miehen keskelle ja annan yleensä nukkuakin siinä koko yön. Nukkuu paremmin meidän sängyssä, kuin omassaan. Hyvinä öinä selvitään kahdella heräämisellä. Välillä nykyään jo rauhoittuu keskeemme ilman tissiä, mutta joka yö on kertoja jolloin mikään muu ei auta kuin tissi. Ollaan kokeiltu vaikka mitä, huudattaakin, vaan ei auta. Ihan on yhtä tyhjän kanssa kaikki.

Sanokaa, että tuo lopettaa tuon touhunsa jossain vaiheessa itsestään, minä en enää keksi mitään enkä jaksa kuunnella huutoa. :D

Huudatat sitkeesti irti tissistä. Meillä meni kaikenkaikkiaan peräti kaksi yötä. Kun ei anna periksi, niin menee nopeesti ohi. Iltamaidon / tissille nukahtamisen vieroittaisin samalla. Ton ikänen ei tartte ruokaa, ihan pelkkää lohtua on ja sitä voi antaa sylittelemällä.

Meillä tuon vieroituksen jälkeen nukuttiin täysiä öitä tai maks yhdellä heräämiselle, johon yleensä riitti kevyt silitys tms.

Huudattaminen kuulostaa rajulta, mutta ei sitä lasta tartte jättää yksin huutamaan. Sylissä on turvallista, äiti/isi on lähellä.

Kyllä se sen ennen kotoa muuttoa lopettaa, älä huoli! :D

Mulla on myös vähän yli 1v joka tissittelee 2-4 kertaa yössä, perhepedissä nukutaan. Tiedän että voisin halutessani vieroittaa (siis lapsi ei siitä pitkällä tähtäimellä kärsisi), mutta tällä hetkellä nuo yösyönnit häiritsee minua vähemmän kuin ajatus väkisin vieroittamisesta. Sitten kun vaaka kääntyy toisin päin, on vieroittamisen aika. Sitä odotellessa!

Meillä on muuten jo viimeisen kuukauden aikana tapahtunut ihan huimaa kehitystä, kun sanallinen vuorovaikutus lisääntyy. Nyt lapsi selvästi joillain herätyksillä pyytää "mammammam" ja joillain taas ei pyydä eikä saa. Ennen tarjosin joka itkuun, ja se auttoi, nyt vain pyydettäessä, muutoin itkeskelee itkunsa sylissä tai silitettynä. Lapsi ymmärtää jos sanon "käy vaan nukkumaan, äiti silittää" (ymmärtää muttei toki aina hyväksy) tai mikä parasta "päästä irti, sitten kun olet valmis"! Uskon, että tuo kielellinen kehitys helpottaa sitä vieroitustakin sitten kun se tässä joskus tulee ajankohtaiseksi. Nyt esimerkiksi päiväsaikaan lapselle tiheitä imetyksiä hillitsee "onko jano", "otatko vettä", "ei nyt, myöhemmin", "kotona sitten", "entä jos halataan kunnolla" jne.

Meilla oli sama homma- paitsi ei haitannut kun tytto nukkui vieressa....osasi itsekin ottaa maitoa :)
Jos tuo hairitsee, niin kannattaa vierotta yotissilta pois- mies nukkuu kaksin samassa huoneessa muutaman yon ja sina muualla

Mä olen (ollut) sen verran raaka mamma, että olen irrottanut yösyöntiläisen yöruokailuista viim. 8kk:n ikäisenä. Isommat tosin lopettivat itsekseen puolen vuoden iässä, mutta kuopus tarvitsi vähän avitusta. Minusta ehjät yöunet kaikille ovat tavoittelemisen arvoiset, joten kolme yötä siinä meni, kun meillä yösyönnit lopetettiin.

Kyllä se sen ennen kotoa muuttoa lopettaa, älä huoli! :D

Mulla on myös vähän yli 1v joka tissittelee 2-4 kertaa yössä, perhepedissä nukutaan. Tiedän että voisin halutessani vieroittaa (siis lapsi ei siitä pitkällä tähtäimellä kärsisi), mutta tällä hetkellä nuo yösyönnit häiritsee minua vähemmän kuin ajatus väkisin vieroittamisesta. Sitten kun vaaka kääntyy toisin päin, on vieroittamisen aika. Sitä odotellessa!

Joo varmasti lopettaa, en sitä epäile yhtään. Toivoisin kuitenkin vähän aikaisempaa ajankohtaa... :D

En ole minäkään raaskinut huudattaa kahta iltaa enempää, ja se riitti minulle. En vaan raaski. Ehkä kokeillaan parin kk kuluttua uudestaan... Ei minuakaan itse yösyönnit niinkään haittaa - helppoahan se on vaan työntää tissi huutavaan suuhun - illat rassaa kun en voi valvoa rauhassa vaan pitää kokoajan juosta tytön luona. Hermostuu jos en ole vieressä kun ensimmäisen kerran herää ja sitten heräileekin ihan yhtäsyöttöä jopa vartin välein.

Meillä ei silittelyt auta, tyttö ei ole koskaan tykännyt siitä, suuttuu vaan kahta kauheammin jos menen silittelemään... Ja osaa kyllä pyytää sitä tissiä ihan sanallisesti, sanoo "äittti", ja "tissssi". :D

Minullakin on vuoden ikäinen yösyöjä ja tuolla on kyllä ihan oikeasti nälkä öisin. Vauva herää 2- 4 kertaa yössä ja koska osalla kerroista rauhoittuu ihan nätisti nukkumaan, mutta osalla ei, kyllä sillä poalla täytyy olla ihan oikeasti nälkä. Myöskin neuvolasta sain tukea tälle ajatukselle. Esikoinen lopetti yöheräilyt itsekseen, joten luotan siihen että tämäkin lopettaa jossain vaiheessa. Jos kerran helpommalla pääset syöttämällä, niin miksi turhaan unikouluttaa.

Mä olen (ollut) sen verran raaka mamma, että olen irrottanut yösyöntiläisen yöruokailuista viim. 8kk:n ikäisenä. Isommat tosin lopettivat itsekseen puolen vuoden iässä, mutta kuopus tarvitsi vähän avitusta. Minusta ehjät yöunet kaikille ovat tavoittelemisen arvoiset, joten kolme yötä siinä meni, kun meillä yösyönnit lopetettiin.

Onko teillä sitten syöty tissiä vielä kuinka paljon päivisin, kun on yösyönnit lopetettu? Olen ajatellut että on vaikeampaa lopettaa yösyötöt... Päivisin olen kyllä saanut tissittelyjä venyteltyä pitkiksikin ajoiksi ja toivonut hieman että saisin maidontuotannon siten pikkuhiljaa hiipumaan, vaan ei ole kyllä ollut mitään vaikutusta... :/

Meillä keskimmäinen muksu lopetti yösyömiset kokonaan vasta silloin, kun lopetin imetyksen.

1 v 9 kk oli hän tuolloin.

Ihan silkasta periaatteestakaan en lapsiani huudata.

Onko teillä sitten syöty tissiä vielä kuinka paljon päivisin, kun on yösyönnit lopetettu? Olen ajatellut että on vaikeampaa lopettaa yösyötöt... Päivisin olen kyllä saanut tissittelyjä venyteltyä pitkiksikin ajoiksi ja toivonut hieman että saisin maidontuotannon siten pikkuhiljaa hiipumaan, vaan ei ole kyllä ollut mitään vaikutusta... :/

Toisin päin ehdottomasti! Kun päivällä on tankattu riittävästi, niin maitoa kuin läheisyyttäkin, ei yöllä tarvitse.

Mä olen ollut huono mamma siinäkin suhteessa, että pullolla ovat nuo eläneet ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen. Mutta tiedän, että juurikin ne yösyötöt saavat maidon herumaan paremmin. Ja päivällä lapselle niin paljon huomiota ja ruokaa, ettei varmasti tule yöllä nälkä tai huomiontarve.

Joo varmasti lopettaa, en sitä epäile yhtään. Toivoisin kuitenkin vähän aikaisempaa ajankohtaa... :D

En ole minäkään raaskinut huudattaa kahta iltaa enempää, ja se riitti minulle. En vaan raaski. Ehkä kokeillaan parin kk kuluttua uudestaan... Ei minuakaan itse yösyönnit niinkään haittaa - helppoahan se on vaan työntää tissi huutavaan suuhun - illat rassaa kun en voi valvoa rauhassa vaan pitää kokoajan juosta tytön luona. Hermostuu jos en ole vieressä kun ensimmäisen kerran herää ja sitten heräileekin ihan yhtäsyöttöä jopa vartin välein.

Meillä ei silittelyt auta, tyttö ei ole koskaan tykännyt siitä, suuttuu vaan kahta kauheammin jos menen silittelemään... Ja osaa kyllä pyytää sitä tissiä ihan sanallisesti, sanoo "äittti", ja "tissssi". :D

Mitään en lupaa ja jokainen lapsi on yksilö, mutta minä harmittelin ihan tuota samaa iltarallia vielä kesällä. Nykyään muksu nukahtaa ilman tissiä noin klo 20 ja syö ekan kerran vasta klo 23-24 kun itse menen nukkumaan. Ja ihan itsestään tapahtunut muutos.

Sitten kun oma mittarisi tulee täyteen ja on yövieroituksen aika, niin tässä (Sleep, Changing Patterns In The Family Bed | Jay Gordon, MD FAAP) saattaa olla jotain lukemisen arvoista ideaa tai asennetta. Että unikouluttaa voi muutenkin kuin asenteella "sen lapsen on nyt vain opittava!!!!" (missä asenteessa ei minusta ole isomman lapsen kohdalla mitään väärää, mutta jos se ei tunnu omalta).

Meilläkin oli tissittelystä tullut nukahtamisrutiini. Joka yö 4-5 kertaa herättiin. Neuvolassa kehoittivat vierottamaan (näytin kai väsyneeltä). Kyllä siinä kolme yötä valvottiin, mutta sen jälkeen tyttö nukkui kuin tukki illasta aamuun... tai jos heräili, niin nukahti itsekseen.

Mitään en lupaa ja jokainen lapsi on yksilö, mutta minä harmittelin ihan tuota samaa iltarallia vielä kesällä. Nykyään muksu nukahtaa ilman tissiä noin klo 20 ja syö ekan kerran vasta klo 23-24 kun itse menen nukkumaan. Ja ihan itsestään tapahtunut muutos.

Sitten kun oma mittarisi tulee täyteen ja on yövieroituksen aika, niin tässä (Sleep, Changing Patterns In The Family Bed | Jay Gordon, MD FAAP) saattaa olla jotain lukemisen arvoista ideaa tai asennetta. Että unikouluttaa voi muutenkin kuin asenteella "sen lapsen on nyt vain opittava!!!!" (missä asenteessa ei minusta ole isomman lapsen kohdalla mitään väärää, mutta jos se ei tunnu omalta).

Saanko kysyä, minkä ikäinen lapsi oli kun alkoi nukkumaan paremmin?

Ja kiitos linkistä. :)

[QUOTE="vieras";27071751]Minullakin on vuoden ikäinen yösyöjä ja tuolla on kyllä ihan oikeasti nälkä öisin. Vauva herää 2- 4 kertaa yössä ja koska osalla kerroista rauhoittuu ihan nätisti nukkumaan, mutta osalla ei, kyllä sillä poalla täytyy olla ihan oikeasti nälkä. Myöskin neuvolasta sain tukea tälle ajatukselle. Esikoinen lopetti yöheräilyt itsekseen, joten luotan siihen että tämäkin lopettaa jossain vaiheessa. Jos kerran helpommalla pääset syöttämällä, niin miksi turhaan unikouluttaa.[/QUOTE]

Kun lapsi tottuu, että saa yöllä ruokaa, ei illalla/päivällä ruoka välttämättä maistu niin hyvin. Tuokin on sellainen tottumiskysymys osittain. Meillä kyllä syötiin selvästi yöllä nälkään tuossa 10 kk iässä, mutta vuoden kohdalla selvästi muuttui, ettei maito edes kunnolla kelvannut. Mutta oli sitten vain tottunut siihen, että yöllä syödään jos herätään.

Huudattaminen voi olla lempeääkin. Meillä ainakin lapsi ollut niin väsynyt yöllä, että jos maitoa ei antanutkaan, niin sitten torkahteli aamuun asti aina välillä kitisten vähän, eikä oikeastaan huutanut suoraa huutoa juuri ollenkaan. Sitten aikaisin ylös ja aamupalalle. Vähäksi aikaa meni tosin rytmi sekaisin, kun aamulla noustiinkin ehkä vähän normaalia aiemmin, mutta kannatti. Koko perhe nukkuu paremmin jo heti seuraavalla viikolla. Sitten äitikin oli päivisin/iltaisin paremmalla tuulella.

[QUOTE="vieras";27071849]Kun lapsi tottuu, että saa yöllä ruokaa, ei illalla/päivällä ruoka välttämättä maistu niin hyvin. Tuokin on sellainen tottumiskysymys osittain. Meillä kyllä syötiin selvästi yöllä nälkään tuossa 10 kk iässä, mutta vuoden kohdalla selvästi muuttui, ettei maito edes kunnolla kelvannut. Mutta oli sitten vain tottunut siihen, että yöllä syödään jos herätään.

Huudattaminen voi olla lempeääkin. Meillä ainakin lapsi ollut niin väsynyt yöllä, että jos maitoa ei antanutkaan, niin sitten torkahteli aamuun asti aina välillä kitisten vähän, eikä oikeastaan huutanut suoraa huutoa juuri ollenkaan. Sitten aikaisin ylös ja aamupalalle. Vähäksi aikaa meni tosin rytmi sekaisin, kun aamulla noustiinkin ehkä vähän normaalia aiemmin, mutta kannatti. Koko perhe nukkuu paremmin jo heti seuraavalla viikolla. Sitten äitikin oli päivisin/iltaisin paremmalla tuulella.[/QUOTE]

Totta tuokin, mutta ei poissulje silti sitä että vauvalla voi olla joka tapauksessa yöllä nälkä. Meillä opetellaan liikkumaan ja se kyllä vie malttia syömiseltä, joten välttämättä se ei ole se yösyöttäminen mikä syrjäyttäisi päivän ruokia, vaan nimenomaan yöllä sitten otetaan se mitä päivällä ei maltettu ja jaksettu. Tuohon on aika hankala saada muutosta muuten kuin koittamalla tarjota sinnikkäästi sitä ruokaa päivisin ja odottaa että maltti kasvaa. Meillä siis vauva nukkuu omassa sängyssä ja ensin kokeillaan rauhoittaa muuten. Muutenkaan ei nukahda tissille milloinkaan, vaan aina laitetaan hereillä takaisin sänkyyn,mihin sitten nukahtaa, eli ei siis myöskään ole kyse mistään nukahtamistavasta.

[QUOTE="vieras";27071905]Totta tuokin, mutta ei poissulje silti sitä että vauvalla voi olla joka tapauksessa yöllä nälkä. Meillä opetellaan liikkumaan ja se kyllä vie malttia syömiseltä, joten välttämättä se ei ole se yösyöttäminen mikä syrjäyttäisi päivän ruokia, vaan nimenomaan yöllä sitten otetaan se mitä päivällä ei maltettu ja jaksettu. Tuohon on aika hankala saada muutosta muuten kuin koittamalla tarjota sinnikkäästi sitä ruokaa päivisin ja odottaa että maltti kasvaa. Meillä siis vauva nukkuu omassa sängyssä ja ensin kokeillaan rauhoittaa muuten. Muutenkaan ei nukahda tissille milloinkaan, vaan aina laitetaan hereillä takaisin sänkyyn,mihin sitten nukahtaa, eli ei siis myöskään ole kyse mistään nukahtamistavasta.[/QUOTE]

Vauvalla ei ole yöllä nälkä, jos päivällä syö hyvin. Vauva taas ei syö hyvin päivällä, jos yöllä tankataan tissillä. Ymmärrätkö, mikä kierre siitä tulee? Yhden tutun lapsella paino ei nouse, koska yöllä tankkaa tissiä niin ettei päivällä ruoka maistu, eikä hänen äiti silti käsitä lopettaa yösyöttöjä. Kun ei kestä sitä, että lapsi saattaa pari eka yötä vähän huutaa... Mietin vaan, että ketä tuollainen kuvio palvelee?

Meillä helpotti pikkuhiljaa, kun aina lyhensin joka imetystä. Huudattamaan en ole raaskinut alkaa yhtään kolmesta lapsesta- ja nyt alkavat taas tutkimussuuntauksetkin suhtautua tähän käytäntöön nihkeästi.

Ja ennen kuin joku taas parkuu "meillä kyllä ja kaikki voivat hyvin", niin ei, en usko, että itku on vaarallista, mutta en myöskään usko itkettämiseen.

[QUOTE="vieras";27072071]Vauvalla ei ole yöllä nälkä, jos päivällä syö hyvin. Vauva taas ei syö hyvin päivällä, jos yöllä tankataan tissillä. Ymmärrätkö, mikä kierre siitä tulee? Yhden tutun lapsella paino ei nouse, koska yöllä tankkaa tissiä niin ettei päivällä ruoka maistu, eikä hänen äiti silti käsitä lopettaa yösyöttöjä. Kun ei kestä sitä, että lapsi saattaa pari eka yötä vähän huutaa... Mietin vaan, että ketä tuollainen kuvio palvelee?[/QUOTE]

Ei varmaan palvele ketään, jos äidinmaito todistetusti vaikuttaa lapsen kasvuun heikentävästi (useimmiten kyseessä on virhetulkinta) ja/tai äiti/vanhemmat kokevat yösyönnit liian rasittavina. Silloin toki vieroitus voi olla paikallaan.

Sen sijaan 1-vuotiaan yösyönnit palvelee niitä perheitä, joissa lapsi nauttii yömussutteluistaan ja äidin unta se ei merkittävästi häiritse ja saattaa jopa parantaa (se on tehokas tapa saada touhukas taapero tainnutettua ;)) ja vanhemmat kokevat vieroittamatta jättämisen heidän perheelleen oikeaksi ratkaisuksi tässä hetkessä.

Vauvalla voi olla nälkä yöllä, vaikka hän söisi päivällä kuin hevonen, jos hän on tottunut useamman yösyönnin rytmiin. Tottumuksen voi tietysti purkaa, mutta sitä purkaessa nälkäänsä heräävä lapsi joutuu jonkin aikaa (lapsen muutokseensopeutumiskyvystä riippuen) kärsimään öisin nälästä. Kaikki eivät näe tätä ratkaisuna, vaikka ongelma onkin ohimenevä.

Minäkin syön ruokani aika tutulla rytmillä, vaikka joskus edelliset ateriat ovat olleet
kevyempiä ja joskus raskaampia. Sitten syön seuraavalla aterialla tarpeen mukaan enemmän/vähemmän, mutta en jätä syömättä montaa ateriaa. Pikkuisen vituttaisi, jos joku tulisi ravintolalounaan jälkeen sanomaan että nyt on päivän energiantarve täynnä, että jätäpäs väliin loppupäivän ateriat, että nyt olet syönyt tarpeeksi, ei sulla VOI olla kuuden tunnin päästä nälkä. Jonkinasteinen nälkä tulisi jo tavan vuoksi useamman tunnin kuluttua ruokailusta. Sitten toki voisin asioikseni totuttautua erilaiseen ruokailurytmiin, mutta ei se sillä yhtäkkiä ratkea että nyt syön enemmän.

Yhteistyössä