Yksivuotiaan "metkut"

Apua, mitä tehdä 1v3kk pojalle joka ymmärtää tekevänä kiellettyjä juttuja, mutta ei välitä kielloista. Poika menee paikasta toiseen vetää kaikki mihin ylettyy lattialle, tyhjentää laatikot, kiipeää pöydille, räpsyttää valoja, painelee hellan, tv:n, tietsikan, tiskikoneen yms. nappuloita jne... Ja koko valveillaoloajan, taukoamatta!!!! Mä olen aivan loppu, en ehdi toisia sotkuja siivota kun on jo saanut jotain uutta aikaiseksi tai on vaaraksi itselleen. Pahinta on että poika aivan selvästi tekee kaiken tahallaan, hakeakseen huomiota ehkä??? ja jos vaikka leikin hänen kanssaaan alkaa heitellä tavaroita ja poistuu metkuihinsa. Sylissä ei viihdy ja omat lelut ei kiinnosta pätkääkään!
Ulkoilu on aivan tuskaa myös koska laittaa kaiken suuhunsa ja on kokoajan kiipeämässä jonnekin vaaralliseen paikkaan. Epätoivo alkaa vallata sijaa joten kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.

Remppu
Olen pahoillani. Mutta ei vaikuta oikein tavalliselta käytökseltä!
Oletko puhunut neuvolassa? Miten poika muuten kehittynyt?

Voisiko hänelllä olla jokin vamma/sairaus?

Oletko yrittänyt ottaa häntä mukaan arkiaskareisiin, jotta hän tuntisi itsensä tärkeäksi kun osaa ja saa auttaa? Esim. pyykin laitto, pölyjen pyyhkiminen yms.. niitä osaa tuon ikäinenkin. Jos hän vain onkin niin kehittynyt että kaipaa enemmän virikkeitä ja kokee lelunsa tylsiksi??

Mutta minä olisin hiukan huolissani.. ylivilkkautta, vammaa...?

Älä ole epätoivoinen, ihan tavallista tuo on. Menee ohi ajastaan.

Meidän taapero on pahimmillaan väsyneenä tai pikkuisen sairaana, silloin hän ei jaksa keskittyä omiin puuhiinsa juuri lainkaan.

Tuota neuvoa ajattelin minäkin, siis ota lapsi mukaan. Ihan selvästi vaivaa tekemisen puute ja halu olla tarpeellinen. Meillä samanikäinen ja olen opettanut mm. imurointia (teleskooppiputket imurissa ) ;) pyykkien koneeseenlaittoa ja poisottoa, pöydän pyyhkimistä.. Poika nauttii ihan selvästi! Näyttää ettei pysy housuissaan kun kiittää ja ehkä taputtaa kun työ on tehty. Toisaalta tuo tutkimisvaihe on tarpeellinen, ihan normaaliakin!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2004 klo 10:14 äityli kirjoitti:
Apua, mitä tehdä 1v3kk pojalle joka ymmärtää tekevänä kiellettyjä juttuja, mutta ei välitä kielloista. Poika menee paikasta toiseen vetää kaikki mihin ylettyy lattialle, tyhjentää laatikot, kiipeää pöydille, räpsyttää valoja, painelee hellan, tv:n, tietsikan, tiskikoneen yms. nappuloita jne... Ja koko valveillaoloajan, taukoamatta!!!! Mä olen aivan loppu, en ehdi toisia sotkuja siivota kun on jo saanut jotain uutta aikaiseksi tai on vaaraksi itselleen. Pahinta on että poika aivan selvästi tekee kaiken tahallaan, hakeakseen huomiota ehkä??? ja jos vaikka leikin hänen kanssaaan alkaa heitellä tavaroita ja poistuu metkuihinsa. Sylissä ei viihdy ja omat lelut ei kiinnosta pätkääkään!
Ulkoilu on aivan tuskaa myös koska laittaa kaiken suuhunsa ja on kokoajan kiipeämässä jonnekin vaaralliseen paikkaan. Epätoivo alkaa vallata sijaa joten kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan.
Mulla samanikäinen poika ja tuo sun kuvaus pojastasi oli kun meidän
"täystuhosta"tehty.

Pojassasi ei ole mitään vikaa! Meillä oli ihan sama meno päällä ja vasta nyt kun poika on nyt jo 2v 3kk on alkanut meno hieman tasaantua. Kuten joku jo edellä viittasi, poikasi osoittaa vain älykkyytensä olemalla niin utelias, kiinnostunut ja aktiivinen. Ei hän vielä ymmärrä tekevänsä mitään pahaa, eikä hän mitään pahaa teekään. Hän on pieni tiedemies, joka tutkii ja kokeilee! Ottakaa hellan nappulat irti ja nostakaa kaikki rikkoontuva niin ylös, ettei poika yllä sinne edes tuolille kiipeämällä (meillä poika edelleenkin kiipeää keittiön työtasoille ja saa näin tavarat alas myös yläkaappien hyllyiltä). Anna pojalle vanha kännykkä ja kaukosäädin, joilla saa leikkiä. Anna pojan viskoa kaapin sisällöt lattialle (arvokas ja rikkoontuva turvaan korkeammalle), ehkä hän saattaa innostua nostelemaan tavaroita myös takaisin kaappiin. Meilläkään ei poikaa ole lelut oikein jaksaneet kiehtoa. Parhaita "leluja" on olleet oikeat työkalut ja tekniset vempaimet. Myös meidän perheen vinkki on ottaa poika mukaan niin paljon kuin mahdollista. Ja turvata koti teippaamalla joitain kaapinovia kiinni, laittamalla sähköpistokkeisiin suojat, estää pääsy turvaportilla esim. keittiöön. Koita jaksaa, pojastasi kasvaa vielä menestyvä sinnikäs aikuinen. Sen ajatuksen voimin tässä on jaksettu näin pitkään... =)

Kiitos vastauksista. Omituista miten heti tuntuu jotenkin paljon helpommalta kun tietää että on muitakin jotka on samassa veneessä ja airot hukassa. Pojan olen ottanut omiin touhuihin mukaan ja niistä hän tosiaan tykkää, mutta kun istun vaikka tietsikalle niin johan alkaa tapahtua... Ehkä nyt sitten tuudittaudun ajatukseen että menee ohi ja viimeistään parinkymmenen vuoden päästä voin pitää joitain huonekalujakin oikein päin B) :p ;) :D :) =)

HEI, meillä on ihan samanlainen! Oikeestaan jo toinen, kun esikoinenkin oli ihan samanlainen. Tuommoisia ne vaan on. Kaksi vuotiaana helpottaa, tulee sitten uudet kujeet. :) Kuljet vaan perässä, kiellät ja neuvot. Ja minä olen tehnyt kodin aika "lapsi vapaaksi", kun haluan helpottaa arkeani.

Nyt on keksinyt tuon kiipeilemisen, haluaa seistä pöydällä yms. Pää mustelmilla harva se päivä. :whistle:

\
Jatkanpa vielä et meidän poika "tänään"edestä täytettävästä pesukoneesta ja mielipuuhaa on kiivetä kirjahyllyyn ja telkkarin päälle.
Pakko oli esteitä laittaa...

\
niin jäi sana välistä pois eli poika "löytyi"sdestä täytettävästa pyykinpesukoneesta..on vissiin aika mennä nukkumaan kun sanat menee ihan sekaisin..

voimariini
Meillä esikko nyt 1v8kk ja hirvee meno päällä!! Harvemmin on hetkiä millon malttaa olla hetken paikallaan. Jos eteisen portti on jääny auki, työtää kaiken wc-pönttöön... Kiipee joka paikkaan, paukuttaa tietokoneen näppistä kun silmä välttää, levittää kaiken minkä löytää ympäri lattioita ja sun muuta kivaa! Meillä kans auttaa tuo yhdessä kotihommien tekeminen!!! Se hymy on uskomaton minkä saan kun kiitän hyvin hoidetusta hommasta! :)
En tiiä itkiskö vai nauraisko mut mein 7kk kaksoset seuraa vähän turhan tarkkaan isoveljen touhuja et kohta näitä on kolme täällä tuhoomas paikkoja. :eek:
Toivottavasti tuo veikka vähän rauhottuu... :saint:

Poikasi ei kuulosta yhtään epänormaalilta, vilkkaalta ja uteliaalta vain. Meillä on eletty nuo täystuhovaiheet läpi jo kahteen kertaan ja kolmas on menossa. Kuopus on nyt 1v1kk. Kyllä se tosiaan on ohimenevää, mutta edessäpäin sitten uudet kujeet... :D

Yhteistyössä