Yksivuotiaan kiukunpuuskista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nande
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nande

Vieras
Hei!

Meillä aurinkoinen, rauhallinen ja hyväntuulinen tyttö 1v.

Kuitenkin toisinaan esim. yöllä saa ns. kiukunpuuskia jolloin vain itkee, vääntelehtii ja jos yrittää tarjota tuttia tai vettä huitoo käsillä ja jaloilla vastaan. Toisinaan vastaavia "kohtauksia" myös päivisin jos jostain loukkaantuu. (Mutta harvoin).

Pitäisikö teidän mielestänne huolestua (esim. adhd!!?)
vai onko normaalia kiukutella tuolla tavoin. Meillä on periaatteena, että lapsi saa kiukutella kiukkunsa pois kun kiukuttaa. Joko vanhemman sylissä tai muuten rauhallisen vanhemman läheisyydessä.Emme siis yritä heti siirtää lapsen huomiota johonkin muuhun, mukavaan asiaan.

Omassa perheessäni ei ole saanut kiukutella ja seuraukset eivät olleet hyvät. Oma äitini sanoi, että emme ole käyttäytyneet kuvailemallani tavalla ja, että lapseni kokee uhkaa, mutta en usko, että asia olisi näin. Lapsi ei ole vielä päivähoidossa ja kotonakin on keskimääräisen turvallista olla.

Antakaa kokemuksianne ja neuvojanne, ne ovat todella tarpeen! :\|

eikö yksivuotialla ole normaalia tollaset kiukkupuuskat. kun huomaavat että heillä on oma tahto ja osoittavat sitä. olen myös kuullut/kokenut että pientä uhmaa on jo vuosikkailla joskus. Itse en ole huolissaan noista meidän taaperon kiukuista

Joo meillä kans samanlaisia kiukunpuuskia! Kylläkin paljon tiheämmin kuin teillä... Yöllä joskus huutaa täyttä kurkkua jopa 3-4 tuntia putkeen. Mikään muu ei auta, kuin nousta ylös tämän riiviön kanssa. Päivällä näitä raivokohtauksia tulee useamman kerran tunnissa. Kaikki kiinnostaa ja yleensä juuri ne asiat mitkä kiellettyjä. Ja kun kielletään tai ei saa poika tehdä niin kuin itse haluaa alkaa raivoaminen. Huuto jatkuu ja jatkuu... Rauhotu ei millään! Ruokaillessakin näitä tulee, kun ei saa nousta seisomaan syöttötuolissa tai tunkea sormia suuhun ruokaa tutkimaan. Olen aivan poikki näiden takia... :'( Näiden lisäksi on oppinut raapimaan ja puremaan. En enää tiedä mitä tehdä, kun ei mitään usko. Puhettakaan ei ymmärrä juurikaan. Olen myös epäillyt ADHD:ta. Pelkään jo, että olen luonut hirviön... :'( Toivottavasti joku osaa kertoa mistä kyse... Tietoa kyllä kaivataan. Kyllä meidän poikakin osaa olla ihana enkeli, mutta sitä näkee nykyään enää niin harvoin... Voimia kaikille saman kokeneille. :hug:

Meillä poika kohta 1vee ja on niitä kiukunpuuskia alkanut tulemaan.. Olen kyllä ajatellut että ne kuuluu ikään. Koska haluaa tehdä ja kokeilla kaikenlaista ja kun kielletään niin alkaa kiukkuamaan eli protestoi. Eli eiköhän tuo aika normaalia ole.
Itsellä kyllä alkaa välillä hermo olla tiukilla tuon syömisen kanssa. Poika kun haluaa yrittää syödä itse, mutta siitä ei mitään tule, vielä. No eihän siinä ole mitään pahaa että on halua yrittää, mutta kun ei saa edes välillä auttaa! Jos yrittää auttaa alkaa raivoaminen! Ja välillä kun on kiire jonnekin... Mutta kyllä sitä on aina hymy herkässä kun saa itse yrittää syödä.
Mutta eiköhän tää ole ohimenevää, toivon.. ja normaalia!

kuullostaa yöllisiltä kauhukohtauksilta.. :whistle: Meillä poju on saanu kauhukohtauksia 10kk iästä lähtien, on nyt 1v3kk ja kauhukohtauksia tulee nykyää harvemmin... niitä ei pysty ennakoimaan, yhtäkkii on vain hirvee huuto päällä, rimpuilemista ja niille ei voi mitään.. katse on lasittunut tai huutaa silmät kiinni... eikä auta muuta kuin yrittää rauhotella... :/ Neuvolan täti sanoi että yölliset kauhukohtaukset on todella yleisiä.. en sitten tiiä onko teillä just näitä kauhukohtauksia.. ja ne tosiaan tulee vain yöllä ja kesken unien... :\|

Yöllä varmaan näkee unia/heräilee,en usko että kannattaa tarjota mitään kevyesti vain koskea esim. kättä tai jalkaa...meillä yleensä rauhoittui, melko pian.

Päivä kiukut on meilläkin tuttua...pistin turhautumisen piikkiin ja esim ruokaillessa annoin lusikan ja haarukan käsiin,jotta sai tekemistä.. ja jos leikin lomassa kiukkusi yritin keksiä mikä kuikun aiheutti ei esim saanut jotain itse tms,ja tarjosin apua tai tein vieressä jotain "salaperäistä" niin johan kiinnostui...

enpä sitten tiedä..näin meillä...

meillä on tuo 11kk jo yli kuukauden kiukunnut tosi paljon.vetää itsensä todella herkästi kaarelle kun jostain suuttuu tai ei saa mitä haluaa.olen kyllä pitänyt sitä ihan normaalina...oma tahto alkaa herätä ja toisaalta ei tule ehkä aina ymmärretyksi.samaan aikaan alkoi taistelut syömisen kanssa ja tissivieroitus takkuaa...

meidän tystyllä jonkinlainen 1vee-uhma päällä, jos suuttuu niin menee ihan kaarelle huutamaan, jos pitäis nukkua silloin kun ei huvita, niin sais olla neljä kättä pitämässä kiinni ettei rimpuilisi itteään vaan irti sylistä.....ihan normaalia oman tahdon kokeilua isommassakin määrissä, sanoisin....voimia!

meidän tystyllä jonkinlainen 1vee-uhma päällä, jos suuttuu niin menee ihan kaarelle huutamaan, jos pitäis nukkua silloin kun ei huvita, niin sais olla neljä kättä pitämässä kiinni ettei rimpuilisi itteään vaan irti sylistä.....ihan normaalia oman tahdon kokeilua isommassakin määrissä, sanoisin....voimia!

Meidän pienin poika 1v 4 kk saanut tällä viikolla ekat kunnon kiukunpuuskat! laittoi ulkohaalarit päällä pitkälleen eteisen lattialle ja huusi, kun emme 4-vuotiaan kanssa ehtineet yhtä nopeasti pukea. ja omaa tahtoa on! kokeilee koko ajan sanaa EI ja nauraa päälle. suuttuu, jos kielletään, mutta siitä se alkaa kasvattaminen. vanhemmat ovat perheen pomoja. rauhallisesti rajaa ja rakkautta tietenkin.

Yhteistyössä