Yksityisiä sairaaloita missä saa sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jelp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuon pelkosektion saamisen helppous tai vaikeus riippuu todella paljon sairaalasta. Ainakin TYKSin alueella yritetään tosi pitkälle painostaa alatiesynnytyksiin esim. pelko- tai perätilatapauksissa.

Itsellä ei ollut synnytyspelkoa ekassa, jouduin sektioon virheasennon takia. Tokassa raskaudessa pelkäsin enemmänkin että joudun siihen uudestaan. Tällä kertaa kaikki meni hyvin. Vaikka repeämiä tuli oli silti toipuminen tokasta synnytyksestä ihan eri luokkaa. Ne sektiokivut(!) Voi olla ehkä "helpompaa" synnytys mutta jälkipyykki kestääkin sitten niin paljon pidempään kuin alatie synnytykseessä (poikkeuksiakin on). Ja leikkaushan on aina riski.. tulehduksille ym. Nykyäänkin niitä super sairaalabakteereja liikkuu. Pelko riittää syyksi, mutta kannattaa myös pohtia synnytystä pidemmälle. toisille se sektio sopii, toisille ei.

Tilastojen valossa sektio ei ole turvallisempi, kivuttomampi, helpompi tai edes siistimpi tapa synnyttää kuin alatiesynnytys. Se vain mielletään usein sellaiseksi. Olen nähnyt suunnitellun sektion jossa vauvaa kiskottiin haavasta imukupilla, olen nähnyt pahasti märkiviä sektiohaavoja, liian aikaisen pelkosektion takia keuhkoiltaan epäkypsiä vauvoja hengityskoneessa. Ongelmansa on molemmissa synnytystavoissa ja kannattaa oikeasti hankkia asiallista faktatietoa ja keskustella ammattilaisten kanssa ennen kuin pelkosektion valitsee.

Eikä kyllä Suomessa ole yksityisesti synnytetty 90-luvullakaan. Suomen kokoisessa maassa on liian kallista ylläpitää 24 h anestesia- ja gynepäivystystä plus vastasyntyneen tehohoitovalmiutta yksityisessä laitoksessa.

[QUOTE="vieras";26561726]mulla takana yksi synnytys alakautta, jäi sellaiset traumat että seuraavaa en taatusti synnytä muuten kuin sektiolla. Kaikkein kauheinta on se kipu ja kahtia repeämisen tunne. Niin kauheaa, että uudestaan en sitä aio joutua kestämään kun pakko ei ole.[/QUOTE]

saitko kivunlievitystä?

[QUOTE="Kifa";26562105]Eikä kyllä Suomessa ole yksityisesti synnytetty 90-luvullakaan. Suomen kokoisessa maassa on liian kallista ylläpitää 24 h anestesia- ja gynepäivystystä plus vastasyntyneen tehohoitovalmiutta yksityisessä laitoksessa.[/QUOTE]

Suomessa oli ennen ( vielä 90-luvullakin ) käytössä tavallisissa sairaaloissa 1. maksuluokka, mikä vastasi yksityishoitoa eli näinollen myös 'yksityinen' synnytys oli mahdollinen. Tällaisella 'yksityispotilaalla' oli osastolla oma huone ja häntä hoitivat vain ylilääkärit.

Itsellä ei ollut synnytyspelkoa ekassa, jouduin sektioon virheasennon takia. Tokassa raskaudessa pelkäsin enemmänkin että joudun siihen uudestaan. Tällä kertaa kaikki meni hyvin. Vaikka repeämiä tuli oli silti toipuminen tokasta synnytyksestä ihan eri luokkaa. Ne sektiokivut(!) Voi olla ehkä "helpompaa" synnytys mutta jälkipyykki kestääkin sitten niin paljon pidempään kuin alatie synnytykseessä (poikkeuksiakin on). Ja leikkaushan on aina riski.. tulehduksille ym. Nykyäänkin niitä super sairaalabakteereja liikkuu. Pelko riittää syyksi, mutta kannattaa myös pohtia synnytystä pidemmälle. toisille se sektio sopii, toisille ei.

Minullakin sektionpelko, lähipiirissä muutamia sektioon joutuneita ja aikamoisia kauhutarinoita kaikilla, alateitse synnyttäneet "koettelemuksista" huolimatta toipuneet nopeasti. :(

Ihmettelen myös että sektioon turvaudutaan koska ei haluta kestää alatiesynnytyksen kipua. Mitäs luulette, että kun maha oikeasti leikataan apposen auki(vrt. "kahtia repeämisen tunne"), että eikö muka tulis kipua ja se kestää kauan!

Minullakin sektionpelko, lähipiirissä muutamia sektioon joutuneita ja aikamoisia kauhutarinoita kaikilla, alateitse synnyttäneet "koettelemuksista" huolimatta toipuneet nopeasti. :(

Ihmettelen myös että sektioon turvaudutaan koska ei haluta kestää alatiesynnytyksen kipua. Mitäs luulette, että kun maha oikeasti leikataan apposen auki(vrt. "kahtia repeämisen tunne"), että eikö muka tulis kipua ja se kestää kauan!

Itse olen ollut kahdessa sektiossa ja kolmessa alatiesynnytyksessä ja ihmettelen samaa. Kyllä mä olin sitten pirun kipeä sektion jälkeen ja sitä kyllä kesti kauemmin kuin yhden päivän synnytys, joten en ymmärrä että kivun pelossa nyt ainakaan sektioon mennään?! :O
Ihan järjetön ajatus, sektio on aivan kauhea kokemus.

Esim. oman kuoleman pelko, lapsen kuoleman pelko, kivun pelko, vammojen pelko, lapsen vammautumisen pelko, hallinnan menettämisen pelko.

Minulla oli nämä kaikki, pahimpina kivun ja hallinnan menettämisen pelko. Taustalla 9 v koulukiusaamista, ym. mukavaa joista tämä ja muutama muu pelko johtuu. Ja lapsia hankimme koska halusimme, ja siitä huolimatta että en synnyttänyt alakautta, olen hyvä äiti.

Kivun pelossa haluan seuraavan syntyvän alateitse! Viimeksi synnytin sektiolla ja traumat jäi. Kauheesti en suosittele jos pelkää kipua.

Yhteistyössä